Gå til innhold

Fallgruver ved å håndtere døsbo der det er mye gjeld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg står i den uheldige omstendigheten der jeg må håndtere et uoversiktelig dødsbo der jeg antar, men fortsatt ikke vet helt sikkert om det er mer gjeld enn verdier.

Så langt har jeg sørget for å få utstedt proklama og jeg har ikke påtatt meg skifte.

Jeg har fått formuesfullmakt og har fått noe, ikke alt innsyn ennå men tror det er mer gjeld enn verdier i boet. 
Det var begjært tvangssalg men dette er nå frosset i noen uker til ting blir mer avklart. Det finnes ikke penger på kontoer til å dekke bisettelse eller stille som sikkerhet for offentlig skifte så det vil kanskje eventuellt måtte gå dit at en kreditor stiller med den sikkerheten, jeg har ikke økonomi til det selv og er litt overveldet.

Frem til proklama er avklart er det lite å gjøre slik jeg har forstått det, men nå er regningen for bisettelsen her og må betales ganske snart. Er det dumt av meg å betale denne før forfall med tanke på at kostnader til begravelse har prioritet i et dødsbo? Vil jeg kunne rette kravet til boet, eller er de pengene da tapt? 
Jeg står som ansvarlig så det vil jo gå på meg om regningen forfaller mener jeg men jeg greier ikke nøste opp i akkurat dette selv. 

På forhånd takk for hjelp.

Anonymkode: b6200...677

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ring byrået og spør om råd.

Anonymkode: 78777...c4b

Er byrået riktig sted å stille det spørsmålet? De vil jo naturlig nok ha pengene sine så raskt som mulig, de skal betale sine underleverandører osv så jeg ser ikke helt gevinsten for de i å evt anbefale meg noe som fører til at de må vente, det logiske for meg er at de vil at jeg betaler for så å anse saken som avsluttet fra deres side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kan dokumenteres at det med meget god margin er nok penger på avdødes bankkonto til å dekke gebyr, startutgifter til bobestyrer og andre kostnader, kan forskuddsbetaling unnlates etter avtale med retten.  Det gjelder ikke dersom boet først skiftes privat, og det deretter blir krevd offentlig skifte.https://www.arveoppgjor.no/definisjoner/hva-er-offentlig-skifte/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller: 

Et dødsbo inneholder verdier, gjeld, rettigheter og forpliktelser som avdøde etterlot seg. Ved å overta, blir du også ansvarlig for gjelden.

Før du bestemmer deg for om du ønsker å overta dødsboet, bør du få oversikt over verdiene og gjelden til avdøde.

Hvis det er mer gjeld enn formue, kan du velge å ikke overta. Hvis du ikke vil overta, må du gi tingretten beskjed.

https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/hva-ma-arvinger-gjore-etter-et-dodsfall/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Julenissenerher skrev (Akkurat nå):

Bør nok be om hjelp (mekling)

Det er ikke spørsmål om skiftet nå men om hvordan betalingen av bisettelsen best skal løses mtp at regningen forfaller FØR det kan avklares om det blir privat eller offentlig skifte.

Proklama tar 6 uker, dvs mer som 8-10 med behandlingstid, svarfrist og alt så betalingen må gjøres mange uker før skiftet avklares.

Ikke for å være frekk, men det hjelper om du leser HI i fremtiden. 

Mekling er heller ikke relevant, det er ingen tvist på nåværende tidspunkt. Jeg er enearving og gir gladelig kreditorene det de har krav på men ikke på bekostning av min egen økonomi. Jeg tar ikke på meg privat skifte før gjeldsspørsmålet er avklart men det er altså frem i tid pga proklama. (Proklama fører også til utsatt frist for skifte) Om jeg må betale bisettelsen så gjør jeg det, men slikt har prioritet i et dødsbo selv med stor gjeld så jeg trenger å forstå stegene som gjelder nå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er byrået riktig sted å stille det spørsmålet? De vil jo naturlig nok ha pengene sine så raskt som mulig, de skal betale sine underleverandører osv så jeg ser ikke helt gevinsten for de i å evt anbefale meg noe som fører til at de må vente, det logiske for meg er at de vil at jeg betaler for så å anse saken som avsluttet fra deres side.

Nei, disse byråene driver noe litt annet enn bare butikk. De er interessert i at du har en god opplevelse og at du velger dem igjen og eventuelt anbefaler dem til familie og venner. De er vant til alt mulig av drama, økonomi, søke støtte fra NAV osv. 

Anonymkode: 78777...c4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uten at jeg vet så mye om dette så ville jeg ringt begravelsesbyrået. De må jo ha vært borti dette før, og kan muligens gi utsettelse på betalingen? 

Anonymkode: b366e...73d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regningen skal til dødsboet, men det sendes også til den ansvarlige for boet. Boet skal betale. 

Du kan også få støtte hos nav 

Anonymkode: a6ca2...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Hvem skal betale for begravelsen? Gravferdskostnadene dekkes normalt av den avdødes midler, og har første prioritet i dødsboet. Den som er ansvarlig for gravferden påtar seg ansvaret for at kostnadene ved begravelsen blir betalt. Hvis det er lite midler i boet, kan man søke om behovsprøvd gravferdsstønad via NAV.»

Anonymkode: 3fac1...315

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var begjært tvangssalg men dette er nå frosset i noen uker til ting blir mer avklart.

Hva sier grunnboksutskriften om pengeheftelser i eiendommen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke så mye valg, egentlig. For du har påtatt deg ansvaret for gravferden? Hvis ikke så blir det kommunal gravferd. Men har du påtatt deg ansvaret så må du betale. Er du heldig får du igjen av dødsboet senere. Hvis du ikke overtar dødsboet så fortsetter tvangssalget. Da blir det jo forhåpentligvis penger igjen, etter at den som har begjært tvangssalget har fått sitt. Dine utgifter til gravferden har prioritet over de andre kravene. 

Anonymkode: f500e...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden begravelsen er overstått og du tok på deg ansvaret, er det ditt ansvar å dekke utgiftene. Men utgiftene til begravelsen har førsteprioritet i dødsboet, så blir det penger igjen etter salget vil dine utgifter til begravelsen dekkes først. Siden avdøde ikke hadde midler på konto dekkes noe av begravelsen via gravferdstønaden fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville i første rekke bedt begravelsesbyrået om betalingsutsettelse til frist for proklama var gått ut. Jeg har nettopp vært gjennom tilsvarende selv, ansvaret for uoversiktlig dødsbo, og frem til vi hadde fått oversikt (etter proklama), dyttet jeg på alt vi kunne dytte på. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...