AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har inntrykk av at mange mener syklister har rett til å sykle i veibanen slik at bilister må vente til det blir trygt å kjøre forbi. Jeg ligger stadig vekk i kø bak syklister langs en strekning på 2-3 km med mye møtende trafikk, uten at syklistene bryr seg nevneverdig om dette. Gjerne ligger de midt i kjørefeltet. Køene blir til tider svært lange. I trafikkreglene står det: 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Slik jeg tolker det er det brudd på trafikkreglene hvis syklisten ikke viker når noen vil kjøre forbi? Eller gjelder ikke trafikkreglene for syklister? Anonymkode: 11567...79d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden At syklister ligger midt i kjørefeltet er gjerne for å unngå bilister som passerer med svært liten avstand. Er det egnet sted for forbikjøring, buss stopp for eksempel bør syklist kjøre til sides og slippe forbi. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Du tar feil da syklisten får lov til å sykle på vei - dessverre også når det er sykkelvei ved siden av, det er bare dårlig kotyme å gjøre det. Paragrafen du siterer betyr ikke at syklisten skal legge seg til siden. Det er bare ett felt og syklisten har i lovlig forstand lov til å bruke så mye plass som hen trenger. Sett deg inn i syklisten også: Ufattelig ubehagelig å skvise seg inn til fortauskant/autovern når aggressive, bredbila bilister presser seg forbi i typisk altfor høy fart. Det er derimot også helt i tråd med loven å ta hensyn til hverandre. Syklisten bør benytte sykkelfelt og -vei, og kan gjerne stoppe innimellom for å slippe trafikken forbi. Bilisten må ta hensyn og holde god avstand - bak og ved siden av syklisten - og kjøre med vett, hen også. Anonymkode: 368dc...edc 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du tar feil da syklisten får lov til å sykle på vei - dessverre også når det er sykkelvei ved siden av, det er bare dårlig kotyme å gjøre det. Paragrafen du siterer betyr ikke at syklisten skal legge seg til siden. Det er bare ett felt og syklisten har i lovlig forstand lov til å bruke så mye plass som hen trenger. Sett deg inn i syklisten også: Ufattelig ubehagelig å skvise seg inn til fortauskant/autovern når aggressive, bredbila bilister presser seg forbi i typisk altfor høy fart. Det er derimot også helt i tråd med loven å ta hensyn til hverandre. Syklisten bør benytte sykkelfelt og -vei, og kan gjerne stoppe innimellom for å slippe trafikken forbi. Bilisten må ta hensyn og holde god avstand - bak og ved siden av syklisten - og kjøre med vett, hen også. Anonymkode: 368dc...edc Hvorfor gjelder ikke paragrafen syklisten? Det er jo det jeg spør om. Det står "skal" og da betyr det vel at det gjelder? Jeg er interessert i hvorfor det evt ikke gjelder syklister. Anonymkode: 11567...79d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har inntrykk av at mange mener syklister har rett til å sykle i veibanen slik at bilister må vente til det blir trygt å kjøre forbi. Jeg ligger stadig vekk i kø bak syklister langs en strekning på 2-3 km med mye møtende trafikk, uten at syklistene bryr seg nevneverdig om dette. Gjerne ligger de midt i kjørefeltet. Køene blir til tider svært lange. I trafikkreglene står det: 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Slik jeg tolker det er det brudd på trafikkreglene hvis syklisten ikke viker når noen vil kjøre forbi? Eller gjelder ikke trafikkreglene for syklister? Anonymkode: 11567...79d Grunnen til at man ikke legger seg i kanten av veien hverken med sykkel, moped eller motorsykkel er at det innbyr til livsfarlige forbikjøringer av bilister som tvinger seg frem. Hvis du ikke har tid til å kjøre forbi en syklist på vanlig måte (altså ved å legge deg over i motsatt kjørefelt) pga motgående trafikk, så betyr vel dette at det faktisk ikke er egnet tidspunkt å kjøre forbi? Eller tenker du at syklisten skal ta så lite plass at du kan trykke deg forbi uavhengig av motgående trafikk? Anonymkode: 873f6...704 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor gjelder ikke paragrafen syklisten? Det er jo det jeg spør om. Det står "skal" og da betyr det vel at det gjelder? Jeg er interessert i hvorfor det evt ikke gjelder syklister. Anonymkode: 11567...79d Fordi det gjelder kjøring i flere felt. Du snakker om tofeltsvei? Ergo er det ingen sted å kjøre til høyre på. Les med fordel resten av innlegget også. Sett deg inn i syklisten. Det er livsfarlig å holde seg altfor langt til høyre, slik at bilister presser seg forbi. Det er noe flere her har sagt også, og enda en grunn til lovtolkningen overfor. Anonymkode: 368dc...edc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Ikke krav å ha sertifikat for å sykle på vei så vi som har sertifikat må løse det med de reglene vi har til rådighet. Man kan ikke kjøre forbi en syklist om man ikke kunne ha kjørtt forbi et annet saktegående kjøretøy som mopedbil/traktor. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Grunnen til at man ikke legger seg i kanten av veien hverken med sykkel, moped eller motorsykkel er at det innbyr til livsfarlige forbikjøringer av bilister som tvinger seg frem. Hvis du ikke har tid til å kjøre forbi en syklist på vanlig måte (altså ved å legge deg over i motsatt kjørefelt) pga motgående trafikk, så betyr vel dette at det faktisk ikke er egnet tidspunkt å kjøre forbi? Eller tenker du at syklisten skal ta så lite plass at du kan trykke deg forbi uavhengig av motgående trafikk? Anonymkode: 873f6...704 Nei, det tenker jeg ikke, jeg tenker hvordan trafikkreglene gjelder for syklister, som jeg skrev i HI. Aktuell vei som jeg ga et eksempel på er forresten fin og bred, med flere busslommer og det er mulig å passere syklister hvis de holder til høyre. Men det er altså ikke relevant for spørsmålet. Heller ikke tidsaspektet som du trekker opp. Anonymkode: 11567...79d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi det gjelder kjøring i flere felt. Du snakker om tofeltsvei? Ergo er det ingen sted å kjøre til høyre på. Les med fordel resten av innlegget også. Sett deg inn i syklisten. Det er livsfarlig å holde seg altfor langt til høyre, slik at bilister presser seg forbi. Det er noe flere her har sagt også, og enda en grunn til lovtolkningen overfor. Anonymkode: 368dc...edc Jeg skjønner ikke hva du mener med at trafikkreglene gjelder flere felt? Den paragrafen har stått der så lenge jeg har hatt førerkort og vi lærte at saktegående kjøretøy skal vike og om nødvendig stanse hvis noen bak vil forbi. Jeg er på utkikk etter hvorfor dette eventuelt ikke gjelder syklister, og hvor jeg kan finne disse unntakene, ikke synsing. Anonymkode: 11567...79d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Nei, det tenker jeg ikke, jeg tenker hvordan trafikkreglene gjelder for syklister, som jeg skrev i HI. Aktuell vei som jeg ga et eksempel på er forresten fin og bred, med flere busslommer og det er mulig å passere syklister hvis de holder til høyre. Men det er altså ikke relevant for spørsmålet. Heller ikke tidsaspektet som du trekker opp. Anonymkode: 11567...79d Så lenge det ikke er min. to felt i samme kjøreretning så skal du selvfølgelig ikke kjøre forbi syklister eller andre på to hjul hvis det ikke er plass til å legge seg over i motsatt kjørefelt! Bare fordi at det «er plass» til å kjøre forbi syklisten «hvis». Er du spik hakke gal? Anonymkode: 873f6...704 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge det ikke er min. to felt i samme kjøreretning så skal du selvfølgelig ikke kjøre forbi syklister eller andre på to hjul hvis det ikke er plass til å legge seg over i motsatt kjørefelt! Bare fordi at det «er plass» til å kjøre forbi syklisten «hvis». Er du spik hakke gal? Anonymkode: 873f6...704 TS har faktisk et poeng, selv om du ikke vil erkjenne det. Om den som kjører bak viser at den vil forbi er du pliktig å slippe forbi, med å redusere farten/stoppe eller svinge til siden. Du er og pliktig til å holde til høyre i veibanen (til de som lurer, vi snakker ikke om motorvei med to filer i din retning). Så kan man lure på, som TS gjør, hvorfor denne regelen ikke er gyldig for syklister. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Trafikkregler i generell betydning gjelder selvfølgelig syklister også, men den loven du viser til handler jo om en annen bil/kjøretøy, og ikke syklist så den kan jo ikke brukes i denne sammenhengen. Det er anbefalt at bilister kjører forbi syklister med en margin på 1,5 m, og hvis bilisten ikke kan det bør han ligge bak syklisten. Du er ikke interessert i flere opplysninger, men jeg legger med denne likevel, jeg. Som syklist hadde jeg sjøl blitt helt tullete av å ha en kø av biler bak meg og ville sykla til siden, men det er fordi jeg "damesykler". Anonymkode: 49d31...5bc 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Jepp, ser poenget som @Tiuren drar opp, men det er vel klinkende klart nå at TS ikke er interessert i å få et svar - som hen har fått. Dette grenser til trolling. Anonymkode: 368dc...edc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Tiuren skrev (3 minutter siden): Så kan man lure på, som TS gjør, hvorfor denne regelen ikke er gyldig for syklister. Fordi det er et større problem at syklister legger seg for langt ut i veikanten og bilister beskytta bak et panser kjører forbi for tett. Jeg tror tanken er at syklisten er den svake parten her, ikke bilisten. Anonymkode: 49d31...5bc 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): I trafikkreglene står det: 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Slik jeg tolker det er det brudd på trafikkreglene hvis syklisten ikke viker når noen vil kjøre forbi? Eller gjelder ikke trafikkreglene for syklister? Anonymkode: 11567...79d Nei, det er ikke nødvendigvis brudd på reglene. Hva som er «så langt til høyre som mulig» blir opp til syklisten å vurdere. Å sykle for nær asfaltkant når biler kjører forbi kan være farlig, så jeg skjønner at noen av dem ligger litt ut i veien. Skal du kjøre forbi skal du i utgangspunktet ha klar bane i motsatt kjørefelt. Her sier du det var mye møtende trafikk, så du tenker at du skal kjøre forbi syklisten i høyregående felt, samtidig som det kommer trafikk i motgående felt? Det blir trangt og kan fort bli farlig, og jeg skjønner godt at syklister ikke er interessert i å tilrettelegge for det… Så bør syklister så klart gi vei innimellom om de lager lange køer, men jeg skjønner godt at de ikke gjør det hele tiden og stopper på enhver busslomme. Det blir jo en svært ineffektiv transportetappe eller treningsøkt for dem. Jeg er ikke syklist selv og kan også irritere meg over dem i blant, men jeg skjønner også at vi må dele veien og at de også har rett på å bruke den på en måte som er effektiv for dem. Anonymkode: d1c2c...189 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden Et større problem her i byen er at syklister glemmer at de også har vikeplikt fra høyre og må følge trafikklys. Rett og slett livsfarlig. Selv mopedbilene legger seg inn på bussholdeplassen for å slippe forbi, så det burde gå an for en syklist også. Anonymkode: a0103...665 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det er ikke nødvendigvis brudd på reglene. Hva som er «så langt til høyre som mulig» blir opp til syklisten å vurdere. Å sykle for nær asfaltkant når biler kjører forbi kan være farlig, så jeg skjønner at noen av dem ligger litt ut i veien. Skal du kjøre forbi skal du i utgangspunktet ha klar bane i motsatt kjørefelt. Her sier du det var mye møtende trafikk, så du tenker at du skal kjøre forbi syklisten i høyregående felt, samtidig som det kommer trafikk i motgående felt? Det blir trangt og kan fort bli farlig, og jeg skjønner godt at syklister ikke er interessert i å tilrettelegge for det… Så bør syklister så klart gi vei innimellom om de lager lange køer, men jeg skjønner godt at de ikke gjør det hele tiden og stopper på enhver busslomme. Det blir jo en svært ineffektiv transportetappe eller treningsøkt for dem. Jeg er ikke syklist selv og kan også irritere meg over dem i blant, men jeg skjønner også at vi må dele veien og at de også har rett på å bruke den på en måte som er effektiv for dem. Anonymkode: d1c2c...189 "blir opp til syklisten å vurder" er en rett jeg som bilist eller motorsyklist ikke får av UP, så hvorfor har syklister denne retten? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Trafikkregler i generell betydning gjelder selvfølgelig syklister også, men den loven du viser til handler jo om en annen bil/kjøretøy, og ikke syklist så den kan jo ikke brukes i denne sammenhengen. Det er anbefalt at bilister kjører forbi syklister med en margin på 1,5 m, og hvis bilisten ikke kan det bør han ligge bak syklisten. Du er ikke interessert i flere opplysninger, men jeg legger med denne likevel, jeg. Som syklist hadde jeg sjøl blitt helt tullete av å ha en kø av biler bak meg og ville sykla til siden, men det er fordi jeg "damesykler". Anonymkode: 49d31...5bc Det står "kjøretøy" ikke "motorvogn" eller "motorkjøretøy", loven gjelder vel da egentlig for hest&kjerre også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden (endret) Sykelister har IKKE rett til å hindre trafikk og kan bli bøtelagt for dette, i tilegg er busser og sykelister de absolutt verste i trafikken helt opp med el-scooter på sommertid Tror saken gikk helt til høyesterett om sykkelisten som kjørte på Mossevegen og fikk 8500 i bot for a ha hindret trafikken. Han tapte i høyesterett som opprettholdt boten på 8500 Jeg ser daglig flere sykelister som kjører tvers gjennom både normalt rødt og i tillegg sykkelrødt da vi biler kan kjøre og da grøfter jeg dem hvis de ikke gir seg. Ivar Grøneng ble onsdag dømt til å betale en bot på 8500 kroner for å ha forhindret trafikken. Nå vurderer han å anke til Høyesterett. Endret 2 timer siden av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden Tiuren skrev (Akkurat nå): Det står "kjøretøy" ikke "motorvogn" eller "motorkjøretøy", loven gjelder vel da egentlig for hest&kjerre også. Hest og kjerre må vel være den ultimate beskrivelsen av kjøretøy, ja. Mye man kan irritere seg over i trafikken. Jeg har et par svake punkter jeg også, men siden jeg også er syklist har jeg større forståelse for den siden av saken og irriterer meg ikke så mye over dem. Det er flere syklister som blir skada og drept av bilister enn omvendt. Anonymkode: 49d31...5bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå