Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hanne67 skrev (2 minutter siden):

Geitost kan også være brun.

Gudbrandsdalsost (G35) inneholder forøvrig en blanding av melk fra geit og ku.

Fløtemysost inneholder bare kumelk.

Men smaken er stram…., eller?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jordbærogfløte skrev (På 4.3.2026 den 19.13):

Siden den første sesongen het «Jon blir bonde», er det vel rett og rimelig at den andre sesongen vil hete «Jon er bonde»? 😅

Og tredje sesong: Jon blir boende.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Lo så godt av Odd Karsten Geit! :fnise: 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Spent på om de er klare for å avlive de kjeene som er gutter for å lage ost🙈

Vi hadde geiter en periode men sluttet med melkeproduksjonen pga akkurat dette... Det var grusomt 

Skrevet
Jadasikkert29 skrev (22 minutter siden):

Vi hadde geiter en periode men sluttet med melkeproduksjonen pga akkurat dette... Det var grusomt 

Jeg vet veldig lite om det å lage ost, men har gutte kjeene noe med oste laging å gjøre? Hva var det som var så grusomt? Var det avlive kjeene? 

Skrevet
Einus skrev (15 minutter siden):

Jeg vet veldig lite om det å lage ost, men har gutte kjeene noe med oste laging å gjøre? Hva var det som var så grusomt? Var det avlive kjeene? 

Fordi guttekjeene har lav verdi i melkeproduksjon siden de ikke kan produsere melk. 

Grusomt å avlive små kje ja. 

Skrevet
Jadasikkert29 skrev (5 minutter siden):

Fordi guttekjeene har lav verdi i melkeproduksjon siden de ikke kan produsere melk. 

Grusomt å avlive små kje ja. 

Ok. Vokst opp på bygda og vant med avliving av dyr, så det er litt forskjellig. 

Skrevet
Einus skrev (1 time siden):

Men smaken er stram…., eller?

Ekte geitost (brun) smaker jo litt stramt, ja...  Forstod det slik at den gamle bonden ikke likte den utgaven av brunost - at han foretrakk G35 eller fløtemyseost. 

• Liker 1
Skrevet
Johan uten land skrev (Akkurat nå):

Ekte geitost (brun) smaker jo litt stramt, ja...  Forstod det slik at den gamle bonden ikke likte den utgaven av brunost - at han foretrakk G35 eller fløtemyseost. 

Ja forsto det slik, men Jon var litt frustrert, men Jon har vel bare smakt G35 kanskje….? Bygutt 😂

Skrevet
Einus skrev (7 minutter siden):

Ja forsto det slik, men Jon var litt frustrert, men Jon har vel bare smakt G35 kanskje….? Bygutt 😂

Tja, det er da et ganske bredt utvalg av ulike typer ekte brun geitost i butikkene i Oslo - selv kjøper jeg på Bondens Marked. 

• Liker 1
Skrevet
Jadasikkert29 skrev (1 time siden):

Jeg elsker geitost men klarer ikke å kjøpe det på grunn av dette 😢

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...