AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #21 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er stresset, ja, men har tatt mange blodprøver og alt er bra. Jern er på topp. Jeg er innenfor B12 referanseverdiene osv. jeg spiser mye egg, kylling, fisk osv. TS Anonymkode: 6f825...37e Hva ligger verdiene på,da ? Under 350 kan være mangel. Faktisk verdier over det også. Anbefaler deg å gå inn på Furst Pasient og se på b12-historikken din. Er det lave verdier (selv om de er innenfor),bør du med dine symptomer kanskje ha hyppige b12 injeksjoner. Folatmangel kan også gi samme plager som b12-mangel. Anonymkode: 122b7...df2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #22 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det er jo ikke antydning når jeg ikke får til å gjøre noe med en finger, og har generell svakhet i en hånd. Det er ikke noe jeg føler. Det er noe jeg ser. Jeg får det ikke til. Jeg håper jo ikke at det er det, men jeg vet ikke hva annet det kan være. TS Anonymkode: 6f825...37e Du har så mye andre symptomer som egentlig tilsier at det ikke er ALS men noe annet systemisk. Alt fra stress, vitaminmangel og til lupus som en annen foreslo her. Det blir bare gjetting fra oss, men ALS tror jeg du kan slå fra deg. Anonymkode: ca5f7...2d1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #23 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er stresset, ja, men har tatt mange blodprøver og alt er bra. Jern er på topp. Jeg er innenfor B12 referanseverdiene osv. jeg spiser mye egg, kylling, fisk osv. TS Anonymkode: 6f825...37e Selv om man spiser mye mat med b12, så kan man ha dårlig næringsopptak. Egg er en dårlig kilde til b12 siden vi kan kun absorbere en liten prosent av det. Rødt kjøtt og fet fisk helt klart beste kilde. Mtp elektrolytter (sodium, magnesium, kalium) så har det aldri slått ut som mangel på prøver hos meg, men jeg har likevel hatt mangel med mye symptomer. Fikk beskjed om å drikke blanding med disse elektrolyttene en stund, og da ga prikking og nummenhet i hender og føtter seg. Men for indre skjelving og rykninger, så var det b12 som var viktig. Du bør sjekke hva b12 nivået ditt ligger på, altså hva som er tallet. Anonymkode: da80b...1f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #24 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det er jo ikke antydning når jeg ikke får til å gjøre noe med en finger, og har generell svakhet i en hånd. Det er ikke noe jeg føler. Det er noe jeg ser. Jeg får det ikke til. Jeg håper jo ikke at det er det, men jeg vet ikke hva annet det kan være. TS Anonymkode: 6f825...37e Ja, jeg sier ikke annet heller. Du sa at du begynte å merke prikking og nummenhet for flere år siden, og det er det jeg beskriver som antydning. Antydning til et eller annet, ALS eller noe helt annet. Poenget er at hvis dette skulle vært ALS-symptomer, da opplevde du symptomdebut enda tidligere enn som 22-åring. Flere år tidligere. Det gjør det enda mindre sannsynlig at dette skulle skyldes ALS. Det gjør at det ville truffet deg helt sensasjonelt tidlig, og i tillegg hatt påfallende treg progresjon. Som sagt, du bør uansett oppsøke lege. Dels fordi du helt tydelig har pådratt deg så totalt ødeleggende (helse)angst at du bør få en sjekk og bli beroliget av en fagperson fremfor KG-brukere, dels fordi du jo rent faktisk har et helseproblem. Risikoen for at det aktuelle helseproblemet skyldes ALS er likevel forsvinnende liten. Det vil nok ikke du være enig i, fordi du er helt viklet inn i denne angsten, men det er nå sant likevel. Så vi andre kan ikke gjøre annet enn å gjenta det. Anonymkode: 0c5fe...1c2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jnissen Skrevet 7 timer siden #25 Del Skrevet 7 timer siden Ville snakket med en lege. Kan godt tenkes du får en nevrologisk undersøkelse for å se om du eksempelvis har karpaltunnelsyndrom. Har hatt nerveskader selv (inkludert karpaltunnelsyndrom) og kan høres ut som det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #26 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva ligger verdiene på,da ? Under 350 kan være mangel. Faktisk verdier over det også. Anbefaler deg å gå inn på Furst Pasient og se på b12-historikken din. Er det lave verdier (selv om de er innenfor),bør du med dine symptomer kanskje ha hyppige b12 injeksjoner. Folatmangel kan også gi samme plager som b12-mangel. Anonymkode: 122b7...df2 Enig. Jeg begynte på b12 injeksjoner etter jeg innså at b-12 nivåene mine lå i lavere del av normalen, fordi jeg hadde så mye symptomer fra nervesystemet. 1 gang i mnd i lengre tid. Anonymkode: da80b...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #27 Del Skrevet 7 timer siden Høres ut som Carpal tunellsyndrom og nerve i klem. Gir akkurat de symptomene du beskriver. Jeg har vært plaget av det i mer eller mindre grad siden starten av 20-årene. Vært utredet for å utelukke MS. Stress, dårlig søvn, nerver i klem, dårlig sovestilling, for stor pute, plattfot mm kan alle gi disse symptomene hvis det får forplantet seg. Anonymkode: 77969...aa9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #28 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som Carpal tunellsyndrom og nerve i klem. Gir akkurat de symptomene du beskriver. Jeg har vært plaget av det i mer eller mindre grad siden starten av 20-årene. Vært utredet for å utelukke MS. Stress, dårlig søvn, nerver i klem, dårlig sovestilling, for stor pute, plattfot mm kan alle gi disse symptomene hvis det får forplantet seg. Anonymkode: 77969...aa9 Tenkte det samme. Alt det andre TS ramser opp kan være uavhengig av dette med fingeren. Anonymkode: ca5f7...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #29 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg sier ikke annet heller. Du sa at du begynte å merke prikking og nummenhet for flere år siden, og det er det jeg beskriver som antydning. Antydning til et eller annet, ALS eller noe helt annet. Poenget er at hvis dette skulle vært ALS-symptomer, da opplevde du symptomdebut enda tidligere enn som 22-åring. Flere år tidligere. Det gjør det enda mindre sannsynlig at dette skulle skyldes ALS. Det gjør at det ville truffet deg helt sensasjonelt tidlig, og i tillegg hatt påfallende treg progresjon. Som sagt, du bør uansett oppsøke lege. Dels fordi du helt tydelig har pådratt deg så totalt ødeleggende (helse)angst at du bør få en sjekk og bli beroliget av en fagperson fremfor KG-brukere, dels fordi du jo rent faktisk har et helseproblem. Risikoen for at det aktuelle helseproblemet skyldes ALS er likevel forsvinnende liten. Det vil nok ikke du være enig i, fordi du er helt viklet inn i denne angsten, men det er nå sant likevel. Så vi andre kan ikke gjøre annet enn å gjenta det. Anonymkode: 0c5fe...1c2 Det kan jeg si meg enig i, men jeg merket ikke dette med fingeren før denne uka, så dette vil jeg påstå er relativt nytt. Jeg har gått i flere år med de andre symptomene som prikking uten å ha latt det påvirke meg.TS Anonymkode: 6f825...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #30 Del Skrevet 7 timer siden Eneste rette her er å bestille legetime..nå! Anonymkode: dc23b...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #31 Del Skrevet 7 timer siden Jeg vet om flere yngre som har fått ALS, men det er likevel så sjeldent at det er usannsynlig. Det er veldig mye annet som gir svakhet og skjelvinger. Også psykiske tilstander. Så dette må du til lege med hvis det vedvarer. Anonymkode: 594e5...795 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #32 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eneste rette her er å bestille legetime..nå! Anonymkode: dc23b...fe9 Har bestilt privat hos en nevrolog i morgen Ts Anonymkode: 6f825...37e 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #33 Del Skrevet 7 timer siden jnissen skrev (15 minutter siden): Ville snakket med en lege. Kan godt tenkes du får en nevrologisk undersøkelse for å se om du eksempelvis har karpaltunnelsyndrom. Har hatt nerveskader selv (inkludert karpaltunnelsyndrom) og kan høres ut som det. Jeg tenkte også på nevrolog her. Men stakkars ts, uansett gå til lege og få det utredet, det må være forferdelig å være så redd for alvorlig sykdom ❤️ Anonymkode: 33a03...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #34 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg vet om flere yngre som har fått ALS, men det er likevel så sjeldent at det er usannsynlig. Det er veldig mye annet som gir svakhet og skjelvinger. Også psykiske tilstander. Så dette må du til lege med hvis det vedvarer. Anonymkode: 594e5...795 Flere faktisk? ❤️Jeg kjenner ingen, helt grusom sykdom jeg håper ingen jeg kjenner får eller jeg for den del. Anonymkode: 33a03...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #35 Del Skrevet 7 timer siden Det går nok fint ❤️ Jeg synes det høres ut som en blanding av noe uskyldig og helseangst. Anonymkode: cff48...663 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #36 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg vet om flere yngre som har fått ALS, men det er likevel så sjeldent at det er usannsynlig. Det er veldig mye annet som gir svakhet og skjelvinger. Også psykiske tilstander. Så dette må du til lege med hvis det vedvarer. Anonymkode: 594e5...795 Har det vært genetisk? TS Anonymkode: 6f825...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #37 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja, men det er litt vanskelig å tro når jeg på en alder av 22 år ikke får til å presse ned med en finger. Det er jo alvorlig. TS Anonymkode: 6f825...37e Alvorlig? Altså, det kan bare være en liten knute på senen til fingeren. Det behøver ikke være noe stort. Men greia er at du er plaget og redd. Da må du til legen. Ser at du har bestilt deg time nå, så det er bra. Anonymkode: eb9a9...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #38 Del Skrevet 7 timer siden Det er mye annet jeg tenker det kan være før jeg kommer til ALS. Kom deg til lege og få det undersøkt. Anonymkode: e9341...320 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #39 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er mye annet jeg tenker det kan være før jeg kommer til ALS. Kom deg til lege og få det undersøkt. Anonymkode: e9341...320 Hva kan det være ellers? MS? TS Anonymkode: 6f825...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #40 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva kan det være ellers? MS? TS Anonymkode: 6f825...37e Dine to forslag er ALS og MS? Da tenker jeg egentlig at sjansen for at dette handler om stress og helseangst er ganske stor. Anonymkode: eb9a9...c9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå