Gå til innhold

Venner som svarer kort og ikke spør tilbake.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den personen har avkortede sosiale antenner. Ja, det er normalt å svare noe mer på et sånt spørsmål, om man er travel venter man med å svare til man har tid.

Litt sånn er også en venninne av meg, som enten ikke svarer på meldinger, eller lar det gå 3-7 dager før hun svarer. Jeg irriterer meg over at jeg lar meg irritere av det. Jeg hadde tatt det som et signal om utfasing av vennskapet, hvis det ikke var for at hun jevnlig vil treffes. Så ja, det er forvirrende når folk har et helt atypisk mønster for sosial kontakt og ikke selv adresserer det noen gang.

Anonymkode: f3152...47a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Basert på svarene dine her virker du rigid og uten evne til å se andres perspektiv enn ditt eget. 

Anonymkode: e6c3e...f6a

Enig.. 😅

Anonymkode: a20be...421

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Den personen har avkortede sosiale antenner. Ja, det er normalt å svare noe mer på et sånt spørsmål, om man er travel venter man med å svare til man har tid.

Litt sånn er også en venninne av meg, som enten ikke svarer på meldinger, eller lar det gå 3-7 dager før hun svarer. Jeg irriterer meg over at jeg lar meg irritere av det. Jeg hadde tatt det som et signal om utfasing av vennskapet, hvis det ikke var for at hun jevnlig vil treffes. Så ja, det er forvirrende når folk har et helt atypisk mønster for sosial kontakt og ikke selv adresserer det noen gang.

Anonymkode: f3152...47a

Alle mine venninner har litt forskjellig mønster for sosial kontakt og hvilke medier de foretrekker å kommunisere i. Jeg vet hvem som er åpne for lange messengersamtaler, hvem som helst ringer og hvem som alltid svarer på meldinger i løpet av ti minutter og hvem som aldri gjør det. Disse variasjonene sier ingenting hverken om våre vennskap eller deres sosiale evner, det sier bare at folk er forskjellige, også når det gjelder kommunikasjon. Jeg synes det er vel så sært å forvente at alle andre skal tilpasse seg dine ønsker, som i andres øyne kan være like avvikende som deres er i dine.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er kg-kvinnene sære og spesielle.

Det er rart å kun svare med ett eneste ord når noen spør om noe.

«Hei Sissel! Går det fint i den nye jobben din? :)»

Sissel: «Ja.»

Det er merkelig, og vitner som dårlige sosiale antenner, passiv aggressivitet og/eller likegyldighet. Men selvsagt klarer folk her inne å finne på unnskyldninger til det også. Det er ikke rart såpass mange her inne har få/ingen venner. 

Anonymkode: 647d9...a19

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som vanlig er kg-kvinnene sære og spesielle.

Det er rart å kun svare med ett eneste ord når noen spør om noe.

«Hei Sissel! Går det fint i den nye jobben din? :)»

Sissel: «Ja.»

Det er merkelig, og vitner som dårlige sosiale antenner, passiv aggressivitet og/eller likegyldighet. Men selvsagt klarer folk her inne å finne på unnskyldninger til det også. Det er ikke rart såpass mange her inne har få/ingen venner. 

Kan ikke svare for andre, men selv har jeg mange og gode venner. Kanskje fordi jeg ikke forlanger at vi er støpt i samme form, men vet og godtar at folk er forskjellige. For eksempel har jeg en venninne som nesten alltid svarer på meldinger med en gang, mens en annen ser dem, tenker hun skal svare senere og glemmer det halvpartene av gangene. Og begge deler er helt ok, vi er alle forskjellige og ingen skal føle at de skal tvinges inn i en strikt SoMe-mal. Litt slack må vi alle gi hverandre skal vi beholde gode vennskap. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare for andre, men selv har jeg mange og gode venner. Kanskje fordi jeg ikke forlanger at vi er støpt i samme form, men vet og godtar at folk er forskjellige. For eksempel har jeg en venninne som nesten alltid svarer på meldinger med en gang, mens en annen ser dem, tenker hun skal svare senere og glemmer det halvpartene av gangene. Og begge deler er helt ok, vi er alle forskjellige og ingen skal føle at de skal tvinges inn i en strikt SoMe-mal. Litt slack må vi alle gi hverandre skal vi beholde gode vennskap. 

Å svare sent er noe helt annet enn å kunne svare «ja.» på en melding. Det er en ganske stor forskjell der. Venninna til ts gav 0 inntrykk å ville prate med henne, eller bry seg om henne. Og det handler ikke om some. Det handler om kommunikasjon generelt. Some er en måte å kommunisere på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å svare sent er noe helt annet enn å kunne svare «ja.» på en melding. Det er en ganske stor forskjell der. Venninna til ts gav 0 inntrykk å ville prate med henne, eller bry seg om henne. Og det handler ikke om some. Det handler om kommunikasjon generelt. Some er en måte å kommunisere på. 

Jo, her i denne tråden handler det om å kommunisere på SoMe. Og jeg har tidligere listet opp flere grunner til å svare bare «Ja», flere av dem hadde vært hundre prosent akseptable for meg og mine venner. Men så er vi rause med hverandre, og vet at ingen er perfekte, ingen er like og ingen har fasit. For å ha gode vennskap over tid må vil alle legge godviljen til, ikke tenke «it’s my way or the highway» som du og ts synes å gjøre. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 17.26):

Jeg sender henne så og si aldri meldinger, kan gå måneder i mellom.

Anonymkode: 51728...234

Kanskje det er feilen? At hun er gått lei en som kun skal oppdatere en gang i blant og ikke møtes jevnlig. Et vennskap må pleies.

Anonymkode: f3907...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er feilen? At hun er gått lei en som kun skal oppdatere en gang i blant og ikke møtes jevnlig. Et vennskap må pleies.

Anonymkode: f3907...0f8

jeg ønsker ikke å mase. Hun har aldri tatt kontakt først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 16.01):

Jeg og ei venninne begynte begge i ny jobb,  ikke samme jobb.  Sendte melding og spurte om hun trivdes i ny jobb,  fikk kun ja som svar.  Trodde det var vanlig å spørre tilbake?

Anonymkode: 51728...234Autisme kan arte seg sånn. Svare kort og presist på spørsmål og ikke stille spørsmål. Det betyr ikke at de ikke er interessert i å høre på hvis du forteller alikevell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ei venninne begynte begge i ny jobb,  ikke samme jobb.  Sendte melding og spurte om hun trivdes i ny jobb,  fikk kun ja som svar.  Trodde det var vanlig å spørre tilbake?

Har en venninne som holder på sånn og. Alltid jeg som tar iniativet. Svarer lite, stortsett ikke noe. Eller ja og nei. Spør aldri, og virker ikke som hun bryr seg så mye mer enn om seg selv. Dette er da en veldig god venninne.. Er vanlig å spørre tilbake ja

Anonymkode: 20a8c...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker hun typisk å utveksle meldinger? Eller er du den som foretrekker meldinger, og hun har som preferanse å vente til dere treffes eller snakkes og så ha en samtale om det? 

Din måte å kommunisere på, ts, er din måte. Den er ikke fasiten for andre rundt deg. 

Og om dere nå er venner og du ønsket en samtale - hva hindret deg i å gjøre en ordentlig innsats? feks ved å svare «så godt å høre, jeg trives ikke så bra» eller noe annet?

Anonymkode: 73633...77d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

jeg ønsker ikke å mase. Hun har aldri tatt kontakt først. 

At hun aldri tar kontakt med deg først, viser at hun ikke er interessert. Dette er svaret, hun er ikke interessert. Skjønner at det ikke er hyggelig å innse, men vi har alle vært borti mennesker som ikke viser interesse tilbake. Og da fortsetter vi ikke å kontakte denne personen. 

Anonymkode: 7d7c7...7f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 20.06):

Folk som spør deg bryr seg ikke mer om deg enn du bryr deg om dem heller, men de spør deg likevel.

Anonymkode: ccb53...52b

Ja, og det gjør det jo ikke mer interessant å svare på slike ja/nei-spørsmål av den grunn, særlig ikke når man vet at de spør av høflighet. Foretrekker virkelig de som istedet sier/skriver "åh, den nye jobben holder på å ta knekken på meg! Kollegaene vifler fantastiske da, men jeg sliter med å lære meg det nye pc-systemet. Hvordan går det.med dim nye jobb"? Så har man noe mer å ta tak i og svare på, samt at man faktisk legger opp til at det ikke bare er høflighetsfraser, men faktisk deling av hvordan man har det.

Anonymkode: 57fcc...8f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...