Gå til innhold

Jens Stoltenberg tilbake i norsk politikk

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Kvittre skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke enig. Det eneste han svarte soleklart nei på var om han kunne bli statsminister igjen. Ellers svarte han ikke konkret på noen ting

Det er jo akkurat det jeg har prøvd å si i snart halve tråden her nå. Også i innlegget du siterte. Det var noen her som påstod at han sa at han skulle bli. Og det sa han, men jeg også mener at det var et veldig svevende og usikkert svar. Noe noen andre her nektet på.

Og nå begynner jeg å bli lei av å gjenta meg selv.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perine skrev (10 timer siden):

Regjeringen har slett ikke foreslått å gripe inn i børsprisene og innføre egne priser for Norge.    De vil tilby oss strømkunder en fastprisordning på 40 øre+mva hvis vi ønsker det, og så skal staten dekke forskjellen opp til gjeldende børspris.  Vi får muligheten til å velge dette for et år, og vi står fritt til å beholde dagens ordning hvis vi ønsker det.  Det blir derfor bare enn litt annen form for "strømstøtteordning".  Slik forsto jeg det, tror jeg.

Vi har jo store forskjeller i strømpriser i dag, etter hvor vi bor, så fastprisen på 40øre + mva er mest gunstig i dyre Sør-Norge, og aller dyrest har det vært i NO2.  Dette gleder jeg meg til.

Av hva jeg forstod fra debatten så vil AP nå innføre Norgespris. Det er noe annet enn fastpris. Fastpris innebærer at staten dekker forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 minutt siden):

Av hva jeg forstod fra debatten så vil AP nå innføre Norgespris. Det er noe annet enn fastpris. Fastpris innebærer at staten dekker forskjellen.

Det var jo det jeg sa. Norgespris=fastpris hvor staten dekker forskjellen.

I ordinære fastprisavtaler er det strømleverandørene som må dekke evt. tap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (30 minutter siden):

Skrev feil. Mente makspris, ikke fastpris.

Men det er uansett ikke hovedpoenget her. Hovedpoenget er at nåværende regjering ikke har gjort dette før. Regjeringen har i disse 3.5 årene bare holdt på en simpel strømstøtte, og husholdninger har tapt mye penger. Og hvorfor må de vente til 1 oktober før det innføres, og bruke det som lokkemiddel fram til valget så lenge?

Endret av Tutte
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (18 minutter siden):

Skrev feil. Mente makspris, ikke fastpris.

Men det er uansett ikke hovedpoenget her. Hovedpoenget er at nåværende regjering ikke har gjort dette før. Regjeringen har i disse 3.5 årene bare holdt på en simpel strømstøtte, og husholdninger har tapt mye penger. Og hvorfor må de vente til 1 oktober før det innføres, og bruke det som lokkemiddel fram til valget så lenge?

Man kan alltid tenke slik, hvorfor gjorde de ikke dette før osv.  Jeg vet ikke, men vi vet ikke hva de har diskutert med SP- delen av regjeringen, og vi vet ikke om de har brukt tid for å undersøke om dette lar seg gjøre innenfor EØS-regelverket osv.

Men jeg er ganske sikker på at det vil ta tid å få alt på plass til den dagen det eventuelt skal settes i verk. Det krever programutvikling, avklaring med strømleverandører og netteiere, metoder for at kundene får velge den nye ordningen og regler rundt avtalene som strømkundene inngår.  Så skal det sikkert både på høring og alt mulig før det blir klart for stortinget.

Jeg bare gjettet her altså. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (33 minutter siden):

Man kan alltid tenke slik, hvorfor gjorde de ikke dette før osv.  Jeg vet ikke, men vi vet ikke hva de har diskutert med SP- delen av regjeringen, og vi vet ikke om de har brukt tid for å undersøke om dette lar seg gjøre innenfor EØS-regelverket osv.

Men jeg er ganske sikker på at det vil ta tid å få alt på plass til den dagen det eventuelt skal settes i verk. Det krever programutvikling, avklaring med strømleverandører og netteiere, metoder for at kundene får velge den nye ordningen og regler rundt avtalene som strømkundene inngår.  Så skal det sikkert både på høring og alt mulig før det blir klart for stortinget.

Jeg bare gjettet her altså. 

Det tar ikke 4 år å få på plass en levelig strømavtale, det er noe vi kan si med sikkerhet. Det får da være måte på til bortforklaringer rundt en udugelig regjering.

Endret av Tutte
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (38 minutter siden):

Det tar ikke 4 år å få på plass en levelig strømavtale, det er noe vi kan si med sikkerhet. Det får da være måte på til bortforklaringer rundt en udugelig regjering.

Det er noe bra og noe dårlig med de fleste, synes jeg.  Vi velgere har forskjellige krav og behov, men det er bare å bruke stemmeretten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (20 timer siden):

Ja, når det gjelder fastpris på strøm så har Støre og regjeringen hele veien uttalt at det ville være i strid med EØS-avtalen og at Norge ikke kunne lage egne priser. Nå 6 mnd før valget så er det plutselig ikke noe problem allikevel. Alt har bare vært løgn, og tenk hvor mye norske husholdninger har tapt på det.

Og hvorfor kan ikke Støre og AP innføre denne fastprisen allerede nå, hvorfor må de vente til etter valget? Det de sier med det er at dere må stemme på oss først for at det skal bli gjennomført. En fastpris på strøm som egentlig lenge har vært FrP's forslag.

Hel korrekt observert. 1. oktober er jo ikke tilfeldig, og det har nok vært svært viktig for Støre å sørge for at dette vil bli etter valget. På debatten unnskyldte han dette med at det tar tid å få laget en slik ordning. Det er jo reinspikka løgn. Fastpriser eksisterer jo allerede i dag, og de har allerede strømsøtteordningen som tok svært kort tid å implemetere for nettselskapene. Dette kunne de ha innført på et par måneder, og kanskje enda raskere, og det vet alle.

Jeg mener denne plustelige innføringen er på grensen til uredelig politikk av AP. De brukte jo samme strategi om nedbetaling av studielån for mange kommuner. Den gjelder ikke før 1. januar 2026, altså også etter valget. Det var SP sin sak, og denne ordningen er jo nå høyst usikker, og de familiene som har valgt å flytte tilbake til sine hjemsted ute i distriktene med håp om at de får nyte godt av denne ordningen kan fort ende opp med å bli lurt kraftig.

Det er denne typen politikk som skaper politikerforakt, og dette ser vi i alle partier. De er helt skamløse når det handler om å vinne valg, og lyver åpenlyst på norsk TV. Da Solvang spilte av et klipp til Støre der han stod og sa det motsatte ang. fastpris for et par år siden var Støres svar: "Det var i 2023, men nå er vi i 2025". Det er jo så man ikke tror det man hører.

Endret av Tiger Jack
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (19 timer siden):

Ved makspris så er det staten som dekker forskjellen. Når det gjelder Norgespris som AP foreslår, så vil regningen på evt overforbruk gå til husholdningene. Som da vil si høyere utgifter på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (33 minutter siden):

Ved makspris så er det staten som dekker forskjellen. Når det gjelder Norgespris som AP foreslår, så vil regningen på evt overforbruk gå til husholdningene. Som da vil si høyere utgifter på nett.

Hvilket overforbruk?  Jeg har ikke hørt noe nytt om nettleia. Har du link?  Det er ingen som nevner at Norgespris-avtale vil medføre økning i nettleia.  Bruker vi mer strøm,så øker selvsagt regningen.   Nettleie har jo en pris pr kWt og en fastpris for effektledd, og dette øker jo hvis man gjennomsnittlig bruker mer for 3 enkelttimer. Jeg har alltid vært innenfor 2-5.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (26 minutter siden):

Hvilket overforbruk?  Jeg har ikke hørt noe nytt om nettleia. Har du link?  Det er ingen som nevner at Norgespris-avtale vil medføre økning i nettleia.  Bruker vi mer strøm,så øker selvsagt regningen.   Nettleie har jo en pris pr kWt og en fastpris for effektledd, og dette øker jo hvis man gjennomsnittlig bruker mer for 3 enkelttimer. Jeg har alltid vært innenfor 2-5.   

Ta en titt på siste episode av debatten, som heter: "Får du billigere strøm med norgespris"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 time siden):

Ta en titt på siste episode av debatten, som heter: "Får du billigere strøm med norgespris"?

Jeg så den da den ble vist, og det ble påstått at strømkundene kom til å sløse med strømmen hvis den ble så billig at folk ikke lenger hadde noen incentiver for å spare. Derfor ville det bli så stort press på kraftlinjene at de måtte forsterkes og nettleien ville bli dyrere.  Altså hallo.  50 øre + nettleie per kWt blir jo ca 1 krone. I tillegg kommer kapasitetsleddet  inn og koster en god del hvis gjennomsnittsforbruket for 3 enkelttimer er mer enn 5, eller for hvert trinn oppover.  

Strømprisene ligger jo mye lavere enn 50 øre i strømsonene NO3 og NO4 nå.  Strømkundene bruker jo ikke strøm vilt og uhemmet der heller. 

Jeg ser ikke på det som sløsing hvis man pga lavere strømpris får råd til å skru opp varmen i oppholdsrommene til 20 grader. Ikke sitte og fryse i 17 grader.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det bare for ap-velgere å stemme på sitt parti igjen og bli stadig fattigere og med stadig færre skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...