AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden For litt over ett år siden så var vi begge hos lege og tok blodprøver deriblant for Ldl. Hos meg var den på 4.0 og hos han 5.0. Begge fikk beskjed om å være påpasselig med fettholdig mat. Vi la om kostholdet, melkeprodukter under 7% i fett, spiser frukt hver kveld, mye grønnsaker, salat til middag, turer hver dag, spiser nesten ikke godteri, spiser lite rødt kjøtt, spiser laks 1 gang i uken, tar omega3 hver dag. Målte etter 3 mnd, i fjor i mai, hos meg uendret hos han gikk den ned til 4,3. I oktober i fjor mistet vi hunden vår, så det gikk inn på oss begge. Kostholdet er uendret, han målte sin ldl i januar og den ble på 5.1. Jeg fatter ikke hva vi gjør galt. Jeg vet at det ikke er alltid mat som er synderen til høy ldl, men hva kan det være da. Har dere noe tips eller råd? Jeg er kjemperedd og bekymret men mest for mannen min Vær så snill kom med råd. Anonymkode: 66561...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Noen har det arvelig og medisiner vil ikke hjelpe nok. Utover det så er bl.a. kapselkaffe en synder. Drikk frysetørret eller aller helst kun filtrert, og unngå mettet fett. Flere "sunne" meieriprodukter inneholder mye mettet fett. 7% fett er også ganske mye når det finnes fettfri skummetmelk f. eks. Anonymkode: c4409...ff4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen har det arvelig og medisiner vil ikke hjelpe nok. Utover det så er bl.a. kapselkaffe en synder. Drikk frysetørret eller aller helst kun filtrert, og unngå mettet fett. Flere "sunne" meieriprodukter inneholder mye mettet fett. 7% fett er også ganske mye når det finnes fettfri skummetmelk f. eks. Anonymkode: c4409...ff4 Vi drikker yoghurt på 3% fett og melk 1% fett. Anonymkode: 66561...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Hva bruker dere til steking av mat? Anonymkode: e7f70...3bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva bruker dere til steking av mat? Anonymkode: e7f70...3bd Vita hjertegod på flaske. Anonymkode: 66561...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vita hjertegod på flaske. Anonymkode: 66561...95b Spiser dere ultraprosessert mat? Røyker Er i aktivitet regelmessig? Da mener jeg ikke små og rolige gåturer, men få opp pulsen litt. Mye stress? Er dere normalvektige? Anonymkode: e7f70...3bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Dere burde øke inntaket av fet fisk, nøtter og olivenolje hvis dere ikke spiser mye av det fra før Anonymkode: cf6dc...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere burde øke inntaket av fet fisk, nøtter og olivenolje hvis dere ikke spiser mye av det fra før Anonymkode: cf6dc...b04 Enig. Ubehandlede nøtter som mandler og valnøtter, kaldpresset olivenolje i salaten. Men første bud er også å kutte ut UP mat. Anonymkode: e7f70...3bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Spiser dere ultraprosessert mat? Røyker Er i aktivitet regelmessig? Da mener jeg ikke små og rolige gåturer, men få opp pulsen litt. Mye stress? Er dere normalvektige? Anonymkode: e7f70...3bd Vi spiser sunt, ingen hurtigmat eller posemat. Vi går tur hver dag med høyt tempo ja, ikke kosetur. Jeg veier 59kg og han 87, han veide 98 i fjor men gikk ned i vekt. Jeg liker ikke nøtter, verken valnøtter eller mandler, mandler er jeg allergisk mot. Oliven olje bruker vi mye i mattilberedning og salat. Ultraprossesert mat sier alle vi skal unngå men ingen hva det innebærer, til og med lege har sagt at vi skal unngå det, men ingen spesifikk liste. Ts Anonymkode: 66561...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Vi lager stortsett mat fra bunnen av. Nå tenker jeg at vi kanskje skal prøve å bruke Airfryer, det må jo være sunnere og en god start. Hva tror dere? Ts Anonymkode: 66561...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden Har dere prøvd havregrøt? Anonymkode: 6be33...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi spiser sunt, ingen hurtigmat eller posemat. Vi går tur hver dag med høyt tempo ja, ikke kosetur. Jeg veier 59kg og han 87, han veide 98 i fjor men gikk ned i vekt. Jeg liker ikke nøtter, verken valnøtter eller mandler, mandler er jeg allergisk mot. Oliven olje bruker vi mye i mattilberedning og salat. Ultraprossesert mat sier alle vi skal unngå men ingen hva det innebærer, til og med lege har sagt at vi skal unngå det, men ingen spesifikk liste. Ts Anonymkode: 66561...95b Ultraprosessert mat er mat som er fremstilt i fabrikk med med ikke-naturlige råvarer. Sånn kort fortalt. Eksempler på dette er rekesalat, leverpostei, Toro, røkt svinekam, for å nevne noe. Du leser på det du kjøper, er det er 1 eller 8 ingredienser? Du svarer ikke på om dere røyker? Dette er en viktig synder til høyt kolesterol. Samme med alkohol. Noen medisiner kan også gi økning av kolesterol. Anonymkode: e7f70...3bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå