Gå til innhold

Pinlig å spørre ny kjæreste om å låne penger?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

500 kr etter at ts hsr spandert mye, er INGENTING å gnåle om 

Anonymkode: b6e3a...051

Ts viser jo helt klart at hun/han har null koll på sin egen økonomi, både ved å spandere når man ikke har råd, for så å måtte låne penger før lønn, det er skikkelig lite sjarmerende med voksne mennesker som ikke klarer å styre økonomien sin.

Anonymkode: b7ef5...7da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde heller spurt ei venninne enn en ny kjæreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Agatha skrev (1 time siden):

Skaff deg et kredittkort, stort sett så burde du ikke bruke det, men det er en backup når det er krise. Renter på en 500lapp i noen uker er også forsvinnende lite. Går ikke an å være voksen også står det på en 500lapp. Da må man ha slike ting som sikring. 

Alle har vel et mastercard eller 4. Og jo man burde da så absolutt bruke mastercard for å få med seg bonuspoeng, rabatter, ol. man får med det. Betaler man alt innen forfall er det vel null i rente.

Anonymkode: 2a334...69f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg (mann tidlig i 30-årene) hadde i hvert fall kjent at en alarm gikk av litt langt bak i bevisstheten hvis min nye kjæreste spurte om det. Det virker rart for meg om man ikke har kr. 500 å oppdrive noe sted og likevel "er i overkant spandabel" og ikke er nøye på skattetrekket. Jeg ville i hvert fall regnet med at det å spørre en ny kjæreste om å låne 500 kr. frem til neste lønning satt langt inne, så hadde hun spurt ville jeg lagt til grunn at hun var helt tom for penger alle steder. 

Så hadde jeg nå for all del sagt ja og vippset pengene, og heller ikke aktivt fulgt opp det å få dem tilbake etter lønning. Jeg bruker 500 kroner uten å tenke over det rett som det er, og da kan jeg selvfølgelig fint bruke det på den dama jeg liker best av alle. Men det hadde utvilsomt gjort meg mer obs på om hun generelt var helt ræva med penger. Og det kunne jeg ikke forholdt meg til i et langvarig forhold, akkurat, så da måtte hun enten dempet den usikkerheten hos meg eller fått orden på ting.

Anonymkode: d9730...c6d

Sant det du sier der 😊 

Hvis du bruker 500 på ting du nesten ikke tenker over, hvordan klarer du deg så greit i mnd da? Jeg tjener nok ikke i nærheten av deg og må ha mer jobb merker jeg. (Har en 90% stilling) 

Jeg spør han ikke. 

Anonymkode: 65da9...d4a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ts viser jo helt klart at hun/han har null koll på sin egen økonomi, både ved å spandere når man ikke har råd, for så å måtte låne penger før lønn, det er skikkelig lite sjarmerende med voksne mennesker som ikke klarer å styre økonomien sin.

Anonymkode: b7ef5...7da

Ja men når han spør om jeg kan legge ut for mat sideb jeg likevel er på butikke, så tar jeg det som en selfølge og sier ikke nei. Han sa han kunne vippse men jeg sa nei. Bedre å ikke vise gjerrighet tenker jeg. Da spør jeg ikke han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du blakk så spør heller foreldrene dine/ dine søsken/ en venninne.  De har du et lengre forhold til og de kjenner deg godt. Ikke spør ny kjæreste.  Men slutt å vær så spandabel med han hvis du har dårlig råd. Vær heller ærlig og si det som det er, at nå sliter du litt.

Anonymkode: de93e...db6

Jeg skal stoppe å være så spandabel. 

Du vet når vi handler sammen, så vil han ha veldig mye til kjøleskapet sitt som jeg da føler meg veldig for å være med på å betale. Men da går mye til barna hans også. Så det er ikke dyre restauranter det er snakk om men den uka jeg er hos han så føler jeg at jeg må bidra. (Såklart) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Agatha skrev (1 time siden):

Skaff deg et kredittkort, stort sett så burde du ikke bruke det, men det er en backup når det er krise. Renter på en 500lapp i noen uker er også forsvinnende lite. Går ikke an å være voksen også står det på en 500lapp. Da må man ha slike ting som sikring. 

Jeg får ikke kred kort pga studie lån som er gått til inkasso og videre 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja men når han spør om jeg kan legge ut for mat sideb jeg likevel er på butikke, så tar jeg det som en selfølge og sier ikke nei. Han sa han kunne vippse men jeg sa nei. Bedre å ikke vise gjerrighet tenker jeg. Da spør jeg ikke han. 

Men, hvorfor? 

det blir jo bare verre 🫠

Anonymkode: 5eec6...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er helt i orden å spørre❤️ Bare ikke la det bli en vane. Fortell om din økonomiske knipe, og at du betaler tilbake så snart du får igjen. 

Anonymkode: 3398a...0bc

Du er den eneste som sier dette. Etter alle disse rådene tilbake så spør jeg ikke han. Jeg har desverre ikke helt orden i alt, mye pga min tidligere ektemann. Syntes det nesten er rart at det ikke er flere voksne i mine sko der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men, hvorfor? 

det blir jo bare verre 🫠

Etterpå klok. Pluss mye utgifter med lege/tannlege de tre siste mnd. Har ikke en 100% jobb og ingen tilgang til kred kort. Jeg tror det blir en lettere hverdag på sikt. Er 33 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis jeg var i hans sko så ville jeg mye heller at du sa du ikke kunne legge ut fordi det var litt stramt enn å etterpå få vite at du hadde spandert mat på oss og så satt skrapa igjen etterpå.

Samtidig synes jeg ikke han burde si han kan vippse, men si at han vil det og faktisk gjøre det.

Du burde puste dypt med magen og ta en prat om økonomi med ham. Ikke alltid så lett når man ikke vil være gjerrig samtidig som man har anstrengt økonomi, men dere bør bli enige om lista i forhold til hvor mye/hvordan mat dere kjøper. Eventuelt hvordan dere skal fordele utgiftene når du er hos ham - siden de er flere som spiser der. De som har romsligere økonomi forstår ikke alltid hvordan det er å ikke ha det, så mange tenker ikke over hvor skjevt det kan bli eller at noen andre føler seg presset til å bruke mer penger enn hva som er fornuftig for de.

Anonymkode: 59f67...7b7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er den eneste som sier dette. Etter alle disse rådene tilbake så spør jeg ikke han. Jeg har desverre ikke helt orden i alt, mye pga min tidligere ektemann. Syntes det nesten er rart at det ikke er flere voksne i mine sko der. 

Jeg tror det er gode råd du har fått. Mange vil bli bekymret for hvordan manglende økonomisk kontroll kan påvirke et fremtidig samliv. Økonomisk rot er ett større problem enn å ha lav inntekt og lite frie midler. Du er ikke alene i å ha utfordringer med å få inntektene til å rekke til alt i disse tider. 

Det er heller ikke gjerrig å sette tæring etter næring. Og å være nøysom er ikke det samme som å være gjerrig 

Om jeg hadde vært deg ville jeg jobbet med å få kontroll over utgiftene, og forsøke å øke stillingen din om det lar seg gjøre.

Videre begynne å åpne opp for kjæresten din når det blir naturlig. Både så dere kan legge tilrette for den økonomien du og dere faktisk har, samt at det er en relevant ting å snakke om. En tilnærming hvordan du kan løse disse utfordringene er fryktelig mye bedre enn spørsmål om du kan overføre problemet ditt til kjæresten. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skal stoppe å være så spandabel. 

Du vet når vi handler sammen, så vil han ha veldig mye til kjøleskapet sitt som jeg da føler meg veldig for å være med på å betale. Men da går mye til barna hans også. Så det er ikke dyre restauranter det er snakk om men den uka jeg er hos han så føler jeg at jeg må bidra. (Såklart) 

Jeg synes bildet av situasjonen er litt annerledes når du forteller at du har vært med på å fylle opp kjøleskapet til han og hans barn. Jeg synes ikke det er rimelig av han heller, såpass tidlige i forholdet. Du må også være på vakt at han ikke han viser seg å være en som stadig lar deg ta regningen. 

Det er vanskelig å vite tidlig i et forhold hvordan ting ligger an. Han bør også være obs på at det kanskje ikke er greit for deg å sponse barna hans om du har stram økonomi. I mitt eget forhold foretrekker jeg å ha litt løse rammer. D.v.s at kjæresten og jeg aldri finregner på ting, men vi er begge bevisst på at det går noenlunde opp i opp. Men det tar jo litt tid å finne ut hvor man legger lista på slike ting i et forhold. 

Jeg synes du skal være ærlig med han om din økonomi, slik at ingen av dere kommer skeivt ut.

Anonymkode: 8adba...8d4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg var i hans sko så ville jeg mye heller at du sa du ikke kunne legge ut fordi det var litt stramt enn å etterpå få vite at du hadde spandert mat på oss og så satt skrapa igjen etterpå.

Samtidig synes jeg ikke han burde si han kan vippse, men si at han vil det og faktisk gjøre det.

Du burde puste dypt med magen og ta en prat om økonomi med ham. Ikke alltid så lett når man ikke vil være gjerrig samtidig som man har anstrengt økonomi, men dere bør bli enige om lista i forhold til hvor mye/hvordan mat dere kjøper. Eventuelt hvordan dere skal fordele utgiftene når du er hos ham - siden de er flere som spiser der. De som har romsligere økonomi forstår ikke alltid hvordan det er å ikke ha det, så mange tenker ikke over hvor skjevt det kan bli eller at noen andre føler seg presset til å bruke mer penger enn hva som er fornuftig for de.

Anonymkode: 59f67...7b7

Veldig sant det du skriver. Jeg syntes faktisk det er litt vanskelig å si det. Jeg tenker det er lettere å gjøre det sånn at han kanskje kan ut med litt ekstra denne uka, så kan jeg ta neste for eks? Istedenfor å låne. Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes bildet av situasjonen er litt annerledes når du forteller at du har vært med på å fylle opp kjøleskapet til han og hans barn. Jeg synes ikke det er rimelig av han heller, såpass tidlige i forholdet. Du må også være på vakt at han ikke han viser seg å være en som stadig lar deg ta regningen. 

Det er vanskelig å vite tidlig i et forhold hvordan ting ligger an. Han bør også være obs på at det kanskje ikke er greit for deg å sponse barna hans om du har stram økonomi. I mitt eget forhold foretrekker jeg å ha litt løse rammer. D.v.s at kjæresten og jeg aldri finregner på ting, men vi er begge bevisst på at det går noenlunde opp i opp. Men det tar jo litt tid å finne ut hvor man legger lista på slike ting i et forhold. 

Jeg synes du skal være ærlig med han om din økonomi, slik at ingen av dere kommer skeivt ut.

Ja 😐 Jeg må ikke direkte kjøpe til barna, men ofte handler vi sammen og en av oss må jo trekke kortet. Da kommer han plutselig på to ting til som må kjøpes for hjemmet eller tilbehør til datteren hans som skal ha dip/rømme/avokado og lignende ved siden av. Hvordan skal jeg ellers handle med han? En må jo trekke kortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja 😐 Jeg må ikke direkte kjøpe til barna, men ofte handler vi sammen og en av oss må jo trekke kortet. Da kommer han plutselig på to ting til som må kjøpes for hjemmet eller tilbehør til datteren hans som skal ha dip/rømme/avokado og lignende ved siden av. Hvordan skal jeg ellers handle med han? En må jo trekke kortet. 

Jeg synes det er litt ufint av han å sette deg i en slik situasjon at du skal trekke kortet for husholdningshandlingen han gjør for sin familie. Men jeg skjønner dilemmaet ditt. Du vil jo bidra og gjøre opp for deg. 

Jeg synes det rimeligste er om han trakk kortet når han handler for hele familien+deg. Så kan du på egen oppfordring vipse han sånn ca hva du mener er rimelig i forhold til hva din andel utgjør. Den andelen tenker jeg i slike tilfeller ikke bør ligge på noe mer enn ca en tredjedel. Og hvis du er med å handler så ser du jo ca. hva det kommer på. Om han ikke synes det er fair, så hadde jeg blitt litt skeptisk og lurt på om han er et skikkelig petimeter og veldig gnukk. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sant det du sier der 😊 

Hvis du bruker 500 på ting du nesten ikke tenker over, hvordan klarer du deg så greit i mnd da? Jeg tjener nok ikke i nærheten av deg og må ha mer jobb merker jeg. (Har en 90% stilling) 

Jeg spør han ikke. 

Egentlig "bare" ved at de 500 er penger jeg vet at går fra den pengebunken jeg vet jeg kan bruke fritt av uten at noe annet må forsakes. Sånn er det jo ikke for deg.

Jeg er heldig stilt. Jeg tjener ikke helt ellevilt mye, men ganske godt og helt forutsigbart. Alltid minst 41 000 netto inn og ofte noe mer pga. reising. Jeg er født inn i ryddige økonomiske forhold, det har jeg gjort null for å fortjene selv. Så har jeg tidligere vært ganske ekstrem med prioriteringene når jeg først var så heldig, og jeg har fått betalt ned nesten hele boliglånet og sparer i dag 20 000 inn i fond i måneden. Der har jeg nå vel en million jeg kan ta ut når jeg vil. På lønningskontoen min har jeg 20-30 000 kr. ekstra som blir med over fra måned til måned, så skulle jeg mot formodning bruke noen tusen ekstra en måned må jeg ikke til sparekontoer eller (separate) bufferkontoer eller fondsandeler. Det klart vanligste er likevel at jeg går 2-3-4-5000 i pluss, altså har mer igjen på lønningskonto før neste lønning enn jeg hadde en måned før. Så en gang eller to i året skyter jeg inn litt ekstra i fond eller til ferie.

Summen av dette er i hvert fall at jeg har god samvittighet etter å ha betalt alle faste utgifter, spart 20 000 inn i fond og fortsatt ha en god del tusen igjen. De pengene var hellige for meg under prosjekt "betal ned alt du kan så fort du kan!" for noen år siden, nå er de mine frie midler som hverken mentalt eller kontomessig går ut fra penger til faste utgifter. Det er ikke alltid jeg bruker dem heller. Jeg kan uansett fint kjøpe meg en frakk, et par øreropper, de beste setene på en forestilling, en bedre middag for to, litt ekstra fine gaver til mine nærmeste etc. uten at jeg må gjøre noen tilpasninger i budsjett, kontoer eller pengebruk. Ikke fordi jeg er jævlig flink, men når du spurte om hvordan jeg kan klare meg greit i måneden selv uten å være så nøye på bruken. Jeg har et heldig utgangspunkt og er i tillegg helt manisk opptatt av faste utgifter. Så tar jeg veldig lett på de siste kronene, og det er der dette ville blitt tatt fra.

Og nei, det er selvfølgelig ingen forutsetning som helst at en dame må sitte tilsvarende i det for å være aktuell for meg. Jeg har hjulpet både kjærester og andre som litt uforskyldt og/eller med gode begrunnelser har hatt behov for litt bistand. Ting kan skje den beste. Ville likevel stusset om dama ba om et rent lån frem til lønning under henvisning til at hun har brukt mer enn hun har på fortløpende utgifter. Hvis hun har betalt mye for meg og at det kunne vært på høy tid at jeg betaler - noe jeg i praksis jo er både ivrig og nøye på å unngå når jeg ofte har best økonomi av meg og mulige partnere - vil jeg selvfølgelig både vippse med en gang og i tillegg betale det aller meste i tiden etterpå. Skepsisen handler først og fremst om inntrykket jeg får av økonomistyringen.

Anonymkode: d9730...c6d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri gjort det.

Har selv solgt glansbilder og annet rart jeg fant i skapet i de tider det var smalt med penger. 

Anonymkode: cb81a...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig så har jeg aldri forstått meg på hvorfor nordmenn er så gniene med å låne bort penger, du får jo det tilbake. Spiller det virkelig så stor rolle om en som trenger låner for kort periode? Selv har jeg lånt bort flere titusener til venner, også nye venner, uten å tenke at jeg har gjort de en tjeneste. Men Gud bevare om man spør en nordmann om 500 kr i lån, da tror de at de har en kjempestor tjeneste. Så utrolig smålige folk akkurat når det kommer til penger. Helt latterlig for oss fra andre steder enn lille Norge.

Anonymkode: 59f3a...531

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får ikke kred kort pga studie lån som er gått til inkasso og videre 😌

Dette derimot er jo helt krise, da mangler du totalt styring. Studielån er det mest tilgivende lånet du kan ha, så hvis du har greid å rote til det.... 🙄

Anonymkode: ee195...e58

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...