Gå til innhold

ALS som 22 åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så redd for alvorlig sykdom og prioriterer ikke å komme deg til lege?😐

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Sant, men vet at det kan oppstå i alle alder. Har personlig ikke foreldre med ALS, eller søsken med det. Besteforeldrene mine er fremdeles i live, og selv om de ikke kan gå er det ikke ALS de er rammer av, men mer kognitive ting.

TS

Anonymkode: 6f825...37e

Det er uansett SVÆRT lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AlternativX skrev (3 minutter siden):

Så redd for alvorlig sykdom og prioriterer ikke å komme deg til lege?😐

Har legetime i morgen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dine to forslag er ALS og MS? Da tenker jeg egentlig at sjansen for at dette handler om stress og helseangst er ganske stor.

Anonymkode: eb9a9...c9b

Det er den andre jeg kan tenke på som rammer en side av kroppen, ja. Det er jo også en sykdom som rammer folk fra 20 alderen og oppover, så det er ikke uhørt om. Jeg bare tenker. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samboer slet i lengre tid med prikking, nummenhet, svake muskler og ekstremt trøtt- det viste seg å være b12 og folat mangel. Så ja, ganske uskyldige ting kan sette en ut av spill. Gå til legen og be om ny blodprøve. Håper du finner ut av det❤️

Anonymkode: 1b105...7f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er den andre jeg kan tenke på som rammer en side av kroppen, ja. Det er jo også en sykdom som rammer folk fra 20 alderen og oppover, så det er ikke uhørt om. Jeg bare tenker. TS

Har du logget deg på fürst eller helsenorge for å lese av prøvesvarene for å se hvor innenfor normalen du ligger?

Anonymkode: da80b...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan være uskyldig, og det kan være noe mer alvorlig. Jeg holder en knapp på den første. Om noe, så er det mer sannsynlig med MS eller noe mer uskyldig som gir muskelsvakhet, enn als.

Anonymkode: 8a547...77a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har legetime i morgen TS

Bra. Men ville heller tenkt vitaminmangel eller noe, ikke als.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (2 minutter siden):

Bra. Men ville heller tenkt vitaminmangel eller noe, ikke als.

Eller nerve i klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått deg legetime og det er veldig bra! Men tips til senere: Det dummeste du gjør (for det virker som du uansett lider av helseangst) er å sitte å google hva symptomene er. Bedre å holde seg unna internett og Google og heller bestille en time hos lege. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er garantert  helseangst. 

Angsten får " oppheng " i en spesifikk sykdom.og så " scanner " hjernen etter symptomer som passer.

Leamus/ prikking/ nummenhet kan ha psykiske årsaker.

Hvis legen oppriktig  tror der er noe nevrologisk  på gang ( MS el lignende  ) så.blir du sendt til MR. 

Anonymkode: 1b3a7...a12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Angsten får " oppheng " i en spesifikk sykdom.og så " scanner " hjernen etter symptomer som passer.

Hvis legen oppriktig  tror der er noe nevrologisk  på gang ( MS el lignende  ) så.blir du sendt til MR. 

Svakheten var jo der allerede. Det var ikke slik at jeg plutselig fikk angst TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Svakheten var jo der allerede. Det var ikke slik at jeg plutselig fikk angst TS

Det sier jo alle som har angst, at symptomet kom før angsten. Det kan forsåvidt være riktig, men det betyr ikke at du ikke har angst eller at du har alt det som du har angst for. Du er vel ikke per nå "rammet i halve kroppen", du har en finger som av en eller annen grunn ikke greier å trykke ned visse knapper, det betyr absolutt ikke verken ALS eller MS. Resten av symptomene du har kan forklares med stress. Uansett, sannsynligvis er det ikke noe alvorlig. Lykke til hos legen, jeg håper du vil oppdatere oss når du har vært der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det sier jo alle som har angst, at symptomet kom før angsten. Det kan forsåvidt være riktig, men det betyr ikke at du ikke har angst eller at du har alt det som du har angst for. Du er vel ikke per nå "rammet i halve kroppen", du har en finger som av en eller annen grunn ikke greier å trykke ned visse knapper, det betyr absolutt ikke verken ALS eller MS. Resten av symptomene du har kan forklares med stress. Uansett, sannsynligvis er det ikke noe alvorlig. Lykke til hos legen, jeg håper du vil oppdatere oss når du har vært der.

Nå er det jo ikke snakk om alle andre, men min situasjon. Jeg tok på meg parfyme som normalt å merket at jeg bare ikke fikk det til. ETTER det punktet prøvde jeg flere ganger, funket ikke. DA fikk jeg jo angst. Eller ble bekymret er vel mer passende. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nå er det ikke prikkingen som er det symptomer jeg bekymrer meg for mest. Som sagt, har jeg hatt det symptomet i flere år nå. Det er svakheten som er mest bekymringsfullt for min del. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt usannsynlig att det er ALS. Du er så ung at jeg tror det er noe helt uskyldig som stress eller vitaminmangel. HVIS det først skal være noe alvorlig så ville jeg heller tenkt lupus eller ms fremfor als. Dog så er det også veldig sjeldent. Det er bare å bestille den legetimen så får du det ut av verden.

Anonymkode: c65a0...c35

Dette! Slutt og mat frykten din, TS og kom deg til lege! 

Anonymkode: e4b72...3f4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nå er det ikke prikkingen som er det symptomer jeg bekymrer meg for mest. Som sagt, har jeg hatt det symptomet i flere år nå. Det er svakheten som er mest bekymringsfullt for min del. TS

Som flere andre har påpekt, så er det mest sannsynlig nerve i klem. Eller b-12 etc. Jeg vet du sier at alle prøver er ok, men du er nødt til å sjekke hva b-12 faktisk ligger på og ikke automatisk godta "ok". Jeg gikk med det som skulle vise seg å være vesentlig b12 mangel i årevis, med like symptomer som deg. Man kan ha funksjonell mangel selv om nivåene er ok, du må logge deg på fürst eller helsenorge for å se hva tallet faktisk ligger på. 

Anonymkode: da80b...1f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nå er det jo ikke snakk om alle andre, men min situasjon. Jeg tok på meg parfyme som normalt å merket at jeg bare ikke fikk det til. ETTER det punktet prøvde jeg flere ganger, funket ikke. DA fikk jeg jo angst. Eller ble bekymret er vel mer passende. TS

Ja, det er snakk om deg og din situasjon. Og din reaksjon og opplevelse i denne situasjonen er lik som for alle andre som har helseangst. 

Du tror at det at du ikke greier å trykke ned en knapp betyr at du har ALS eller MS. Du hopper rett til de to verste sykdommene du kan tenke deg. En liten ting, som at fingeren ikke virker nøyaktig som før, gjør at du tror du snart skal dø. Det er det som er helseangsten.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger en 23-åring i Sverige og en 22-åring i Norge med ALS, så det kan helt klart skje selv om det er usannsynlig.

Men kom deg til legen kjære deg! Det du opplever er ikke normalt uansett hva som er problemet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, det er snakk om deg og din situasjon. Og din reaksjon og opplevelse i denne situasjonen er lik som for alle andre som har helseangst. 

Du tror at det at du ikke greier å trykke ned en knapp betyr at du har ALS eller MS. Du hopper rett til de to verste sykdommene du kan tenke deg. En liten ting, som at fingeren ikke virker nøyaktig som før, gjør at du tror du snart skal dø. Det er det som er helseangsten.

Det er jo uvanlig for en på min alder. Samt skjelvingen jeg har i den samme hånden uten å bruke den. Det er reelt å tenke at det kan være noe farlig, ja. Jeg har ellers ikke skadet hånda eller fingeren utenom det. TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...