AnonymBruker Skrevet 3. februar #61 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Å bare slutt… Din skrøne.., Anonymkode: 797a8...459 Du kan tro som du vil, det er ivertfall 100 prosent sant. Så masse lettlurte foreldre. Anonymkode: faaae...b84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #62 Del Skrevet 4. februar Har selv ei datter som sleit veldig hele ungdomsskolen. Hadde kjempebra samarbeid med lærerne hennes og de prøvde å legge til rette det de kunne for at hun skulle klare å være på skolen. Var på mange samtaler med helsesykepleier på skoken, deretter hos psykolog hos oppvekstteamet, så hos BUP og ingenting hjalp. Hun mista alt av venner fordi hun ikke klarte å være sosial tilslutt, så la henne være med på ting selv om hun ikke klarer å være på skolen❤️ Skjønner veldig godt hvordan dere har det og det er skikkelig vondt❤️ Hun blei tilslutt anbefalt en coach som hun pratet med og da begynte det å løsne. Hun er i dag helt angstfri, er 2.års lærling og klarer seg kjempebra! Det som hjalp oss veldig, var å ta kjøreturer, bare meg og henne, og da prata vi om absolutt alt. Jeg var også med på alt av møter med helsesykepleier, oppvekstteamet og BUP. Jenta mi er helt åpen og snakker om alt som plager henne og det har vært gull verdt. Når det gjelder skolen, så er åpenhet og samarbeid med skolen veldig viktig. Er det framføringer, så hør om hun kan lese inn sin framføring på pc framfor å ha det foran hele klassen. Eller i mindre grupper eller bare foran læreren. Er det prøver o.l spør om hun kan få sitte på et eget grupperom. Av skolen og helsesykepleier fikk jeg beskjed om å pushe henne på skolen uansett, det medførte at hun la seg i skogen og var der hele skoledagen eller satt inne på doen på skolen. Jeg føler virkelig med dere som står i denne situasjonen❤️ Håper at BUP klarer å hjelpe dere og at det løsner for jenta di❤️ Anonymkode: 98652...a3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #63 Del Skrevet 4. februar Hvorfor tillater dere at barna deres ikke møter på skolen? Mange i dagens foreldregenerasjon evner ikke å sette grenser, stille krav og BESTEMME, de lar seg styre av drittunger. Jeg fyller 45 i år og INGEN i mine generasjon var hjemme fra skolen bare fordi vi ikke følte for å gå. Eneste man var langvarig hjemme for var reelle ting som kyssesyken og hjernehinnebetennelse. I dag kjenner man så jævlig godt etter og det eneste som står igjen for mange er vondt i vilja, ingenting annet. Anonymkode: 03f89...ebf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:57 #64 Del Skrevet tirsdag kl 22:57 Flintis skrev (På 3.2.2025 den 23.38): Dere skal være støttende. Ikke mase henne på skolen ol. Hold kontakt med jenta deres. Vær der for henne. Dialektisk adferdsterapi er et fint kurs, mulig en bup kan gi dere dette. Eller ihvertfall tenke i de baner. Miljøskifte kan være fint om hun blir for spesiell i det lille miljøet. Takk for svar! Hun har fått miljøskiftet hun ønsket seg ved å flytte til annen ungdomsskole. Er det jeg synes er så vanskelig; vi har gjennomført mange tiltak som anbefales, men foreløpig lite endring… TS Anonymkode: 797a8...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:19 #65 Del Skrevet tirsdag kl 23:19 AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 11.17): Mange sier at elever i denne situasjonen ofte får en ny giv når de begynner på videregående skole. Da blir ting annerledes, et annet miljø, og de har blitt bittelitt eldre. Jeg krysser fingre og tær for at dette stemmer. Anonymkode: 57d80...f82 Det er sant. Sønnen til min venninne slet med skolevegring helt siden 4-5 klasse, men nesten over natten når han begynte i 10.klasse snudde det. Han bestemte seg for at han skulle inn på den linjen han ønsket på vgs. 3 dag fravær hadde han da med legemeldt, og karakterene skøyt i været. Nå går han på vgs der han ønsket, og det kunne nesten ikke gått bedre. Så det er håp ❤️ Anonymkode: f7b56...7c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:12 #66 Del Skrevet onsdag kl 07:12 AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.39): Kan hun møte venner på kveldstid når hun ikke klarte skolen? Forsto ikke denne. Mener du om hun kan møte venner etter skolen de dagene hun er hjemme? Totalt uaktuelt her. Og de foreldrene som har holdt på sånn får ungdommer som sklir helt ut fordi de vet skolefraværet ikke har konsekvenser. Hva er grunnen til at hun ikke vil på skolen? Mobbing? Angst? Hva sier hun selv? Setter dere krav og forventninger? Om ungdommen er hjemme fra skolen = ingen internett. Det er grunnleggende, men likevel får jeg en følelse av at det er lite grenser og konsekvenser her. Anonymkode: d6d47...f08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:23 #67 Del Skrevet onsdag kl 07:23 Vi måtte sette hardt mot hardt og si at du skal møte opp på skolen hver dag, det uten unntak, MEN du er velkommen til å komme hjem igjen i løpet av dagen. Samme regler om hun var "syk" eller syk (med unntak av høy feber eller oppkast). Terskelen for å komme hjem igjen ble høyere og hun holdt ut skoledagene noe som førte til at fraværet ble mindre. Vår datter gjennomgikk et helvete på skolen og det var forferdelig å tvinge henne på skolen når vi visste hvordan skoledagene hennes var, men vi måtte velge mellom pest eller kolera. I år går hun første år på vgs, hun er kommet inn på en skole 2t unna hjemkommunen og bor på internat. I dag er hun glad vi holdt den harde linjen, hun klarer å gjennomføre skoledagene på egenhånd og har lite fravær. Hadde vi gitt etter for angsten hadde den vokst seg større og tilslutt hadde det blitt invalidiserende, istedenfor har hun lært at det er mulig å kjempe seg igjennom ilden og komme ut den andre siden. Hun er en fighter! Hadde vi ikke kjørt hardt mot hardt tror jeg ikke hun hadde vært der hun er i dag. Anonymkode: fcfee...495 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:28 #68 Del Skrevet onsdag kl 07:28 AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 16.02): Jeg ba om positive historier og råd, ikke moralisering. Sover ikke om natta og er bekymret. Dere som vil snakke dritt om ungdommene og foreldre kan lage deres egen tråd!! TS Anonymkode: 797a8...459 Datteren din høres ut som en venninne med adhd (ikke hyperaktiv type, så add). Underpresterer også pga problemer med fokus. Veldig sjenert så ingen la merke til dette og adhd ble selvfølgelig ikke vurdert. Anonymkode: d6d47...f08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:43 #69 Del Skrevet onsdag kl 07:43 AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 20.02): Jeg har også en 8.klassing som sliter. Jeg kjører han til skolen hver dag, da får vi en god start og jeg leverer han i godt humør. Snakket om koselige ting i bilen, og jeg lager frokost og diller med han. Drar jeg før han på jobb så ringer han og sier at han kaster opp og er syk (og ikke så mye jeg får gjort med å sjekke det på jobb) og får han ikke på skolen. Har han vært syk så får han gå på trening og fritidsaktiviteter, viktig å holde seg i form både for hode og kropp, og viktig med å holde kontakten med jevnaldrende. Vi hadde det verre i fjor og går bedre i år med mindre fravær og bedre humør/trivsel. Anonymkode: 87a3f...015 Jeg lurer på dere som er foreldre til skolevegrere lar ungdommen få internett når de er hjemme? For det bør være første stedet å starte. Det er helt fint og herlig å være hjemme fra skolen med internett. Surfe, skrolle, insta, spille, tik tok. For her er feilen mange gjør. Anonymkode: d6d47...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:18 #70 Del Skrevet onsdag kl 09:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på dere som er foreldre til skolevegrere lar ungdommen få internett når de er hjemme? For det bør være første stedet å starte. Det er helt fint og herlig å være hjemme fra skolen med internett. Surfe, skrolle, insta, spille, tik tok. For her er feilen mange gjør. Anonymkode: d6d47...f08 Eller her er rådet mange har fulgt og som de fleste som kan noe særlig om ufrivillig skolefravær har gått bort fra... Anonymkode: 3051c...d36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:25 #71 Del Skrevet onsdag kl 09:25 AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.50): En jeg kjenner utviklet skolevegring på ungdomsskolen, men det som reddet ham var en liten, privat videregående skole som fulgte ham godt opp, og hvor han stortrivdes. Han fullfører ingeniørstudier ved NTNU til våren og har allerede signert jobbkontrakt. Så ja, det er definitivt mulig å snu det, men det er nok de historiene der det går dårlig vi hører mest av… Anonymkode: b0894...966 Skolevegring har nok i de fleste tilfeller med utilpasshet og mistrivsel. Trenger nok ikke være direkte mobbing men kan være skolestrukturen i Norge som rett og slett ikke passer for alle. Skolestruktur i Norge er: mye fri flyt, flat struktur, alle skal passe i en form, pedagoger og psykologer med næringsinteresser som mener at genser , disiplin og rammer må forstås ihjel her stor innpass. Sannheten er at mange barn er helt avhengig tydelige rammer og klare autoriteter som viser at de har kontroll i klasserommet. Barn med tilbøyelighet til AdHD , andre nevro-tilstander, innadvendte barn, sensitive barn (trenger ikke være diagnoser men vi er alle ulike..) for å nevne noen. Her tror jeg faktisk den norske skole har mye å lære….. Anonymkode: b69d0...dd0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:32 #72 Del Skrevet onsdag kl 09:32 Vi var i en lignende situasjon til samme tid. BUP, ppt, spekter-diagnose, depresjon, skolevegring, selvskading… Det var en tung tid for alle (husk å ta vare på forholdet og andre barn!) Etter 3 år så ser alt mye lysere ut. Etter å ha levd 12 år uten venner eller særlig lek med andre barn så har vårt barn nå funnet noen gode venner (som er akkurat like sær og egen som seg selv), de ler sammen og støtter hverandre på måter jeg trodde mitt barn aldri skulle få oppleve. Karakterer, målbarhet, tilpasninger og ambisjoner for videregående har vist seg å være en stor motivator for å komme seg på skolen og å engasjere seg. Anonymkode: 6b79a...d80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:37 #73 Del Skrevet onsdag kl 09:37 AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 7.08): Hvorfor tillater dere at barna deres ikke møter på skolen? Mange i dagens foreldregenerasjon evner ikke å sette grenser, stille krav og BESTEMME, de lar seg styre av drittunger. Jeg fyller 45 i år og INGEN i mine generasjon var hjemme fra skolen bare fordi vi ikke følte for å gå. Eneste man var langvarig hjemme for var reelle ting som kyssesyken og hjernehinnebetennelse. I dag kjenner man så jævlig godt etter og det eneste som står igjen for mange er vondt i vilja, ingenting annet. Anonymkode: 03f89...ebf Når du har tvunget barnet ditt på skolen, barnet gikk rett på do og klorte opp armene så blodet sprutet så er det et alvorlig problem et sted. Jeg stiller fremdeles krav og har forventninger, men vi kan ikke banke ungene våre til å skjerpe seg. Anonymkode: 6b79a...d80 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet onsdag kl 09:39 #74 Del Skrevet onsdag kl 09:39 Autismespekteret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:42 #75 Del Skrevet onsdag kl 09:42 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Skolevegring har nok i de fleste tilfeller med utilpasshet og mistrivsel. Trenger nok ikke være direkte mobbing men kan være skolestrukturen i Norge som rett og slett ikke passer for alle. Skolestruktur i Norge er: mye fri flyt, flat struktur, alle skal passe i en form, pedagoger og psykologer med næringsinteresser som mener at genser , disiplin og rammer må forstås ihjel her stor innpass. Sannheten er at mange barn er helt avhengig tydelige rammer og klare autoriteter som viser at de har kontroll i klasserommet. Barn med tilbøyelighet til AdHD , andre nevro-tilstander, innadvendte barn, sensitive barn (trenger ikke være diagnoser men vi er alle ulike..) for å nevne noen. Her tror jeg faktisk den norske skole har mye å lære….. Anonymkode: b69d0...dd0 Mye rett i det du skriver. Tror også det er en forståelse for dette i mange skoler, men når kontaktlærere blir stående alene med 27 elever med ulike behov i de fleste timer er det ikke enkelt å tilrettelegge. Alt skal kuttes i og nå vil KS og de blå partiene kutte ut lærernorm og bemanningsnorm i bhg - for å spare penger… TS Anonymkode: 797a8...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:43 #76 Del Skrevet onsdag kl 09:43 Cartman skrev (3 minutter siden): Autismespekteret? Ikke umulig at hun er høytfungerende og maskerende autist, håper BUP vil sjekke bredt. TS Anonymkode: 797a8...459 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:47 #77 Del Skrevet onsdag kl 09:47 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi var i en lignende situasjon til samme tid. BUP, ppt, spekter-diagnose, depresjon, skolevegring, selvskading… Det var en tung tid for alle (husk å ta vare på forholdet og andre barn!) Etter 3 år så ser alt mye lysere ut. Etter å ha levd 12 år uten venner eller særlig lek med andre barn så har vårt barn nå funnet noen gode venner (som er akkurat like sær og egen som seg selv), de ler sammen og støtter hverandre på måter jeg trodde mitt barn aldri skulle få oppleve. Karakterer, målbarhet, tilpasninger og ambisjoner for videregående har vist seg å være en stor motivator for å komme seg på skolen og å engasjere seg. Anonymkode: 6b79a...d80 Takk for fint svar! Ja, vi må klare å støtte hverandre og ta vare på søsken. Hun er glad i besteforeldre som gjerne vil bistå og tilbringe tid så mulig vi bør gjøre det oftere. Mannen synes det er vanskeligere å se behovene for tilpasninger enn meg og stresser mer. Hjelper meg å selv jobbe i skole og kommunisere med dere her inne og se at dette gjelder mange ungdommer. Så godt å høre at deres barn har det bra og ser fremover med lyst og engasjement. 💜 TS Anonymkode: 797a8...459 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet onsdag kl 09:47 #78 Del Skrevet onsdag kl 09:47 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke umulig at hun er høytfungerende og maskerende autist, håper BUP vil sjekke bredt. TS Anonymkode: 797a8...459 Jeg tenkte litt på asperger syndrom 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:59 #79 Del Skrevet onsdag kl 09:59 Cartman skrev (8 minutter siden): Jeg tenkte litt på asperger syndrom Jeg har brukt mye tid på BUP med å grave i barnets, mine egne og familiens særheter. Mitt distinkte inntrykk er at: * dette er ikke en eksakt vitenskap * de forskjellige spekter-diagnosene flyter litt inn i hverandre * hvis personligheten og egenskapene dine er i veien for det livet du rimelig ønsker å leve så er diagnose aktuelt * en diagnose er ikke en fribillett til massive ressurser og hensyntagen på skolen. Man må fremdeles kjempe for barnet sitt. Og være på møter. Mange møter. Hver gang man bytter skole eller lærer eller administrator så begynner man på nytt. Jeg er overrasket over at skolen har tid til å drive skole så mange møter som de har hatt med oss Anonymkode: 6b79a...d80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:06 #80 Del Skrevet onsdag kl 10:06 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har brukt mye tid på BUP med å grave i barnets, mine egne og familiens særheter. Mitt distinkte inntrykk er at: * dette er ikke en eksakt vitenskap * de forskjellige spekter-diagnosene flyter litt inn i hverandre * hvis personligheten og egenskapene dine er i veien for det livet du rimelig ønsker å leve så er diagnose aktuelt * en diagnose er ikke en fribillett til massive ressurser og hensyntagen på skolen. Man må fremdeles kjempe for barnet sitt. Og være på møter. Mange møter. Hver gang man bytter skole eller lærer eller administrator så begynner man på nytt. Jeg er overrasket over at skolen har tid til å drive skole så mange møter som de har hatt med oss Anonymkode: 6b79a...d80 Mye rett i det du sier. For datteren vår vil det nok hjelpe å finne ut om det kan være «noe» som gjør at hun føler seg anerledes og strever, hun virker på let etter hva det kan skyldes. Med høyt skolefravær er det jo en funksjonsnedsettelse tenker jeg, og det håper jeg BUP kan hjelpe oss med å kartlegge. Og rådgi oss foreldre! Anonymkode: 797a8...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå