AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:57 #21 Del Skrevet mandag kl 17:57 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for mange gode og informative svar! Visst ikke at dagens modeller helst skal installeres ved gulvet. Det ble de vel gjort i begynnelsen av "varmepumpeæraen" også, hvis jeg ikke tar helt feil? Jeg liker heller ikke tørr trekk, kjenner det blant annet på øynene. Og så sliter jeg med å se for meg hvor i huset den skulle blitt installert uten at jeg ser den (de er jo så.. lite pene..). Lite hus. Ikke avskrekkende priser på kjøp da. Greit å se. Men så elsker jeg strålevarmen fra peisovnen da. Fyrer daglig. Blir nok ikke varmepumpe riktig ennå, kjenner jeg. Anonymkode: 4d303...5a9 Man får jo kjøpt pumper i forskjellig design og farger slik at det blendes bedre inn. Mye har skjedd på den fronten. Anonymkode: 744e4...52c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:57 #22 Del Skrevet mandag kl 17:57 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ser stygt ut, bråker (jo, alle lager støy), virvler støv rundt og lønner seg egentlig ikke økonomisk. Kommer aldri til å kjøpe det. Bruker Mill sine olje og panelovner. Anonymkode: 78184...778 Støy er subjektivt og det som er støyfritt for en trenger ikke å være det for en annen. Anonymkode: b9ae1...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:05 #23 Del Skrevet mandag kl 18:05 Har ikke varmepumpe, kommer nok ikke til å skaffe det så lenge vi har gratis ved heller. Anonymkode: 4cbf1...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:15 #24 Del Skrevet mandag kl 18:15 Mannen nekter, den bråker sier han. Hva kan man gjøre? 🤷♀️ Anonymkode: 7d520...2fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:17 #25 Del Skrevet mandag kl 18:17 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man får jo kjøpt pumper i forskjellig design og farger slik at det blendes bedre inn. Mye har skjedd på den fronten. Anonymkode: 744e4...52c Vet du hva vervet å blende betyr? Anonymkode: 7d520...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:17 #26 Del Skrevet mandag kl 18:17 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mannen nekter, den bråker sier han. Hva kan man gjøre? 🤷♀️ Anonymkode: 7d520...2fd Kan komme hit. Sette han med ryggen til. Skru den av og på. Så får han gjette 😂 (mannen var skeptisk, da foreldre har en rimeligere/eldre løsning, men strøk den testen solid) Anonymkode: 2d9f9...85f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:21 #27 Del Skrevet mandag kl 18:21 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet du hva vervet å blende betyr? Anonymkode: 7d520...2fd Jeg ble nok litt for engelsk i uttalelsen. "Å blende inn" brukes av mange, selv om det ikke er språklig korrekt/får en annen betydning på norsk. "Blending in". Sorry. Får gjøre det om til "går mer i ett med omgivelsene". Anonymkode: 744e4...52c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:13 #28 Del Skrevet mandag kl 20:13 Jeg har både vannbåren varme og varmepumpe, og skulle jeg bygd nytt hus hadde jeg droppet førstnevnte og kun gått for varmepumpe (bortsett fra varmekabler på gulv på bad/entre osv). Man får mye mer varmeeffekt ut av den enn strømforbruket skulle tilsi, det er effektivt (tar ikke lang tid å varme opp huset, som med vedfyring, panelovner, varmekabler eller vannbåren varme), og på sommeren kan man bruke den til avkjøling om ønskelig. De varmepumpene jeg har vært borti har heller ikke bråket spesielt mye, det er vel kanskje noe som var mer et problem før? Anonymkode: 1f9d2...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:43 #29 Del Skrevet mandag kl 20:43 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen pumper høres jo overhodet ikke. Anonymkode: 744e4...52c Jo, alle høres. Anonymkode: 9cc15...122 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:45 #30 Del Skrevet tirsdag kl 07:45 Her er jeg glad det er innstallert en varmepumpe,som holder hovedetasjen med stue og kjøkken varmt og godt. Men den varmer jo ikke opp 1 etasje,så der er det en oljefylt ovn i gangen . Anonymkode: 18683...624 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:46 #31 Del Skrevet tirsdag kl 09:46 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi har Toshiba signatur, i samme farge som veggen. De fleste forstår ikke hva det er. Og tross barn og dyr har vi ikke noe problem med støv på gulvet. Anonymkode: 2d9f9...85f Tror de aller fleste forstår hva dette er, da det er veldig enkelt å forstå. Anonymkode: 6dc02...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet tirsdag kl 10:11 #32 Del Skrevet tirsdag kl 10:11 Jeg forstår ikke helt estetisk motstand mot varmepumpe. Den er ikke vakker nei, men er da mye i husholdningen som ikke er det. Jeg har et lite hus over utedelen som er malt i husets farger, og valgte en innedel med OK design. Og jeg tenker ikke over den en gang. Det er da ikke noe vakkert syn med varmeovner, radiatorer eller peiser heller. Men vi er vant til at de er der og det samme blir man med varmepumpe. Unngår man de billigste er ikke lyden noe jeg tenker over heller etter kun kort tid. Jeg merker den når den skifter modus, da er det klikkelyder på den, men hører den ikke under vanlig «blåse luft» tilstand. Kostet ca 20.000 på kampanje for 5 år siden. Umulig å si hvor mye jeg sparer da jeg gjorde diverse andre strømbesparende tiltak på huset samtidig. Inkludert å fjerne en ganske så strømdrivende ex 😅 Men, den har absolutt redusert strømforbruket. Den største fordelen er for meg ikke økonomisk, men komfort. Å kunne app-styre når den gir varme så man ikke bruker den unødig, men likevel står opp/kommer hjem til lunt hus, er noe man virkelig ikke vil gå vekk i fra igjen når man først har hatt det. Med peis er det kaldt til man får varme, og varmt lenge etter leggetid når man ikke trenger varmen lenger... Å slippe å passe på fyr i peisen er også digg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:18 #33 Del Skrevet tirsdag kl 10:18 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Økonomisk er det sikkert veldig lurt med varmepumpe. Men jeg syns det ofte kan bli tørr inneluft av det, og jeg tåler dårlig trekken fra pumpa. Så hvis jeg skulle hatt det, så måtte pumpa vært plassert slik at jeg aldri fikk lufta fra den sånn rett på meg. Anonymkode: 744e4...52c Vi har gulvmodell og da slipper du at lufta kommer rett på deg uansett hvor den står. Jeg får veldig tørre øyne av luft som blåses i nærheten av meg, da måtte en ev varmepumpe stå veldig langt unna sofaen. Vi er veldig fornøyd meg gulvmodellen, har hatt den i åtte år nå. Helt genial. Anonymkode: ba95e...09d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:55 #34 Del Skrevet tirsdag kl 10:55 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vi har gulvmodell og da slipper du at lufta kommer rett på deg uansett hvor den står. Jeg får veldig tørre øyne av luft som blåses i nærheten av meg, da måtte en ev varmepumpe stå veldig langt unna sofaen. Vi er veldig fornøyd meg gulvmodellen, har hatt den i åtte år nå. Helt genial. Anonymkode: ba95e...09d Jeg vet det, men gulvmodell er ikke praktisk i alle hjem. Hadde ikke hatt plass til det her. Anonymkode: 744e4...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:01 #35 Del Skrevet tirsdag kl 11:01 Vår leilighet er sånn at da måtte den stått på stua. Og som ekstremt lydsensitiv så har jeg så langt ikke vært borti en helt stille varmepumpe. Til tross for at de jeg har besøkt som har det påstår den er lydløs. Vi har hadde varmepumpe på hytta, men den ble stående ubrukt pga lyden. Hjemme har vi varmekabler og vedovn. Fungerer fint det, så jeg savner ikke varmepumpe. Er ikke i en situasjon der vi må gjøre tiltak for å få ned strømkostnadene, så da er det bare enda mer uaktuelt. Anonymkode: 023ce...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:38 #36 Del Skrevet tirsdag kl 11:38 Nei, galskap vil jeg jo ikke si. Alle som har tilgang på gratis ved f.eks, hvis ved er gratis så er det jo billigst oppvarming uansett. Eller de som bor i Nord Norge hvor strømmen er så billig at selv den billigst luft-til-luft varmepumpe tar flere år for å tjene inn innkjøps- og installasjonspris. Og allikevel, ofstest er det bare dumt, å ikke ha en varmepumpe. For det er jo også dumt å bare tenke penger når det er snakk om egen bo-komfort. Man kan tross alt bo i en telt på vinteren også, bare ha en varm nok sovepose og ha et bål gåendes,veldig billig, men man vil jo bo komfortabelt? Kanskje bruker du like mye penger på strøm med varmepumpe, fordi nå har du det varmere hjemme, mer komfortabelt. Kan det hende at den komforten du får, lønner seg på sikt? At du får bedre helse, mer tid, at du nå ikke trenger å bruke tid på å hogge og stable ved? Anonymkode: 65d7c...5eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå