AnonymBruker Skrevet 2. februar #1 Del Skrevet 2. februar Jeg er innafor fedme på bmiskalaen, og er så redd for å bli dømt når jeg går til lege eller jordmor. Jeg kommer delvgølgelig til å følge opp ting, men gruer meg... andre store damer som kan dele erfaringer? Anonymkode: 83d2c...9b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet 2. februar #2 Del Skrevet 2. februar På hvilken måte tror du at du blir dømt? De er jo vandt med overvekt hos gravide, så tror ikke det blir et problem. Men kan jo hende de tar opp temaet vekt og kosthold. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #3 Del Skrevet 2. februar Det er mange gravide med høy bmi. Hvis de dømmer deg er de uprofesjonelle. En del av jobben deres er å ta opp tema knyttet til helse, kosthold og vekt, og fedme øker risikoen for forskjellige ting under svangerskapet. Så de må følge retningslinjer og ta hensyn til det. Men det betyr ikke at de dømmer deg som person. Kanskje du kan snakke med jordmor om at du synes det er vanskelig? Anonymkode: b1d68...5f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 2. februar #4 Del Skrevet 2. februar De fleste veldig overvektige som er gravide og som får god oppfølging får spørsmål om vekt og kosthold hver jævla gang, heldigvis. Under graviditeten er man mest mottakelig/motivert for å gjøre kostholds og livsstilsendringer, både mens og etter graviditeten noe som er enormt forebyggende for både mor og barn senere i livet. Etterhvert som man kommer sent ut i graviditeten så får de også hyppigere oppfølging. Dette er for både mors og barns beste. Det er å betegne som et risikosvangerskap når man er veldig overvektig og gravid. Større sannsynlighet for spontanabort, svangerskapsforgiftning, diabetes, dødfødsler og blodpropp hos mor etter fødsel. Også større helserisiko senere i livet for mor og barn. Disse undersøkelsene er kun for å forebygge skader og sykdom hos barnet og deg i løpet av svangerskapet og etterpå. Disse er til deres beste💓 Se derfor på det som omsorg for deres ve og vel og ikke som personlig kritikk av hvor stor du er. Skjønner at det er fort gjort å gjøre det men alt dette er kun for dere og barnets beste👏 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #5 Del Skrevet 2. februar De bryr seg ikke, og veldig mange gravide er overvektige. En gang uttrykte jeg usikkerhet angående vekten min (som er for høy) til jordmor og hun sa at det skal jeg ikke tenke på engang, og så lenge jeg er frisk så bryr hun seg ikke. Har vært innom fastlegen for kontroll også og hun bryr seg heller ikke, det har aldri vært tema. Anonymkode: c52d7...5ae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #6 Del Skrevet 2. februar Jeg hadde vekt på 117 kg da jeg var gravid med nr 1, ble aldri dømt. Var under 100, men overvektig med nr 2 og 3 også, men de var veldig hyggelige. Anonymkode: 5100f...4d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #7 Del Skrevet 2. februar Har generelt opplevd en del ubehøvlet atferd i helsevesenet da jeg var overvektig, også som gravid. Merkbar forskjell når jeg er normalvektig. Mest fra annet helsepersonell enn leger. Anonymkode: 58abd...107 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #8 Del Skrevet 2. februar Opplevde noe spørsmål osv, men mest bare mye tettere oppfølging under svangerskap og fødsel. Hadde ekstremt høy bmi. Null problem å bli gravid, null problem å være gravid, ingen problemer, ikke kvalme eller noe annet enn bekkenløsning fra uke 30. Naturlig (overvåket) fødsel og friskt barn. Ingen problemer i etterkant Lykke til videre, kommenterer på vekt må du regne med, men det er for å passe på deg og barnet ditt!❤️ Anonymkode: 6c38d...254 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #9 Del Skrevet 2. februar De dømmer deg ikke som person, eller ser ned på deg på noen måte. Men har du "et eller annet" som kan bli en risiko for barnet er det stor sjanse for at det vil bli ett gjennomgående tema gjennom graviditeten. Man blir jo dermed forskjellsbehandlet (med god grunn), på bakgrunn av noe man kanskje ikke er så komfortabel med fra før. Jeg var så dum at jeg innrømte at jeg snuste FØR ivf-prosessen. Altså sluttet jeg lenge før graviditeten. Likevel kommer jeg meg ikke gjennom ett eneste møte med helsepersonell uten å få spørsmål om jeg har begynt å snuse eller røyke i svangerskapet. Røyke har jeg aldri gjort, og jeg starter selvfølgelig ikke for første gang nå. Mine venninner fikk ikke slike spørsmål. Jeg svarer med et smil, men er litt lei. Så spørsmålet er vel heller hvordan du vil takle fokuset på vekten din, hvis det blir mye fokus på det. Vil spørsmål om vekt og kosthold gjøre at du opplever fordømmelse? Vil du føle at du blir sett ned på, selv om de spør fordi de er pålagt å følge det opp? Kan du i tilfelle snu en slik tankegang? Anonymkode: 45ffb...121 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #10 Del Skrevet 3. februar Man blir dessverre dømt og forskjellsbehandlet i helsevesenet grunnet vekt (på gruppenivå). Min erfaring er at det varierer veldig fra person til person, noen klarer å ta opp temaet på en ok måte (for det er jo både viktig og relevant), mens andre er rent ut ufine. Håper du møter på førstnevnte mennesker, og hvis ikke så prøv å riste det av deg. Selv foretrakk jeg å veie meg selv hjemme før kontroller og bare opplyse om vekten heller enn å veie meg der. Anbefaler boken om vektstigma i helsevesenet av Carina Carlsen. Anonymkode: 4e9e2...467 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #11 Del Skrevet 3. februar Jeg ble ikke dømt på noe som helst vis og det ble heller ikke antatt at vekten min ville påvirke svangerskapet eller fødselen negativt. Faktisk ble ikke vekten min nevnt i det hele tatt noen gang i løpet av tre svangerskap. Ikke hadde jeg flere undersøkelser eller hyppigere kontroller heller. Har slanke venninner som trengte blodtrykksmedisin og slikt under svangerskapet, det har jeg aldri hatt behov for. Ingen komplikasjoner underveis og tre raske og komplikasjonsfrie fødsler. Alle barna, som nå er i tenårene, er friske (og for øvrig slanke/normalvektige) og det er jeg også. Anonymkode: 694b2...cd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #12 Del Skrevet 3. februar Jeg hadde 34 i BMI start ved første graviditet, og 36 ved start av andre graviditet. Og jeg var 42 og 44 år. Ingen spørsmål/fokus på vekt og ingen spesialoppfølging verken på vekt eller alder. Lurte litt på om det kom til å bli noe i graviditet nr to, siden jeg da var over på alvorlig fedme på skalaen, men ingenting. Fikk ikke svangerskapsdiabetes, hadde jeg fått det, så ville det selvfølgelig blitt noe ekstra. Jeg nevnte det for jordmor ved første graviditet, at vekt var vanskelig, og hun var helt rolig og sa at hun brydde seg ikke noe om hvor mye jeg gikk opp, men at det jo er jeg som skal gå ned vekten igjen etterpå, og det var mest det man burde ha i bakhodet. Gikk opp 12 kg i første og litt mindre i andre, så jeg sluttet faktisk på samme vekt, selv om jeg begynte litt høyere gang nummer to. Ikke vær redd for å bli dømt, det er slett ikke sikkert. Anonymkode: 22b44...f92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #13 Del Skrevet 3. februar Jobben deres er jo å passe på helsemessige ting i forbindelse med svangerskapet. Vekt er en av de tingene. Bonusdatter var overvektig da hun ble gravid. Fikk god oppfølging, og la ikke på seg noen ting i svangerskapet. Det er fullt mulig, og ikke farlig. Anonymkode: 77eda...e9e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #14 Del Skrevet 3. februar Dere som sier dere ikke fikk spørsmål om vekt eller mer oppfølging enn normalvektige gravide, tenker dere det er en bra ting liksom? For det høres nesten sånn ut på måten dere skriver? Det er jo en svikt fra helsevesenet dersom dere ikke har fått spørsmål og tettere oppfølging… en feighet/redsel for å krenke som kunne fått alvorlige konsekvenser. Anonymkode: b992c...a47 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #15 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dere som sier dere ikke fikk spørsmål om vekt eller mer oppfølging enn normalvektige gravide, tenker dere det er en bra ting liksom? For det høres nesten sånn ut på måten dere skriver? Det er jo en svikt fra helsevesenet dersom dere ikke har fått spørsmål og tettere oppfølging… en feighet/redsel for å krenke som kunne fått alvorlige konsekvenser. Anonymkode: b992c...a47 Kan svare for min del. Grensa for oppfølging er 35 i BMI. Jeg hadde 34 og 36, så ved siste graviditet så skulle jeg på papiret kanskje bli tilbudt noe. Men de 5 kiloene i forskjell som det var for min del, betyr ikke at jeg plutselig skjønner mye mindre om overvekt i graviditet nummer 2 enn jeg gjorde i graviditet nummer 1. Når man hele livet har kjempet med vekt, så er det ikke sånn at man er helt idiot og ikke skjønner problemstillingene ved overvekt, og jeg for min del har hatt mye vansker med overvekt. Pyskisk uhelse fordi jeg var tjukk. For meg så hadde det blitt veldig vanskelig med mye fokus i svangerskapet. Dersom det hadde oppstått noe medisinsk som følge av overvekt-selvfølgelig så må man ta tak. Men jeg hadde barn som ble født på snittvekt og alt var normalt med både graviditeten og ungene. Så jeg var veldig takknemlig for fremgangsmåten til helsepersonell i min situasjon. Anonymkode: 22b44...f92 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vecky Skrevet 3. februar #16 Del Skrevet 3. februar Jeg hadde BMI < 35 da jeg ble gravid. Har aldri opplevd å bli dømt; hverken av jordmødre eller leger. Blir fulgt opp med ekstra kontroller på sykehuset. Første gang (uke 24) fikk jeg egentlig ikke beskjed om så mye annet enn å spise etter retningslinjene, pass på sukkerinntak og beveg deg litt hver dag. Skulle ikke tilbake før uke 36. Har nesten ikke blitt veid (men fulgt med en del selv) og glukosetesten min var kjempefin. Har hatt et ganske fint svangerskap uten noen plager. Selvfølgelig kan du møte på en og annen som er mer dømmende. Søsteren min (som var normalvektig) fikk beskjed om å passe på hva hun spiste til jul, mens jeg fikk beskjed om å kose meg. Noen er bare veldig firkanta på kosthold, overvekt eller ei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #17 Del Skrevet 3. februar Takk for mange gode svar! Jeg har jobbet med å gå ned i vekt, men har mye igjen. Kosthold er et tema jeg ønsket å snakke med jordmor eller lege om. Temaet overvekt og ekstra kontroller er ikke noe jeg tenker er å dømme meg. Jeg er redd de synes jeg er en dårlig mor, ikke burde vært gravid. Kommenterer ting kjip og nedlatende måte. Dømmer meg selv her så vansklig å tenke helsepersonell ikke skal tenke det samme. Anonymkode: 83d2c...9b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #18 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for mange gode svar! Jeg har jobbet med å gå ned i vekt, men har mye igjen. Kosthold er et tema jeg ønsket å snakke med jordmor eller lege om. Temaet overvekt og ekstra kontroller er ikke noe jeg tenker er å dømme meg. Jeg er redd de synes jeg er en dårlig mor, ikke burde vært gravid. Kommenterer ting kjip og nedlatende måte. Dømmer meg selv her så vansklig å tenke helsepersonell ikke skal tenke det samme. Anonymkode: 83d2c...9b2 Det viktigste er at du og baby har det bra gjennom svangerskapet❤️ Det er også det jordmødre og leger fokuserer på, at både du og babyen i magen skal ha best mulig forutsetninger for et godt svangerskap og liv etterpå. Ikke døm deg selv, vær heller glad for at du er gravid og gled deg over det som venter💕 Jeg tenker aldri at en tjukk gravid ikke burde få barn, jeg gleder meg bare på hennes vegne😊 Anonymkode: e00ab...0fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Månestråle93 Skrevet 3. februar #19 Del Skrevet 3. februar Jeg var overvektig med begge mine. Med nr 1 var jordmor sikkelig ufin, sa at baby kom til å bli kjempe stor pga jeg var stor. Fikk beskjed om å slutte å spise pasta, potet osv fordi da kunne det være håp for en normal vektig baby. Hun ignorerte glatt at jeg hadde HG under hele svangerskapet og at jeg gikk ned 10 kg pga daglig oppkast «jeg var så stor så der gjorde ingenting å gå ned» Med nr 2 var det lite fokus på vekt og mer på HG og det var en helt annen opplevelse. Syns det kommer så veldig an på hvem du møter underveis. Husk at det er lov å bytte jordmor (hvis det er fler å velge mellom) det skulle så absolutt jeg gjort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #20 Del Skrevet 3. februar De tenker sitt, men er forhåpentligvis profesjonelle nok til ikke å si noe. Anonymkode: cd60a...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå