Søddvestkuling Skrevet torsdag kl 10:41 #161 Del Skrevet torsdag kl 10:41 Tutte skrev (4 minutter siden): Poenget er ikke at det er befolkningens skyld, det handler om hva som kan gjøres for å få ned et høyt sykefravær. Hvordan mener du at bedre tilrettelegging for å komme raskere ut i jobbene sine det man klarer er straff? Sliten du med long covid nytter det ikke å bli jaget på jobb. De burde ikke kutte i sykelønna for det er urimelig. De burde heller forske mer på long covid og finne medisiner for det og dessuten bygge ut lavterskel psykisk helsehjelp. Jeg har på ingen måte protestert på at bedre tilrettelegging ikke er bra. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet torsdag kl 10:44 #162 Del Skrevet torsdag kl 10:44 MorTil2 skrev (7 minutter siden): Dette evige snakket om "Pandemien", som om det var 3 verdenskrig, begynner å bli noe forslitt. Folk er kanskje blitt "flinkere" til å kjenne etter på grunn av restriksjonene som ble innført i forbindelse med Covid 19. Men det betyr ikke at alt man kjenner skal føre til sykefravær. Det er forskere som mener vi har blitt mer sårbare for luftveisinfeksjoner siden immunsystemet vårt ikke fikk trening under pandemien. Long covid er mer utbredt enn det folk tror og isolasjon, særlig mens hjernen ikke er ferdig dannet i ungdommen, fører til psykiske lidelser. I tillegg kan long covid føre til psykiske lidelser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet torsdag kl 10:55 #163 Del Skrevet torsdag kl 10:55 Søddvestkuling skrev (6 minutter siden): Det er forskere som mener vi har blitt mer sårbare for luftveisinfeksjoner siden immunsystemet vårt ikke fikk trening under pandemien. Long covid er mer utbredt enn det folk tror og isolasjon, særlig mens hjernen ikke er ferdig dannet i ungdommen, fører til psykiske lidelser. I tillegg kan long covid føre til psykiske lidelser. Forskningen finnes for ethvert tenkelig standpunkt i saken "Covid og følgene av denne". Uten å søke det opp, er jeg ganske sikker på at den beste måte å bygge immunforsvar på, er å være med andre mennesker, holde seg aktiv og ikke føle altfor godt etter. Det hjelper faktisk på psykiske plager og Ja, mange unge slet under pandemien. Men de fleste klarte seg tross alt bra. Hvor skal man ha fokus: det halvtomme glasset, eller det halvfulle glasset? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet torsdag kl 11:02 #164 Del Skrevet torsdag kl 11:02 MorTil2 skrev (2 minutter siden): Forskningen finnes for ethvert tenkelig standpunkt i saken "Covid og følgene av denne". Uten å søke det opp, er jeg ganske sikker på at den beste måte å bygge immunforsvar på, er å være med andre mennesker, holde seg aktiv og ikke føle altfor godt etter. Det hjelper faktisk på psykiske plager og Ja, mange unge slet under pandemien. Men de fleste klarte seg tross alt bra. Hvor skal man ha fokus: det halvtomme glasset, eller det halvfulle glasset? Forskning finnes IKKE for ethvert tenkelige standpunkt. Den påstanden er urimelig mot vitenskapen. Kurven på sykefravær kommer til å svinge nedover igjen når vi har fått trenet opp immunforsvaret igjen, men det kommer til å ta tid. Diskusjon om halvtomme glass sier egentlig lite og er ikke et argument for kutt i sykelønna som kommer til å gå ut over sliterne med lav lønn i tunge yrker. Dere har latt dere overbevise fra Høyrepropagandaen drevet av rike onkler til å bygge ned velferdsstaten. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet torsdag kl 11:07 #165 Del Skrevet torsdag kl 11:07 (endret) Søddvestkuling skrev (26 minutter siden): Sliten du med long covid nytter det ikke å bli jaget på jobb. De burde ikke kutte i sykelønna for det er urimelig. De burde heller forske mer på long covid og finne medisiner for det og dessuten bygge ut lavterskel psykisk helsehjelp. Jeg har på ingen måte protestert på at bedre tilrettelegging ikke er bra. Nå må du gi deg. Det et mange ulike årsaker til sykefraværet rundt omkring. Slutt å snu denne diskusjonen til og hovedsaklig handle om long covid og corona. Den aller vanligste årsaken til sykefravær oppgir NAV fortsatt å være muskel- og skjelettplager samt lettere psykiske lidelser. Som det var også før pandemien. Endret torsdag kl 11:08 av Tutte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet torsdag kl 11:12 #166 Del Skrevet torsdag kl 11:12 Tutte skrev (3 minutter siden): Nå må du gi deg. Det et mange ulike årsaker til sykefraværet rundt omkring. Slutt å snu denne diskusjonen til og hovedsaklig handle om long covid og corona. Den aller vanligste årsaken til sykefravær oppgir NAV fortsatt å være muskel- og skjelettplager samt lettere psykiske lidelser. Som det var også før pandemien. Jeg skjønner ikke hvorfor dere marer om sykefraværet hele tiden. Tror du oppriktig at dét er av årsakene til at verden har gått på en smell de siste årene? Forklar meg hvordan vi kan ha en av de største sysselsatte befolkningen i verden, og samtidig har vi et så stor sykefravær at det faktisk påvirker samfunnet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet torsdag kl 11:18 #167 Del Skrevet torsdag kl 11:18 Tutte skrev (7 minutter siden): Nå må du gi deg. Det et mange ulike årsaker til sykefraværet rundt omkring. Slutt å snu denne diskusjonen til og hovedsaklig handle om long covid og corona. Den aller vanligste årsaken til sykefravær oppgir NAV fortsatt å være muskel- og skjelettplager samt lettere psykiske lidelser. Som det var også før pandemien. Folkehelseinstituttet har funnet en klar sammenheng mellom senskader etter covid og høyt sykefravær. Muskel-og skjelettplagerutgjør 32% av sykefraværsdager og psykiske lidelser 26%. Det blir 58%. og vi har fremdeles 42 prosent med andre årsaker som er en vesentlig andel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet torsdag kl 12:16 #168 Del Skrevet torsdag kl 12:16 Søddvestkuling skrev (11 minutter siden): Folkehelseinstituttet har funnet en klar sammenheng mellom senskader etter covid og høyt sykefravær. Muskel-og skjelettplagerutgjør 32% av sykefraværsdager og psykiske lidelser 26%. Det blir 58%. og vi har fremdeles 42 prosent med andre årsaker som er en vesentlig andel. Selv om andre diagnoser øker, er muskel- og skjelettplager fortsatt den vanligste årsaken til sykefravær https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/sykefravar-statistikk/nyheter/betydelig-okning-i-sykefravaeret-i-2.kvartal--fortsatt-sterk-vekst-i-psykiske-plager Katten.2.0 skrev (19 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor dere marer om sykefraværet hele tiden. Tror du oppriktig at dét er av årsakene til at verden har gått på en smell de siste årene? Forklar meg hvordan vi kan ha en av de største sysselsatte befolkningen i verden, og samtidig har vi et så stor sykefravær at det faktisk påvirker samfunnet. Nei, det tror jeg ikke. Må det være det for at det skal diskuteres? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet torsdag kl 12:25 #169 Del Skrevet torsdag kl 12:25 Tutte skrev (6 minutter siden): Nei, det tror jeg ikke. Må det være det for at det skal diskuteres? Det har jo tatt mye plass i mediene, og det virker som at det kommer til å bli en del av valgkampen til høyresiden. Det er jo, i realiteten, en ikke-sak, som ikke har en reell betydning for samfunnet på makronivå. Men jeg skjønner at du vil ha mer stabilitet på din arbeidsplass. Jeg er spent på hvordan du mener at høyresiden skal skape incentiver for å komme tilbake i arbeid, og spesielt når vi så politikken de førte i åtte år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet torsdag kl 13:02 #170 Del Skrevet torsdag kl 13:02 (endret) Chupacabra skrev (20 timer siden): Det hadde vært interessant å høre hvorfor du mener at noe som helst skulle bli tryggere med Stoltenberg i regjering. Jeg slutter aldri å bli fascinert av menneskers tilbedelse og underkastelse av maktkåte menn. Særlig hvordan de blindt tror at en glorifisert person kommer til å redde dem. Hva er det han kommer opp med denne gangen da? Billigere strøm.. igjen? "Vår månelanding".. igjen? Vet ikke hvem han er bak sin offentlige figur og har tenkt på det mørke i makt også om jeg liker han mer enn jeg burde, siden jeg åpenbart liker han langt bedre enn andre. Han virker bare som en så oppriktig snill person. Stoler på han, men stoler ikke så mye på resten av regjeringen uten å vite så mye om dem forbi det jeg har sett. Det er bare basert på vibe for min del, utifra ting han sier. Virker for min del som en ansvarsfull og omsorgsfull mann gjennom kroppspråket sitt, å det er mer enn jeg ser i mange andre. Han har jo med økonomi å gjøre, men min største sak er bare at vi ikke blir som USA på dette punktet og ikke mister rettighetene våre til alle som blir galere etter å mase på og kontrollere kvinner for hvert år som går. Håper såklart at økonomien bedrer seg, men det er ikke bare opp til Stortinget, dere tar feil når dere tenker det er regjeringen som bestemmer alt her i verden. Men de kunne ha gjort mer, det har dere rett i. Endret torsdag kl 13:03 av Rosakatt 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet torsdag kl 13:08 #171 Del Skrevet torsdag kl 13:08 (endret) Katten.2.0 skrev (44 minutter siden): Det har jo tatt mye plass i mediene, og det virker som at det kommer til å bli en del av valgkampen til høyresiden. Det er jo, i realiteten, en ikke-sak, som ikke har en reell betydning for samfunnet på makronivå. Men jeg skjønner at du vil ha mer stabilitet på din arbeidsplass. Jeg er spent på hvordan du mener at høyresiden skal skape incentiver for å komme tilbake i arbeid, og spesielt når vi så politikken de førte i åtte år. Nå er ikke akkurat sykefraværet jeg ser på som det største problemet vi står ovenfor. Men brukeren jeg diskuterte med er tydeligvis veldig opptatt av det og er bekymret for kutt i sykelønn. Og slik startet den debatten. Men mener at mye bedre tilrettelegging for å klare og stå i arbeid er det aller viktigste når det gjelder dette temaet. Endret torsdag kl 13:10 av Tutte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet torsdag kl 13:19 #172 Del Skrevet torsdag kl 13:19 Tutte skrev (8 minutter siden): Nå er ikke akkurat sykefraværet jeg ser på som det største problemet vi står ovenfor. Men brukeren jeg diskuterte med er tydeligvis veldig opptatt av det og er bekymret for kutt i sykelønn. Og slik startet den debatten. Men mener at mye bedre tilrettelegging for å klare og stå i arbeid er det aller viktigste når det gjelder dette temaet. Aha, da har jeg misforstått/ikke fått med meg at det var en annen bruker som kom med det. Det er dog et vesentlig poeng at de som blir skadet/syke får et vanskeligere, kortere og hardere løp når det kommer til å bli bedre under høyresiden. Det er langt fra perfekt under venstresiden, men de gjør i det minste ikke de største kuttene som skjedde under de åtte årene med borgerlig regjering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet torsdag kl 13:43 #173 Del Skrevet torsdag kl 13:43 Nå etter at SP gikk ut av regjering har et utvalg jobbet med kutt i avgifter, for eksempel vann og avløp. Den gode nyheten er at de foreslår å firedoble bunnfradraget slik at de fleste gründere, som er små, slipper formuesskatten helt, noe som kan stimulere til gründerskap. Dette var positive signaler så får vi se. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet torsdag kl 13:46 #174 Del Skrevet torsdag kl 13:46 Rosakatt skrev (39 minutter siden): Han virker bare som en så oppriktig snill person. Håper virkelig ikke at han tar avgjørelser basert på snillisme. Mange nok eksempler på politikere som blander seg inn i enkeltsaker av "snillisme", og dermed lager mye styr uten å kjenne sakens fakta. Jeg tviler for øvrig på at man kommer så langt som Stoltenberg med å være snill. Skulle jeg funnet adjektiver på ham, måtte det være pragmatisk, realistisk og vidsynt. Noe som gir mye bedre avgjørelser enn snillisme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet torsdag kl 14:18 #175 Del Skrevet torsdag kl 14:18 Katten.2.0 skrev (2 timer siden): Jeg skjønner ikke hvorfor dere marer om sykefraværet hele tiden. Tror du oppriktig at dét er av årsakene til at verden har gått på en smell de siste årene? Forklar meg hvordan vi kan ha en av de største sysselsatte befolkningen i verden, og samtidig har vi et så stor sykefravær at det faktisk påvirker samfunnet. Enig. Sykefraværets betydning for Norges økonomi fremstår mest som et konstruert problem. Jeg synes det er et nederlag om vi som nasjon velger å frata vår befolkning goder vi har kjempet frem. Jeg anser det som et stort tilbakeskritt. Dette er goder de fleste av oss vil skryte av når vi sammenligner oss med andre nasjoner. Skal vi virkelig begynne å jobbe oss nedover på indexen over land det er godt å bo i? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet torsdag kl 14:21 #176 Del Skrevet torsdag kl 14:21 Katten.2.0 skrev (32 minutter siden): Aha, da har jeg misforstått/ikke fått med meg at det var en annen bruker som kom med det. Det er dog et vesentlig poeng at de som blir skadet/syke får et vanskeligere, kortere og hardere løp når det kommer til å bli bedre under høyresiden. Det er langt fra perfekt under venstresiden, men de gjør i det minste ikke de største kuttene som skjedde under de åtte årene med borgerlig regjering. Ja det er et kompleks problem, også fordi årsakene til sykemeldinger er individuelle. Men hvis vi skal gå inn på en av de største årsakene som blant annet er lettere psykiske lidelser, så er det stor sjanse for at man blir enda sykere av å være langtidssykemeldt. Å miste kontakten med kolleger og føle seg utenfor i jobbsammenheng gjør også at det blir enda vanskeligere å komme tilbake. Det kan fort ende med AAP og ufør, og da snakker vi enda mindre inntekt og en usikker framtid. AAP er vel nå 66% av lønna eller noe? Og det er det en ordning som gir usikkerhet for framtiden da den ikke varer evig, og man står midt i mellom to retninger hvor man må kjempe enten ene eller andre veien. Fokuset bør rettes mer på hvordan få folk friskere med mye bedre tilrettelegging. 100% sykelønn i 12 mnd kan fort bli for lett å lene seg på. Alternativet som kommer etter det gir uansett enda dårligere inntekt og utrygghet, og det er ikke noe å sikte mot hvis det finnes løsninger som faktisk kan hjelpe en med og lettere komme tilbake i arbeid. Om det så er redusert eller tilrettelagt på andre måter. Det burde også blitt tatt hensyn til alvorlighetsgrad av sykdom og om det er mulig å bli frisk. Samfunnet er ikke rettferdig når alle skal behandles likt i slike tilfeller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet torsdag kl 14:26 #177 Del Skrevet torsdag kl 14:26 (endret) MorTil2 skrev (39 minutter siden): Håper virkelig ikke at han tar avgjørelser basert på snillisme. Mange nok eksempler på politikere som blander seg inn i enkeltsaker av "snillisme", og dermed lager mye styr uten å kjenne sakens fakta. Jeg tviler for øvrig på at man kommer så langt som Stoltenberg med å være snill. Skulle jeg funnet adjektiver på ham, måtte det være pragmatisk, realistisk og vidsynt. Noe som gir mye bedre avgjørelser enn snillisme. Det er jo så mye politikk i verden basert på direkte ondskap, så snillissme ser jeg ikke den store trusselen av. Snill er ikke noe vi mennesker akkurat har for mye av, om vi ser helhetlig på det. Endret torsdag kl 14:26 av Rosakatt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet torsdag kl 14:47 #178 Del Skrevet torsdag kl 14:47 (endret) Søddvestkuling skrev (1 time siden): Nå etter at SP gikk ut av regjering har et utvalg jobbet med kutt i avgifter, for eksempel vann og avløp. Den gode nyheten er at de foreslår å firedoble bunnfradraget slik at de fleste gründere, som er små, slipper formuesskatten helt, noe som kan stimulere til gründerskap. Dette var positive signaler så får vi se. Det er jo helt utrolig hva som kommer nå ikke lenge før valget. Hvorfor er ikke alt tatt tak i for lenge siden. De har hatt snart 4 år på seg, og nå de siste 6 mnd så er det ikke måte på til forslag og alt som skal ordnes. Valgflesk igjen. Men det er vel sp som får skylden😅 Nei, dette får de dra lenger ut på landet med. Støre har vist hvem han er nå denne perioden, og nå er det for sent. Endret torsdag kl 14:49 av Tutte 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet torsdag kl 14:50 #179 Del Skrevet torsdag kl 14:50 Rosakatt skrev (23 minutter siden): Det er jo så mye politikk i verden basert på direkte ondskap, så snillissme ser jeg ikke den store trusselen av. Snill er ikke noe vi mennesker akkurat har for mye av, om vi ser helhetlig på det. Den viktigste egenskapen Stoltenberg har som politiker (synes jeg), er at han er diplomatisk og rettferdig. Og det tror jeg ikke man klarer å være i så høy grad om man ikke også er snill. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet torsdag kl 14:52 #180 Del Skrevet torsdag kl 14:52 PusheenPusheen skrev (Akkurat nå): Den viktigste egenskapen Stoltenberg har som politiker (synes jeg), er at han er diplomatisk og rettferdig. Og det tror jeg ikke man klarer å være i så høy grad om man ikke også er snill. Ja, det er de egenskapene jeg anser som prima snillhet. Takk for at du brukte mer spesifikke ord på å beskrive det jeg også ser i han 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå