allivana Skrevet 3. februar #1 Del Skrevet 3. februar Jeg vet ikke om det beste for meg er å legge ut et innlegg her, men jeg aner ikke mer råd, så håper på tips fra et eller annent sted. Så helt siden jeg kan huske har jeg hatt en rekke av psykiske problemer. Ekstrem paranoia til tider, fobier for mange ting, har ikke greid enten skole eller jobb, konsentrasjons problemer, impulsivitet, selv destruktive anfall, får ikke sove ut av frykt. Paranoiaen min gjør rett og slett at jeg er redd for å være alene. Såpass mye at hvis jeg er alene i en leilighet er jeg for redd for å sove. Jeg har vært våken i noen døgn før fordi jeg var så redd for innbruddstyver, spøkelser og enda fler ting. Jeg sitter oppe hele natten i samme stilling helt forknytt, livredd. Tørr ikke engang å gå for å tisse. Så da sitter jeg tisseantrengt hele natten og trøtt. Jeg har hatt en psykose som var ekstremt, da er det snakk om ordentlig crazy greier. Trodde jeg ble forfulgt, så spøkelser, hørte stemmer som visket utenfor vinduet mitt. Jeg turte ikke være på bade mer enn 30 sekunder, så holdt meg i flere dager til tider, hadde crazy psykiske hallusinasjoner hvor jeg var overbevist om utenomjordiske ting. Etter det har jeg hatt lignende opplevelser, med skikkelig paranoia, hører etter alle lyder, ser ting, hører plutselig stemmer som ikke er det, men ingenting som snakker til meg. Bare lyder av stemmer. På grunn av problemene mine greier jeg ikke jobbe, tørr ikke å bo alene, tørr ikke å gå ute når det er mørkt alene. Jeg er også en voksen person, som burde kunne disse tingene. Jeg har vært hos bup 2 ganger som barn, dps en gang voksen og privat psykolog. Aldri fikk jeg noen diagnoser i det offentlige. Jeg har hatt så ekstrem paranoia, tanker om å bli forfulgt, at noen er i hjemmet mitt osv så ille at jeg heller ville dø enn å leve i den frykten. Mangelen på hjelp har også fått meg flere ganger sittende der og vurdere å ende alt. Jeg kan ha plutselige anfall ut ifra triggere hvor følelsene blir helt ekstreme og jeg blir så selv destruktive at jeg prøver å skade meg selv. Hos dps fortalte jeg alt om paranoiaen min, psykosen, perioder med depresjon, problemer på skole og jobb. Som barn var jeg visst for ung til å bli diagnoser hos bup, som voksen fikk jeg beskjed om at alt var pga av traumer. Selv om jeg fortalte om mine paranoide episoder som barn, langt før noe traumatisk hadde skjedd+ konsentrasjon vansker hele mitt liv. Med traumer mener jeg (fysisk og psykisk vold i hjemmet som tenåring, seksuelle traumer av flere men, emosjonelt og psykisk voldelig forhold). Jeg hadde alle probleme før alt det, men dps stemplet det som traumer og jeg fikk ingen diagnoser eller hjelp. Jeg fikk min første og eneste diagnose fra privat psykolog igjennom fastlegen. Fikk diagnosen adhd. (Det virket offentlig, siden jeg måtte vente et år og ikke betalte for det), men når legen sendte henvisning om medisin til dps fikk jeg avslag. Beklager for så mye greier, men jeg har søkt hele Internett om dette, prøvd igjen og igjen. Hver gang det har feilet har jeg prøvd igjen. Å leve med dette er verre enn alle dårlige ting jeg har opplevd til sammen. Paranoiaen. Har en ekstrem sympati for schizofrene som har enda verre opplevelser enn meg, det er virkelig det værste psykisk jeg kan tenke meg til. Jeg vil og har ønsker flere ganger desperat ønsket å legge meg inn på psykisk sykehus, men det er utrolig vanskelig å få til det og. Jeg har gang på gang prøvd å få tak i hjelp, er desperat. Hva kan jeg gjøre, har noen tips? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #2 Del Skrevet 3. februar Jeg mener at det du kaller paranoia kanskje ikke er paranoia i medisinsk forstand? Det høres ut som angst. Paranoia handler om at noen er ute etter å ta deg av visse grunner og at du blir forfulgt. Man ser rare sammenhenger som ikke finnes. Innbruddstyver og spøkelser er noe litt annet enn det. Når jeg var veldig syk av angst hallusinerte jeg faktisk. Så man må ikke ha en veldig alvorlig diagnose i bunn for å se og høre ting. Noen ganger holder det å bare ha sovet litt dårlig i kombinasjon med en god fantasi. Anonymkode: e6430...d07 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #3 Del Skrevet 3. februar Jeg hadde sterk angst og hallusinerte (både så og hørte ting som ikke var der). Kunne bråvåkne av at jeg hørte lyder/så mennesker som ikke var der. Har traumer, men interessant nok så ble mye av dette mye bedre etter noen mnd med b12. Jeg tror at traumer skaper så mye stress i oss at det påvirker næringsopptaket, og at når det har blitt for lite av flere næringsstoffer over tid, så forsterker det angst og gir økte problemer. Flere vitaminer og mineraler er nemlig veldig viktig for mentalt helse. B-12 er en av de viktigste vitaminene for nervesystemet, og noe som dessverre kan gå under radaren. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3252772/#:~:text=A study by Silver (2000,patients had vitamin B12 deficiency.&text=Some studies have clearly indicated,in the psychopathophysiology of schizophrenia. Det bør være mer fokus på at når man har så vesentlige sterke symptomer, så bør det sjekkes hvor i skalaen man ligger på b-12. Jeg lå på rundt 250. Altså ble aldri betegnet som mangel, men jeg hadde likevel en funksjonell mangel. Jeg var ekstremt stresset, sov ingenting. Det tok over 1 år med månedlige injeksjoner før jeg merket markant endring. Her kan du lese om ei med diagnosen schizofren, som ble frisk med b12. Dette sier så mye om hvor alvorlig mentalt syk man kan bli av b-12 mangel. Og igjen, man kan ha funksjonell mangel selv om man ligger innenfor referanseområdet. Jeg ville i hvert fall sjekket serum b12 opp mot folat, jern, homocystein, mma, mcv, for å se hvor i løypa du befinner deg. Blodverdier kan endre seg, så lurt med nye tester (med mindre du relativt nylig har testet). https://www.b12-foreningen.no/l/tone/ "Verdiar mellom 250-325 pmol/L hos vaksne er eit grenseområde for vitamin B12-mangel" https://www.helse-bergen.no/avdelinger/laboratorieklinikken/medisinsk-biokjemi-og-farmakologi/fagleg-rettleiing/analysar-av-vitamin-b12-folat-homocystein-og-methylmalonsyre/ Jeg hadde normale verdier av homocystein osv da det ble målt opp mot serum b12, men jeg hadde altså likevel en betydelig mangel. Det er i hvert fall et sted å starte, for det er så underkommunisert hvor alvorlig mentalt (og fysisk) syk man kan bli med for lite. Anonymkode: fdf8c...b21 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 3. februar #4 Del Skrevet 3. februar Jeg anbefaler det mest basale: En generell blodprøve hos fastlegen. Jeg hadde null lager av b vit, deriblant b12, d og jern. Jeg trengte et kort opphold på dps for stabilisering, men skjønner at det er krevende å få plass. Noen ganger kommer man litt på vei, ved å ta en prat med fastlegen ❤️ Kanskje finnes mulighet for alt fra trygghetsalarm, eller hjemmetjeneste til støttekontakt. Det er krevende å slite. ❤️ ❤️ 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
allivana Skrevet mandag kl 23:39 Forfatter #5 Del Skrevet mandag kl 23:39 AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 16.28): Jeg mener at det du kaller paranoia kanskje ikke er paranoia i medisinsk forstand? Det høres ut som angst. Paranoia handler om at noen er ute etter å ta deg av visse grunner og at du blir forfulgt. Man ser rare sammenhenger som ikke finnes. Innbruddstyver og spøkelser er noe litt annet enn det. Når jeg var veldig syk av angst hallusinerte jeg faktisk. Så man må ikke ha en veldig alvorlig diagnose i bunn for å se og høre ting. Noen ganger holder det å bare ha sovet litt dårlig i kombinasjon med en god fantasi. Anonymkode: e6430...d07 Ja, jeg har nok angst generelt. Det hadde ialefall nevropsykologen jeg var hos mistanke om. Jeg har ikke noen mistanker om noe som feks schizofreni. Har ingen stemmer som snakker til meg direkte eller vrangforestillinger til den grad. Jeg har hatt psykose før hvor jeg trodde jeg ble forfulgt, livredd, synes, vrangforestillinger, trodde jeg kom fra en annen planet for å redde verden type psykose 😅 Dette er heldigvis mange år siden og det har ikke vært så ille siden. Det er betryggende å vite at jeg ikke er helt alene angående dette. Det er synd at du også har hatt det sånn med hallusinasjoner! 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
allivana Skrevet mandag kl 23:47 Forfatter #6 Del Skrevet mandag kl 23:47 AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 16.52): Jeg hadde sterk angst og hallusinerte (både så og hørte ting som ikke var der). Kunne bråvåkne av at jeg hørte lyder/så mennesker som ikke var der. Har traumer, men interessant nok så ble mye av dette mye bedre etter noen mnd med b12. Jeg tror at traumer skaper så mye stress i oss at det påvirker næringsopptaket, og at når det har blitt for lite av flere næringsstoffer over tid, så forsterker det angst og gir økte problemer. Flere vitaminer og mineraler er nemlig veldig viktig for mentalt helse. B-12 er en av de viktigste vitaminene for nervesystemet, og noe som dessverre kan gå under radaren. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3252772/#:~:text=A study by Silver (2000,patients had vitamin B12 deficiency.&text=Some studies have clearly indicated,in the psychopathophysiology of schizophrenia. Det bør være mer fokus på at når man har så vesentlige sterke symptomer, så bør det sjekkes hvor i skalaen man ligger på b-12. Jeg lå på rundt 250. Altså ble aldri betegnet som mangel, men jeg hadde likevel en funksjonell mangel. Jeg var ekstremt stresset, sov ingenting. Det tok over 1 år med månedlige injeksjoner før jeg merket markant endring. Her kan du lese om ei med diagnosen schizofren, som ble frisk med b12. Dette sier så mye om hvor alvorlig mentalt syk man kan bli av b-12 mangel. Og igjen, man kan ha funksjonell mangel selv om man ligger innenfor referanseområdet. Jeg ville i hvert fall sjekket serum b12 opp mot folat, jern, homocystein, mma, mcv, for å se hvor i løypa du befinner deg. Blodverdier kan endre seg, så lurt med nye tester (med mindre du relativt nylig har testet). https://www.b12-foreningen.no/l/tone/ "Verdiar mellom 250-325 pmol/L hos vaksne er eit grenseområde for vitamin B12-mangel" https://www.helse-bergen.no/avdelinger/laboratorieklinikken/medisinsk-biokjemi-og-farmakologi/fagleg-rettleiing/analysar-av-vitamin-b12-folat-homocystein-og-methylmalonsyre/ Jeg hadde normale verdier av homocystein osv da det ble målt opp mot serum b12, men jeg hadde altså likevel en betydelig mangel. Det er i hvert fall et sted å starte, for det er så underkommunisert hvor alvorlig mentalt (og fysisk) syk man kan bli med for lite. Anonymkode: fdf8c...b21 Takk for all informasjonen! Det er veldig til hjelp og jeg er motivert til å bestille en legetime. Jeg har tidligere merket forskjeller ved å ta d vitamin hver dag over lengre tid, så har definitivt tro på at det kan ha en stor innvirkning om man har mangler. Så bra at du har fått det bedre med infeksjonene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
allivana Skrevet mandag kl 23:52 Forfatter #7 Del Skrevet mandag kl 23:52 Tradegy skrev (På 3.2.2025 den 17.08): Jeg anbefaler det mest basale: En generell blodprøve hos fastlegen. Jeg hadde null lager av b vit, deriblant b12, d og jern. Jeg trengte et kort opphold på dps for stabilisering, men skjønner at det er krevende å få plass. Noen ganger kommer man litt på vei, ved å ta en prat med fastlegen ❤️ Kanskje finnes mulighet for alt fra trygghetsalarm, eller hjemmetjeneste til støttekontakt. Det er krevende å slite. ❤️ ❤️ Ja, skal definitivt benytte meg av det for øyeblikket! Tror det er smart å ta en test 😊 jeg har aldri hørt om trygghetsalarm, visste aldri helt hvem som kvalifiserte for støttekontakt. Takk for svar ❤️ ja det er det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 00:16 #8 Del Skrevet tirsdag kl 00:16 allivana skrev (På 3.2.2025 den 11.22): Jeg vet ikke om det beste for meg er å legge ut et innlegg her, men jeg aner ikke mer råd, så håper på tips fra et eller annent sted. Så helt siden jeg kan huske har jeg hatt en rekke av psykiske problemer. Ekstrem paranoia til tider, fobier for mange ting, har ikke greid enten skole eller jobb, konsentrasjons problemer, impulsivitet, selv destruktive anfall, får ikke sove ut av frykt. Paranoiaen min gjør rett og slett at jeg er redd for å være alene. Såpass mye at hvis jeg er alene i en leilighet er jeg for redd for å sove. Jeg har vært våken i noen døgn før fordi jeg var så redd for innbruddstyver, spøkelser og enda fler ting. Jeg sitter oppe hele natten i samme stilling helt forknytt, livredd. Tørr ikke engang å gå for å tisse. Så da sitter jeg tisseantrengt hele natten og trøtt. Jeg har hatt en psykose som var ekstremt, da er det snakk om ordentlig crazy greier. Trodde jeg ble forfulgt, så spøkelser, hørte stemmer som visket utenfor vinduet mitt. Jeg turte ikke være på bade mer enn 30 sekunder, så holdt meg i flere dager til tider, hadde crazy psykiske hallusinasjoner hvor jeg var overbevist om utenomjordiske ting. Etter det har jeg hatt lignende opplevelser, med skikkelig paranoia, hører etter alle lyder, ser ting, hører plutselig stemmer som ikke er det, men ingenting som snakker til meg. Bare lyder av stemmer. På grunn av problemene mine greier jeg ikke jobbe, tørr ikke å bo alene, tørr ikke å gå ute når det er mørkt alene. Jeg er også en voksen person, som burde kunne disse tingene. Jeg har vært hos bup 2 ganger som barn, dps en gang voksen og privat psykolog. Aldri fikk jeg noen diagnoser i det offentlige. Jeg har hatt så ekstrem paranoia, tanker om å bli forfulgt, at noen er i hjemmet mitt osv så ille at jeg heller ville dø enn å leve i den frykten. Mangelen på hjelp har også fått meg flere ganger sittende der og vurdere å ende alt. Jeg kan ha plutselige anfall ut ifra triggere hvor følelsene blir helt ekstreme og jeg blir så selv destruktive at jeg prøver å skade meg selv. Hos dps fortalte jeg alt om paranoiaen min, psykosen, perioder med depresjon, problemer på skole og jobb. Som barn var jeg visst for ung til å bli diagnoser hos bup, som voksen fikk jeg beskjed om at alt var pga av traumer. Selv om jeg fortalte om mine paranoide episoder som barn, langt før noe traumatisk hadde skjedd+ konsentrasjon vansker hele mitt liv. Med traumer mener jeg (fysisk og psykisk vold i hjemmet som tenåring, seksuelle traumer av flere men, emosjonelt og psykisk voldelig forhold). Jeg hadde alle probleme før alt det, men dps stemplet det som traumer og jeg fikk ingen diagnoser eller hjelp. Jeg fikk min første og eneste diagnose fra privat psykolog igjennom fastlegen. Fikk diagnosen adhd. (Det virket offentlig, siden jeg måtte vente et år og ikke betalte for det), men når legen sendte henvisning om medisin til dps fikk jeg avslag. Beklager for så mye greier, men jeg har søkt hele Internett om dette, prøvd igjen og igjen. Hver gang det har feilet har jeg prøvd igjen. Å leve med dette er verre enn alle dårlige ting jeg har opplevd til sammen. Paranoiaen. Har en ekstrem sympati for schizofrene som har enda verre opplevelser enn meg, det er virkelig det værste psykisk jeg kan tenke meg til. Jeg vil og har ønsker flere ganger desperat ønsket å legge meg inn på psykisk sykehus, men det er utrolig vanskelig å få til det og. Jeg har gang på gang prøvd å få tak i hjelp, er desperat. Hva kan jeg gjøre, har noen tips? Når du har det så ille og er helt rådvill etter å ha prøvd mye,vil jeg tipse deg om at b12-mangel blant annet kan gi psykoser, angst,depresjon. Selv om blodprøvene skulle være innenfor normalområdet,er det allikevel slik at man kan ha en funksjonell mangel. Så- har man symptomer skal man teste ut injeksjoner (når symptomer er ille,som hos deg ). Dette kan ikke fastlegene nok om,men du kan lese og lære om dette på b12-klinikken.no. Hos de kan du også få time for utredning. Noen kan også få videokonsultasjon.Når man følges opp av de,er man helt sikker på at alle hensyn tas slik at en evt behandling ikke blir mangelfull. Det må være helt grusomt å ha det som du har det,og jeg håper virkelig du får det bra . Anonymkode: 4a670...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet tirsdag kl 09:50 #9 Del Skrevet tirsdag kl 09:50 Jeg kan også se ting når jeg har angst. Men det viktigste som andre her er inne på tror jeg er å først ta en blodprøve. Skulle ønske min lege var flink til det etter jeg leste her, men han mener aldri det er nødvendig. Men jeg mener det er lurt! Så gå den veien først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet tirsdag kl 14:49 #10 Del Skrevet tirsdag kl 14:49 AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 16.52): Jeg hadde sterk angst og hallusinerte (både så og hørte ting som ikke var der). Kunne bråvåkne av at jeg hørte lyder/så mennesker som ikke var der. Har traumer, men interessant nok så ble mye av dette mye bedre etter noen mnd med b12. Jeg tror at traumer skaper så mye stress i oss at det påvirker næringsopptaket, og at når det har blitt for lite av flere næringsstoffer over tid, så forsterker det angst og gir økte problemer. Flere vitaminer og mineraler er nemlig veldig viktig for mentalt helse. B-12 er en av de viktigste vitaminene for nervesystemet, og noe som dessverre kan gå under radaren. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3252772/#:~:text=A study by Silver (2000,patients had vitamin B12 deficiency.&text=Some studies have clearly indicated,in the psychopathophysiology of schizophrenia. Det bør være mer fokus på at når man har så vesentlige sterke symptomer, så bør det sjekkes hvor i skalaen man ligger på b-12. Jeg lå på rundt 250. Altså ble aldri betegnet som mangel, men jeg hadde likevel en funksjonell mangel. Jeg var ekstremt stresset, sov ingenting. Det tok over 1 år med månedlige injeksjoner før jeg merket markant endring. Her kan du lese om ei med diagnosen schizofren, som ble frisk med b12. Dette sier så mye om hvor alvorlig mentalt syk man kan bli av b-12 mangel. Og igjen, man kan ha funksjonell mangel selv om man ligger innenfor referanseområdet. Jeg ville i hvert fall sjekket serum b12 opp mot folat, jern, homocystein, mma, mcv, for å se hvor i løypa du befinner deg. Blodverdier kan endre seg, så lurt med nye tester (med mindre du relativt nylig har testet). https://www.b12-foreningen.no/l/tone/ "Verdiar mellom 250-325 pmol/L hos vaksne er eit grenseområde for vitamin B12-mangel" https://www.helse-bergen.no/avdelinger/laboratorieklinikken/medisinsk-biokjemi-og-farmakologi/fagleg-rettleiing/analysar-av-vitamin-b12-folat-homocystein-og-methylmalonsyre/ Jeg hadde normale verdier av homocystein osv da det ble målt opp mot serum b12, men jeg hadde altså likevel en betydelig mangel. Det er i hvert fall et sted å starte, for det er så underkommunisert hvor alvorlig mentalt (og fysisk) syk man kan bli med for lite. Anonymkode: fdf8c...b21 Ts sine problemer er nok mer alvorlig en B12-mangel, og paranoia er heller ingen typisk bivirkning ved B12-mangel. TS forteller også om traumer. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:10 #11 Del Skrevet tirsdag kl 15:10 Grüner skrev (18 minutter siden): Ts sine problemer er nok mer alvorlig en B12-mangel, og paranoia er heller ingen typisk bivirkning ved B12-mangel. TS forteller også om traumer. Leste du ikke linken om personen som fikk diagnosen schiofren? B-12 mangel. Jeg hallusinerte, hadde natteskrekk, og var veldig mentalt syk med b12 mangel. Jada, traumer spiller selvsagt også inn, men det sier seg selv at hvis det foreligger en b12 mangel i tillegg så vil dette forsterke. B-12 man kan være VELDIG alvorlig, og også gi psykose. Anonymkode: fdf8c...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:20 #12 Del Skrevet tirsdag kl 15:20 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Leste du ikke linken om personen som fikk diagnosen schiofren? B-12 mangel. Jeg hallusinerte, hadde natteskrekk, og var veldig mentalt syk med b12 mangel. Jada, traumer spiller selvsagt også inn, men det sier seg selv at hvis det foreligger en b12 mangel i tillegg så vil dette forsterke. B-12 man kan være VELDIG alvorlig, og også gi psykose. Anonymkode: fdf8c...b21 *B-12mangel Anonymkode: fdf8c...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:31 #13 Del Skrevet tirsdag kl 15:31 Grüner skrev (40 minutter siden): Ts sine problemer er nok mer alvorlig en B12-mangel, og paranoia er heller ingen typisk bivirkning ved B12-mangel. TS forteller også om traumer. Her er forøvrig paranoia listet opp som en av mange utfordringer som kan oppstå med b-12 mangel: https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/#Symptomene Anonymkode: fdf8c...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:32 #14 Del Skrevet tirsdag kl 15:32 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Leste du ikke linken om personen som fikk diagnosen schiofren? B-12 mangel. Jeg hallusinerte, hadde natteskrekk, og var veldig mentalt syk med b12 mangel. Jada, traumer spiller selvsagt også inn, men det sier seg selv at hvis det foreligger en b12 mangel i tillegg så vil dette forsterke. B-12 man kan være VELDIG alvorlig, og også gi psykose. Anonymkode: fdf8c...b21 Jeg er enig med Grüner (for en gangs skyld). Jeg mener at dette med B-12 ikke er så relevant, da vi allerede har en bedre forklaring på TS sine plager. Hun har vært utsatt for traumer når hun var liten. Hun har hatt plager siden da. At hun har gått med alvorlig B-12 mangel (som har gitt symptomer på overgrep og omsorgssvikt når hun har opplevd nettopp overgrep og omsorgssvikt) i alle disse årene er mildt sagt usannsynlig. Hvis hun hadde schizofreni ville det vært fanget opp for lenge siden. Det er greit, fint og forståelig at du vil hjelpe andre når du har hatt disse opplevelsene, men du må jo vurdere situasjonen litt. Ellers blir du som "den som har en hammer og ser spiker over alt". Anonymkode: e6430...d07 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:37 #15 Del Skrevet tirsdag kl 15:37 Grüner skrev (46 minutter siden): Ts sine problemer er nok mer alvorlig en B12-mangel, og paranoia er heller ingen typisk bivirkning ved B12-mangel. TS forteller også om traumer. Jo,b12-mangel kan bli ekstremt alvorlig og ikke mulig å reversere. Vi snakker om psykoser,demens m.m . Det er derfor flere av oss her inne advarer om det. Anonymkode: 4a670...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:07 #16 Del Skrevet tirsdag kl 16:07 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er enig med Grüner (for en gangs skyld). Jeg mener at dette med B-12 ikke er så relevant, da vi allerede har en bedre forklaring på TS sine plager. Hun har vært utsatt for traumer når hun var liten. Hun har hatt plager siden da. At hun har gått med alvorlig B-12 mangel (som har gitt symptomer på overgrep og omsorgssvikt når hun har opplevd nettopp overgrep og omsorgssvikt) i alle disse årene er mildt sagt usannsynlig. Hvis hun hadde schizofreni ville det vært fanget opp for lenge siden. Det er greit, fint og forståelig at du vil hjelpe andre når du har hatt disse opplevelsene, men du må jo vurdere situasjonen litt. Ellers blir du som "den som har en hammer og ser spiker over alt". Anonymkode: e6430...d07 Poenget er at hvis TS har en b-12 mangel i tillegg, så blir forsterkelsen av traumer kraftigere. Har selv omfattende traumer, og trodde i årevis at jeg hadde problemer utelukkende pga det. Så jeg er ingen hammer som ser spiker overalt, jeg deler erfaring som kan være til hjelp. Og det er det TS ber om. Anonymkode: fdf8c...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:59 #17 Del Skrevet tirsdag kl 18:59 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er enig med Grüner (for en gangs skyld). Jeg mener at dette med B-12 ikke er så relevant, da vi allerede har en bedre forklaring på TS sine plager. Hun har vært utsatt for traumer når hun var liten. Hun har hatt plager siden da. At hun har gått med alvorlig B-12 mangel (som har gitt symptomer på overgrep og omsorgssvikt når hun har opplevd nettopp overgrep og omsorgssvikt) i alle disse årene er mildt sagt usannsynlig. Hvis hun hadde schizofreni ville det vært fanget opp for lenge siden. Det er greit, fint og forståelig at du vil hjelpe andre når du har hatt disse opplevelsene, men du må jo vurdere situasjonen litt. Ellers blir du som "den som har en hammer og ser spiker over alt". Anonymkode: e6430...d07 Det kan være potensielt livsfarlig å gå i den fella du går i her. Du plasserer alt på det psykiske og er ikke kapabel til å ha flere tanker i hodet på en gang. Er du klar over hvor mange som sliter psykisk som ikke blir tatt på alvor med fysiske problemer fordi helsevesenet bortforklarer alt med den psykiske lidelsen? Jeg kan komme med noen eksempler fra eget liv. Og de diagnosene mine som er relevant for disse eksemplene er kompleks PTSD med sekundær dissosiativ lidelse og kronisk anoreksi. eksempel en: jeg kom til legevakta fordi hjertet mitt slo så hardt og raskt at det føltes ut som det var på vei ut av brystet mitt, jeg sleit med å puste, jeg kjente at blodtrykket stupte og det svimlet,men så fort navnet mitt ble søkt opp og de så at jeg hadde oppsøkt legevakta ved en del tidligere anledninger på grunn av selskading konkluderte de med at smertene skyldtes angst utenom å gjøre noen som helst undersøkelser. Jeg prøvde å forklare at jeg har levd med angst i mange år og jeg visste at dette var noe annet, men jeg snakket for døve ører. Jeg kom meg helt til siden av legevakten før jeg kollapset og ble sendt med ambulanse til Ullevål hvor de konkluderte med at jeg hadde ventrikkeltakykardi. dette hadde de funnet ut på legevakten om de bare hadde undersøkt og det var jo flaks at jeg ikke rakk å komme meg hjem før jeg segnet om. Eksempel to: Som følge av min anoreksi utviklet jeg ekstrem saltfobi og kosten min var strippet for salt. Og plutselig ut av det blå begynte jeg å både høre og se at det var personer i leiligheten min og . og etterhvert klarte heller ikke å stå oppreist da jeg konstant svimte av, synet mitt var bløtere, jeg snublet og jeg var konstant kvalm og kastet mye opp. Men fordi jeg har den komplekse PTSDen som også gir meg syn og hørsel halusinasjoner ble symptomene mine bortforklart med det til tross for at jeg uttrykte at disse hadde dispensasjonene var noe helt annet enn de som kunne knyttes til traumene. Og kvalmen og svimmelheten ble bortforklart med anoreksien selv om jeg også her sa at svimmelhet etc. som jeg føler i forbindelse med manglende næring inntak ikke kjente sånn ut. Dette pågikk i flere uker før mamma til slutt falt meg jeg halvveis bevisstløs i leiligheten og ringte ambulansen. I ambulansen fikk jeg kraftig krampeanfall og mistet bevisstheten .På sykehuset tok dem blodprøver og svaret var ganske tydelig. Diagnosen var alvorlig hyponatremi og jeg kom i grevens tid, for denne tilstanden kan føre til død. Og nei det er heller ikke overdramatisering da hyponatremi faktisk har høy dødelighet https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70982/K1-KLoK.pdf «Akutt, alvorlig hyponatremi med lavt osmotisk trykk kan medføre hjerneødem med økt intrakranielt trykk og fare for herniering. Disse pasientene kan utvikle symptomer som forvirring, kvalme, brekninger, kramper, respirasjonsvansker og bevissthetstap, og tilstanden har høy dødelighet [5].» Anonymkode: ced26...d2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:10 #18 Del Skrevet tirsdag kl 19:10 Jeg orker ikke, jeg. Helt alvorlig. Man må tenke littegrann på hva som er SANNSYNLIG og relevant. Dere er så farget av egne erfaringer at dere greier ikke tenke logisk overhodet. Det må faktisk være grenser. Anonymkode: e6430...d07 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:47 #19 Del Skrevet tirsdag kl 19:47 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg orker ikke, jeg. Helt alvorlig. Man må tenke littegrann på hva som er SANNSYNLIG og relevant. Dere er så farget av egne erfaringer at dere greier ikke tenke logisk overhodet. Det må faktisk være grenser. Anonymkode: e6430...d07 TS ber om råd, og hun får råd basert på erfaringer. Man er faktisk ekstra utsatt for b-12 mangel når man har traumer/langvarig emosjonelt stress. Det er postet dokumentasjon på hvordan noen har blitt diagnosert med schizofreni pga b12 mangel. Det er også postet dokumentasjon på at man kan få hallusinasjoner og bli psykotisk av b12 mangel. Igjen, har man underliggende traumer og man har b12 mangel oppå her som blir oversett, så blir det riktig ille. Bensin på bålet. Det er veldig vanskelig å behandle traumer og alvorlig angst hvis man har en b12 mangel i tillegg. Det er ikke sikkert det gjelder TS i det hele tatt, men det er søren meg lurt å finne ut om det kan gjøre det. Det er ikke sånn at TS trenger å gjøre inngripende og dyre undersøkelser, det er snakk om en blodprøve. Du er så farget av mangel på kunnskap og erfaring at du ikke klarer å se ting i større helhet. Latterlig å gå i strupen på folk som deler erfaringer som har vært i lignende situasjon som TS, og prøver å hjelpe. Anonymkode: fdf8c...b21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:49 #20 Del Skrevet tirsdag kl 23:49 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg orker ikke, jeg. Helt alvorlig. Man må tenke littegrann på hva som er SANNSYNLIG og relevant. Dere er så farget av egne erfaringer at dere greier ikke tenke logisk overhodet. Det må faktisk være grenser. Anonymkode: e6430...d07 Nå er det jo du som er fullstendig fastlåst og som er skrevet tidligere har du en ekstremt farlig tankegang. Og jeg håper du får noe hjelp for det sinnet ditt, for det er virkelig ikke normalt å bli så sint fordi noen anonyme mennesker på et nettforum deler av sine erfaringer og ikke er 100 % enig med deg. Anonymkode: ced26...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå