Gå til innhold

Hvordan hadde dere reagert? Mannen sa ja til å endre turnus uten å høre med meg.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor skal jeg ordne alt selv alene, når jeg er gift? At mannen er hjemme hele dagen den ene uka, hjelper heller ikke meg med logistikk de to andre ukene. Jeg kan ikke "time" foreldremøter, sykdom hos meg, sykdom hos barna, uforutsette ting og lignende til den uken han er hjemme. At du er sterkere enn meg, er bare slik. Du har sikkert god helse. Jeg er kronisk syk. Samtidig står jeg i 100 prosent jobb, er aktiv i barnas idrett og følger barna opp ellers. Det fungerte greit da han var hjemme hver helg. Da kunne jeg utsette ting som trengte hans hjelp, til helga. Nå må jeg kanskje utsette det i to uker. Sykdom føltes heller ikke like håpløst da han bare var borte noen dager hver uke. Hva skjer nå hvis jeg ligger utslått med omgangssyke i flere dager, og det er enda over en uke til han kommer hjem?

Jeg høres sikkert hjelpeløs for deg som er sterk, selvstendig og har ordnet opp absolutt alt alene. Men jeg er syk, ikke nevenyttig, ikke sterk fysisk og har null nettverk. Jeg kommer til å slite. Vi er alle forskjellige.

Anonymkode: 9545f...deb

Hva sier mannen din til det du sier her? Har han noen løsning på det?

Anonymkode: c7459...dfd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva sier mannen din til det du sier her? Har han noen løsning på det?

Jeg har enda ikke snakket for alvor med ham. Ønsker ikke å ta det over telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har enda ikke snakket for alvor med ham. Ønsker ikke å ta det over telefonen.

Hvis du ønsker at han skal fortsette med ordningen han har i dag, så ville jeg tatt det opp på telefon. Om det skal la seg endre, trenger både han og arbeidsgiver tid til å snu seg om å endre planene som nå er lagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du si noe sånt som «Oi, hvordan tenker du det passer med å ha barna 50 %?? For dette kommer jeg ikke til å orke i lengden, da tar jeg hellere annenhver uke fri og deler på barnepass med deg». 

Seriøst, han må finne seg en annen jobb. Vi har tre barn og mannen jobbet turnus til minste var 2, og storesøsken gikk i 2. og 6. klasse. Minste ble veldig bilsyk fra rundt den tiden, så da gikk det faktisk ikke lengre. Nå går alle på aktiviteter og skal i hver sin retning stort sett alle ettermiddager og kvelder. Han jobbet ikke en slik turnus da, men det var ille nok.

Du får be ham søke seg en ny jobb eller så er det over og ut. Ellers så får dere bo sentralt så barna klarer seg litt selv. Hunder er det bare å kvitte seg med, men du kan jo ikke kvitte deg med barna liksom.

Anonymkode: b8c63...ce7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men hvorfor skal jeg ordne alt selv alene, når jeg er gift? At mannen er hjemme hele dagen den ene uka, hjelper heller ikke meg med logistikk de to andre ukene. Jeg kan ikke "time" foreldremøter, sykdom hos meg, sykdom hos barna, uforutsette ting og lignende til den uken han er hjemme. At du er sterkere enn meg, er bare slik. Du har sikkert god helse. Jeg er kronisk syk. Samtidig står jeg i 100 prosent jobb, er aktiv i barnas idrett og følger barna opp ellers. Det fungerte greit da han var hjemme hver helg. Da kunne jeg utsette ting som trengte hans hjelp, til helga. Nå må jeg kanskje utsette det i to uker. Sykdom føltes heller ikke like håpløst da han bare var borte noen dager hver uke. Hva skjer nå hvis jeg ligger utslått med omgangssyke i flere dager, og det er enda over en uke til han kommer hjem?

Jeg høres sikkert hjelpeløs for deg som er sterk, selvstendig og har ordnet opp absolutt alt alene. Men jeg er syk, ikke nevenyttig, ikke sterk fysisk og har null nettverk. Jeg kommer til å slite. Vi er alle forskjellige.

Hvor langt hjemmefra er jobben hans? Hvor lang tid bruker han på å komme seg hjem om du eller barna er syke? Han har rett til sykt barn dager selv om han jobber turnus. Og hvor gamle er barna? De driver med fritidsaktiviteter ser jeg, så ikke helt små?

Anonymkode: d2e80...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kompenserer han deg?

Betaler han deg lønn når du gjør hans halvdel av husarbeid og barnestell? Eller betaler han en tredjeperson for å gjøre hans halvdel? 

Anonymkode: fe0e8...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Han sa ingenting om det. 

Men da må du jo ta opp det, og alt annet med ham! Som flere sider, det er regler for hvor raskt turnus en endres, så dette bør han ha visst om på forhånd. 

Anonymkode: 63592...d47

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hundene er mine, og det er jeg som jakter, så det er uaktuelt å omplassere dem. Jeg må bare stå i det. Jeg vet ikke hvordan jeg ordner med kurs i helgene, jeg må bare sette den utdanningen på vent atter en gang. Blir nok aldri noe ut av det nå. Det blir også vanvittig helgelogistikk når barna for eksempel er på hvert sitt stevne, og jeg er bare én forelder tilgjengelig. Jeg synes også at hvis jeg skal slite meg ut her hjemme, så burde kompenseres med høyere lønn. Hadde han for eksempel hatt løy lønn, så kunne jeg ha gått ned i stilling. Sånn som det er nå, MÅ jeg jobbe fullt.

«Jeg bare må stå i det, jeg bare må utsette den utdanninga».

Der gav du deg selv svaret på hvorfor han ikke tenkte på å ta det opp med deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (57 minutter siden):

«Jeg bare må stå i det, jeg bare må utsette den utdanninga».

Der gav du deg selv svaret på hvorfor han ikke tenkte på å ta det opp med deg. 

Problemet er at jeg ikke ser noe annet valg. Vi har ikke råd til å ha barnevakt en hel helg, ikke at vi kjenner noen godt nok til å sende barna dit i 3 dager hver måned. Ikke kan jeg ta med barna heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men måtte han si ja? Var det et valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (4 minutter siden):

Men måtte han si ja? Var det et valg?

Vet ikke enda. Vi skal snakke om det når han kommer hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir ofte forundret over hvordan enkelte beskriver forholdene sine her. Det virker som om folk knapt snakker sammen. Man deler ikke informasjon som skjer, hverken på jobb eller ellers. Det dukker opp ting, som irriterer den ene. Men dette sier man ikke fra om. Man skriver en tråd her inne. I mitt forhold så kommuniserer vi nærmest hele tiden. Vi forteller om hvordan dagen har vært. Hva som har skjedd på jobben, hva som har skjedd på trening, hvilke beskjeder vi fikk på skolen da vi henter barna. Om samtaler vi har med andre foreldre, med venner, ting vi har lest i avisen eller hørt om på radio osv osv. Drømmer, planer og ambisjoner. 

Anonymkode: f6f97...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Problemet er at jeg ikke ser noe annet valg. Vi har ikke råd til å ha barnevakt en hel helg, ikke at vi kjenner noen godt nok til å sende barna dit i 3 dager hver måned. Ikke kan jeg ta med barna heller. 

Ikke noe valg?

Han kan ikke snakke med sjefen og si kabalen ikke går opp likevel?

Søke andre jobber?

Helledussen - du er jo helt dørmatte av egen vilje jo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg blir ofte forundret over hvordan enkelte beskriver forholdene sine her. Det virker som om folk knapt snakker sammen. Man deler ikke informasjon som skjer, hverken på jobb eller ellers. Det dukker opp ting, som irriterer den ene. Men dette sier man ikke fra om. Man skriver en tråd her inne. I mitt forhold så kommuniserer vi nærmest hele tiden. Vi forteller om hvordan dagen har vært. Hva som har skjedd på jobben, hva som har skjedd på trening, hvilke beskjeder vi fikk på skolen da vi henter barna. Om samtaler vi har med andre foreldre, med venner, ting vi har lest i avisen eller hørt om på radio osv osv. Drømmer, planer og ambisjoner. 

Anonymkode: f6f97...4ce

Vi snakker også hver eneste dag om alt dette. Derfor ble jeg perpleks da jeg fikk denne informasjonen midt i fleisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kompis fikk beskjed om det samme. 12/9 turnus. Han var veldig missfornøyd, men de må bare godta det eller slutte. Knapt hele hele helger hjemme. Lønna er noen hundre tusen mer da.

Anonymkode: 62aca...f5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 15.57):

Kan du si noe sånt som «Oi, hvordan tenker du det passer med å ha barna 50 %?? For dette kommer jeg ikke til å orke i lengden, da tar jeg hellere annenhver uke fri og deler på barnepass med deg». 

Seriøst, han må finne seg en annen jobb. Vi har tre barn og mannen jobbet turnus til minste var 2, og storesøsken gikk i 2. og 6. klasse. Minste ble veldig bilsyk fra rundt den tiden, så da gikk det faktisk ikke lengre. Nå går alle på aktiviteter og skal i hver sin retning stort sett alle ettermiddager og kvelder. Han jobbet ikke en slik turnus da, men det var ille nok.

Du får be ham søke seg en ny jobb eller så er det over og ut. Ellers så får dere bo sentralt så barna klarer seg litt selv. Hunder er det bare å kvitte seg med, men du kan jo ikke kvitte deg med barna liksom.

Anonymkode: b8c63...ce7

For en hundeeier er det faktisk "ikke bare å kvitte seg med hundene 😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber turnus , men ikke 12/9 og ikke i omsorgsyrket.
Men vi kan få et varsel om endring på turnusen 14 dager før , og det er ikke rom for å nekte. 
Dette gjelder alle og en må bare tilpasse seg eller finne seg en ny jobb. 
Flere oppdrag eller færre styrer behovet for når vi trengs på jobb 

Anonymkode: eb782...dcf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 14.45):

Jeg har vært alene med barn i 13 år. 

Nå synes jeg du krisemaksimerer og synes synd på deg selv. 

Anonymkode: 71cd5...f9e

Fordi du synes dette er greit, skal ikke du diktere hvordan andre synes dette er. Dette er ikke livet ts har sett for seg. Hun ønsker ikke å leve sånn. Det er helt fair. Jeg hadde heller ikke orket dette. Det er ikke krisemalsimering. Det er sånn det føles. Klart man skal få synes ting er dritt og ha sine egne meninger. Ts er ikke alenemor. Hun har samboer. Da regner man ikke med å måtte stå alene med alt hyppig over lengre perioder, men mindre det har vært mønsteret fra begynnelsen av.

Jeg kjenner ei som gikk inn i et forhold med en fyr som jobbet masse. De hadde samtaler om at han skulle jobbe mindre da barnet kom. Det skjedde ikke, og hun er lei. Er kjempeforståelig. Ser ikke for meg at de fleste vil leve sånn som familie.

Anonymkode: a80bd...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

12/9 vil si at hn er hjemme 2 av 3 helger. Det kan vel ikke bli så mange ganger dette krasjer. Du virker lite løsningsorientert, og mer i offerrollen nå. 

Jeg har vært i samme situasjon som deg med 3 barn og skifte mellom 12/9 og 4 dagers uke i hele deres oppvekst. 12/9 er etter min mening bedre, for da var han i det minste hjemme 3. hver uke, og jeg kunne finne på noe på ukekveldene, delta på foreldremøte osv uten å trenge barnevakt. Helgene hn var borte gikk kjapt allikevel. 

Anonymkode: 2ebd5...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

...Ts er ikke alenemor. Hun har samboer. Da regner man ikke med å måtte stå alene med alt hyppig over lengre perioder, men mindre det har vært mønsteret fra begynnelsen av.

Jeg kjenner ei som gikk inn i et forhold med en fyr som jobbet masse. De hadde samtaler om at han skulle jobbe mindre da barnet kom. Det skjedde ikke, og hun er lei. Er kjempeforståelig. Ser ikke for meg at de fleste vil leve sånn som familie.

Anonymkode: a80bd...081

Man kan ikke avtale at det ikke skal bli ny turnus på jobb. Men man kan avtale at da søker man andre jobber. 

Anonymkode: 80fd5...e6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...