AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er innafor fedme på bmiskalaen, og er så redd for å bli dømt når jeg går til lege eller jordmor. Jeg kommer delvgølgelig til å følge opp ting, men gruer meg... andre store damer som kan dele erfaringer? Anonymkode: 83d2c...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden På hvilken måte tror du at du blir dømt? De er jo vandt med overvekt hos gravide, så tror ikke det blir et problem. Men kan jo hende de tar opp temaet vekt og kosthold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Det er mange gravide med høy bmi. Hvis de dømmer deg er de uprofesjonelle. En del av jobben deres er å ta opp tema knyttet til helse, kosthold og vekt, og fedme øker risikoen for forskjellige ting under svangerskapet. Så de må følge retningslinjer og ta hensyn til det. Men det betyr ikke at de dømmer deg som person. Kanskje du kan snakke med jordmor om at du synes det er vanskelig? Anonymkode: b1d68...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden De fleste veldig overvektige som er gravide og som får god oppfølging får spørsmål om vekt og kosthold hver jævla gang, heldigvis. Under graviditeten er man mest mottakelig/motivert for å gjøre kostholds og livsstilsendringer, både mens og etter graviditeten noe som er enormt forebyggende for både mor og barn senere i livet. Etterhvert som man kommer sent ut i graviditeten så får de også hyppigere oppfølging. Dette er for både mors og barns beste. Det er å betegne som et risikosvangerskap når man er veldig overvektig og gravid. Større sannsynlighet for spontanabort, svangerskapsforgiftning, diabetes, dødfødsler og blodpropp hos mor etter fødsel. Også større helserisiko senere i livet for mor og barn. Disse undersøkelsene er kun for å forebygge skader og sykdom hos barnet og deg i løpet av svangerskapet og etterpå. Disse er til deres beste💓 Se derfor på det som omsorg for deres ve og vel og ikke som personlig kritikk av hvor stor du er. Skjønner at det er fort gjort å gjøre det men alt dette er kun for dere og barnets beste👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden De bryr seg ikke, og veldig mange gravide er overvektige. En gang uttrykte jeg usikkerhet angående vekten min (som er for høy) til jordmor og hun sa at det skal jeg ikke tenke på engang, og så lenge jeg er frisk så bryr hun seg ikke. Har vært innom fastlegen for kontroll også og hun bryr seg heller ikke, det har aldri vært tema. Anonymkode: c52d7...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Jeg hadde vekt på 117 kg da jeg var gravid med nr 1, ble aldri dømt. Var under 100, men overvektig med nr 2 og 3 også, men de var veldig hyggelige. Anonymkode: 5100f...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Har generelt opplevd en del ubehøvlet atferd i helsevesenet da jeg var overvektig, også som gravid. Merkbar forskjell når jeg er normalvektig. Mest fra annet helsepersonell enn leger. Anonymkode: 58abd...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Opplevde noe spørsmål osv, men mest bare mye tettere oppfølging under svangerskap og fødsel. Hadde ekstremt høy bmi. Null problem å bli gravid, null problem å være gravid, ingen problemer, ikke kvalme eller noe annet enn bekkenløsning fra uke 30. Naturlig (overvåket) fødsel og friskt barn. Ingen problemer i etterkant Lykke til videre, kommenterer på vekt må du regne med, men det er for å passe på deg og barnet ditt!❤️ Anonymkode: 6c38d...254 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden De dømmer deg ikke som person, eller ser ned på deg på noen måte. Men har du "et eller annet" som kan bli en risiko for barnet er det stor sjanse for at det vil bli ett gjennomgående tema gjennom graviditeten. Man blir jo dermed forskjellsbehandlet (med god grunn), på bakgrunn av noe man kanskje ikke er så komfortabel med fra før. Jeg var så dum at jeg innrømte at jeg snuste FØR ivf-prosessen. Altså sluttet jeg lenge før graviditeten. Likevel kommer jeg meg ikke gjennom ett eneste møte med helsepersonell uten å få spørsmål om jeg har begynt å snuse eller røyke i svangerskapet. Røyke har jeg aldri gjort, og jeg starter selvfølgelig ikke for første gang nå. Mine venninner fikk ikke slike spørsmål. Jeg svarer med et smil, men er litt lei. Så spørsmålet er vel heller hvordan du vil takle fokuset på vekten din, hvis det blir mye fokus på det. Vil spørsmål om vekt og kosthold gjøre at du opplever fordømmelse? Vil du føle at du blir sett ned på, selv om de spør fordi de er pålagt å følge det opp? Kan du i tilfelle snu en slik tankegang? Anonymkode: 45ffb...121 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå