Gå til innhold

Monsens 8 mnd gamle kløvhund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (10 timer siden):

Ja, han sier jo det. Og så sier han at han måtte ha hunden løs fordi det var farlig for han å være i bånd fordi terrenget var så ulendt og hunden bar tungt. 

Jeg stusset veldig på dette. Er det dette NRK vil vise frem? I dette programmet syns jeg Monsen viste svært liten respekt for naturen i nasjonalparken. På tross av at oppsynsmannen hadde bedt han følge de T-merkede stiene valgte han å ikke gjøre det, og han skremte en reinflokk. I tillegg valgte han den vanskeligste ruta, og han valgte å ha tungt kløv på hunden som igjen gjorde at han «måtte» bryte med båndtvangen.

Når sånne som han, som faktisk er et forbilde eller influencer eller hva man skal kalle det innen friluftsliv tar seg sånn til rette i sårbar natur, så er det ikke rart det står dårlig til. Han velger sitt ønske om hvor han vil gå over hensynet til dyrene og naturen mange ganger i det programmet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gliffy skrev (2 minutter siden):

Ja, han sier jo det. Og så sier han at han måtte ha hunden løs fordi det var farlig for han å være i bånd fordi terrenget var så ulendt og hunden bar tungt. 

Jeg stusset veldig på dette. Er det dette NRK vil vise frem? I dette programmet syns jeg Monsen viste svært liten respekt for naturen i nasjonalparken. På tross av at oppsynsmannen hadde bedt han følge de T-merkede stiene valgte han å ikke gjøre det, og han skremte en reinflokk. I tillegg valgte han den vanskeligste ruta, og han valgte å ha tungt kløv på hunden som igjen gjorde at han «måtte» bryte med båndtvangen.

Når sånne som han, som faktisk er et forbilde eller influencer eller hva man skal kalle det innen friluftsliv tar seg sånn til rette i sårbar natur, så er det ikke rart det står dårlig til. Han velger sitt ønske om hvor han vil gå over hensynet til dyrene og naturen mange ganger i det programmet.

Helt enig!! Jeg reagerte også på det. Veldig skuffende av Monsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror det var i programmet Alaska på tvers, eller noe sånt, han "forbrukte" 4-5 hunder, kun fordi han ville tjene penger på seg selv og programmet. Hadde han satt hundene først, eller i hvert fall begynt å ta inn over seg etter tap av 2-3 hunder, at dette ikke lenger var forsvarlig for hundene, ( eller at han kanskje ikke har så greie på hunder? )  burde han kanskje kastet inn håndkleet og sagt at nå gir jeg meg…..?  Jeg kan ikke gjennomføre dette programmet ( og tjene disse pengene ) pga. videre dyrevelferd……..?

Anonymkode: d8e12...b34

Var det i det programmet han satte hundene igjen på "kennel" underveis du tenker på? Jeg mener det var klokt og tvert imot viser at han ser hundenes begrensning.

Selv har jeg aldri hatt husky - og skal aldri ha det pga aktivitetsnivået - men jeg har hatt flere andre raser. Når det kommer til Monsen så har jeg så stor tillit til hans hundehold at jeg stoler nærmest blindt på det han gjør. Jeg elsker å se hvordan han behandler hundene. Også Teddy når han spiser "halve" koppen hans, lesten hans og teltet 😅. Eller når de koser i teltet og Monsen leser høyt for han. De er et fantastisk team ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 12.38):

Jeg syns det er dårligere hundehold med alle huskyene som forblir asfaltravere hele livet, enn de vante turhundene til Monsen eller andre deltakere av hundeløp. 

Jeg har hatt a. husky og det er ingenting de elsker mer enn å få kjørt seg. De har en vanvittig kapasitet, og det er helt standard at profesjonelle hundekjørere begynner med _trappvis_ trening fra rundt 6 mnd gammel.

Anonymkode: 41b7f...a6f

Enig i det med asfalt men det er forskjell på innkjøring i trekktrening og kløv ved 6 mnd alderen. Kløv kan fint trenes på ved 8 mnd alderen, men da med tom kløv. Evt avispapir som lager volum. 

Anonymkode: 09c4e...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere reagerer på dette bør dere ikke se monsen i Alaska! 

Han går over Alaska i nesten tre år. På turen får ene tispa valp. Den stikker han i en sovepose for mor må trekke sleden videre. Så får hun amme innimellom. Valpen blir til slutt drept av en annen tispe i spannet.  

Hundene spiser et pinnsvin. De klarer ikke lukke munnen pga piggene.  Monsen tar det chili. Venter til de er så slitne at de sovner og begynner å trekke løs piggene med tang. 

Eller når ene tispa angriper en annen tispe og han syr det selv, midt ute i ødemarka.  

Og en hund bare dør plutselig. 

En annen velger han å ta livet av selv, fordi den skadet foten. 

På en side er det jo naturlig, dyreverden er brutal. 

På en annen side velger han å dra ut langt fra veterinær med hundene. 

Anonymkode: f4f3b...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lofilteret skrev (10 timer siden):

Var det i det programmet han satte hundene igjen på "kennel" underveis du tenker på? Jeg mener det var klokt og tvert imot viser at han ser hundenes begrensning.

Selv har jeg aldri hatt husky - og skal aldri ha det pga aktivitetsnivået - men jeg har hatt flere andre raser. Når det kommer til Monsen så har jeg så stor tillit til hans hundehold at jeg stoler nærmest blindt på det han gjør. Jeg elsker å se hvordan han behandler hundene. Også Teddy når han spiser "halve" koppen hans, lesten hans og teltet 😅. Eller når de koser i teltet og Monsen leser høyt for han. De er et fantastisk team ❤️

Han satte ikke hundene på kennel før helt mot slutten.  Da hadde han allerede mistet flere hunder, samt en valp som ble født på turen. 

Han var på tur i 3 år. Kun siste 2 måneder var hundene på kennel. Det hadde ikke med hundene å gjøre, det var fordi han ikke kunne bruke de mer. 

Han dro hundene med seg på sommerstid fordi han trengte de til vinteren for å trekke sleden. Når siste vinteren på turen var gjennomført hadde han ikke bruk for de mer, de ble mest iveien fordi han ikke kunne ha de i kanoen og de måtte svømme løse hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Om dere reagerer på dette bør dere ikke se monsen i Alaska! 

Han går over Alaska i nesten tre år. På turen får ene tispa valp. Den stikker han i en sovepose for mor må trekke sleden videre. Så får hun amme innimellom. Valpen blir til slutt drept av en annen tispe i spannet.  

Hundene spiser et pinnsvin. De klarer ikke lukke munnen pga piggene.  Monsen tar det chili. Venter til de er så slitne at de sovner og begynner å trekke løs piggene med tang. 

Eller når ene tispa angriper en annen tispe og han syr det selv, midt ute i ødemarka.  

Og en hund bare dør plutselig. 

En annen velger han å ta livet av selv, fordi den skadet foten. 

På en side er det jo naturlig, dyreverden er brutal. 

På en annen side velger han å dra ut langt fra veterinær med hundene. 

Fy søren! Nei det vil jeg ikke se. 
Hæres helt forferdelig ut. Jeg er generelt ganske skeptisk til å bruke dyr i "toppidrett" som dressur, sprang, hundeløp og sånne ting. Det blir så mye prestisje i det for utøverne at det er så alt for fristende til å fire på dyrevelferden. Det ser man jo gang på gang. 

Toppidrett er ikke et reelt behov, det er bare noe vi mennesker har funnet på for å vise oss frem. Dyr bør ikke trenge å lide for det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 21.54):

Jeg antar du aldri har eid en trekkhund? Jeg har selv en Alaska husky og jeg kan ikke si annet enn at hun elsker å trekke! Helt fra hun var 4-5 måneder har hun trukket ivrig i sele. Hun kan gå pent i halsbånd, men det er når trekkselen kommer frem at hun hopper rundt av glede og kjefter hvis vi blir forsinket ut. Jo dårligere vær med vind og sludd, dess mer i arbeidsmodus går hun. Inne har hun som de fleste Alaska huskyer en svært god av-knapp og ligger og slapper av i sofaen.

Jeg har eid mange hunder, men aldri hatt en hund med så stor arbeidslyst på å trekke og gå som henne. Det er også da hun gir aller best kontakt og arbeider tydelig for oss med å følge hver eneste kommando. Litt på samme måte som at gjeterhunden jeg hadde som ungdom elsket å samle inn hestene som kvelden, uten at hun egentlig var trent for det. 

Så min trekkhund elsker å trekke, det er det hun er avlet for i generasjoner, akkurat som jakthunder er avlet for sitt bruk og gjeterhundee for sitt bruk. 

Anonymkode: 700a1...485

Du illustrerer her poenget mitt godt. 

Det hunden din "elsker" er å komme seg fremover. Den vil utforske verden, springe og er koblet til et menneske som har et langt lavere tempo enn den selv.. i tillegg har den et fremavlet ekstremt driv for fysisk aktivitet. når den trekker kommer den kanskje fremover i et mer naturlig tempo.. Hvis "valget" er mellom å gå pent i halsbånd eller komme seg fremover av all kraft i trekkselen, er det arbeidslyst? (Selvsagt går den penere i halsbånd, da det innebærer stort ubehag å trekke fremover i halsen, i tillegg til mulig trening på å "gå pent".) Er det den eneste måten den får utløp for noe av sine drifter på så er det nok nærliggende for de som ikke vet bedre å tolke det som at den elsker det.

Det man ser når x-antall huskies er spent foran, klare til avgang, er det glede eller stress? Jeg vet hva jeg ser.. De fleste trekkhunder som går i spann har kun denne aktiviteten, ellers står de hovedsaklig på kennel/kjetting -det er ikke rart de er over seg når de endelig kommer ut for å bevege seg. Er det arbeidslyst? 

Min erfaring med A. huskies, (unge, gamle, spanntrent eller ikke) er at får de et reellt valg- trekke foran spark/sykkel/etc, kontra tur i skogen m.m., på egne premisser- så har ingen hittil valgt å gå i trekk fremfor sistnevnte. De som ikke kan springe løs får langline, noen får sparkesykkel innimellom men de stopper og snuser akkurat som de vil og de blir aldri jaget på.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 20.27):

Det er en sånn "sekk" som hunden kan bære ting i.

Screenshot_20250206_202649_Chrome.jpg

Anonymkode: c7e8b...d59

Det var et rart ord. Hvorfor ikke bare kalle det sekk for hund? 

Anonymkode: 57064...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...