Gå til innhold

Får ikke hjelp for psykiske problemer, aner ikke råd

allivana

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det beste for meg er å legge ut et innlegg her, men jeg aner ikke mer råd, så håper på tips fra et eller annent sted.

Så helt siden jeg kan huske har jeg hatt en rekke av psykiske problemer. Ekstrem paranoia til tider, fobier for mange ting, har ikke greid enten skole eller jobb, konsentrasjons problemer, impulsivitet, selv destruktive anfall, får ikke sove ut av frykt.

Paranoiaen min gjør rett og slett at jeg er redd for å være alene. Såpass mye at hvis jeg er alene i en leilighet er jeg for redd for å sove. Jeg har vært våken i noen døgn før fordi jeg var så redd for innbruddstyver, spøkelser og enda fler ting. Jeg sitter oppe hele natten i samme stilling helt forknytt, livredd. Tørr ikke engang å gå for å tisse. Så da sitter jeg tisseantrengt hele natten og trøtt.

Jeg har hatt en psykose som var ekstremt, da er det snakk om ordentlig crazy greier. Trodde jeg ble forfulgt, så spøkelser, hørte stemmer som visket utenfor vinduet mitt. Jeg turte ikke være på bade mer enn 30 sekunder, så holdt meg i flere dager til tider, hadde crazy psykiske hallusinasjoner hvor jeg var overbevist om utenomjordiske ting.

Etter det har jeg hatt lignende opplevelser, med skikkelig paranoia, hører etter alle lyder, ser ting, hører plutselig stemmer som ikke er det, men ingenting som snakker til meg. Bare lyder av stemmer. 

På grunn av problemene mine greier jeg ikke jobbe, tørr ikke å bo alene, tørr ikke å gå ute når det er mørkt alene. Jeg er også en voksen person, som burde kunne disse tingene.

Jeg har vært hos bup 2 ganger som barn, dps en gang voksen og privat psykolog.

Aldri fikk jeg noen diagnoser i det offentlige. Jeg har hatt så ekstrem paranoia, tanker om å bli forfulgt, at noen er i hjemmet mitt osv så ille at jeg heller ville dø enn å leve i den frykten. Mangelen på hjelp har også fått meg flere ganger sittende der og vurdere å ende alt.  Jeg kan ha plutselige anfall ut ifra triggere hvor følelsene blir helt ekstreme og jeg blir så selv destruktive at jeg prøver å skade meg selv. 

Hos dps fortalte jeg alt om paranoiaen min, psykosen, perioder med depresjon, problemer på skole og jobb. Som barn var jeg visst for ung til å bli diagnoser hos bup, som voksen fikk jeg beskjed om at alt var pga av traumer. Selv om jeg fortalte om mine paranoide episoder som barn, langt før noe traumatisk hadde skjedd+ konsentrasjon vansker hele mitt liv. Med traumer mener jeg (fysisk og psykisk vold i hjemmet som tenåring, seksuelle traumer av flere men, emosjonelt og psykisk voldelig forhold). Jeg hadde alle probleme før alt det, men dps stemplet det som traumer og jeg fikk ingen diagnoser eller hjelp. Jeg fikk min første og eneste diagnose fra privat psykolog igjennom fastlegen. Fikk diagnosen adhd. (Det virket offentlig, siden jeg måtte vente et år og ikke betalte for det), men når legen sendte henvisning om medisin til dps fikk jeg avslag. 

Beklager for så mye greier, men jeg har søkt hele Internett om dette, prøvd igjen og igjen. Hver gang det har feilet har jeg prøvd igjen. Å leve med dette er verre enn alle dårlige ting jeg har opplevd til sammen. Paranoiaen.

Har en ekstrem sympati for schizofrene som har enda verre opplevelser enn meg, det er virkelig det værste psykisk jeg kan tenke meg til. Jeg vil og har ønsker flere ganger desperat ønsket å legge meg inn på psykisk sykehus, men det er utrolig vanskelig å få til det og. Jeg har gang på gang prøvd å få tak i hjelp, er desperat.

Hva kan jeg gjøre, har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at det du kaller paranoia kanskje ikke er paranoia i medisinsk forstand? Det høres ut som angst.

Paranoia handler om at noen er ute etter å ta deg av visse grunner og at du blir forfulgt. Man ser rare sammenhenger som ikke finnes.  Innbruddstyver og spøkelser er noe litt annet enn det.

Når jeg var veldig syk av angst hallusinerte jeg faktisk. Så man må ikke ha en veldig alvorlig diagnose i bunn for å se og høre ting. Noen ganger holder det å bare ha sovet litt dårlig i kombinasjon med en god fantasi.

Anonymkode: e6430...d07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sterk angst og hallusinerte (både så og hørte ting som ikke var der). Kunne bråvåkne av at jeg hørte lyder/så mennesker som ikke var der. Har traumer, men interessant nok så ble mye av dette mye bedre etter noen mnd med b12. Jeg tror at traumer skaper så mye stress i oss at det påvirker næringsopptaket, og at når det har blitt for lite av flere næringsstoffer over tid, så forsterker det angst og gir økte problemer. Flere vitaminer og mineraler er nemlig veldig viktig for mentalt helse. 

B-12 er en av de viktigste vitaminene for nervesystemet, og noe som dessverre kan gå under radaren. 

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3252772/#:~:text=A study by Silver (2000,patients had vitamin B12 deficiency.&text=Some studies have clearly indicated,in the psychopathophysiology of schizophrenia.

Det bør være mer fokus på at når man har så vesentlige sterke symptomer, så bør det sjekkes hvor i skalaen man ligger på b-12. Jeg lå på rundt 250. Altså ble aldri betegnet som mangel, men jeg hadde likevel en funksjonell mangel. Jeg var ekstremt stresset, sov ingenting. Det tok over 1 år med månedlige injeksjoner før jeg merket markant endring. 

Her kan du lese om ei med diagnosen schizofren, som ble frisk med b12. Dette sier så mye om hvor alvorlig mentalt syk man kan bli av b-12 mangel. Og igjen, man kan ha funksjonell mangel selv om man ligger innenfor referanseområdet. Jeg ville i hvert fall sjekket serum b12 opp mot folat, jern, homocystein, mma, mcv, for å se hvor i løypa du befinner deg. Blodverdier kan endre seg, så lurt med nye tester (med mindre du relativt nylig har testet). 

https://www.b12-foreningen.no/l/tone/

"Verdiar mellom 250-325 pmol/L hos vaksne er eit grenseområde for vitamin B12-mangel"
https://www.helse-bergen.no/avdelinger/laboratorieklinikken/medisinsk-biokjemi-og-farmakologi/fagleg-rettleiing/analysar-av-vitamin-b12-folat-homocystein-og-methylmalonsyre/

Jeg hadde normale verdier av homocystein osv da det ble målt opp mot serum b12, men jeg hadde altså likevel en betydelig mangel. Det er i hvert fall et sted å starte, for det er så underkommunisert hvor alvorlig mentalt (og fysisk) syk man kan bli med for lite. 

Anonymkode: fdf8c...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler det mest basale: En generell blodprøve hos fastlegen. Jeg hadde null lager av b vit, deriblant b12, d og jern. Jeg trengte et kort opphold på dps for stabilisering, men skjønner at det er krevende å få plass.

Noen ganger kommer man litt på vei, ved å ta en prat med fastlegen ❤️ Kanskje finnes mulighet for alt fra trygghetsalarm, eller hjemmetjeneste til støttekontakt. 

Det er krevende å slite. ❤️ :gruppeklem:❤️

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...