Gå til innhold

Dere med ungdommer med kjæreste

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi har sagt nei til å møtes på skoledager, men de er sammen stor sett hver eneste helg fra morgen til kveld (...) De gangene vi har satt ned foten litt på lengde på besøk er det snørr og tårer og at vi ødelegger livet hennes.

Anonymkode: ed06f...df6

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Blir bare mas skal de møtes en time før trening og to timer etter før leggetid.

Anonymkode: ed06f...df6

Høres mest ut som du bare synes det er pes å ha mye besøk? Den timen eller to før og etter trening må de vel kunne treffes en gang i blant, selv om det blir "mas". 

For å svare på spørsmålet ditt: Ja, det er vanlig at ungdom vil være sammen med kjæresten hele tiden. Nei, det er nok ikke fullt så vanlig å begrense det i en slik grad du gjør. Her i huset har vi ikke blandet oss i sånt så lenge skolearbeid blir gjort. Bedre med for mye besøk enn for lite. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ei på ungdomsskolen som har hatt kjæreste i noen mnd nå. De er sammen hele tiden, og som TS beskriver, snakker sammen på tlf når de ikke er sammen (dvs hver kveld, etter at de har kommet hjem fra å ha vært hos hverandre en hel kveld)...

Venninner er skjøvet ut i kulden, dessverre. Har jobbet litt med å unngå dette, snakket med min datter og med mødrene til venninnene (de jeg kjenner, i alle fall) men når min datter ikke vil høre, er det ikke mer jeg kan gjøre. Når det blir slutt mellom kjæresten får hun ta det som en lærepenge at hun ikke kan ta venninnene for gitt.

Heldigvis holder begge to på med fritidsaktiviteter, slik at det er et par ettermiddager de ikke kan henge sammen. Men da besøker de hverandre rett etter trening/står og venter utenfor huset til den andre kommer hjem fra trening.

Det er helt utrolig merkelig, at de klarer å være sammen hele tiden og ikke bli lei. (Ennå) Jeg hadde blitt helt sprø av å aldri være alene.

Anonymkode: 4c6e7...15f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er ungdommer. Selv om vi foreldre skulle ønske du ventet litt er det ingenting vi kan gjøre noe med. Ung forelskelse er altoppslukende, herlig og fin. 
Min sønn på sitt 3 forhold, den første varte bare en måned, den andre varte nesten 2 år og nå ser det ut til å vare en stund med den nye jenta. 
Vår gutt er 17 år, og fikk kjæreste i 8 klasse for første gang. Her er de sammen så mye de kan, jeg hindrer de ikke i det. Jeg legger da tilrette så godt jeg kan, vi spiser alle sammen. Vi prøver å bli kjent med jenta og vi har ikke noe problem med overnatting. Sex kan de ha overalt. 
Vår gutt var 15 ved første overnatting, det blir jo fort slik når de er med på hytteturer, ferier osv.

Jeg er egentlig en veldig privat person, aldri likt å ha masse barn over, men det går helt fint med kjærester. :) 

Synes du er altfor streng og at du har liten forståelse for livet som tenåring. 

Anonymkode: cea32...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mine tenåringer får ikke lov å ha kjærester, vil ikke at de skal være som «vanlige» norske jenter som har pult 10 gutter før de er 18 år, slutt å normaliser det.

Anonymkode: 38f35...a45

Såvidt jeg kan huske ifra skolen, så var de med foreldre som deg de mest "frisinnede" for å si det pent. Det er nettopp de som føler behov for å "ligge rundt". 

Det eneste du legger opp til et at det er spennende med gutter og om noe skulle skjedd din datter hadde hun aldri fortalt deg det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en sønn på 16 som har hatt kjæreste i ett år. De er her nesten hver dag. Hun har to dager i uka hun må være hjemme for at foreldrene skal få sett henne litt, ellers er hun her. Men har ikke begynt å overnatte ennå (får ikke lov hjemme). Hun spiser middag her og er stort sett med hvis vi skal noe i helgene osv. Jeg synes det bare er hyggelig.

Vi har alltid hatt dørene åpne for barnas venner og etter hvert kjærester, og jeg synes vi får mye igjen for det. Det gjør at barna er mye hjemme i stedet for å henge rundt ute. Vi er heldige som har stor plass, da, skjønner at det ikke er like lett om man bor i en liten leilighet.

Anonymkode: acda7...ec6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

En 8 klassing, altså en 13-14 åring. Er ikke rart det er så mye psykiske lidelser blant barn og unge i Norge. Hvorfor i all verden la barn så unge gå igjennom kjærester og hjertesorg. Forelskelse er selvfølgelig greit og ikke noe man kan gjøre noe med. Men hvorfor innlede forhold når de knapt vet hva kjærlighet er. Dette har de resten av voksenlivet til å kose seg med. Bruk barndommen til å fokusere på skole, venner og familie. Den tiden får de aldri tilbake.  Modenheten er ikke tilstede i den alderen på samme nivå som en ung voksen. 

Anonymkode: 26fca...5f5

Trot nok heller psykiske lidelser kommer av å ha overbeskyttende foreldre som ikke lar de lære seg å takle følelser og motgang 

Anonymkode: c4e3d...976

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 20.38):
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 20.31):

Mine tenåringer får ikke lov å ha kjærester, vil ikke at de skal være som «vanlige» norske jenter som har pult 10 gutter før de er 18 år, slutt å normaliser det.

Ganske søtt hvor naiv du kan bli 🤭 Dine barn har nok pult endel allerede, du får ikke innsyn i den delen av livet deres når du har slike regler 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trot nok heller psykiske lidelser kommer av å ha overbeskyttende foreldre som ikke lar de lære seg å takle følelser og motgang 

Hengepupp skrev (1 time siden):

Hvem har sagt at man er overbeskyttende. Du er klar over at dette er helt vanlig praksis i mange land eller si verden. Fullt mulig å komme seg igjennom barndommen uten å faktisk ha en kjæreste. Man har full fokus på skole, bygge gode relasjoner med venner og familien. Fritidsaktiviteter og null stress som kommer med hjertesorg, sex og ting som man egentlig ikke er klar over. Vet du hvor ekstra sårbar en 13-14 åring vil være om vedkommende har samleie som hen angrer på kontra en f.eks. 18 åring? 
La barn være barn. Og vet du hva, snakker man fornuftig til sine barn, UTEN å nekte dem å ha kjæreste, men forklarer dem dette så skal jeg love deg at de tar det inn .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvem har sagt at man er overbeskyttende. Du er klar over at dette er helt vanlig praksis i mange land eller si verden. Fullt mulig å komme seg igjennom barndommen uten å faktisk ha en kjæreste. Man har full fokus på skole, bygge gode relasjoner med venner og familien. Fritidsaktiviteter og null stress som kommer med hjertesorg, sex og ting som man egentlig ikke er klar over. Vet du hvor ekstra sårbar en 13-14 åring vil være om vedkommende har samleie som hen angrer på kontra en f.eks. 18 åring? 
La barn være barn. Og vet du hva, snakker man fornuftig til sine barn, UTEN å nekte dem å ha kjæreste, men forklarer dem dette så skal jeg love deg at de tar det inn .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når de er så store så styrer de tiden sin mye selv. De må forholde seg til oppmøtetid på skole, trening og middag (hvis de skal spise hjemme) samt at de har innetid på kvelden. Ellers styrer de selv hvor de er og hva de gjør.

Vårt ungdomsskolebarn velger å være med venner stort sett hele dagen. Som regel blir de med hverandre hjem etter skolen og gjør lekser, enten bare jentegjengen eller også guttegjengen. Da er de 12 stykker. Det er kjempekoselig når de velger å være hos oss, og vi er glade for at vi får muligheten til å bli kjent med vennene og kjærestene. Synes også det er fint å få innblikk i dynamikken i gruppa, sånn at vi raskt kan ta tak i det om vi ser at noe ugreit er på gang. Når de er ferdig med lekser går de enten ut og spiller ball, eller spiller play station eller brettspill inne. Så er det trening. Innimellom samles de igjen på kvelden og prater om dagen som har vært, og går gjennom glosene eller andre lekser. Tenker det er bra at barna har gode venner, og at det er noe vi skal støtte opp under. 

Anonymkode: 0f08e...48f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 20.38):

Jeg er ikke troll, jeg vil bare ikke at mine jenter skal være sånn.

kjærester på ungdomsskolen er bortkasta tid uansett, blir bare snørr og tårer og intriger. De skal fokusere på skolen

være sånn hvordan da mener du ts? At de vokser opp og får egne liv mener du? At de får oppleve følelser og lære seg relasjon til andre enn deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke lagt føringer på hvor ofte de får møtes ..de hørtes rart ut? Så lenger lekser blir gjort, treninger unnagjort så værsegod. Han spiser middag her også og hun hos de i hverdagene for da kan se sees rett etter skolen( går på ulike skoler).. da får de unna lekser og hører hverandre..så kan de gå Noen dager igjen hvor de prioriterer venner før de sees igjen.

Anonymkode: 4623e...586

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...