Gå til innhold

Arver man mer hvis man er gift når ektefellen dør, enn hvis man er samboer og "kun" testamentarving?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen det gjelder har barn fra tidligere forhold og er ikke gift med sin nåværende partner.

Han ønsker å gifte seg for å sikre samboer ved eventuell død, men samboer er imot ekteskap og mener at å bli innskrevet som testamentarving sikrer like godt som hvis de var gift, siden ektefelle arver 1/4 mens testamentarving arver 1/3.

De leier bolig og eier ikke noe verdifullt sammen.

Hva er riktig?

Anonymkode: 1352f...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen det gjelder har barn fra tidligere forhold og er ikke gift med sin nåværende partner.

Han ønsker å gifte seg for å sikre samboer ved eventuell død, men samboer er imot ekteskap og mener at å bli innskrevet som testamentarving sikrer like godt som hvis de var gift, siden ektefelle arver 1/4 mens testamentarving arver 1/3.

De leier bolig og eier ikke noe verdifullt sammen.

Hva er riktig?

De har ikke felles barn

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eneste gangen jeg skriker "advokat" her inne er til par som ikke har papirene i orden.

Vi betalte 12 000 til familieadvokat. Fikk da et tilpasset testamente. Fremtidsfullmakt med justeringer. Og ektepakt tilpasset våre ønsker og forhold. 

I tillegg til skreddersydde dokumenter, er de også vanntette da advokat står bak, og oppbevaring er sikret. 

Anonymkode: dff39...b36

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Testament er smartere, der kan man testamentere boet slik man ønsker med unntak av pliktdelsarv. Det er ikke en automatikk i hvor mye man arver som testamentarving. 

sersom man er gift med særkullsbarn er det ekteskapet som trumfer pliktdelsarv til særkullsbarn.

dersom man har felles barn og har vært samboende mer enn fem år regnes man juridisk som gift ved dødsfall. 

etter min mening er det først og fremst barn man bør sikre gjennom arv, og man bør derfor sikre samboer gjennom forsikring eller testamente. 

Anonymkode: d8a9e...74c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Testament er smartere, der kan man testamentere boet slik man ønsker med unntak av pliktdelsarv. Det er ikke en automatikk i hvor mye man arver som testamentarving. 

sersom man er gift med særkullsbarn er det ekteskapet som trumfer pliktdelsarv til særkullsbarn.

dersom man har felles barn og har vært samboende mer enn fem år regnes man juridisk som gift ved dødsfall. 

etter min mening er det først og fremst barn man bør sikre gjennom arv, og man bør derfor sikre samboer gjennom forsikring eller testamente. 

Anonymkode: d8a9e...74c

Pliktdelsarven er på minst 2/3 og man står da fritt til å gi bort maks 1/3 til hvem som helst, har jeg lest.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

dersom han dør så arver barna sin pliktarv uansett om de er gift eller ikke, det som evt er til overs kan han testamentere til TS - slik sett trenger de ikke være gift, om de er gift kan barna like fullt kreve sin pliktarv så nei, ts arver ikke noe mer..

Anonymkode: a8e7b...873

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Pliktdelsarven er på minst 2/3 og man står da fritt til å gi bort maks 1/3 til hvem som helst, har jeg lest.

ts

Oppad begrenset til 1.6 mill per forelder pr arving.

Anonymkode: 22ce4...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

ts

Det kommer an på hvor mye man eier. Pliktdelsarven til barn kan begrenses til 15G ved større verdier.

Dersom boet er lite, så er ektefelle prioritert opp til et visst antall G. Jeg tror det er 4G, men jeg er ikke sikker.

Anonymkode: c88c2...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe automatikk i at «testamentarving» arver en brøkdel - er man oppført i testamentet, arver man summen som er oppført der.

Forskjellene her har litt med prioritering å gjøre. En ektefelle arver 1/4 av netto formue først, deretter fordeles arven til barna. 

Er man ikke gift, så går arven til barna først. Man får da summen man er lovet etter pliktdelsarven er tatt ut.

Men husk at arv alltid er netto formue. Dersom arvelater har lån du ikke vet om eller tar opp nye lån/bruker mye penger ila sin levetid, så vil jo barnas arv gå først og samboers arv reduseres. Derfor er jo samboer først og fremst sikret ved å bli gift.

Anonymkode: e7427...b66

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke noe automatikk i at «testamentarving» arver en brøkdel - er man oppført i testamentet, arver man summen som er oppført der.

Forskjellene her har litt med prioritering å gjøre. En ektefelle arver 1/4 av netto formue først, deretter fordeles arven til barna. 

Er man ikke gift, så går arven til barna først. Man får da summen man er lovet etter pliktdelsarven er tatt ut.

Men husk at arv alltid er netto formue. Dersom arvelater har lån du ikke vet om eller tar opp nye lån/bruker mye penger ila sin levetid, så vil jo barnas arv gå først og samboers arv reduseres. Derfor er jo samboer først og fremst sikret ved å bli gift.

Anonymkode: e7427...b66

Pliktdelsarven er jo 2/3, så 1/3 til fri fordeling. Det er mer enn 1/4 og vil stort sett lønne seg med mindre verdien på boet er lav. Da er det vel 4g som går til ektefelle før alt annet. Så hvis 1/3 er mindre enn 4g lønner det seg å gifte seg.

Anonymkode: aea69...92e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...