Gå til innhold

Vente lengst mulig med å fortelle store barn om ny baby?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Så han fikk god tid til å venne seg til tanken. Heldigvis gikk det over og han er fortsatt verdens beste storebror. 

Anonymkode: 7b73f...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For jeg er så redd for at noe går galt med babyen og da mister de jo ett søsken. Det er et høyrisikosvangerskap... Etter ordiner ultralyd er det mer trygt føler jeg. Skal ta NIPT test etter hvert så kanskje fortelle når vi har fått svar der...

Anonymkode: a3388...5bf

Høyrisiko pga alder, eller andre faktorer? Av egen erfaring kan en graviditet gå galt helt fram til like før termin, du kan jo ikke vente til babyen er født. Barna dine vil legge merke til at noe er annerledes lenge før OUL, de er også såpass gamle at de kommer til å huske dette i voksen alder, så jeg ville fortalt det tidligere enn halvgått svangerskap. 

Anonymkode: e1320...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva som er greia med at graviditeter skal holdes hemmelig. Er det ikke koselig for søsken å føle seg inkludert i en såpass viktig hendelse i familien? Så får man heller takle det sammen som familie om det går galt. Og om uhellet er ute, så vil nok det påvirke de voksne mer enn barna. Før barnet er født er det ganske abstrakt for søsknene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så store barn bør vite det. Det trenger jo ikke fortelles tidligst mulig, men OUL er omtrent halvveis i svangerskapet og å vente veldig mye lenger enn det ser jeg ikke poenget med. Det er jo ikke noe mål i seg selv å involvere barn tidligst mulig heller, men de er så store at de bør få tid til å forberede seg på det som blir en stor overgang. Våre barn var veldig små da de ble storesøsken så da var det ikke noe poeng i å si det tidlig. Å skulle vente i mange måneder er meningsløst for en som er halvannet år (og vi ville jo heller ikke fortalt noe om det gikk galt, det skjønner så små barn heller ikke) så der fortalte vi ingenting før de siste månedene, men det blir jo noe helt annet for barn som er så store som dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse skrev (26 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva som er greia med at graviditeter skal holdes hemmelig. Er det ikke koselig for søsken å føle seg inkludert i en såpass viktig hendelse i familien? Så får man heller takle det sammen som familie om det går galt. Og om uhellet er ute, så vil nok det påvirke de voksne mer enn barna. Før barnet er født er det ganske abstrakt for søsknene uansett.

De er ikke hemmelig selv om man ikke forteller det første ukene 

Anonymkode: cdf29...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får en attpåklatt nå, venta med å fortelle søsknene det til etter NIPT-test. Fortalte ingen om det før det utenom mannen min og moren min. Folk er forskjellige når det gjelder hvor åpne de ønsker å være. 

Anonymkode: a2835...cc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi får en attpåklatt nå, venta med å fortelle søsknene det til etter NIPT-test. Fortalte ingen om det før det utenom mannen min og moren min. Folk er forskjellige når det gjelder hvor åpne de ønsker å være. 

Anonymkode: a2835...cc9

Dette er hva jeg tenker. Samtidig føles det tryggere å vente til etter ordiner ultralyd. Men nå etter NIPT blir nok løsningen. Om de ikke får mistanke før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nummer 2 fortalte vi alle det etter ultralyd i uke 18 da vi visste at det var høyere risiko for avvik pga alder. Og hvis noe skulle være galt med barnet og at vi valgte å terminere så ville vi ikke at noen skulle vite om det.

Anonymkode: 9977e...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

For jeg er så redd for at noe går galt med babyen og da mister de jo ett søsken. Det er et høyrisikosvangerskap... Etter ordiner ultralyd er det mer trygt føler jeg. Skal ta NIPT test etter hvert så kanskje fortelle når vi har fått svar der...

TUL og NIPT tas nå i uke 12-13.

Endret av Ny Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortalte først i uke 25 her 😅 ville være sikker på at alt var bra. Har to barn på 8 og 9. Det gikk greit det. De har ingen formening om når man burde visst det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt opp til deg. Enkelte vil mene du bør fortelle mens andre vil råde deg til å vente. Men til syvende og sist er det ditt valg, gjør det du føler er rett for din familie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...