Einus Skrevet 18. mars #101 Skrevet 18. mars Hanne67 skrev (2 minutter siden): Geitost kan også være brun. Gudbrandsdalsost (G35) inneholder forøvrig en blanding av melk fra geit og ku. Fløtemysost inneholder bare kumelk. Men smaken er stram…., eller? 1
Pawn Hearts Skrevet 18. mars #102 Skrevet 18. mars Jordbærogfløte skrev (På 4.3.2026 den 19.13): Siden den første sesongen het «Jon blir bonde», er det vel rett og rimelig at den andre sesongen vil hete «Jon er bonde»? 😅 Og tredje sesong: Jon blir boende. 8 1
Jadasikkert29 Skrevet 18. mars #104 Skrevet 18. mars Spent på om de er klare for å avlive de kjeene som er gutter for å lage ost🙈 Vi hadde geiter en periode men sluttet med melkeproduksjonen pga akkurat dette... Det var grusomt 1
Einus Skrevet 18. mars #105 Skrevet 18. mars Jadasikkert29 skrev (22 minutter siden): Spent på om de er klare for å avlive de kjeene som er gutter for å lage ost🙈 Vi hadde geiter en periode men sluttet med melkeproduksjonen pga akkurat dette... Det var grusomt Jeg vet veldig lite om det å lage ost, men har gutte kjeene noe med oste laging å gjøre? Hva var det som var så grusomt? Var det avlive kjeene?
Jadasikkert29 Skrevet 18. mars #106 Skrevet 18. mars Einus skrev (15 minutter siden): Jeg vet veldig lite om det å lage ost, men har gutte kjeene noe med oste laging å gjøre? Hva var det som var så grusomt? Var det avlive kjeene? Fordi guttekjeene har lav verdi i melkeproduksjon siden de ikke kan produsere melk. Grusomt å avlive små kje ja. 3
Einus Skrevet 18. mars #107 Skrevet 18. mars Jadasikkert29 skrev (5 minutter siden): Fordi guttekjeene har lav verdi i melkeproduksjon siden de ikke kan produsere melk. Grusomt å avlive små kje ja. Ok. Vokst opp på bygda og vant med avliving av dyr, så det er litt forskjellig.
Johan uten land Skrevet 18. mars #108 Skrevet 18. mars Einus skrev (1 time siden): Men smaken er stram…., eller? Ekte geitost (brun) smaker jo litt stramt, ja... Forstod det slik at den gamle bonden ikke likte den utgaven av brunost - at han foretrakk G35 eller fløtemyseost. 3 1
Einus Skrevet 18. mars #109 Skrevet 18. mars Johan uten land skrev (Akkurat nå): Ekte geitost (brun) smaker jo litt stramt, ja... Forstod det slik at den gamle bonden ikke likte den utgaven av brunost - at han foretrakk G35 eller fløtemyseost. Ja forsto det slik, men Jon var litt frustrert, men Jon har vel bare smakt G35 kanskje….? Bygutt 😂
Johan uten land Skrevet 18. mars #110 Skrevet 18. mars Einus skrev (7 minutter siden): Ja forsto det slik, men Jon var litt frustrert, men Jon har vel bare smakt G35 kanskje….? Bygutt 😂 Tja, det er da et ganske bredt utvalg av ulike typer ekte brun geitost i butikkene i Oslo - selv kjøper jeg på Bondens Marked. 4
Gliffy Skrevet 18. mars #111 Skrevet 18. mars Jadasikkert29 skrev (1 time siden): Spent på om de er klare for å avlive de kjeene som er gutter for å lage ost🙈 Vi hadde geiter en periode men sluttet med melkeproduksjonen pga akkurat dette... Det var grusomt Jeg elsker geitost men klarer ikke å kjøpe det på grunn av dette 😢 1
Hanne67 Skrevet 22. mars #112 Skrevet 22. mars Einus skrev (På 18.3.2026 den 16.27): Men smaken er stram…., eller? Han sa at han hadde spist brun geitost (ikke G35), og geitost er stram ja.😅 1
NedOpp Skrevet 24. mars #113 Skrevet 24. mars Dette programmet er bare noe av det beste på tv om dagen. Koser meg. 6 1
Einus Skrevet 24. mars #114 Skrevet 24. mars Gliffy skrev (På 18.3.2026 den 18.53): Jeg elsker geitost men klarer ikke å kjøpe det på grunn av dette 😢 Da kan du ikke spise kjøtt heller da kanskje 🤔😳
Anonym512 Skrevet 24. mars #115 Skrevet 24. mars Gliffy skrev (På 18.3.2026 den 18.53): Jeg elsker geitost men klarer ikke å kjøpe det på grunn av dette 😢 hvorfor kan du ikke spise geitost?.. pga at vi sender noen av hannkillingene til slakt?....
Gliffy Skrevet 25. mars #116 Skrevet 25. mars Einus skrev (17 timer siden): Da kan du ikke spise kjøtt heller da kanskje 🤔😳 Jeg spiser vilt. Men jeg syns vel også det er en forskjell på å slakte voksne dyr, og å slå ihjel små killinger like etter fødsel.
aksase Skrevet 25. mars #117 Skrevet 25. mars Gliffy skrev (21 minutter siden): Jeg spiser vilt. Men jeg syns vel også det er en forskjell på å slakte voksne dyr, og å slå ihjel små killinger like etter fødsel. Det handler jo om økonomi. Det koster å ha dyr, mate dem og stelle dem og ha husrom til dem. Geitekjøtt er det nesten ingen som vi ha, og da kan man ikke ta vare på dyr man ikke kan tjene penger på. Skjer det samme i eggproduksjon. Haner legger ikke egg, så omtrent halvparten av alle kyllinger som klekkes, tas livet av. Kanskje kunne de vært bruk til kyllingkjøtt, men problemet der er at høneraser som brukes til eggproduksjon vokser alt for sakte til at det lønner seg å fore dem opp til kjøttproduksjon. Og hvorfor er det sånn? Jo, det er fordi at når du og jeg er på butikken, velger vi nesten alltid det billigste alternativet. Det valget vi gjør i butikken, forplanter seg bakover i systemet, slik at bonden også må velge billigste alternativ. 6 1
Sen ve ben Skrevet 25. mars #118 Skrevet 25. mars NedOpp skrev (På 24.3.2026 den 11.15): Dette programmet er bare noe av det beste på tv om dagen. Koser meg. Helt enig med deg!👌🏻 1
Anonym512 Skrevet 25. mars #119 Skrevet 25. mars Gliffy skrev (8 timer siden): Jeg spiser vilt. Men jeg syns vel også det er en forskjell på å slakte voksne dyr, og å slå ihjel små killinger like etter fødsel. Vi slår ikke ihjel killinger......... 1
Gliffy Skrevet 25. mars #120 Skrevet 25. mars aksase skrev (10 timer siden): Det handler jo om økonomi. Det koster å ha dyr, mate dem og stelle dem og ha husrom til dem. Geitekjøtt er det nesten ingen som vi ha, og da kan man ikke ta vare på dyr man ikke kan tjene penger på. Skjer det samme i eggproduksjon. Haner legger ikke egg, så omtrent halvparten av alle kyllinger som klekkes, tas livet av. Kanskje kunne de vært bruk til kyllingkjøtt, men problemet der er at høneraser som brukes til eggproduksjon vokser alt for sakte til at det lønner seg å fore dem opp til kjøttproduksjon. Og hvorfor er det sånn? Jo, det er fordi at når du og jeg er på butikken, velger vi nesten alltid det billigste alternativet. Det valget vi gjør i butikken, forplanter seg bakover i systemet, slik at bonden også må velge billigste alternativ. Jeg er klar over det. og nettopp derfor velger jeg ikke de produktene i butikken, for jeg vil ikke være med på å bidra til det. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå