AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Hva sier/skriver du? Selv syns jeg å skrive det i ett ord bare ser dumt ut. Anonymkode: d1727...573 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Begge deler. Litt om hverandre. «Vi skal ha kjøttkaker i brun saus». «Kan du sende brunsausen?» Endret 5 timer siden av Boetica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Brun saus. Anonymkode: 23807...4c3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Brun saus i to ord. For meg er "brunsaus" i ett ord veldig rart. Brun er en beskrivelse av sausen, det er en brun saus, selv om man stort sett bare bruker "brun saus" om den typen som er typisk til kjøttkaker. Ordet i seg selv sier likevel ikke noe spesielt om hva den inneholder. Det er annerledes med for eksempel "soppsaus" og "fløtesaus", som jo åpenbart beskriver en viktig ingrediens i sausen. Alle er enige i at man ikke kan si "sopp saus" eller "fløte saus", for sopp og fløte er ikke en egenskap ved sausen. Så bryr jeg meg ikke mye om dette, altså. Igrunn aldri tenkt over det før. Synes bare, når du nevner det, at "brunsaus" blir helt feil. Anonymkode: 0a6e6...29c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Brun saus, fordi det er en saus som er brun. Det er ingenting som heter brunsaus... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Brun saus, fordi sausen er brun det er ikke et navn.. Anonymkode: 29dc4...32e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Brun saus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Brun saus. Fordi det er en saus som er brun. Altså brunet smør og mel. Brunsaus er ikke et ord, eller navnet på en saus. Isåfall, hadde det vært en brun smørsaus. Anonymkode: d462f...06e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Boetica skrev (34 minutter siden): Begge deler. Litt om hverandre. «Vi skal ha kjøttkaker i brun saus». «Kan du sende brunsausen?» Samme her. Anonymkode: 1ac3d...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Brun saus. Og hvit saus. Anonymkode: 39f5e...b89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Brun saus. Og hvit saus. Anonymkode: 39f5e...b89 Nja. Vi har jo tomatsaus og bernaisesaus. Anonymkode: dd2aa...670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Brunsaus så klart,med kjøttkaker og poteter 😋. Er så mye mer enn en brun saus, det er husmannskost og gode barndomsminner. Anonymkode: b3b2e...839 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden "Brunsaus" har jeg bare sett her inne, jeg har aldri hørt noen si eller skrive det ellers. For meg heter det brun saus og hvit saus, som i "vi skal ha kjøttkaker i brun saus" eller "vi skal ha fiskeboller i hvit saus". Jeg vil anta det handler om dialekt/regionale forskjeller. Anonymkode: 0b97e...9d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Brun saus! Anonymkode: 02dfc...5bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Brun saus i to ord. For meg er "brunsaus" i ett ord veldig rart. Brun er en beskrivelse av sausen, det er en brun saus, selv om man stort sett bare bruker "brun saus" om den typen som er typisk til kjøttkaker. Ordet i seg selv sier likevel ikke noe spesielt om hva den inneholder. Det er annerledes med for eksempel "soppsaus" og "fløtesaus", som jo åpenbart beskriver en viktig ingrediens i sausen. Alle er enige i at man ikke kan si "sopp saus" eller "fløte saus", for sopp og fløte er ikke en egenskap ved sausen. Så bryr jeg meg ikke mye om dette, altså. Igrunn aldri tenkt over det før. Synes bare, når du nevner det, at "brunsaus" blir helt feil. Anonymkode: 0a6e6...29c Er litt i samme båt. 😅 Ikke tenkt så mye over, men...for meg er brun saus og brunsaus to forskjellige ting. En saus kan være brun, atså bare en brun saus. Men en brunsaus for meg er den som har en litt spesifik smak sammen med hjemmelagde kjøttkaker (gjerne de med løk.). Altså ikke slike svenskebuller/ikeakjøtt. Brunsausen som er til kjøttkaker i brunsaus (norsk variant), og en hvilken som helst brun saus smaker ikke for meg det samme. Brun saus er gjerne mildere. For meg altså. 😁 Anonymkode: 665ae...aeb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden Har alltid delt dette. Sier og skriver "brun saus" og "hvit saus": For meg er det like feil å si "brunsaus" som "svartkjole". Det heter "svart kjole", gjør det ikke? Eller hva om det ikke er bare en kjole, men en nattkjole? Skal vi da skrive "svartnattkjole"eller "svart nattkjole"? For meg er svaret åpenbart. Det SKAL være mellomrom etter adjektiver som brun, rød, stor, rutete osv.. Anonymkode: a9aee...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26 minutter siden #17 Del Skrevet 26 minutter siden Brunsaus er jo faktisk ikke et ord. Folk som skriver/sier dette bidrar til ødeleggelse og "barnsliggjøring" av språket vårt. Anonymkode: 50945...a0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå