Gå til innhold

Både jeg og mannen sliter med høy Ldl

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis dere liker smørsaus på poteter etc - prøv olivenolje og litt havsalt (og evt andre krydder). Vi synes det er (omtrent) like godt - bruker det mye. Raus med olivenoljen (extra virgin helst) - da vil både det gode kolesterolet gå opp og det dårlige ned (om dere erstatter noe annen saus/dressing med olivenolje).

Anonymkode: 977bd...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sen ve ben skrev (11 minutter siden):

Igjen, både du og etter deg flere som har sagt og sier det fortsatt, en etter en at Ts skal slutte å røyke, jeg tror det holder med en gang jeg. Sikker på at Ts har forstått. 

Du forstod åpenbart ikke hva jeg skrev. 

Anonymkode: e7f70...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skal gjøre mitt beste så ja, jeg har fått det inn i hodet takk:) 

Glemte å nevne at mannen min i fjor sommer gikk ned fra 92 kilo til 83, han slanket seg med vilje. Har lest at Ldl kan bli forhøyet i lang tid etter slanking. Stemmer det?

Anonymkode: 66561...95b

Jeg kopierer oversettelse av tekst i avsnitt tre i denne linken:

"Under aktivt vekttap hos overvektige individer kan LDL-C (det dårlige kolesterolet) initialt bli forhøyet før det går tilbake til baseline (intervensjonsnivåer før vekttap), og deretter reduseres. Imidlertid bestemmes endringer i LDL-C-nivåer under aktivt vekttap av ernæringsmetoden som brukes for å gå ned i vekt. For eksempel vil bruk av kosthold med høyt karbohydrat og lavt fett føre til økte triglyserider, redusere HDL-C (godt kolesterol) og redusere LDL-C (dårlig kolesterol) nivåer under vekttapsprosessen, mens bruk av dietter med lavt karbohydratinnhold og høyt fettinnhold vil resultere i lave triglyserider, men forhøyet LDC-godt kolesterol (godt kolesterol) (godt kolesterol). kolesterolnivåer)."

https://weightclinicatfpgreeley.com/2022/05/03/lipids-cholesterol-weight-loss/

Langvarig høyt kolesterol pga vekttap i seg selv er nok ikke en årsak, med mindre det er snakk om lavkarbo og mye mettet fett. Men det er det jo ikke :) 

Anonymkode: e7f70...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis dere liker smørsaus på poteter etc - prøv olivenolje og litt havsalt (og evt andre krydder). Vi synes det er (omtrent) like godt - bruker det mye. Raus med olivenoljen (extra virgin helst) - da vil både det gode kolesterolet gå opp og det dårlige ned (om dere erstatter noe annen saus/dressing med olivenolje).

Anonymkode: 977bd...5d7

Vi bruker mye olivenolje, både på poteter, salat ol. 
Ts

Anonymkode: 66561...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...