Gå til innhold

Pinlig å spørre ny kjæreste om å låne penger?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Altså legge ut 500 ei uke før lønn? Jeg har vært i overkant spandabel på han og tuklet med skatten i desember som gjorde at jeg fikk halvparten så lite i januar. 

Yes/no? 

Anonymkode: 65da9...d4a

Er du dame så hadde det vært ok og litt søtt? Er du mann så er du bunnslam.

Anonymkode: a68d9...aec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt ærlig så har jeg aldri forstått meg på hvorfor nordmenn er så gniene med å låne bort penger, du får jo det tilbake. Spiller det virkelig så stor rolle om en som trenger låner for kort periode? Selv har jeg lånt bort flere titusener til venner, også nye venner, uten å tenke at jeg har gjort de en tjeneste. Men Gud bevare om man spør en nordmann om 500 kr i lån, da tror de at de har en kjempestor tjeneste. Så utrolig smålige folk akkurat når det kommer til penger. Helt latterlig for oss fra andre steder enn lille Norge.

Anonymkode: 59f3a...531

Poenget har jo gått rett over hodet på deg. Folk skriver jo her at det å låne ut en 500lapp i seg selv er null stress. For meg inkludert. 

Problemet er at en voksen man ser for seg å dele et liv med har så lite kontroll på egen økonomi at man er totalt raka fant en uke før lønning. Det er unektelig lite fristende å gå inn i. Det viser stor økonomisk uorden og er et kjempestort rødt flagg. Ikke fordi nordmenn ikke vil spandere, men fordi man vil opprettholde eller bedre livsstil med to inntekter fremfor en. 

Folk som tror dette handler om å ikke være "snill" er helt på bærtur. Økonomisk ryddighet er en basic skill jeg forutsetter hos partner. 

Anonymkode: 305ab...d35

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Orker ikke å lese alt, men som sikkert flere har påpekt har alder mye å si! 500 kroner er "mye" i starten av 20 årene men dersom en voksen mann i 30/40 årene ikke har 500 kroner til over bør man løpe 😅

Anonymkode: 6f43f...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja men når han spør om jeg kan legge ut for mat sideb jeg likevel er på butikke, så tar jeg det som en selfølge og sier ikke nei. Han sa han kunne vippse men jeg sa nei. Bedre å ikke vise gjerrighet tenker jeg. Da spør jeg ikke han. 

Det er bedre vise ærlighet.

Du har jo sagt rett ut at du har god nok økonomi til å legge ut for deg, han og barna hans, når du sier han ikke trenger vippse deg... Og nå vil du ta det økonomiske valget å låne penger, av han, for å spandere på han? Det henger jo ikke på greip.... 

Vær heller ærlig med han, å si at du faktisk ikke har så god råd.

Du er den eneste som sier dette. Etter alle disse rådene tilbake så spør jeg ikke han. Jeg har desverre ikke helt orden i alt, mye pga min tidligere ektemann. Syntes det nesten er rart at det ikke er flere voksne i mine sko der. 

Det er faktisk mange av oss som hat havnet i kjipe økonomiske situasjoner, enten selvforskyldt eller på grunn av omstendighetene, og det er hovedgrunnen til at hodeløs økonomistyring er røde flagg.

Jeg hadde ikke hatt noe som helst problemer med å være sammen med noen som hadde dårlig økonomi pga samlivsbrudd, sykdom, eller andre ting. Det er at du velger spandere med penger du ikke har som er problemet...

Hadde kjæresten min sagt at han ikke hadde råd, og så spurt om å låne penger, sæ hadde jeg gitt han pengene. Hadde han spandert for å så spurt om å få låne pengene, så blinker alle varsellamper. Det handler om ærlighet, og det handler om å prøve få kontroll ved å ta gode valg, ikke fortsette ta dårlige valg.

Anonymkode: 59d76...716

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja 😐 Jeg må ikke direkte kjøpe til barna, men ofte handler vi sammen og en av oss må jo trekke kortet. Da kommer han plutselig på to ting til som må kjøpes for hjemmet eller tilbehør til datteren hans som skal ha dip/rømme/avokado og lignende ved siden av. Hvordan skal jeg ellers handle med han? En må jo trekke kortet. 

Jeg ville vært på vakt her. Dette lukter utnytting av deg. 

Neste gang så sier du at DU kan løpe og hente rømmen. Det er ingen logikk i at du skal betale for hans barn. Og i hvert fall ikke kosemat

Skjer det noen gang med venner at du må trekke kortet for dem? Nei, tipper jeg. 

Anonymkode: fe992...d25

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja men når han spør om jeg kan legge ut for mat sideb jeg likevel er på butikke, så tar jeg det som en selfølge og sier ikke nei. Han sa han kunne vippse men jeg sa nei. Bedre å ikke vise gjerrighet tenker jeg. Da spør jeg ikke han. 

Og så faller det deg ikke inn at det er bedre å spørre han om å vippse tilbake det du la ut enn å spørre om et lån? Det har ikke slått deg en eneste gang? Du er rett på å spørre om å låne penger?

Neste gang dere drar på butikken så sier du rett ut at nå har du bestemt deg for å leve sparsommelig en periode og at det er best om dere holder dere til et absolutt minimum på handlingen. Eller et menneske som ikke ønsker å komme i en situasjon hvor en står i en skvis pga 500kr gjør det.

Og hvorfor går disse utleggene kun en vei? Har du tenkt over det?

Anonymkode: 96317...a32

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skal stoppe å være så spandabel. 

Du vet når vi handler sammen, så vil han ha veldig mye til kjøleskapet sitt som jeg da føler meg veldig for å være med på å betale. Men da går mye til barna hans også. Så det er ikke dyre restauranter det er snakk om men den uka jeg er hos han så føler jeg at jeg må bidra. (Såklart) 

Det er utrolig viktig å være åpen om økonomien.

Jeg er ufør alenemor. Han er konsulent som har millionlønn og 2 barn.

Økonomisk klarer jeg meg helt fint, men sier seg selv at jeg må være forsiktig og spare mest mulig. 

Han vet at jeg ikke kan ta meg råd til å leve etter hans levestandard.

Vi er begge raus og generøs av natur. Jeg har bidratt etter evne og jeg kjøper inn en del de gangene han og barna er hos meg. Kjøpte en del dyre julegaver til han, men da hadde jeg ekstra penger å bruke og det gikk ikke utover hverdagsøkonomien.

Han lar meg sjeldent spandere og har skjedd flere ganger at han har vippset meg etter jeg har spandert.

Nå skal vi flytte sammen og da eier vi etter brøk sammen og utgifter fordeles prosentvis etter inntekt.

Om du sliter økonomisk og har kreditorer etter deg så sier det seg selv at du ikke kan spandere. Det er forskjell på å være gjerrig og dårlig råd. 

Du må være ærlig om situasjonen din nå og at du må være forsiktig med penger frem til situasjonen er under kontroll.

Anonymkode: af7a2...f8f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg får ikke kred kort pga studie lån som er gått til inkasso og videre 😌

Da burde du ikke være så spandabel eller nonsjalant med skattetrekk men heller vøre nøysom og bygge opp en buffer.

Jeg kan godt ha en dame som har lav inntekt, men en som lever råflott når hun har penger og må låne når hun går tom er ikke så attraktivt.

Anonymkode: 74cfc...f93

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da burde du ikke være så spandabel eller nonsjalant med skattetrekk men heller vøre nøysom og bygge opp en buffer.

Jeg kan godt ha en dame som har lav inntekt, men en som lever råflott når hun har penger og må låne når hun går tom er ikke så attraktivt.

Anonymkode: 74cfc...f93

Kunne ikke vært mer enig i dette. Det er helt i orden, og helt uproblematisk for meg, om dama har en beskjeden inntekt. Hun kan for den del helt fint være ufør med minstesats uten at det i seg selv er diskvalifiserende for min del. Jeg har relativt solid økonomi og har ingen problemer med det dersom en dame jeg liker godt har vesentlig mindre å rutte med. Vi vil klare oss fint sammen med min økonomi pluss en svakere en så lenge den svakere økonomien er noen lunde i vater.

Det er likevel viktig at inntekten er noen lunde forutsigbar, og at hun i hvert fall lever innenfor de rammene hun har å forholde seg til. Hvis hun da tross spanderer på meg i begynnelsen av måneden (ikke at jeg hadde godtatt det hvis jeg kjente til ståa), og så vil låne av meg i slutten av den fordi hun har brukt opp alt, vil jeg anse det som ordentlig illevarslende. Jeg ville riktignok heller aldri kastet et par ting på båndet når dama handler uten å vippse umiddelbart hvis hun slet litt med økonomien, men.

Her ser jeg at TS i tillegg ikke har tilgang på kredittkort pga. et misligholdt lån, og at hun er kjent med at det er særlig krevende akkurat nå økonomisk pga. skatterot. Det, særlig når man likevel da lever over evne, vitner om en ustabil økonomi og et økonomisk handlingsmønster som rett og slett er uforenlig med det å være sammen med meg. Så er ikke det å være sammen med meg alle kvinners store mål, akkurat, men jeg er nå ikke alene om å tenke sånn.

Anonymkode: d9730...c6d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helt ærlig så har jeg aldri forstått meg på hvorfor nordmenn er så gniene med å låne bort penger, du får jo det tilbake. Spiller det virkelig så stor rolle om en som trenger låner for kort periode? Selv har jeg lånt bort flere titusener til venner, også nye venner, uten å tenke at jeg har gjort de en tjeneste. Men Gud bevare om man spør en nordmann om 500 kr i lån, da tror de at de har en kjempestor tjeneste. Så utrolig smålige folk akkurat når det kommer til penger. Helt latterlig for oss fra andre steder enn lille Norge.

Anonymkode: 59f3a...531

Du har misforstått hele poenget. Jeg har selv lånt ut 40.000 til en venn i knipe. Det har jeg ikke noe problemer med, fordi vedkommende har vist at han er ansvarsbevisst. Så har jeg en annen venn som har brukt folk som en minibank i mange år fordi det stadig vekk er regninger som er glemt eller andre årsaker til at han ikke har penger akkurat da. Man sitter igjen med en følelse av å bli utnyttet og alt annet blir prioritert enn tilbakebetaling av gjeld til venner og familie. I tillegg til at han unner seg både det ene og det andre, og man selv bevitner at pengene renner ut som om han sitter på en formue. Slike ting gnager på et forhold. 

Anonymkode: 8adba...8d4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kunne ikke vært mer enig i dette. Det er helt i orden, og helt uproblematisk for meg, om dama har en beskjeden inntekt. Hun kan for den del helt fint være ufør med minstesats uten at det i seg selv er diskvalifiserende for min del. Jeg har relativt solid økonomi og har ingen problemer med det dersom en dame jeg liker godt har vesentlig mindre å rutte med. Vi vil klare oss fint sammen med min økonomi pluss en svakere en så lenge den svakere økonomien er noen lunde i vater.

Det er likevel viktig at inntekten er noen lunde forutsigbar, og at hun i hvert fall lever innenfor de rammene hun har å forholde seg til. Hvis hun da tross spanderer på meg i begynnelsen av måneden (ikke at jeg hadde godtatt det hvis jeg kjente til ståa), og så vil låne av meg i slutten av den fordi hun har brukt opp alt, vil jeg anse det som ordentlig illevarslende. Jeg ville riktignok heller aldri kastet et par ting på båndet når dama handler uten å vippse umiddelbart hvis hun slet litt med økonomien, men.

Her ser jeg at TS i tillegg ikke har tilgang på kredittkort pga. et misligholdt lån, og at hun er kjent med at det er særlig krevende akkurat nå økonomisk pga. skatterot. Det, særlig når man likevel da lever over evne, vitner om en ustabil økonomi og et økonomisk handlingsmønster som rett og slett er uforenlig med det å være sammen med meg. Så er ikke det å være sammen med meg alle kvinners store mål, akkurat, men jeg er nå ikke alene om å tenke sånn.

Enig med deg i alt det du skriver her. 

Det er likevel to parter i dette forholdet, og å la ts betale for ekstra ting uten å ordne opp vitner om at det ikke bare er ts som er skyld i at denne situasjonen har oppstått. Mulig at kjæresten til ts har så nok med penger at penger ikke er viktig, men det er uoppmerksomt å vite om det gjelder begge to. Ellers tenker han at det er greit at ts dekker mer enn sin del, som også er feil. 

Anonymkode: 5eec6...708

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Egentlig "bare" ved at de 500 er penger jeg vet at går fra den pengebunken jeg vet jeg kan bruke fritt av uten at noe annet må forsakes. Sånn er det jo ikke for deg.

Jeg er heldig stilt. Jeg tjener ikke helt ellevilt mye, men ganske godt og helt forutsigbart. Alltid minst 41 000 netto inn og ofte noe mer pga. reising. Jeg er født inn i ryddige økonomiske forhold, det har jeg gjort null for å fortjene selv. Så har jeg tidligere vært ganske ekstrem med prioriteringene når jeg først var så heldig, og jeg har fått betalt ned nesten hele boliglånet og sparer i dag 20 000 inn i fond i måneden. Der har jeg nå vel en million jeg kan ta ut når jeg vil. På lønningskontoen min har jeg 20-30 000 kr. ekstra som blir med over fra måned til måned, så skulle jeg mot formodning bruke noen tusen ekstra en måned må jeg ikke til sparekontoer eller (separate) bufferkontoer eller fondsandeler. Det klart vanligste er likevel at jeg går 2-3-4-5000 i pluss, altså har mer igjen på lønningskonto før neste lønning enn jeg hadde en måned før. Så en gang eller to i året skyter jeg inn litt ekstra i fond eller til ferie.

Summen av dette er i hvert fall at jeg har god samvittighet etter å ha betalt alle faste utgifter, spart 20 000 inn i fond og fortsatt ha en god del tusen igjen. De pengene var hellige for meg under prosjekt "betal ned alt du kan så fort du kan!" for noen år siden, nå er de mine frie midler som hverken mentalt eller kontomessig går ut fra penger til faste utgifter. Det er ikke alltid jeg bruker dem heller. Jeg kan uansett fint kjøpe meg en frakk, et par øreropper, de beste setene på en forestilling, en bedre middag for to, litt ekstra fine gaver til mine nærmeste etc. uten at jeg må gjøre noen tilpasninger i budsjett, kontoer eller pengebruk. Ikke fordi jeg er jævlig flink, men når du spurte om hvordan jeg kan klare meg greit i måneden selv uten å være så nøye på bruken. Jeg har et heldig utgangspunkt og er i tillegg helt manisk opptatt av faste utgifter. Så tar jeg veldig lett på de siste kronene, og det er der dette ville blitt tatt fra.

Og nei, det er selvfølgelig ingen forutsetning som helst at en dame må sitte tilsvarende i det for å være aktuell for meg. Jeg har hjulpet både kjærester og andre som litt uforskyldt og/eller med gode begrunnelser har hatt behov for litt bistand. Ting kan skje den beste. Ville likevel stusset om dama ba om et rent lån frem til lønning under henvisning til at hun har brukt mer enn hun har på fortløpende utgifter. Hvis hun har betalt mye for meg og at det kunne vært på høy tid at jeg betaler - noe jeg i praksis jo er både ivrig og nøye på å unngå når jeg ofte har best økonomi av meg og mulige partnere - vil jeg selvfølgelig både vippse med en gang og i tillegg betale det aller meste i tiden etterpå. Skepsisen handler først og fremst om inntrykket jeg får av økonomistyringen.

Aha, men da forstår jeg jo godt at du har mer å rutte med enn meg og kan blåse i hvor en 500 lapp går til. Du har altså utbetalt nøyaktig 20k mer enn meg😏 Jeg har netto 21k. 

Typen min har rundt 600.000 i året, pluss 2 biler, 2 bi inntekter han tjener på også. Så han kan jo dra kortet på ting og tang, det kan ikke jeg. Han kjøper ofte plutselig 5 gensere mens jeg går etter og ikke kjøper en shit. Mulig han tenker rundt dette, men pengene mine går ikke til shopping. Det er heller trening og mat, sunne matvarer. Grønnsaker er desverre dyrt, avokado koster jo mye ift hva du får ut av den. 

Jeg håper jeg klarer meg fint fremover. Er litt skeptisk med å fortelle han om min økonomi. Bør jeg ikke heller bare la han betale litt nå, spørre om det, så kan jeg ta neste uke ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 12.06):

En god del. Det er ok å ligge med personen, men ikke verdt å låne 500 kr til?

Anonymkode: 87991...187

Det er ok å ligge med en som er et økonomisk rotehue ja. Men om man ønsker å ha en relasjon ut over det, spør det da. Hva er så forbanna viktig at man MÅ låne 500 kr av en man så vidt har blitt kjent med? Det er faktisk pinlig å låne penger av venner og familie når man er voksen.

Anonymkode: e6932...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bør jeg ikke heller bare la han betale litt nå, spørre om det, så kan jeg ta neste uke ? 

Akkurat det synes jeg du godt kan, spesielt siden du har lagt ut før.

Håper du får orden på studielånet og kan bygge deg opp en bedre økonomi. Jeg skal ikke mene så mye om når det er naturlig å snakke om din økonomi, jeg vet ikke hvor lenge dere har vært sammen og om dere tenker fremover. Det er mye som spiller inn.

Anonymkode: 59f67...7b7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skal stoppe å være så spandabel. 

Du vet når vi handler sammen, så vil han ha veldig mye til kjøleskapet sitt som jeg da føler meg veldig for å være med på å betale. Men da går mye til barna hans også. Så det er ikke dyre restauranter det er snakk om men den uka jeg er hos han så føler jeg at jeg må bidra. (Såklart) 

Du blir nok utnyttet her.... Og du som har det vanskelig økonomisk bør faktisk være ekstra forsiktig. Spørs om dette forholdet egentlig er så bra for deg. Det kan virke som din økonomiske situasjon bare blir enda mer skadelidende av det.

Anonymkode: e6932...4ce

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I så fall hadde jeg nok dumpet deg fort som svinnt hvis jeg hadde vært denne kjæresten din. For et rot du har surret deg inn i.

Anonymkode: 2a334...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er bedre vise ærlighet.

Du har jo sagt rett ut at du har god nok økonomi til å legge ut for deg, han og barna hans, når du sier han ikke trenger vippse deg... Og nå vil du ta det økonomiske valget å låne penger, av han, for å spandere på han? Det henger jo ikke på greip.... 

Vær heller ærlig med han, å si at du faktisk ikke har så god råd.

Det er faktisk mange av oss som hat havnet i kjipe økonomiske situasjoner, enten selvforskyldt eller på grunn av omstendighetene, og det er hovedgrunnen til at hodeløs økonomistyring er røde flagg.

Jeg hadde ikke hatt noe som helst problemer med å være sammen med noen som hadde dårlig økonomi pga samlivsbrudd, sykdom, eller andre ting. Det er at du velger spandere med penger du ikke har som er problemet...

Hadde kjæresten min sagt at han ikke hadde råd, og så spurt om å låne penger, sæ hadde jeg gitt han pengene. Hadde han spandert for å så spurt om å få låne pengene, så blinker alle varsellamper. Det handler om ærlighet, og det handler om å prøve få kontroll ved å ta gode valg, ikke fortsette ta dårlige valg.

Anonymkode: 59d76...716

Du er et godt menneske🥰 Bare det at du ikke dømmer personer som har litt/mer økonomiske problemer enn andre "normale", sier mye. Jeg har ikke frivillig havnet her og gjennom hele barndommen min har jeg ikke trengt å gjort veldig mye for å få penger i lomma av mine foreldre. Jeg skylder ikke på de, men jeg lærte aldri å håndtere penger. Jeg kunne tidlig i ungdommen vase bort 5k, selv med en god jobb klarte jeg å bruke opp pengene. 

Det er synd at ikke vi med litt mindre økonomisk sans kan få lov å få sjansen i å rette på ting, da komme i et forhold, uten at røde flagg skal dukke opp. Jeg ville selv ikke hatt problem med å finne en kjæreste som tjente mindre enn meg, eller hadde hatt litt uryddighet i økonomien. Så lenge de var villig til å innse selv og forbedre seg der og jeg passet på at det ikke gikk utover min økonomi, ville jeg ikke tenkt på det. Alle må få lov å få en ny sjans, alle kan klare det hvis man går inn for det selv. Her er det ikke snakk om store summer, det er snakk om et studielån jeg klarte å misligholde som ungdom (18år). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Akkurat det synes jeg du godt kan, spesielt siden du har lagt ut før.

Håper du får orden på studielånet og kan bygge deg opp en bedre økonomi. Jeg skal ikke mene så mye om når det er naturlig å snakke om din økonomi, jeg vet ikke hvor lenge dere har vært sammen og om dere tenker fremover. Det er mye som spiller inn.

Anonymkode: 59f67...7b7

Ja jeg lager ofte middag til han også. Koster det også. Forrige helg stod jeg får det meste av middagen til alle, inkludert hans datter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I så fall hadde jeg nok dumpet deg fort som svinnt hvis jeg hadde vært denne kjæresten din. For et rot du har surret deg inn i.

Anonymkode: 2a334...69f

De tror jeg ikke han ville gjort. Og om så, ville jeg garantert funnet meg en mann som elsket meg for den jeg er senere i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på alder (er du 18 er det mer greit enn om du er 40), men jeg ville nok ikke spurt ny kjæreste om lån om det var meg. Det vitner jo unektelig om litt dårlig økonomisk sans, og det er vel ikke noe man vil vise fram til en ny kjæreste.

Hadde en ny kjæreste spurt meg om noe sånt, hadde jeg sagt ja, men det hadde gitt meg dårlig inntrykk av vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...