Gå til innhold

Jeg sa jeg elsker deg, han visste ikke..

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Et halvt år er jo ingenting, elske er og et relativt begrep. 

Han er glad i deg og vil tydeligvis være med deg, bør da være nok det.

Anonymkode: c0428...5b5

Et halvt år er ingenting I NORGE. Der man helst bør pule vilt i flere år før man definerer seg kjærester, før man etablerer seg i den moderne livsformen "særboere". Andre land har mindre følelsesmessig avstumpede mennesker, som ikke er redd for følelser. Derfor har jeg valgt vekk norske menn. 

Anonymkode: 5d64a...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er alle forskjellige, men den upersonlige "glad i" hadde ikke vært nok for MEG. Man er "glad i" mye rart - sjokolade, sove lenge, en øl, et fotballag, en slektning, jobben sin. Uttrykket har ikke "elske" eller "kjærlighet" i seg, men er nøytralt og personlig. Jeg er glad i kollegaene mine, liksom. Og bikkja mi.

Hos meg er glad i mer enn nok å høre,jeg bruker ordet elske mye mer om ting, elsker den filmen, sjokoladen, buksen osv. Glad i bruker jeg kun om mennesker jeg er glad i, derfor er det nærere for meg å si  enn elsker. Forøvrig kvinne i siste halvdel av 40 årene.

Anonymkode: 781bf...5b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hos meg er glad i mer enn nok å høre,jeg bruker ordet elske mye mer om ting, elsker den filmen, sjokoladen, buksen osv. Glad i bruker jeg kun om mennesker jeg er glad i, derfor er det nærere for meg å si  enn elsker. Forøvrig kvinne i siste halvdel av 40 årene.

Anonymkode: 781bf...5b7

Men hva betyr "glad i", språklig sett? Hvor er spor av elske/kjærlighet osv i det ordet? "Glad" er en ganske så dempet følelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kjenner ikke en person ordentlig etter 6 måneder. Først etter to år, når forelskelsen begynner å dale litt og hverdagen kommer, ser man hvordan forholdet egentlig er og om det er kjærlighet der eller ikke. Det er ihvertfall min erfaring.

Jeg har bare elsket én gang. Nå er jeg 53. Det var ikke tvil i min sjel om at jeg elsket henne. Ellers har jeg vært forelsket mange ganger, også helt tussete forelsket, der jeg har svevd på en rosa sky, men  følelsen av kjærlighet var annerledes. Den var mer som den kjærligheten jeg føler for mitt barn. En opplevelse av ubetinget kjærlighet.

Anonymkode: 4dc6d...89e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han sier han aldri har sagt det til noen. Så da er jeg usikker på om han enten klarer å definere følelsen, eller bare aldri har møtt noen som han er der med. Inkludert meg.. 

Anonymkode: 5d9a6...c7a

Vi kan kun elske andre til den dybden vi har lært å elske oss selv.

Så hvordan elsker han seg selv; har han respekt for seg selv (tar sunne valg for kropp og fremtid f.eks), holder han løfter han gir seg selv, snakker han nedsettende til seg selv?)

Anonymkode: 9b639...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvordan elsker han seg selv; har han respekt for seg selv (tar sunne valg for kropp og fremtid f.eks), holder han løfter han gir seg selv, snakker han nedsettende til seg selv?)

Det gjør han. Men han sier han aldri har sagt det til noen før, så han er nok forsiktig med å si de ordene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på. Finnes folk som aldri har hørt de ordene hjemme. Om man vokser opp med andre måter å vise hengivenhet på, foreldre som ikke har sagt så mye og sånt…

Anonymkode: cd9a9...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke for oss. Vi visste raskt at det vi hadde var noe unikt.

Det var øyeblikkelig som å komme hjem når vi var sammen.

Etter 14 mnd er vi på husjakt sammen og alle som kjenner oss, både venner og familie, sier det er som om vi har vært sammen for alltid.

Anonymkode: 26c59...ba1

Jeg hadde det sånn med min også. Vi møttes da vi var unge, så ingen tidlig husjakt, men jeg visste før det var gått 2 mnd at jeg kom til å gifte meg og få barn med ham. Det er 20 år siden nå, og han er fortsatt det beste valget jeg noen gang har gjort

Anonymkode: ae7fc...c37

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke enig. 

Jeg lærte å elske andre lenge før jeg lærte å elske meg selv. Sistnevnte jobber jeg fortsatt med🙂

Du får det til å høres ut som livet er en slags konkurranse i selvutvikling, men kjærlighet handler om noe annet.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde det sånn med min også. Vi møttes da vi var unge, så ingen tidlig husjakt, men jeg visste før det var gått 2 mnd at jeg kom til å gifte meg og få barn med ham. Det er 20 år siden nå, og han er fortsatt det beste valget jeg noen gang har gjort

Han er veldig god på alle måter så tviler ikke på at han har følelser.  Han sier han ikke kan føle mer, er på maks. Så usikker på hvorfor han ikke kan si elske da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke enig. 

Jeg lærte å elske andre lenge før jeg lærte å elske meg selv. Sistnevnte jobber jeg fortsatt med🙂

Du får det til å høres ut som livet er en slags konkurranse i selvutvikling, men kjærlighet handler om noe annet.

Enig med deg. 

Man kan absolutt elske andre selvom man ikke elsker seg selv, men om man ikke elsker seg selv kan man elske "feil" mennesker. Det at man ikke kan elske andre før man elsker seg selv er et begrep mange tolker feil. 

Anonymkode: 6dd61...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For meg er det sånn at jeg ikke klarer å kjenne på nok trygghet til å elske noen, før jeg vet at vedkommende elsker meg. To ganger har jeg opplevd at den jeg var sammen med var den første til å si det, og etter det fikk følelsene mine mulighet til å blomstre. Men det er bare med den siste, min nåværende, at jeg er skikkelig trygg og virkelig elsker han, fordi det ikke bare er ord fra han, men også handlinger.❤️

Anonymkode: f14a1...7d0

Handlinger bak ord er viktig ellers har det null verdi. Så bra at du føler deg trygg sammen med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han sier han aldri har sagt det til noen. Så da er jeg usikker på om han enten klarer å definere følelsen, eller bare aldri har møtt noen som han er der med. Inkludert meg.. 

Jeg skjønte spørsmålet og problemstillingen og står ved svaret mitt.  Du skriver senere at dere er helt rett for hverandre. Jeg antar at han er enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er han like undrende på alt? Ble faktisk litt utslitt bare av denne grublingen. Selv tjueåringer takler dette bedre.

Unnskyld.

Anonymkode: 0efe2...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg kan også syns det er vanskelig å skille de to fra hverandre. Å være glad i noen vs. å elske noen. Jeg nærmer meg 40 år jeg også. Jeg veit ikke om det er rart eller ikke😅😣

Hvordan skiller man de to fra hverandre?

Anonymkode: 6fe79...755

Jeg kan si jeg er glad i noen, men aldri at jeg elsker noen. Jeg elsket foreldrene mine og de skadet meg så jeg kan ikke si det. Går til psykolog og jobber med det. Så forskjell for meg i hvertfall. Kan forresten si at jeg elsker is, sjokolade og X-men mm

Anonymkode: 12eb7...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...