AnonymBruker Skrevet 3. februar #21 Del Skrevet 3. februar Har hatt to svangerskap med start-BMI over 35. Den første gangen fikk jeg oppfølging på adipol-klinikken på rikshospitalet. Det var en ganske dårlig opplevelse syns jeg, var overrasket over hvor forutintatt jordmoren der var. Det var rett og slett ikke så veldig hyggelig å få dit den gangen i alle fall. Så den andre gangen valgte jeg vanlig oppfølging hos jordmor og fastlege. Det var mye bedre. Der har vekt i seg selv ikke vært noe stort tema. I tillegg fikk jeg vekstkontroll med ultralyd i uke 32 og 36, det er standard oppfølging ved høy BMI. Begge svangerskapene var ukompliserte og vekten hadde ikke noe å si for hvordan svangerskapet forløp. Jeg hadde 1-2 kg vektoppgang begge gangene. Fødte barn som var under gjennomsnittet store begge gangene. Fikk svangerskapsdiabetes i svangerskap nr to (arvelig belastet, men høy BMI kan spille inn), men det var null problem å kostholdregulere det. Anonymkode: 77a5b...1d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 3. februar #22 Del Skrevet 3. februar Det lureste er nok å si på forhånd at du ikke ønsker veies eller snakke om vekt. Du er klar over din fedme, og tar denne dialogen med fastlege. Ellers kan det bli tematikk hvert bidige besøk. Selv fikk jeg kommentarer på kropp ganske ofte, var veldig slank. Alt fra «nei DEG trenger vi ikke veie nei/husk å spise så babyen får næring» osv. Ble bare stressa av det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #23 Del Skrevet 3. februar Ser ofte at overvektige får mindre barn enn det ideelle, så på en eller annen måte påvirker det jo som regel barnet, men det trenger ikke å gjøre det. Anonymkode: a8e55...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #24 Del Skrevet 3. februar Er selv overvektig og gravid nå. Er i uke 24 og foreløpig har det bare vært positive opplevelser på kontroll. Både jordmor og fastlege har veid meg, men dette er bare fordi de skal se at jeg ikke går veldig mye opp eller ned. Vi har pratet litt om kosthold, men foreløpig var jordmor mer opptatt av at samboer røyker enn hva vekten min var 😅 Jeg er satt opp til ekstra kontroll pga vekten, så jeg skal på ultralyd om en ukes tid (som jeg tror ikke er en del av den vanlige oppfølgingen). Ellers følger jeg foreløpig normalt løp og behandles som alle andre gravide Anonymkode: c8275...114 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #25 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg er innafor fedme på bmiskalaen, og er så redd for å bli dømt når jeg går til lege eller jordmor. Jeg kommer delvgølgelig til å følge opp ting, men gruer meg... andre store damer som kan dele erfaringer? Anonymkode: 83d2c...9b2 Jeg opplevde ikke dømmende holdninger. De fleste skjønner at folk gjør sitt beste og tar pasientene som de er. Anonymkode: 4f7bc...27c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #26 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ser ofte at overvektige får mindre barn enn det ideelle, så på en eller annen måte påvirker det jo som regel barnet, men det trenger ikke å gjøre det. Anonymkode: a8e55...3b7 Nei, det påvirker ikke "som regel barnet", men risikoen er høyere enn om man er normalvektig. Anonymkode: 4f7bc...27c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #27 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det påvirker ikke "som regel barnet", men risikoen er høyere enn om man er normalvektig. Anonymkode: 4f7bc...27c At barnet er mindre enn gjennomsnittet? Tja, generelt går størrelsen på barnet på genetikk, med mindre det er andre faktorer inne i bildet som dårlig blodgjennomstrømming i morkake eller svangerskapsdiabetes. Anonymkode: 6c38d...254 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå