Gå til innhold

Alternativer til tanntråd for bedre tannhygiene // grå flekker i tannkjøtt/tann bakerst

AnonymKvinne..

Anbefalte innlegg

Siden tennene visstnok ikke er en del av kroppen, skriver jeg om tannhelse her. Om noen mener annet, kan de bare flytte innlegget.

Som tittelen sier; jeg får stadig en leksjon av tannlegen om å bruke tanntråd hyppigere. Jeg skjønner det, for mat setter seg lett mellom tennene mine, og, selv om jeg aldri har hatt hull, kan man jo få det der også. Problemet er bare at siden jeg har tenner som sitter så tett til hverandre setter tanntråden seg fast, og jeg må slite for å få den ut. I tillegg legger maten seg ofte bare igjen et annet sted mellom tennene. Det blør ikke, men av og til har jeg vært redd jeg må bruke så mye krefter at jeg river ut en tann. Jeg vet det nok er helt ulogisk, men jeg blir spesielt redd siden min generelle tannhygiene ikke er på topp. Dette skyldes vel en kombinasjon av traumer fra 13 år med folk og duppeditter i munnen min (jeg hadde epilepsi som forårsaket mye tann-, munn- og tungeproblemer), rusavhengighet og mangel på rutine.

Jeg har en elektrisk tannbørste, men det er ikke spesielt behagelig med dirringen i tennene. Jeg bruker den av og til, men har nok ikke helt fått dreisen på det ennå og liker som sagt ikke dirringen. Jeg bruker tannpirker av og til, men får noe av det samme problemet som med tanntråd. Jeg skyller med vann når jeg husker og brukte munnskyllevann morgen og kveld, men ble rådet til ikke å bruke skyllevann lenger, så jeg sluttet.

Jeg har som sagt - bank i bordet - aldri hatt hull, men har en del problemer med misfarging av både tannkjøtt og tenner. Sistnevnte er nok genetisk, fordi alle i min familie har noe gule tenner, men siden misfargingen av og til likner hull (uten å være det - jeg har vært hos tannlegen flere ganger med slik misfarging) blir jeg usikker på om når det faktisk skal være et hull. Jeg er også redd for om jeg vil omsider miste tennene mine. Det er min aller største frykt, fordi det er stygt og dyrt å reparere. Derfor er jeg redd for tannkjøttbetennelse som en konsekvens av dårlig tannhygiene, og vil gjerne ha råd.

Oppdatert:

Siden mange kanskje kommenterer før de ser resten av tråden og kommentarene, skriver jeg mine spørsmål fra kommentarfeltet her.

Et annet spørsmål ang tannhygiene. Jeg oppdager stadig nye ting når jeg er i en situasjon der det opprører meg.

1) Flere mørke flekker. Jeg har som sagt opplevd å dra til tannlegen med slike, uten at det er hull. Jeg blir jo litt bekymret, men burde jeg? Det er såpass mange at det neppe er hull som har blitt tydelige på så kort tid. Jeg drar regelmessig til tannlegen, senest for fem måneder siden, uten at hun så noe (begynnende hull) heller. Likevel, jeg blir usikker.

2) Jeg lyste inni munnen, og oppdaget noen mørke flekker, nesten grå, bakerst i tannkjøttet. Jeg har ikke tannkjøttbetennelse, men i de periodene jeg har hatt, har det vært rødt og blødende, ikke svart. Jeg leste at det kunne være blodutredning etter sår eller forkjølelse eller sår hals, men jeg har ikke vondt eller vært syk. Det er vanskelig å se så nøye aller lengst bak i munnen, og spesielt i overgangen mellom tannkjøtt og tann bakerst.

Jeg ser at tannlegen min ikke har time før om flere måneder, og vil ikke gå til ukjent tannlege, i og med at jeg endelig har funnet en jeg stoler på. Men tror dere jeg burde bare prøve å få en time tidligere? Eller tror dere det ikke er så akutt? 

Jeg vet det sikkert er vanskelig å si fra et innlegg her, men håper dere kan komme med råd.

Endret av AnonymKvinne..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mellomromsbørster

Anonymkode: c2de6...39c

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos tanntråd. 

Jeg hørte nylig et program om PFAS/evighetskjemikaler, og der ble det også vist til at tanntråd inneholder PFAS. Altså, det vi prøver å unngå når de fleste av oss nå går over fra plastredskaper til treredskaper, fra teflon til jernpanne osv. Forskninga på det er litt tynn, men det er vist at det kan være sånn. 

Så kanskje du bare skal være glad for at tenna dine er veldig tette, TS? 

Anonymkode: 8c1fa...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Apropos tanntråd. 

Jeg hørte nylig et program om PFAS/evighetskjemikaler, og der ble det også vist til at tanntråd inneholder PFAS. Altså, det vi prøver å unngå når de fleste av oss nå går over fra plastredskaper til treredskaper, fra teflon til jernpanne osv. Forskninga på det er litt tynn, men det er vist at det kan være sånn. 

Nja, det ene slår det andre ihjel. Man kan ikke vinne, men jeg vil heller ha i meg PFAS enn å bli tannløs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Apropos tanntråd. 

Fordi noen tanntråder i andre land inneholder PFAS, og man ikke har funnet de samme tanntrådene på butikker eller apoteker her, så bør man ikke bruke det??

Det er en relativt drøy skremselspropaganda å komme med... Du bør i allefall fremheve at disse tanntrådene ikke var i salg i Norge, og at undersøkelsen er så svak at de ikke engang har kartlagt hvor ofte en håndfull kvinner brukte tanntråden...

Anonymkode: 97da3...894

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble informasjon skremselspropaganda? 🙈

Her er en undersøkelse fra Danmark fra tre år tilbake. Jeg syns jeg kjenner igjen en del av merkene vi bruker i Norge, og uansett, folk som er informert kan ta informerte valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd veldig tynn tanntråd? Jeg bruker denne https://www.med24.no/personlig-pleie/munn-og-tannpleie/tannpirkere/jordan-3-in-1-flosser-36-stk?gad_source=1&gclsrc=ds  Jeg har også veldig tette tenner. Har ikke sjans til å få inn en mellomromsbørste eller vanlig tanntråd.

Disse vannflosserne er ikke like gode som fysisk tanntråd da tanntråden børster litt mellom. Skal visst være mer effektivt. 

Anonymkode: b3207...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn mellombørster som passer deg. Mulig du trenger ulike str etter hvor stort mellomrom det er.

Brukes i tillegg til tanntråd.

Anonymkode: ba430...b49

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanntråd på sånn plastholder ala plackers. Ikke tanntråd på rull som er utrolig vanskelig å bruke ved trange mellomrom

Anonymkode: b0749...0ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tanntråd på sånn plastholder ala plackers. Ikke tanntråd på rull som er utrolig vanskelig å bruke ved trange mellomrom

Anonymkode: b0749...0ba

Jeg har tanntråd som festes på skaft og skiftes ut med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet spørsmål ang tannhygiene. Jeg oppdager stadig nye ting når jeg er i en situasjon der det opprører meg.

1) Flere mørke flekker. Jeg har som sagt opplevd å dra til tannlegen med slike, uten at det er hull. Jeg blir jo litt bekymret, men burde jeg? Det er såpass mange at det neppe er hull som har blitt tydelige på så kort tid. Jeg drar regelmessig til tannlegen, senest for fem måneder siden, uten at hun så noe (begynnende hull) heller. Likevel, jeg blir usikker.

2) Jeg lyste inni munnen, og oppdaget noen mørke flekker, nesten grå, bakerst i tannkjøttet. Jeg har ikke tannkjøttbetennelse, men i de periodene jeg har hatt, har det vært rødt og blødende, ikke svart. Jeg leste at det kunne være blodutredning etter sår eller forkjølelse eller sår hals, men jeg har ikke vondt eller vært syk. Det er vanskelig å se så nøye aller lengst bak i munnen, og spesielt i overgangen mellom tannkjøtt og tann bakerst.

Jeg ser at tannlegen min ikke har time før om flere måneder, og vil ikke gå til ukjent tannlege, i og med at jeg endelig har funnet en jeg stoler på. Men tror dere jeg burde bare prøve å få en time tidligere? Eller tror dere det ikke er så akutt? 

Jeg vet det sikkert er vanskelig å si fra et innlegg her, men håper dere kan komme med råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tanntråd er neinei. Bruk mellomromsbørste.

Anonymkode: 44184...fa6

Huh? Alle anbefaler jo tanntråd.

Men jeg skal prøve mellomtannbørste til kvelden. Fikk tak i, så takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymKvinne.. skrev (20 timer siden):

Jeg klikket meg inn på den uten å sjekke om den var trygg. Det så litt shady ut. De har på Europris. Passer meg bedre.

Den er absolutt ikke shady, det er en Dansk nettbutikk med norsk avdeling. De selger alle slags tannpleieprodukter, og har gode anmeldelser på Trustpilot.

Anonymkode: 7fc82...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Den er absolutt ikke shady, det er en Dansk nettbutikk med norsk avdeling. De selger alle slags tannpleieprodukter, og har gode anmeldelser på Trustpilot.

Anonymkode: 7fc82...364

Ok. Jeg tenkte det siden jeg ikke så "http://", og fraværet skulle visstnok være en indikator. Men, det er fint hvis de ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymKvinne.. skrev (2 timer siden):

Huh? Alle anbefaler jo tanntråd.

Men jeg skal prøve mellomtannbørste til kvelden. Fikk tak i, så takk for tipset.

Det er ikke sikkert du engang får pmass til det, jeg gjør ikke. Kun nederst på noen få tenner, ellers er det så trangt at jeg må slite med tanntråden. Men man må jo gjøre det, ellers blir det en dyrkjøpt lærepenge senere...

Anonymkode: 593af...c9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke sikkert du engang får pmass til det, jeg gjør ikke. Kun nederst på noen få tenner, ellers er det så trangt at jeg må slite med tanntråden. Men man må jo gjøre det, ellers blir det en dyrkjøpt lærepenge senere...

Anonymkode: 593af...c9c

Jeg tester det ut, men har tenkt tanken.

Jeg så de hadde 5 forskjellige størrelser i butikken, så håper jeg valgte en som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...