Gå til innhold

Varme opp kyllingfilet uten at den blir tørr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er den beste metoden for å varme opp en kyllingfilet uten at den blir tørr?

Anonymkode: cd7c0...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du bruner den på høy varme i pannen og får en stekeskorpe og putter den i ovnen etterpå når du tar den ut lar du den få avkjøles gør du kutter det sånn ikke safta fordampes. Å gjøre dette gjør at saftigheten ikke fordamper under steking  men blir låst inni kjøttet av stekeskorpa.

Anonymkode: 1cfb0...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker du å stele en rå filet? 

da bruker jeg å steke den raskt så den får farge på begge sider, før jeg heller litt kyllingfond i pannen, og tar den ligge der til den blir ferdig. 

Anonymkode: 6ac01...be1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at jeg var for upresis her. Den er ferdigstekt, det er rester jeg skal varme opp på nytt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser at jeg var for upresis her. Den er ferdigstekt, det er rester jeg skal varme opp på nytt.

Jeg ville valgt å varmet opp i en saus/ fløte eller kraft/fond i kjele. Evt pakket inn i folie med pittelitt smør. Evt spist kald med varmt tilbehør.

Anonymkode: 5506a...bfa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at du har en brystfilet som du skal tine nå, så hjelper ikke dette tipset deg. Men til neste gang kan jeg anbefale å heller kjøpe kyllinglårfilet. Mye saftigere og smakfullt, og det blir ikke like lett tørt.

Anonymkode: 2124a...6bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd med kyllingfilet men med kalde kyllingvinger fra Mega/Meny.

Legger dem i en ildfast form og tettpakker sølvfolie på toppen som et lokk.

Deretter inn i ovnen med standard over/under varme på 200 grader i ca 20 minutter.

Kan jo eventuelt også dele opp fileten i 2-4 biter og prøve deg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis det er slik at du har en brystfilet som du skal tine nå, så hjelper ikke dette tipset deg. Men til neste gang kan jeg anbefale å heller kjøpe kyllinglårfilet. Mye saftigere og smakfullt, og det blir ikke like lett tørt.

Hvorfor svare på noe helt annet enn ts spør om? Man måå ikke svare i en tråd bare for å gjøre det. Svar på det ts lurer på, eller gå videre!

Anonymkode: fe5bb...026

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du var mer enn presis nok all den tid du skrev 'varme opp', et begrep man bruker om varmebehandlet kald mat (rester). 

Anonymkode: 8fc1b...4ce

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du var mer enn presis nok all den tid du skrev 'varme opp', et begrep man bruker om varmebehandlet kald mat (rester). 

Haha, jeg er litt enig, men det ble åpenbart misforstått likevel 😛 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Den er ikke fryst. Jeg syns dere leser mye rart inn i det jeg skriver. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde stekeovn, men hadde den inni alt for kort tid, var nok litt optimistisk, og da var grønnsakene allerede ferdig, så jeg endte opp med å hive den i mikroen, og den ble selvsagt tørr 😂

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mange rare svar her ut fra hva du spør om ja :fnise: 

Jeg pleier å varme opp  i mikrobølgeovnen på svært lav effekt. Da blir den gradvis varm uten å bli kokt i hjel. Litt tørrere enn helt nystekt vil den jo bli, men ikke så ille. Om du bruker saus til så kan du jo varme den opp i det også på svak varme i en kjele f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor svare på noe helt annet enn ts spør om? Man måå ikke svare i en tråd bare for å gjøre det. Svar på det ts lurer på, eller gå videre!

Gå og troll et annet sted da? Hvordan er innlegget mitt å svare på "noe helt annet"? Hvordan har du bidratt med noe i tråden?

Verken du eller jeg vet hvilken type kyllingfilet det er snakk om, og heller ikke om det er snakk om å tine noe som allerede er i frysen, eller et generelt tips til hvordan man får bra resultat.

Jeg rapporterer innlegget ditt, da det du kommer med ikke bidrar med noen ting annet enn eder og galle, og du heller ikke har kommet med noe annet forslag i tråden. Skal du kritisere andre, kan du i det minste komme med et eget forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 13.23):

Verken du eller jeg vet hvilken type kyllingfilet det er snakk om, og heller ikke om det er snakk om å tine noe som allerede er i frysen, eller et generelt tips til hvordan man får bra resultat.

Vi vet at det er snakk om ferdig stekt kald kylling som skal varmes opp uten å bli tørr. Da er det irrelevant om det er lår- eller brystfilet det er snakk om, all den tid begge har potensiale for å bli svært tørt ved oppvarming når det allerede har vært varmebehandlet på et tidligere tidspunkt. 

Vi kan også med relativ sikkerhet fastslå at fileten neppe er frossen all den tid TS skriver 'kald'.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 13.23):

Gå og troll et annet sted da? Hvordan er innlegget mitt å svare på "noe helt annet"? Hvordan har du bidratt med noe i tråden?

Jeg rapporterer innlegget ditt, da det du kommer med ikke bidrar med noen ting annet enn eder og galle, og du heller ikke har kommet med noe annet forslag i tråden. Skal du kritisere andre, kan du i det minste komme med et eget forslag

Kjære vene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For sent å komme med tips nå så klart, men jeg pleier å pakke inn i aluminiumsfolie med en god klatt smør og litt krydder, og varme i ovnen. Funker fint 👍

Anonymkode: e3f93...3ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airfryer er genialt for slikt. Rask og direkte varme, fortsatt saftig og god. 

Anonymkode: c766d...309

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 8.37):

Ikke meg du siterer. Fordi det neppe er siste gang TS (eller andre som leser dette) skal lage kylling.

Bruker nesten utelukkende lårfilet selv, da det er en mye bedre stykningsdel. Og da er det jo verdt å dele hvor mye bedre det er? 

Anonymkode: c766d...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg for sent ute for TS, men jeg varmer aldri opp kylling i mikro. Det blir grusomt.

Pleier å varme suppe, saus eller gryterett og når den er varm skrur jeg av platen og så har i kyllingen. Da blir det bra.

Hvis jeg på forhånd vet at jeg skal steke kyllingfilet som skal spises dagen etter, så foretrekker jeg å ovnssteke den. Synes den blir litt saftigere da. Styrer hvert fall unna hard stekeskorpe i stekepanne for da synes jeg den blir altfor tørr. 

Anonymkode: 9b505...476

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...