Gå til innhold

Pinlig å spørre ny kjæreste om å låne penger?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å låne 500 kr er jo ikke i seg selv et problem, men en som leker storkar med penger han egentlig ikke har for å imponere en ny date er definitiv et rødt flagg i min bok, spesielt om han kommer til meg etterpå for å låne penger. Dårlig impulskontroll er generelt ikke noe jeg ønsker (må ikke forveksles med impulsivitet, det kan være en god egenskap).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså legge ut 500 ei uke før lønn? Jeg har vært i overkant spandabel på han og tuklet med skatten i desember som gjorde at jeg fikk halvparten så lite i januar. 

Yes/no? 

Anonymkode: 65da9...d4a

Gigantisk rødt flagg! At du har en "god forklaring" gjør bare at lampene lyser enda sterkere.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bedt min mor om å låne penger én gang etter at jeg ble "voksen", og det var fordi det tok lenger tid enn jeg hadde trodd fra jeg trakk ut midler fra aksjefondet til de kom inn på brukskonto da jeg hadde budsjettert med dette den aktuelle måneden. Det var flaut. Aldri mer. Å være sammen med en/ei som ikke klarer å styre forbruk og inntekt er et av de største røde flaggene som finnes. 

Anonymkode: ea6c9...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om kr 500,- et bagatell beløp. Særlig kvinner skal tolke inn "røde flagg" i en hver sammenheng. Til Ts: Ikke galt å spørre. En forståelsefull kjæreste vil ikke reagere negativt.

Anonymkode: 50fcb...46d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er snakk om kr 500,- et bagatell beløp. Særlig kvinner skal tolke inn "røde flagg" i en hver sammenheng. Til Ts: Ikke galt å spørre. En forståelsefull kjæreste vil ikke reagere negativt.

De aller fleste voksne kvinner og menn vil reagere på dette. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De aller fleste voksne kvinner og menn vil reagere på dette. 

De som vil finne feil eller er gjerrige vil reagere negativt. Det er snakk om kr 500,- ikke 5.000,-.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Summen er en bagatell. Manglende på økonomisk oversikt og kontroll er bekymringsfull.

Behov for å låne 5000 fordi kjøleskapet plutselig tok kvelden hadde vært mye mer forståelig enn å være så bunnskrapt at man må låne 500 fordi man har spandert for mye og "tuklet med skatten" uten å være klar over følger og resultat.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Summen er en bagatell. Manglende på økonomisk oversikt og kontroll er bekymringsfull.

Behov for å låne 5000 fordi kjøleskapet plutselig tok kvelden hadde vært mye mer forståelig enn å være så bunnskrapt at man må låne 500 fordi man har spandert for mye og "tuklet med skatten" uten å være klar over følger og resultat.

Det er jo det, men det går jo an å være rause med andre. Om kjæresten kløner med økonomien er det hennes problem, og hvis det verste som skjer er at hun må låne noen hundringser av og til, lar jeg det lett gå hvis hun ellers er bra.

Anonymkode: 06046...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteetaten tåler sikkert vente en måned, kommer vel bare et lite straffegebyr. Ring dem. 

Anonymkode: 602af...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo det, men det går jo an å være rause med andre. Om kjæresten kløner med økonomien er det hennes problem, og hvis det verste som skjer er at hun må låne noen hundringser av og til, lar jeg det lett gå hvis hun ellers er bra.

Det er jo gjerne sånn at man tenker langsiktig og vurderer en kjæreste som en man en gang i fremtiden i noen grad vil ha felles økonomi med. Da er det plutselig begges problem om den ene kløner med økonomien når felles økonomiske forpliktelser skal overholdes. Det er jo helt avgjørende, og ryddige, ansvarlige mennesker vil reagere hvis en ny kjæreste spør om å låne penger. Hvis dette virkelig er en "engangs" fra TS sin side, så ville jeg forsøkt å skaffe penger et annet sted, og passe bedre på fremover. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men du hadde hatt sex med vedkommende?

Anonymkode: 87991...187

Kun mot betaling? 

Anonymkode: 6217e...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I det øyeblikket jeg anses for å være en del av løsningen, blir det jo fort mitt problem også...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En god del. Det er ok å ligge med personen, men ikke verdt å låne 500 kr til?

Anonymkode: 87991...187

Det er jo ikke det det er snakk om? Om det er ok og ligge med en person som ikke har kontroll på økonomien? Jeg vil si ja, for sånne ting graver man jo ikke i fra start. Om en skal fortsette forholdet når sånt kommer fram ? Jeg hadde gitt han pengene, men ville ikke gått videre i forholdet . 

Anonymkode: 6217e...98b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi kan holde kjønn utenfor dette, jeg ville ha rådet enhver oppegående og ansvarlig person til å holde seg unna folk som ikke har 500kr oppspart til uforutsette utgifter og samtidig er spandabel. Har du ikke 500kr til nødstilfeller så er du ikke spandabel, da lever du beskjedent til du har lagt deg opp penger.

Voksne mennesker som må låne 500kr og samtidig er spandable, har ikke selvkontroll. Enkelt og greit.

(Med min erfaring fra økonomiske rotehuer hadde jeg mistenkt at neste gang kom personen til å spørre om 5000kr.)

Anonymkode: 96317...a32

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Skatteetaten tåler sikkert vente en måned, kommer vel bare et lite straffegebyr. Ring dem. 

Anonymkode: 602af...43e

Dette. Får ikke straffe gebyr heller. Har skjedd da jeg var yngre at regjeringer ikke matchet utbetalingen og da ringte jeg bare og sa i fra. Aldri fått noe problemer med å utsette en betaling.

Anonymkode: af7a2...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette. Får ikke straffe gebyr heller. Har skjedd da jeg var yngre at regjeringer ikke matchet utbetalingen og da ringte jeg bare og sa i fra. Aldri fått noe problemer med å utsette en betaling.

Regninger 😬😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså legge ut 500 ei uke før lønn? Jeg har vært i overkant spandabel på han og tuklet med skatten i desember som gjorde at jeg fikk halvparten så lite i januar. 

Yes/no? 

Hvis du hadde spandert masse på meg og pga skatterotet så hadde jeg ikke tenkt noe over det og gitt deg pengene. 

Anonymkode: b6e3a...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes/no? 

Aldri i livet! Om min nye kjæreste hadde jeg avsluttet forholdet. Styr på egen økonomi er en av topp 3 " må ha " hos meg, og å spørr er enda større turn off!!

Anonymkode: 02c10...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (5 timer siden):

Det er nedlatende å anta at personen er en dust som ikke har flere konti. Det er nedlatende å si at 500,- er småpenger (for mange er det mye) og det er nedlatende å bare anta at det må finnes mer penger siden ingen kan være  blakk liksom. 

Nå er vel dust dine ord å ikke ordene til den du siterer. Ts skriver jo selv at hn har vært  i overkant spandabel å da høres det ikke helt ut som personen har helt styring på økonomien. 

Anonymkode: bb092...cf3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Yes/no? 

En smule kanskje. Jeg datet en som måtte låne 500 ei uke. Neste uke trengte han penger til bussen for å komme til meg, 2 uker etter fylte jeg kjøleskapet hans fordi det var tomt.  Jeg blir skeptisk neste gang noen spør. Men siden du har halvparten av det du vanligvis har og likevel har klart deg til ei uke før lønning når du har vært spandabel, så burde du ha klart å spart opp en buffer til slike tilfeller. 

Men du kan jo gjøre det selfølgelig. Men da ville jeg passet på å ikke være fullt så spandabel fremover heller. Prøv å legge iallefall noen hundrelapper til sparing hver måned sånn du har litt når det skulle skje noe. 

Anonymkode: bb092...cf3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...