Gå til innhold

Pinlig å spørre ny kjæreste om å låne penger?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du blir nok utnyttet her.... Og du som har det vanskelig økonomisk bør faktisk være ekstra forsiktig. Spørs om dette forholdet egentlig er så bra for deg. Det kan virke som din økonomiske situasjon bare blir enda mer skadelidende av det.

Anonymkode: e6932...4ce

Han startet forholdet med å kjøpe meg sengetøy/blomster/ og gavekort på arena. Jeg ble ikke særlig smigret, da jeg vet at dette typisk er et lovebombing signal. Men ettersom vi har vært sammen ei lita stund nå, så tenker jeg mindre på det. Han er ikke gjerrig men viser ikke den spandable siden alltid. Det kan plutselig komme, for to dager siden tok han meg med på biltur og på restaurant besøk og ville betale for oss to. Han gnistret veldig akkurat den dagen. Veldig merkelig egentlig

Anonymkode: 65da9...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er synd at ikke vi med litt mindre økonomisk sans kan få lov å få sjansen i å rette på ting, da komme i et forhold, uten at røde flagg skal dukke opp. Jeg ville selv ikke hatt problem med å finne en kjæreste som tjente mindre enn meg, eller hadde hatt litt uryddighet i økonomien. Så lenge de var villig til å innse selv og forbedre seg der og jeg passet på at det ikke gikk utover min økonomi, ville jeg ikke tenkt på det. Alle må få lov å få en ny sjans, alle kan klare det hvis man går inn for det selv. Her er det ikke snakk om store summer, det er snakk om et studielån jeg klarte å misligholde som ungdom (18år). 

Men litt av problemet ditt her er jo du ikke ser ut til å rette opp ting eller klare det, tvert imot er du i gang med å rote det til igjen ved å bruke mer enn du har, ikke ha oversikt over skattetrekk og forbruk og ikke klare å kommunisere hvordan ting faktisk er og ordne opp i det, men heller stikke hodet i sanden. Jo met du skriver her, jo mer demonstrerer du at situasjonen i HI nettopp var det faresignalet mange så det som.

Endret av Daria
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja jeg lager ofte middag til han også. Koster det også. Forrige helg stod jeg får det meste av middagen til alle, inkludert hans datter. 

Hvorfor gjør du ting som du tydeligvis ikke har midler til? Du har ikke råd til dette. Slutt å ødelegg for deg selv. Det kalles å være selvdestruktiv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig med deg i alt det du skriver her. 

Det er likevel to parter i dette forholdet, og å la ts betale for ekstra ting uten å ordne opp vitner om at det ikke bare er ts som er skyld i at denne situasjonen har oppstått. Mulig at kjæresten til ts har så nok med penger at penger ikke er viktig, men det er uoppmerksomt å vite om det gjelder begge to. Ellers tenker han at det er greit at ts dekker mer enn sin del, som også er feil. 

Anonymkode: 5eec6...708

Absolutt, helt enig med deg i det.

Derfor jeg bemerket at jeg heller ikke ville godtatt at hun spanderte på meg, eller hevet ting på båndet når hun betalte, hvis jeg hadde den minste grunn til å være usikker på hennes økonomi. Stod vi likt økonomisk ville jeg heller ikke godtatt at hun spanderte med mindre jeg følte at det gikk omtrent opp i opp eller mer. Jeg har vært den med markant bedre råd enn kjæresten før, og da var det helt uaktuelt å ikke vippse innen kvarteret de gangene hun tok regningen.

I tillegg var det for meg helt åpenbart at hun ville føle seg dritt hvis jeg foreslo en haug med dyre aktiviteter bare fordi jeg hadde råd. Da hadde jeg bare påtvunget henne valget mellom å grave et dypere økonomisk hull (med alle de bekymringer det innebærer), frykte at hun ville fremstå som gledesdreperen eller å måtte føle seg som et veldedighetsprosjekt. Så jeg var bevisst på det og begrenset forslagene til gratisaktiviteter pluss de tingene jeg visste hun fullt ut godtok at jeg spanderte. Jeg er på ingen måte så jævla spesiell heller, dette bør man kunne forvente.

Så jeg er helt med på det du sier. At typen til TS har godtatt at hun betaler merkbart mer enn ham, uten å ha et religiøst forhold til å vippse tilbake, er i beste fall svært ubetenksomt (om han ikke kjenner situasjonen hennes godt) og i verste fall jævlig dårlig gjort. Uansett gjør det at han også må ta sin del av skylden her.

Anonymkode: d9730...c6d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Derfor jeg bemerket at jeg heller ikke ville godtatt at hun spanderte på meg, eller hevet ting på båndet når hun betalte, hvis jeg hadde den minste grunn til å være usikker på hennes økonomi. Stod vi likt økonomisk ville jeg heller ikke godtatt at hun spanderte med mindre jeg følte at det gikk omtrent opp i opp eller mer. Jeg har vært den med markant bedre råd enn kjæresten før, og da var det helt uaktuelt å ikke vippse innen kvarteret de gangene hun tok regningen.

I tillegg var det for meg helt åpenbart at hun ville føle seg dritt hvis jeg foreslo en haug med dyre aktiviteter bare fordi jeg hadde råd. Da hadde jeg bare påtvunget henne valget mellom å grave et dypere økonomisk hull (med alle de bekymringer det innebærer), frykte at hun ville fremstå som gledesdreperen eller å måtte føle seg som et veldedighetsprosjekt. Så jeg var bevisst på det og begrenset forslagene til gratisaktiviteter pluss de tingene jeg visste hun fullt ut godtok at jeg spanderte. Jeg er på ingen måte så jævla spesiell heller, dette bør man kunne forvente.

Så jeg er helt med på det du sier. At typen til TS har godtatt at hun betaler merkbart mer enn ham, uten å ha et religiøst forhold til å vippse tilbake, er i beste fall svært ubetenksomt (om han ikke kjenner situasjonen hennes godt) og i verste fall jævlig dårlig gjort. Uansett gjør det at han også må ta sin del av skylden her.

Dette er gullstandard 🏆

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det var godt å høre. Det kan nok tenkes at han ikke helt selv tenkte over at han ikke vippset den dagen, men han har kjørt meg litt rundt så mulig han følte for at jeg skulle betale for middagen forrige helg. Han sendte meg en handleliste som jeg da skulle stå for og det var en rekke ting der ikke jeg og mine barn trengte, men hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spørs litt hvor gamle dere er, kanskje, men tenker det er innafor. Penger er ikke alt. Alle er blakke i ny og ne, spesielt rett før lønning. Helt ok.

Anonymkode: d5a64...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er hans oppgave å fylle opp (og betale) kjøleskap, fryser og kjøkkenskap og -skuffer. 

Du skriver at han kjører deg rundt. Da antar jeg at du ikke har bil, så hvorfor skal han da sende deg handleliste? Har du bil, kom på en unnskyldning for at du ikke kan handle, eller ta i mot penger fra han.

Vipps han for 1/3 av middagen, og noen kroner for brød og pålegg du spiser, og toalettpapir. Ikke betal for youghurt og dusjsåpe til datteren. Ikke si nei når han tilbyr seg å vippse. Du har faktisk ikke råd til å kjøpe dagligvarer til andres barn. Det er han som får barnetrygd, ikke du.

Vil du bidra utover det? Lag middag annenhver dag, og rydd opp etter deg selv sånn generelt. Ja, han får sikkert pittelitt høyere strømregning når du er der, men du bruker strøm hjemme også selv når du er hos han.

Anonymkode: a5518...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Spørs litt hvor gamle dere er, kanskje, men tenker det er innafor. Penger er ikke alt. Alle er blakke i ny og ne, spesielt rett før lønning. Helt ok.

Anonymkode: d5a64...84f

Takk for et konstruktivt svar. Jeg er helt enig, det er lov å være litt blakk før lønning. Spm er om jeg burde spørre om å låne 1000 frem til mamdag, eller spør pm ham kan være litt spandabel denne helga - så tar jeg igjen det tapte til uka 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 12.34):

Du er et godt menneske🥰 Bare det at du ikke dømmer personer som har litt/mer økonomiske problemer enn andre "normale", sier mye. Jeg har ikke frivillig havnet her og gjennom hele barndommen min har jeg ikke trengt å gjort veldig mye for å få penger i lomma av mine foreldre. Jeg skylder ikke på de, men jeg lærte aldri å håndtere penger. Jeg kunne tidlig i ungdommen vase bort 5k, selv med en god jobb klarte jeg å bruke opp pengene. 

Det er synd at ikke vi med litt mindre økonomisk sans kan få lov å få sjansen i å rette på ting, da komme i et forhold, uten at røde flagg skal dukke opp. Jeg ville selv ikke hatt problem med å finne en kjæreste som tjente mindre enn meg, eller hadde hatt litt uryddighet i økonomien. Så lenge de var villig til å innse selv og forbedre seg der og jeg passet på at det ikke gikk utover min økonomi, ville jeg ikke tenkt på det. Alle må få lov å få en ny sjans, alle kan klare det hvis man går inn for det selv. Her er det ikke snakk om store summer, det er snakk om et studielån jeg klarte å misligholde som ungdom (18år). 

Her er litt av problemet, du er jo selv ikke villig til å forbedre deg. Du vil låne penger for å spandere, istedenfor å være ærlig med din nye kjæreste...

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 12.28):

Du blir nok utnyttet her.... Og du som har det vanskelig økonomisk bør faktisk være ekstra forsiktig. Spørs om dette forholdet egentlig er så bra for deg. Det kan virke som din økonomiske situasjon bare blir enda mer skadelidende av det.

Er det utnyttelse når TS faker bedre økonomi enn hva realiteten er, og bruker lånte penger for å spandere? TS sin kjæreste tilbyr seg å vippse tilbake, TS velger å si nei til det. Er det utnyttelse når TS ikke ønsker ha tilbakebetalt det hun legger ut?

Kjæresten min drar oftere kortet, og vi kan fint sende hverandre en handleliste over ting vi trenger. Men vi har snakket om det, og vi vet hverandres økonomiske situasjon, og handlelister/spandering er tilpasset det. Ingen av oss later som vi har vi har bedre råd enn vi har.

Anonymkode: 59d76...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er litt av problemet, du er jo selv ikke villig til å forbedre deg. Du vil låne penger for å spandere, istedenfor å være ærlig med din nye kjæreste...

Er det utnyttelse når TS faker bedre økonomi enn hva realiteten er, og bruker lånte penger for å spandere? TS sin kjæreste tilbyr seg å vippse tilbake, TS velger å si nei til det. Er det utnyttelse når TS ikke ønsker ha tilbakebetalt det hun legger ut?

Kjæresten min drar oftere kortet, og vi kan fint sende hverandre en handleliste over ting vi trenger. Men vi har snakket om det, og vi vet hverandres økonomiske situasjon, og handlelister/spandering er tilpasset det. Ingen av oss later som vi har vi har bedre råd enn vi har.

Anonymkode: 59d76...716

Det er gjerne det siste du skriver her som er relevant. Dere har snakket om det og ikke usannsynlig vært sammen lengre en ts og kjæresten. Det er det som er forskjellen. 

Ts og kjæresten har ikke kommet så langt at de har kommunisert om dette ved trådstart i det minste. 

da blir det epler og bananer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 23.22):

Ja men når han spør om jeg kan legge ut for mat sideb jeg likevel er på butikke, så tar jeg det som en selfølge og sier ikke nei. Han sa han kunne vippse men jeg sa nei. Bedre å ikke vise gjerrighet tenker jeg. Da spør jeg ikke han. 

Du er 33 år, det er på tide å ta ansvar som alle andre voksne må. 

Anonymkode: b7ef5...7da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne lånt ut 500,- kr om jeg fikk de tilbake. Fikk jeg de ikke tilbake så hadde de pengene vært tapt og kjæresten likeså. Uavhengig av min økonomi så liker jeg ikke å sløse. Det er unødvendig synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 13.39):

Jeg blir alltid litt oppløftet når jeg leser innlegg jeg er 100 % enig i. Hele opplegget du skisserer her har jeg vært igjennom selv, selv om jeg er kvinnen i forholdet med en mann som tjenere betraktelig mindre enn meg. Det fordrer at jeg selv er ekstra oppmerksom på hva vi unner oss. Jeg har ikke hatt noe behov for å være spesielt prisbevisst m.t.p mathandling. Han derimot, er veldig prisbevisst (av ren nødvendighet) og får med seg hva som er på tilbud etc. Jeg har stort sett overlatt all matvarehandling til han og så splitter vi regningen etterpå. Faktisk gagner det meg også. Vi spiser ikke noe dårligere enn da jeg var singel, men han sparer jo i dette tilfellet for oss begge p.g.a hans prisbevissthet. Sånn sett kan jeg også tillate meg å være rausere med jule- og bursdagspresanger til han, og forventer ikke at han bruker like mye penger på meg. Da setter jeg mer pris på at han i blant sniker med seg min favorittsjokolade eller andre småting jeg setter pris på i hverdagen.

Så konklusjonen min er den samme som din. Jeg har null problemer med hans stramme økonomi, for han har gjennomgående bevist at han allikevel er veldig bevisst på sitt eget forbruk og til tross for dårlig lønn har klart å opparbeide seg en solid buffer. Og det har ikke gått på bekostning av meg eller min økonomi i det hele tatt. 

Anonymkode: 8adba...8d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 0.03):

Ja 😐 Jeg må ikke direkte kjøpe til barna, men ofte handler vi sammen og en av oss må jo trekke kortet. Da kommer han plutselig på to ting til som må kjøpes for hjemmet eller tilbehør til datteren hans som skal ha dip/rømme/avokado og lignende ved siden av. Hvordan skal jeg ellers handle med han? En må jo trekke kortet. 

HAN trekker kortet når dere er på butikken sammen, men handler for hans husholdning. Det er helt urimelig av HAM å forvente at du - ny kjæreste - skal betale for mat til hans husholdning. Dessuten - er det når du tar fram kortet at han plutselig kommer på at han skal ha det ene og det andre og trenger ditt eller datt til barn/husholdning? DET er iallfall et rødt flagg.... 

og slutt å si at "det er greit" hvis du handler og han ber deg ta med noe og han spør/sier han skal vipse. Send vippskrav med en gang. 

På meg virker det som at du, fordi du ikke har så mye penger, er veldig opptatt av at det skal ikke han måtte forholde seg til - altså at du oppfører deg som du har mer enn du har. Du protesterer ikke når han plutselig skla ha mye mer når du trekker kortet, du sier "nei" når han spør om å vippse for ting HAN vil ha..... 

Du må faktisk tåle å si i klartekst at "dette har ikke jeg råd ti/du må betale nå, fordi du handler til dine barn/din husholdning/Vipps meg for det du selv ville ha". Ellers kjører du bare din egen økonomi i dass, mens han i praksis kan leve godt på deg.......

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...