Gå til innhold

Karenstid mellom AAP og ufør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

applestories skrev (1 time siden):

Høres rart ut.. har dere en lenke jeg kan få? Har prøvd å google men har kanskje ikke brukt de rette søkeordene..

Hva vil du ha lenke til? Om du spesifiserer er det lettere å hjelpe deg. 

Anonymkode: 83e57...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 23.11):

Hva innebærer dette året med karenstid? Forventer de at folk skal leve på luft i ett år før man får søke ufør?

Har forstått at høyresiden vil innføre dette hvis de kommer til makten til høsten. Vil det da gjelde oss som allerede er på AAP, eller gjelder det nye søkere til AAP?

Anonymkode: 85f6d...a13

Man søker jo ufør før de tre årene med AAP går ut? Man kan også få forlenget med to år hvis det er håp om å komme tilbake i jobb. Hvis man i løpet av det fjerde året ikke ser ut til å skulle komme tilbake i jobb må man søke ufør før AAP går ut, slik at man er dekket av det femte året. Om man blir ufør, kan man godt bli arbedsfør igjen hvis man ønsker det. Det betyr uansett at man er sikret inntekt og slipper karensåret. Man bør søke ufør minst 8 måneder før AAP går ut. 

Anonymkode: bb89f...53f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (2 timer siden):

NAV har forsket på dette, og Høyre vet at tiltaket ikke har effekt.

NAVs tillitsvalgte ee svært imot.

Man vet også via forskning at folk fikk det veldig vanskelig slik du frykter. 

Men likevel vil Høyre garantere innføring. 

Det må sette seg over tid, så vil det ha effekt.

Anonymkode: ccea9...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsøkt før, men hadde ingen effekt, annet enn at syke ble sykere, samtidig med at de opplevde økonomisk ruin og familier gikk i oppløsning. Noen orket ikke å leve lenger. Det var den borgerlige regjeringens verk, da de innførte dette i 2018.

Les om det på  https://aap-aksjonen.no/  og på facebookgruppen  deres.  Den beste garantien for at det ikke blir innført igjen, er å stemme på den rødgrønne siden ved valget.  Her er et innlegg fra en ung AAP-mottaker natten før forrige stortingsvalg i 2021: Nå bestemmes framtida mi - AAP-AKSJONEN

Endret av Perine
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 23.11):

Hva innebærer dette året med karenstid? Forventer de at folk skal leve på luft i ett år før man får søke ufør?

Har forstått at høyresiden vil innføre dette hvis de kommer til makten til høsten. Vil det da gjelde oss som allerede er på AAP, eller gjelder det nye søkere til AAP?

Anonymkode: 85f6d...a13

Du får ikke søke ufør etter å ha vært 1 år i karens. Da må du søke på ny AAP periode, også må du bli ferdig avklart for jobb eller ufør av Nav. Kan hende det går fort, men kan også hende du må innom en karens periode til.

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 23.48):

Folk tror faktisk ikke på meg når jeg forteller dette.

Hvis dette skjer meg, er planen å leie ut leiligheten (betaler 16 000 nå, kan kanskje leie ut for 12 000), og så bo hos mamma eller kanskje i telt(?), hos venner innimellom? Går litt mindre i minus da. Kan kanskje få avdragsfrihet? Melde meg opp i noen fag, så jeg får stipend. Kommer sikkert ikke til å stå i noen av fagene. 

Får sannsynligvis ikke sosialhjelp, da jeg har noen penger i fond (spart over mange år, til pensjon). 

Merker jeg blir ekstra sliten/syk av å tenke på at dette kan skje. 

Anonymkode: c7b46...482

Når jeg begynte på AAP, så var det fortsatt karens, å jeg ble helt sjokkert da jeg fant ut av hva det var. Jeg trodde faktisk ikke at syke mennesker ble satt 1 år uten inntekt i Norge. Heldigvis ble karens opphevet før min AAP periode var over. Men det ville ikke hatt noe å si for min del da jeg fikk  søke på ufør etter 2 år på AAP. 

Anonymkode: b1e01...50d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man søker jo ufør før de tre årene med AAP går ut? Man kan også få forlenget med to år hvis det er håp om å komme tilbake i jobb. Hvis man i løpet av det fjerde året ikke ser ut til å skulle komme tilbake i jobb må man søke ufør før AAP går ut, slik at man er dekket av det femte året. Om man blir ufør, kan man godt bli arbedsfør igjen hvis man ønsker det. Det betyr uansett at man er sikret inntekt og slipper karensåret. Man bør søke ufør minst 8 måneder før AAP går ut. 

Man søker ufør når Nav mener at man er ferdig avklart og Nav åpner opp for at man kan søke ufør.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Symbolpolitikk som skal ruinere kommunene, YEY!

Karensår er forsket på. Det skal stimulere til jobb å blakke folk. Virker intuitivt, men forskning viser at det ikke funker.

Tipper mange bifaller forslaget, fordi de fleste som er opptatt av at sykefraværet er for høyt og der fokuset går over i forakt for dem de mener er falskt syke, driter i forskning og liker å synse, særlig når det gjelder "incentiver".

Anonymkode: fff1a...ef2

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 21.56):

Hva vil du ha lenke til? Om du spesifiserer er det lettere å hjelpe deg. 

Det tråden handler om, at det er foreslått et karensår mellom AAP og uføretrygd. Det flere kommenterer på, jeg klarer ikke finne artikler som omhandler det.

Karensår etter 3 år på AAP, før man kan få en ny periode AAP, er forsøkt tidligere. Men her er det snakk om uføretrygd og det har jeg ikke hørt om,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 10 år på AAP pga. hjernesvulst havnet jeg i karens. Måtte søke om sosialhjelp, men heldigvis ordnet veileder med kvp og arbeidsutprøving etter 3 mnd. på sosialhjelp. Fikk deretter innvilget uføretrygd. 
Har aldri følt meg så verdiløs før som på den tiden der. 

Anonymkode: 7f69d...9c5

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Etter 10 år på AAP pga. hjernesvulst havnet jeg i karens. Måtte søke om sosialhjelp, men heldigvis ordnet veileder med kvp og arbeidsutprøving etter 3 mnd. på sosialhjelp. Fikk deretter innvilget uføretrygd. 
Har aldri følt meg så verdiløs før som på den tiden der. 

Anonymkode: 7f69d...9c5

Så bra at det ordnet seg for deg.

Karens var jo ment for å motivere folk ut i jobb, men de som er på AAP er jo syke mennesker, så det hjelper ikke å bli motivert til å jobbe siden man er for syk til å jobbe.

Det samme mener de med de under 25 år som er på AAP. De får så lite utbetalt at det er en vits. Man kan faktisk bli syk også når man er under 25 år, så jeg skjønner ikke tankegangen til disse politikerne. 

Høyre har jo lovet at de skal innfre karens igjen når de kommer til makta.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 20.13):

Så fra at man nå bare får AAP i 3 år før man kan søke ufør, så får man nå 3 år med AAP før man MÅ stå uten noe annet enn sosialhjelp før man kan få uføretrygd???

Så nå har vi ikke karenstid? Man kan få AAP i mer enn 3 år?

Jeg er delvis ufør og på AAP for resten av peosenten etter at jeg ikke klarer deltidsarbeid engang. AAP går ut til sommeren... står jeg da uten noe annet enn delvis uføretrygd? Den er jo garantert for høy til at jeg får sosialhjelp.

Anonymkode: d3d82...49b

Forskjellen er at etter Ap opphevet karenstiden kan du nå søke nytt aap-løp på 3 år når de 3 årene går ut (er også mulighet for inntil 2 års forlengelse, men er kun noen særskilte vilkår der;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 22.12):

Trenger ikke det, man får aap i inntil 8 mnd mens uføresøknad behandles uansett siden den aap’n gis etter en annen paragraf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nå på aap. Jeg eier ikke egen leilighet og leier. Jeg har en fin buffer konto, og bufferen er livslinjen min, den gjør at jeg føler meg trygg. Hvis den forsvinner vil jeg være en uforutsett regning unna katastrofe. Jeg har allerede masse regninger relatert til helseplagene mine. Jeg har ikke helse til å tigge på et sosialkontor. Havner jeg i karens og bufferen forsvinner, kommer jeg heller til å forlate denne verdenen. Jeg har ikke helse til mer stress og nedverdigelse. 

Anonymkode: 54616...461

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 23.48):

Folk tror faktisk ikke på meg når jeg forteller dette.

Hvis dette skjer meg, er planen å leie ut leiligheten (betaler 16 000 nå, kan kanskje leie ut for 12 000), og så bo hos mamma eller kanskje i telt(?), hos venner innimellom? Går litt mindre i minus da. Kan kanskje få avdragsfrihet? Melde meg opp i noen fag, så jeg får stipend. Kommer sikkert ikke til å stå i noen av fagene. 

Får sannsynligvis ikke sosialhjelp, da jeg har noen penger i fond (spart over mange år, til pensjon). 

Merker jeg blir ekstra sliten/syk av å tenke på at dette kan skje. 

Anonymkode: c7b46...482

Er dette en ny ting Nav har funnet på?🤔 Jeg gikk direkte fra Aap til trygd, det var aldri snakk om noe karantenetid!

Håper det ordner seg for deg. 

Anonymkode: a6823...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyresiden vil garantert gjeninnføre dette om de får makten, sammen med kutt i sykelønn som bare rammer de som tjener lite/jobber i fysiske uken uten mulighet for hjemmekontor. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
applestories skrev (9 timer siden):

Det tråden handler om, at det er foreslått et karensår mellom AAP og uføretrygd. Det flere kommenterer på, jeg klarer ikke finne artikler som omhandler det.

Karensår etter 3 år på AAP, før man kan få en ny periode AAP, er forsøkt tidligere. Men her er det snakk om uføretrygd og det har jeg ikke hørt om,

Det er snakk om å gjennomføre karensår. Om ikke NAV har greid å avklare deg gjennom arbeidsavklaringsperioden på tre år, og du ikke får forlenget den med to år får man karens. 

Når man søker på uføretrygd har man 8 mnd hvor man kan få AAP i søknadsprosessen. Men man kan ikke søke om uføretrygd uten at NAV har avklart ferdig, og åpnet for det. 

I praksis blir da middelet for at NAV skal avklare hurtigere ett straffetiltak som rammer en part som i svært liten grad har mulighet til å påvirke den prosessen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 22.26):

Det må sette seg over tid, så vil det ha effekt.

Anonymkode: ccea9...b6a

Har du lest forskningen?

Hva er din faglige bakgrunn og utdanning for å motsi NAVs egen kunnskapsavdeling med forskere som jobber med dette på heltid - og - eksterne fagmiljø som trekker samme konklusjon?

Dette er basert på kvantitative data. Ikke generelle meninger fra randoms på KG. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er nå på aap. Jeg eier ikke egen leilighet og leier. Jeg har en fin buffer konto, og bufferen er livslinjen min, den gjør at jeg føler meg trygg. Hvis den forsvinner vil jeg være en uforutsett regning unna katastrofe. Jeg har allerede masse regninger relatert til helseplagene mine. Jeg har ikke helse til å tigge på et sosialkontor. Havner jeg i karens og bufferen forsvinner, kommer jeg heller til å forlate denne verdenen. Jeg har ikke helse til mer stress og nedverdigelse. 

Anonymkode: 54616...461

Det var flere som ikke taklet karensåret når det var, å rett og slett tok livet sitt. Påkjenningene blir rett og slett for store i tillegg til sykdom.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er dette en ny ting Nav har funnet på?🤔 Jeg gikk direkte fra Aap til trygd, det var aldri snakk om noe karantenetid!

Håper det ordner seg for deg. 

Anonymkode: a6823...8a8

Høyre innførte karens når de styrte landet. AP fjernet karens, men høyre har sagt at de vil innføre karens igjen når de kommer til makta. 

Kjenner til folk som opplevde karens 2 ganger. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er snakk om å gjennomføre karensår. Om ikke NAV har greid å avklare deg gjennom arbeidsavklaringsperioden på tre år, og du ikke får forlenget den med to år får man karens. 

Så det er gjeninnføring av karensåret på AAP det er snakk om, ikke som TS skriver, et karensår mellom AAP og uføretrygd? For det hørtes veldig rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...