AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:18 #21 Del Skrevet tirsdag kl 14:18 Sjansen for autisme øker jo med mors alder, så barnet med autisme vil jo ofte ha kommet senere / være lenger ut i søskenflokken. Anonymkode: 57ae0...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:21 #22 Del Skrevet tirsdag kl 14:21 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sjansen for autisme øker jo med mors alder, så barnet med autisme vil jo ofte ha kommet senere / være lenger ut i søskenflokken. Anonymkode: 57ae0...002 Nei, mors alder har ikke noe særlig påvirkning. Det er derimot påvist korrelasjon mellom høy alder hos FAR, og økt forekomst av autisme hos avkommet. Anonymkode: 1617b...35f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:22 #23 Del Skrevet tirsdag kl 14:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sjansen for autisme øker jo med mors alder, så barnet med autisme vil jo ofte ha kommet senere / være lenger ut i søskenflokken. Anonymkode: 57ae0...002 Vi har 3 barn hvor nr 2 er autist, mor var 30 da nr 2 ble født Anonymkode: 4d627...fef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:29 #24 Del Skrevet tirsdag kl 14:29 Nr 1. Men jeg var veldig lik på noen måter som barn , så mulig jeg har det selv uten å vite😅 det er ofte arvelig fra en av forelder. Anonymkode: d8e28...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:41 #25 Del Skrevet tirsdag kl 14:41 Det er en i klassen til barnet mitt. Han er eldst. Foreldrene kommer fra et annet land, i Øst-Europa. Har sett at de som har foreldre fra andre land oftere får barn med autisme. Vet ikke hvorfor. Hvis eldste har høyere risiko, så er nok dette en hypotese som forskerne har sjekket, tenker jeg. Anonymkode: 86392...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:42 #26 Del Skrevet tirsdag kl 14:42 Mitt autistiske barn er ikke eldst. Det er heller ikke min autistiske søster eller min autistiske mor eller min søster med ADHD eller min niese med ADHD eller nevø med Tourettes. Den genetiske sammenhengen er jo ellers ganske åpenbar. Anonymkode: c1b15...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:44 #27 Del Skrevet tirsdag kl 14:44 Meg over: Foreldrene er yngre enn meg, så må ha fått sønnen mens de var i 20-årene. Siden noen nevner fars høye alder som mulig risikofaktor. Anonymkode: 86392...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet tirsdag kl 14:45 #28 Del Skrevet tirsdag kl 14:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken rekke i søskenflokken er barnet med autisme? Noen mener det er et samspill mellom arv og miljø, hvor miljøgifter spiller en stor rolle for å få autisme. Også er de jo sånn at det første barnet får mer av miljøgifter fra mord kropp en de som kommer senere i rekken. Anonymkode: 2b51a...b2e Nr 1 av 2, velding tung autisme. Nr 1, der det er enebarn., veldig tung autisme. Nr 1 av 2, Asperger syndrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:46 #29 Del Skrevet tirsdag kl 14:46 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei, mors alder har ikke noe særlig påvirkning. Det er derimot påvist korrelasjon mellom høy alder hos FAR, og økt forekomst av autisme hos avkommet. Anonymkode: 1617b...35f Kommer an på hvilken studie. Googlet og tok den første og beste. Her står det om 15% økning i 40-årene. Men det er jo ikke veldig forhøyet. https://www.barnehage.no/autisme-fhi-foreldre/foreldrenes-alder-knyttes-til-autismerisiko/101558 Anonymkode: 86392...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:54 #30 Del Skrevet tirsdag kl 14:54 Nr 2. Har 4 barn. Anonymkode: 936b0...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:59 #31 Del Skrevet tirsdag kl 14:59 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nr 2. Har 4 barn. Anonymkode: 936b0...55f Kan legge til at jeg var 26 da jeg fikk barn nr 2. Fikk de 2 siste barna som 36 og 38 åring og ingen av de har tegn til autisme. Jeg tok ikke vitaminer i svangerskapet med nr 2, og hadde lite d-vitamin. Leste en studie en gang om at lave d-viramin nivåer hos mor kan være en mulig årsak til autisme🤷 Anonymkode: 936b0...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:02 #32 Del Skrevet tirsdag kl 15:02 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Sjansen for autisme øker jo med mors alder, så barnet med autisme vil jo ofte ha kommet senere / være lenger ut i søskenflokken. Anonymkode: 57ae0...002 Stemmer ikke her. Har 4 barn med 19 år mellom eldste og yngste. Så det var da jeg var 26 jeg fikk barnet med autisme. Fikk 2 funksjonsfriske barn da jeg var 36 og 38 med samme mann. Kjenner flere hvor barnet med autisme er nr 2 av flere barn. Snedig. Men interessant. Anonymkode: 936b0...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:31 #33 Del Skrevet tirsdag kl 16:31 Alle tre har asperger. To eldste har ADHD. Far kvalifiserer helt klart til ADHD. Vi fikk barna da vi var 25-32 (vi er like gamle) Der er også slekt på begge sider med både ADHD og asperger som vi vet om. Anonymkode: b9f51...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:39 #34 Del Skrevet onsdag kl 09:39 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva er ditt narrativ da? Anonymkode: 2961f...a1c At det er en del familier og foreldre som dyrker diagnoser og elendighet. Når det er sagt, så er det jo skremmende hvordan autisme tydeligvis eksploderer i omfang, og spesielt blant våre nye landsmenn. Hele syv ganger forhøyet risiko for autisme hos norske barn med mødre født utenfor Norge Anonymkode: 81389...739 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:12 #35 Del Skrevet onsdag kl 18:12 For den familien jeg kjenner, gjelder at barn nr 1 og nr 4 har autisme/asperger. Nr 3 har adhd, og jeg blir ikke forundret om nr 2 finner ut at det gjelder ham også. Anonymkode: 235de...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:05 #36 Del Skrevet torsdag kl 09:05 AnonymBruker skrev (23 timer siden): At det er en del familier og foreldre som dyrker diagnoser og elendighet. Når det er sagt, så er det jo skremmende hvordan autisme tydeligvis eksploderer i omfang, og spesielt blant våre nye landsmenn. Hele syv ganger forhøyet risiko for autisme hos norske barn med mødre født utenfor Norge Anonymkode: 81389...739 Ja... lurer på om det kan komme av søskenbarn-ekteskap, der autisme-genene forsterkes... Litt avhengig av hvilke land/hvilke verdensdeler menneskene kommer fra. Vet i alle fall at blant pakistanske innvandrere i England (som det er forsket på) er det store opphopinger av genfeil som gir sykdom og misdannelser hos barn på grunn av søskenbarnekteskap. Anonymkode: b8b97...2da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:13 #37 Del Skrevet torsdag kl 09:13 AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 13.23): Hvilken rekke i søskenflokken er barnet med autisme? Noen mener det er et samspill mellom arv og miljø, hvor miljøgifter spiller en stor rolle for å få autisme. Også er de jo sånn at det første barnet får mer av miljøgifter fra mord kropp en de som kommer senere i rekken. Anonymkode: 2b51a...b2e i en familie har alle fire ungene diagnose, i en annen alle tre, den siste har kun nest yngste per i dag ingen diagnose mens de andre har mens en familie er eldtste uten mens yngste er diagnostisert. I alle fire familier har minst en av foreldrene også diagnose. Anonymkode: 72866...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:28 #38 Del Skrevet torsdag kl 15:28 Jeg er selv diagnosert autist, og barn nummer tre og fire har fått diagnosen. Jeg er barn nummer fire i søskenflokken min om det er av interesse, jeg er den eneste i min søskenflokk med diagnosen. Mine søsken har dog fått barn med diagnosen, de er nummer en og nummer en, tre og fire. ingen tvil på at det er genetisk i hvert fall! Anonymkode: 0dee8...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:52 #39 Del Skrevet torsdag kl 15:52 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er selv diagnosert autist, og barn nummer tre og fire har fått diagnosen. Jeg er barn nummer fire i søskenflokken min om det er av interesse, jeg er den eneste i min søskenflokk med diagnosen. Mine søsken har dog fått barn med diagnosen, de er nummer en og nummer en, tre og fire. ingen tvil på at det er genetisk i hvert fall! Anonymkode: 0dee8...a89 Beklager! Dette ble feil. Mitt ene søsken: barn nummer en har diagnosen mitt andre søsken: barn nummer TO, tre og fire har diagnosen Anonymkode: 0dee8...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå