Gå til innhold

Fallgruver ved å håndtere døsbo der det er mye gjeld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis du ikke overtar boet til privat skifte så må vel tingretten åpne offentlig skifte på statens regning? Det er egne regler for insolvente bo. Har du snakket med tingretten der den avdøde bodde?

Anonymkode: a4fe1...05f

Tingretten åpner bare offentlig skifte hvis den er overbevist om at det er nok frie midler i boet til å dekke kostnadene ved skiftet. Det samme gjelder om TS begjærer offentlig skifte, da må hun stille sikkerhet for skifteutgiftene, som typisk kommer på flere titusener kroner. Hvis du vet/finner ut at dødsboet er insolvent er det beste kanskje bare å forholde seg passiv. Da vil eventuelt en kreditor begjære offentlig skifte. Hvis ikke blir dødsboet et såkalt "flytende dødsbo" som ikke gjøres opp. Men er det eiendom med pant inne i bildet vil det høyst trolig lønne seg for kreditorene å få skiftet boet.

Siden du har påtatt deg ansvaret for gravferd må du nok betale regningen. Du kan melde det som krav i boet. Om det er noen tidsfrister inne i bildet her, vet jeg ikke.

Anonymkode: 9f1e6...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville aldri valgt noe annet enn offentlig skifte.

Man vet aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har jeg fått svar fra tingretten, hvordan, når og hvem som betaler regningen til bisettelsen spiller ingen rolle. Man retter kravet til boet uansett. Hadde det vært penger tilgjengelig på en konto ville man kunne tatt det direkte med banken med fullmakt fra tingretten men her er det skrapa kontoer så vidt jeg kan se i de bankene jeg har kontaktet hitill.
Begravelsesbyrået har kanskje mulighet til å hjelpe med utsettelse eller avbetaling ved behov (for min del er ikke det nødvendig) men å utsette bare for å vente på proklama og skifte har ingen hensikt. Det forandrer ikke på rekkefølgen på prioriteringene eller retten man har til at det skal dekkes av boet der det er mulig.

Det betyr naturligvis ikke at man får penger ut av boet, er det ingenting å hente så er det ingenting å hente der. Da blir evt NAV neste steg om man oppfyller kravene. Jeg har vært klar over det hele veien at jeg signerer for begravelseskostnadene og er forberedt på å ikke få igjen noe.

Det vil ta måneder å få avklart alt, få solgt boligen og så videre så så begravelsesbyrået skal naturligvis ikke måtte vente på alt.

Jeg kommer selvfølgelig ikke til å ta privat skifte med mindre det blir avklart at det med god margin er penger i boet til å dekke kostnader og gjeld. 

Anonymkode: b6200...677

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...