AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:51 #41 Del Skrevet mandag kl 21:51 Tiuren skrev (58 minutter siden): Trygg Trafikk er ikke staten, men en medlemsorganisasjon. Spørsmålet til TS var heller ikke "hvor skal syklisten plassere seg" men "hvorfor overholdes ikke det generelle kravet til fører av kjøretøy for syklister". Jeg svarte DEG, ikke ts. Det er du som bruker enhver anledning til å kverulere over andres innlegg. Anonymkode: 873f6...704 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:00 #42 Del Skrevet mandag kl 22:00 Som pårørende til en som ble alvorlig skadet i en sykkelulykke så kommer jeg med en oppfordring til å lære oss å dele veien. Dem ligger midt i feltet fordi du skal ta en forbikjøring. Ikke bare snike deg fordi. Dem ligger i en stor fart. Til og med en stein eller et hull i veien er livsfarlig for det tynne hjulet. Han bruker å vinke bilene forbi seg når han ser det ikke kommer biler i mot. Men legger han seg for langt ut så er det lett for dem å komme borti steiner og slik. Og da tryner man. Anonymkode: 2a390...3ff 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet mandag kl 22:05 #43 Del Skrevet mandag kl 22:05 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg svarte DEG, ikke ts. Det er du som bruker enhver anledning til å kverulere over andres innlegg. Anonymkode: 873f6...704 Kan du vakre ukjente (anonyme) menneske si meg hva jeg kverulerer på, jeg trodde vi var på et diskusjonsforum der diskusjon er tillatt? Jeg har konsekvent holdt meg til trådens tema, uten å trekke inn andre aspekt med syklist og bilist i samme veibane og hvor syklisten bør plassere seg. Det var DU som ikke viste forskjell på Trygg Trafikk og staten? PS: du er syklist? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haldrup Skrevet mandag kl 22:14 #44 Del Skrevet mandag kl 22:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du sikker på det? Kan du i så fall vise til den loven/reglen? Det jeg fant var under Visit Denmark 2025, der det sto: Bør er ikke det samme som må, heller ikke i Danmark. Anonymkode: 49d31...5bc https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/1312 § 14. Er der på vej anlagt særlige baner for forskellige færdselsarter, skal kørende benytte den bane, som er bestemt for færdsel med køretøj af den pågældende art. Stk. 2. Lille knallert skal føres på cykelsti, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning. Hastigheden skal på cykelsti afpasses således, at der ikke fremkaldes fare eller ulempe for den øvrige færdsel på denne. Cyklist og fører af lille knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning. Her står det sort på hvitt at: "Cyklist og fører af lille knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning" Ergo er kjørsel av syklist på veien forbudt.... om ikke annet er spesifisert..! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:28 #45 Del Skrevet mandag kl 22:28 Tiuren skrev (2 timer siden): "blir opp til syklisten å vurder" er en rett jeg som bilist eller motorsyklist ikke får av UP, så hvorfor har syklister denne retten? Det får du jo, det er ikke spesifisert noe sted hvor langt til høyre du skal legge deg om noen har lyst til å kjøre forbi, det må du vurdere selv. Jeg går ut i fra at du legger deg et sted som er trygt for deg og ditt kjøretøy, og ikke skraper hjulkapslene inn i fortauskanten? Anonymkode: d1c2c...189 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:59 #46 Del Skrevet tirsdag kl 06:59 Haldrup skrev (7 timer siden): https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/1312 § 14. Er der på vej anlagt særlige baner for forskellige færdselsarter, skal kørende benytte den bane, som er bestemt for færdsel med køretøj af den pågældende art. Stk. 2. Lille knallert skal føres på cykelsti, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning. Hastigheden skal på cykelsti afpasses således, at der ikke fremkaldes fare eller ulempe for den øvrige færdsel på denne. Cyklist og fører af lille knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning. Her står det sort på hvitt at: "Cyklist og fører af lille knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning" Ergo er kjørsel av syklist på veien forbudt.... om ikke annet er spesifisert..! Takk for at du tok deg tid til å finne fram denne og lenke. Så vidt jeg skjønner er det fortsatt basert på skjønn om man skal/kan/må bruke den, men det ser ut til at det er sterkere regulert hva myndighetene ser som ønskelig, enn i Norge, ja. Anonymkode: 49d31...5bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:53 #47 Del Skrevet tirsdag kl 17:53 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Trafikkregler i generell betydning gjelder selvfølgelig syklister også, men den loven du viser til handler jo om en annen bil/kjøretøy, og ikke syklist så den kan jo ikke brukes i denne sammenhengen. Det er anbefalt at bilister kjører forbi syklister med en margin på 1,5 m, og hvis bilisten ikke kan det bør han ligge bak syklisten. Du er ikke interessert i flere opplysninger, men jeg legger med denne likevel, jeg. Som syklist hadde jeg sjøl blitt helt tullete av å ha en kø av biler bak meg og ville sykla til siden, men det er fordi jeg "damesykler". Anonymkode: 49d31...5bc Loven handler om kjøretøy, og sykkel er definert som kjøretøy. Har lest linken din. Jeg mener faktisk.no tar feil, de skriver jo "Faktisk.no har sjekket påstanden om at syklister ikke har lov til å sykle flere i bredden, og konkluderte med at dette er feil. Regelverket sier nemlig kun at man skal ferdes hensynsfullt i trafikken." Regelverket sier selvfølgelig ikke KUN at man skal ferdes hensynsfullt i trafikken. Anbefalinger om 1.5 meter finner jeg ikke noe sted i lovverket, det virker som det er noen som har "funnet opp" den regelen. Anonymkode: 11567...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:54 #48 Del Skrevet tirsdag kl 17:54 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jepp, ser poenget som @Tiuren drar opp, men det er vel klinkende klart nå at TS ikke er interessert i å få et svar - som hen har fått. Dette grenser til trolling. Anonymkode: 368dc...edc Jeg er på jakt etter svar som ikke er "funnet opp", men som gir klare regler. Anonymkode: 11567...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:57 #49 Del Skrevet tirsdag kl 17:57 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, det er ikke nødvendigvis brudd på reglene. Hva som er «så langt til høyre som mulig» blir opp til syklisten å vurdere. Å sykle for nær asfaltkant når biler kjører forbi kan være farlig, så jeg skjønner at noen av dem ligger litt ut i veien. Skal du kjøre forbi skal du i utgangspunktet ha klar bane i motsatt kjørefelt. Her sier du det var mye møtende trafikk, så du tenker at du skal kjøre forbi syklisten i høyregående felt, samtidig som det kommer trafikk i motgående felt? Det blir trangt og kan fort bli farlig, og jeg skjønner godt at syklister ikke er interessert i å tilrettelegge for det… Så bør syklister så klart gi vei innimellom om de lager lange køer, men jeg skjønner godt at de ikke gjør det hele tiden og stopper på enhver busslomme. Det blir jo en svært ineffektiv transportetappe eller treningsøkt for dem. Jeg er ikke syklist selv og kan også irritere meg over dem i blant, men jeg skjønner også at vi må dele veien og at de også har rett på å bruke den på en måte som er effektiv for dem. Anonymkode: d1c2c...189 Men det er vel fortsatt slik at trafikkreglene er det som skal regulere trafikken og ikke hva enkelte "føler". Paragrafen gjelder når det er motgående trafikk og så vidt jeg kan se er det ingenting som tilsier at jeg MÅ bruke motgående kjørefelt for en forbikjøring. Anonymkode: 11567...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:59 #50 Del Skrevet tirsdag kl 17:59 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Njaaa, var det nå det som var spørsmålet? Jeg tror vi er flere som har svart på spørsmålet til TA, men det har dukket opp nye ting underveis. Som det ofte gjør i en diskusjon. Anonymkode: 49d31...5bc Hva er de nye tingene som har dukket opp? Er det noen som har svart på det opprinnelige spørsmålet mitt? Anonymkode: 11567...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:01 #51 Del Skrevet tirsdag kl 18:01 Tiuren skrev (21 timer siden): Jeg tolker dette som "hvorfor har ikke syklister plikt til å slippe forbi slik som andre har" Takk, jeg har inntrykk av at en del bare ikke gidder å lese, men synser over en lav sko. TS Anonymkode: 11567...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:02 #52 Del Skrevet tirsdag kl 18:02 AnonymBruker skrev (21 timer siden): «Skal du sykle i blandet trafikk og det ikke er egne sykkelfelt, bør du sykle i kjørebanen. Da gjelder de samme reglene som for andre kjøretøy: Du må holde deg i høyre kjørefelt, og godt innenfor kjørefeltet.» Tolker dette som at man ikke hverken skal eller bør sleike hvitestripa som syklist. Det er altså staten sin oppfatning, og ikke brukeren du siterer sin personlige opinion. https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/sykkel/lover-og-regler-pa-sykkel/#<strong>sykle-i-kjørebanen?-hold-til-høyre!</strong> Anonymkode: 873f6...704 Er ikke dette meningene til Trygg Trafikk, og ikke loven? Anonymkode: 11567...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå