AnonymBruker Skrevet 3. februar #21 Del Skrevet 3. februar Det bør faktisk være pinlig for deg at du har så elendig økonomistyring at du er spandabel med folk når du ikke en gang har 500kr på sparekonto. Jeg ville ha holdt denne dårlige siden for meg selv til jeg hadde fått sunnere forbruksvaner. Aldri i livet om jeg hadde fortsatt med en fyr som hadde så dårlig selvkontroll. Anonymkode: 96317...a32 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #22 Del Skrevet 3. februar Ikke gjør det. Diskusjoner om økonomi er vel en av hovedårsakene til brudd faktisk. De fleste ønsker å være i et forhold med en annen voksen som er ansvarlig og klarer seg selv. Hvis partneren allerede tidlig i forholdet spør om å låne 500kr, hva blir det neste da? «Har en syk tante i Guetemala, som dør om hun ikke får nok penger til en bukhinnetransplantasjon». Har du virkelig ingen buffer eller sparekonto? Om dette er realiteten tror jeg ikke du ønsker at dette skal komme frem i hvert fall. Kan du ikke bruke kredittkort og betale tilbake før det begynner å bli renter? Eventuelt leve veldig nøkternt på havregrøt, TooGoodToGo osv til du får lønn igjen? Eventuelt spise hos foreldre/ familie? En uke er ikke så mye. Det er folk som daglig har alt for lite å leve av. Anonymkode: 75d1e...371 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #23 Del Skrevet 3. februar Jeg lurer på hvorfor du har vært i overkant spandabel. Er det noe du følte var forventet? Eller ville du imponere? Selv ville jeg tenkt du kanskje ikke klarte å sette "tæring etter næring". Hadde det kommet en uforutsett utgift ville det vært lettere å støtte enn om du brukte penger jeg ikke forventet på noe som ikke var viktig for meg. Jeg lever selv med liten inntekt, men har reserver jeg kan ta av om noe spesielt skjer. Ville ikke følt meg komfortabel med å bli sammen med noen som lett bruker penger de egentlig ikke har. Anonymkode: 59f67...7b7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #24 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 500 kroner er jo ikke noen stor sum akkurat, så hvis jeg hadde vært typen din hadde jeg lånt deg pengene som en selvfølge. Å spørre, det sitter litt lengre inne, men jeg kunne sikkert gjort det hvis det var fullstendg krise. Dater en nå som har slitt litt de siste månedene (uventede utgifter, for få vakter på jobb), og sa jeg kunne låne henne et par tusen til å komme ovenpå, hvis hun ønsket det. Bedre det, enn å betale ekstra renter eller purregebyrer. Hun sa nei, ville ordne det selv, men jeg synes det er viktig å være der for hverandre. Anonymkode: 06046...1a3 Generøst av deg å tilby. Dette blir jo litt annerledes enn å spørre om lån selv. En annen mulighet er jo å være åpen om at starten på året er litt mer kinkig økonomisk enn til vanlig av ulike grunner, og at man av den grunn må prioritere en periode. Så kan man være heldig om den andre ønsker å hjelpe litt på med å for eksempel spandere middag/ kino, eller finne på aktiviteter som ikke koster penger sammen. Hadde selv takket nei til lån av en date/ ny kjæreste selv om personen foreslo det selv. Men tenkt det var en hyggelig gest. Anonymkode: 75d1e...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #25 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: e6932...4ce En god del. Det er ok å ligge med personen, men ikke verdt å låne 500 kr til? Anonymkode: 87991...187 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #26 Del Skrevet 3. februar Stor pike skrev (32 minutter siden): Det er ikke alle som har flere konti med flere penger på. Og for mange er 500,- slett ikke småpenger. Så nedlatende av deg. Men ts, jeg forstår, jeg har ikke flere konti med masse penger men hadde ikke spurt ny kjæreste. Er det nedlatende å spørre om personen faktisk er blakk eller om det finnes penger? Ok. Anonymkode: 87991...187 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 3. februar #27 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det nedlatende å spørre om personen faktisk er blakk eller om det finnes penger? Ok. Anonymkode: 87991...187 Det er nedlatende å anta at personen er en dust som ikke har flere konti. Det er nedlatende å si at 500,- er småpenger (for mange er det mye) og det er nedlatende å bare anta at det må finnes mer penger siden ingen kan være så blakk liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #28 Del Skrevet 3. februar Stor pike skrev (2 minutter siden): Det er nedlatende å anta at personen er en dust som ikke har flere konti. Det er nedlatende å si at 500,- er småpenger (for mange er det mye) og det er nedlatende å bare anta at det må finnes mer penger siden ingen kan være så blakk liksom. Jeg har vokst opp i fattigdom og det er helt uforståelig for meg å ikke ha kontroll på på hvor mye penger som gjenstår. Det vet man jo senest siste lønning. Og kanskje fordi jeg har opplevd fattigdom hadde jeg løpt andre vei hvis noen må låne penger slik. Selg ting, pant flasker, be om forskudd på lønn. Anonymkode: fe992...d25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #29 Del Skrevet 3. februar Null stress. 500,- er en såpass liten sum at det hadde jeg lett lånt bort Anonymkode: 49b85...c8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #30 Del Skrevet 3. februar Stor pike skrev (5 minutter siden): Det er nedlatende å anta at personen er en dust som ikke har flere konti. Det er nedlatende å si at 500,- er småpenger (for mange er det mye) og det er nedlatende å bare anta at det må finnes mer penger siden ingen kan være så blakk liksom. Jeg antar ingenting, derfor spør jeg. Hadde jeg antatt ville jeg brast hodeløst inn i debatten og presentert en konstruert sannhet. Jeg har ikke sagt et ord om at TS er dust Jeg har heller ikke ytret et ord om at 500 er småpenger. Jeg antar heller ikke at TS har mer penger, derfor spør jeg. Du tillegger meg meninger i drøssevis her. Slutt med det. Anonymkode: 87991...187 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. februar #31 Del Skrevet 3. februar Er du 20 og student, og jeg hadde vært det samme, ville det neppe vært en stor greie - da var det fort gjort og ganske vanlig å gå på en smell. Men for meg nå, over 40 år gammel og med ordnet økonomi, hadde det å ha så liten oversikt og kontroll over egen pengebruk og så lite å gå på at man faktisk er så blakk at man må låne penger for å klare seg til neste lønning, vært så bekymringsfullt at jeg sannsynligvis hadde revurdert forholdet. Jeg er for gammel til å leve på den måten. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #32 Del Skrevet 3. februar Det er helt krise dersom du er voksen. Ingen med fornuften i behold fortsetter et ferskt forhold med noen som ikke har styring på økonomien. Anonymkode: f4b64...09c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #33 Del Skrevet 3. februar Hadde heller pantet flasker eller solgt noe. Anonymkode: c7c8c...e1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #34 Del Skrevet 3. februar Ehm. Nei. Anonymkode: af7a2...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #35 Del Skrevet 3. februar Kommer veldig an på alder for min del. Er du 16-18 er det helt innafor. Er du voksen, not so much. Jeg holdt på med en fyr for et par år siden, jeg var 32, han 40, har var sånn seriøst blakk før lønning, da hjalp det ikke at han var bra på mange andre områder. Uaktuelt å være i et voksent forhold med en som ikke har styr på økonomien. Anonymkode: f4f25...8b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #36 Del Skrevet 3. februar Alder er veldig vesentlig her. Det er stor forskjell på om man er 20 år og student, eller om man er 40 år og i full jobb. Jeg datet en for noen år siden, jeg var 35, han var noen år eldre. Han spurte om jeg kunne legge ut for noe på butikken til han, frem til han fikk lønn noen dager senere. Var snakk om rundt 200 kr. Det var ingen problem for meg. Hadde han bare spurt om jeg kunne kjøpe med de tingene, så hadde jeg nok ikke engang tenkt på å be om å få det tilbake. Men at han hadde behov for å låne penger, det gjorde at jeg begynte legge merke til hans økonomiske valg ellers. Og det var hovedgrunnen til at jeg avsluttet. Jeg var helt ærlig på det også, at vi hadde fullstendig ulikt syn på økonomi. Anonymkode: 59d76...716 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #37 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså legge ut 500 ei uke før lønn? Jeg har vært i overkant spandabel på han og tuklet med skatten i desember som gjorde at jeg fikk halvparten så lite i januar. Yes/no? Anonymkode: 65da9...d4a Hadde jeg vært den nye typen din så hadde jeg gjort det slutt. Dette lukter "Jeg har gått i kvinnefella" selv om det er du som kommer til å utnytte han økonomisk i fremtiden. Anonymkode: 6c430...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #38 Del Skrevet 3. februar Hadde ikke lånt, verken av ny eller gammel kjæreste, eller noen andre. Når man er voksen, så er man økonomisk selvstendig, og klarer å disponere pengene sine. Å be noen om å få låne penger må jo være kjempeflaut. Anonymkode: d46eb...85c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #39 Del Skrevet 3. februar Hadde ikke spurt om penger selv, men jeg hadde heller ikke sagt nei til å låne bort. Har du ingen nære av f.eks familie du kan spørre?:) Anonymkode: c1631...fa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #40 Del Skrevet 3. februar Jeg synes det er kleint TS. Synes det er vanskelig å spørre om penger fra 100% absolutt alle i livet mitt, og så foreldre. Jeg er 40 + og må kunne greie meg selv. Er jeg blakk så spiser jeg så billig som jeg kan frem til lønna kommer eller så bruker jeg mastercard. og så tukler jeg ikke med skattekortet. Anonymkode: 71fe9...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå