AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har så lyst å bli psykolog! Har 47,6 i snitt fra vgs og må ta opp fag. Jeg klarer ikke gi fra meg den store drømmen min. Dere som kom dere gjennom nåløyet, hvordan klarte dere det? Jeg har noen seksere og flere femmere på vitnemålet mitt, men også en treer og tre firere. De drar ned snittet. Trenger studietips og motivasjon. Anonymkode: 7edf6...10a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Kanskje du kan studere i Danmark eller på Island? https://www.ansa.no/fag/psykologistudier/psykologi-i-danmark/ Eller et annet land i Norden: https://www.psykologforeningen.no/medlem/student/hvordan-bli-psykolog/psykologutdanning-i-utlandet Anonymkode: 8a2b5...b39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Hva i all verden er det som gjør at du har lyst til å studere psykologi? Anonymkode: 26c8f...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er kjempe interessert i det og jeg bryr meg om mennesker. Anonymkode: 7edf6...10a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Du kan gå bachelor i psykologi på HIL, og så gå videre i Danmark. Anonymkode: 236f0...77f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Er det fremdeles sånn at man kan ta grunnfag og så søke profesjon med den karakteren? Anonymkode: 16147...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kanskje du kan studere i Danmark eller på Island? https://www.ansa.no/fag/psykologistudier/psykologi-i-danmark/ Eller et annet land i Norden: https://www.psykologforeningen.no/medlem/student/hvordan-bli-psykolog/psykologutdanning-i-utlandet Anonymkode: 8a2b5...b39 Får man autorisasjon i Norge da? Jeg trodde jeg hadde hørt at de som har utdannet seg til psykolog i Danmark, ikke fikk jobbe som det i Norge..eller blander jeg med leger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Er du sikker på at det ikke er tittelen du er ute etter? Som klinisk sosionom eller pedagog kan man gjøre mange av de samme oppgavene som en psykolog. Anonymkode: afdce...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Jeg har studert ett år på sosialt arbeid, og det var veldig givende og spennende, men jeg vil vil ha den vitenskapelige tyngden du får som ferdigutdannet psykolog, og det faget som var mest spennende på sosialt arbeid var utviklingspsykologi. Så jeg har bestemt meg for å ta opp fag til jeg klarer å komme inn, selv om veien virker lang. Det er ikke tittelen jeg er ute etter, men innsikten og kompetansen. Hilsen trådstarter. Anonymkode: 7edf6...10a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Vera skrev (38 minutter siden): Får man autorisasjon i Norge da? Jeg trodde jeg hadde hørt at de som har utdannet seg til psykolog i Danmark, ikke fikk jobbe som det i Norge..eller blander jeg med leger? Du blander. Det står forklart hvordan i lenken jeg la ved. Du tenker på de som studerte i Ungarn. Anonymkode: 8a2b5...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har studert ett år på sosialt arbeid, og det var veldig givende og spennende, men jeg vil vil ha den vitenskapelige tyngden du får som ferdigutdannet psykolog, og det faget som var mest spennende på sosialt arbeid var utviklingspsykologi. Så jeg har bestemt meg for å ta opp fag til jeg klarer å komme inn, selv om veien virker lang. Det er ikke tittelen jeg er ute etter, men innsikten og kompetansen. Hilsen trådstarter. Anonymkode: 7edf6...10a Fin, "innøvd" svar, men dessverre så er det siste man trenger på dette studiet er enda ei som har dette som "drømmen sin". Vi har tillatt altfor lenge her i landet at det skal køddes med samfunnskritiske yrker der folk kommer inn fordi det er angivelig "prestisje" og ikke minst er det en stor og massiv skjevhet med tanke på kjønnsfordelingen når det gjelder dette. Det trengs flere mannlige og FÆRRE kvinnelige studenter på dette studiet. Det er en hel haug med yrker man kan ta der man "bryr seg om mennesker". Det kan være alt fra sykepleier, til barnevern, lærer i grunnskolen, ja til og med utviklingsstudier der man håper å jobbe med folk som sliter i andre fattige land. Ja, du kan til og med bli tannlege og gjøre behandling billig for folk som sliter og gi dem smilet og livsgnisten tilbake, sånn faktisk helt konkret. Men vi har litt for mange "drømmere" som ønsker bare å prate prate og prate og heve en ganske fin lønn med tanke på at man prater i sin helhet. Det er ikke slik at du bygger tenner i munnen på klienten som psykolog. Det er som nevnt, tannlege som gjør, bare for å ta et eksempel. Jeg nedvurderer ikke "prating" by the way - synes det er svært viktig, men det trengs et kritisk blikk på hva slags helsepersonell er det staten utdanner i og med at pasienter med alvorlige psykiske problemer hvor mange av disse er sikkert menn med ulike bakgrunn trenger ikke ei psykolog dame i 20-årene / 30-årene som kommer fra mer eller mindre "møblert" eller et vanlig hjem der hun ikke kan relatere seg til noe som helst av problematikken. Bare se her, til og med dommere som er ment å være - for å bruke et medisinsk uttrykk - KLINISK BLINDE, greier ikke å forholde seg balansert i møte med folk som har brutt loven. De bruker sine fordommer og dømmer urettferdig. https://www.nrk.no/norge/xl/de-rikeste-far-oftere-lavere-straffer-enn-de-fattigste-i-norske-rettssaler-1.17178868 Mange ulike fordommer i diverse yrker, også blant de som har med pasienter å gjøre, blant annet harde og nedverdigende fordommer mot overvektige pasienter fra sykepleiere sin side: https://www.nrk.no/sorlandet/sykepleiere-kvier-seg-for-a-pleie-overvektige-1.15009314 Verdt å merke seg at nye opptaksregler gjelder fra og med 2027, bare så du vet det og forhåpentligvis fører det til at vi får bedre kjønnsbalanse på studiet slik det ligger an til å bli ut fra de politiske signalene man har fått så langt. Det betyr i praksis færre kvinnelige studenter på psykologi og det er langt på overtid at det skjer. Anonymkode: 6b08e...fd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Anbefaler bachelor i Lillehammer og master i Polen eller Danmark. Men vær forberedt på at det er et tungt yrke. Hvis mulig, gjerne snakk med noen som jobber som psykolog før du satser. Anonymkode: 14e9f...1c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Fin, "innøvd" svar, men dessverre så er det siste man trenger på dette studiet er enda ei som har dette som "drømmen sin". Vi har tillatt altfor lenge her i landet at det skal køddes med samfunnskritiske yrker der folk kommer inn fordi det er angivelig "prestisje" og ikke minst er det en stor og massiv skjevhet med tanke på kjønnsfordelingen når det gjelder dette. Det trengs flere mannlige og FÆRRE kvinnelige studenter på dette studiet. Det er en hel haug med yrker man kan ta der man "bryr seg om mennesker". Det kan være alt fra sykepleier, til barnevern, lærer i grunnskolen, ja til og med utviklingsstudier der man håper å jobbe med folk som sliter i andre fattige land. Ja, du kan til og med bli tannlege og gjøre behandling billig for folk som sliter og gi dem smilet og livsgnisten tilbake, sånn faktisk helt konkret. Men vi har litt for mange "drømmere" som ønsker bare å prate prate og prate og heve en ganske fin lønn med tanke på at man prater i sin helhet. Det er ikke slik at du bygger tenner i munnen på klienten som psykolog. Det er som nevnt, tannlege som gjør, bare for å ta et eksempel. Jeg nedvurderer ikke "prating" by the way - synes det er svært viktig, men det trengs et kritisk blikk på hva slags helsepersonell er det staten utdanner i og med at pasienter med alvorlige psykiske problemer hvor mange av disse er sikkert menn med ulike bakgrunn trenger ikke ei psykolog dame i 20-årene / 30-årene som kommer fra mer eller mindre "møblert" eller et vanlig hjem der hun ikke kan relatere seg til noe som helst av problematikken. Bare se her, til og med dommere som er ment å være - for å bruke et medisinsk uttrykk - KLINISK BLINDE, greier ikke å forholde seg balansert i møte med folk som har brutt loven. De bruker sine fordommer og dømmer urettferdig. https://www.nrk.no/norge/xl/de-rikeste-far-oftere-lavere-straffer-enn-de-fattigste-i-norske-rettssaler-1.17178868 Mange ulike fordommer i diverse yrker, også blant de som har med pasienter å gjøre, blant annet harde og nedverdigende fordommer mot overvektige pasienter fra sykepleiere sin side: https://www.nrk.no/sorlandet/sykepleiere-kvier-seg-for-a-pleie-overvektige-1.15009314 Verdt å merke seg at nye opptaksregler gjelder fra og med 2027, bare så du vet det og forhåpentligvis fører det til at vi får bedre kjønnsbalanse på studiet slik det ligger an til å bli ut fra de politiske signalene man har fått så langt. Det betyr i praksis færre kvinnelige studenter på psykologi og det er langt på overtid at det skjer. Anonymkode: 6b08e...fd9 Glemte å legge til denne. Det er estimert at det lille underskuddet på psykologer akkurat nå (350) vil forsvinne og bli til et stadig økende overskudd som går opp mot 1800 flere psykologer enn det vil være behov for i 2040. https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2023as06ae-Spår-psykologoverskudd Det betyr i praksis at de som starter på dette studiet nå eller de neste par årene vil allerede være en stadig økende andel av psykologene i gruppa "for mange psykologer" siden et overskudd starter med 1 ekstra og skal opp i 1.800 psykologer innen 2040. Overskuddet øker litt og litt for hvert eneste år. I tillegg er det viktig å påpeke at det allerede er mer enn nok av psykologer i de store byene, så underskuddet er i de kommunene der "ingen skulle trodd at man kunne bo" for å si det slik. Anonymkode: 6b08e...fd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå