Gå til innhold

Hvordan få hunden til å roe seg ned i bur på dagtid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hunden er 8 mnd gammel og har vært vant til å ligge i bur. Plutselig ved ca 6 mnd alder skjedde det et eller annet som gjorde at han ikke klarte å finne roen i buret lengre. 
Han aksepterer buret og ligger rolig der på natta og innimellom på dagen når vi er tilstede, men trenger å kunne ligge der mens vi er på skole/jobb. 
Har nå kjøpt kong som vi har fryst leverpostei i som et forsøk på å avlede. 

Trenger noen tips til hvordan kjapt få han tilvent til å ligge i buret alene på dagtid.

Anonymkode: 5bc78...a75

Du tenker at det er helt greit at en hund må tilbringe opp mot 16 timer i bur på et døgn? 😳 Det er ikke rart at hunden ikke vil være i buret, når den allerede må tilbringe så mange timer der....

Stakkars hund! Virkelig! Hunder er ikke bur-dyr. Eneste stedet det bør brukes bur, er i bil.

Hadde du likt å måtte sitte/ligge på samme sted i 16 timer? Og om du ble dårlig i magen, så får du ikke muligheten til å gå på do. 

Kvitt dere heller med buret og tren hunden til å være alene hjemme UTEN bur 😊

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ånei! Får klaustrofobi på vegne av hunden din! 

Anonymkode: c334f...9c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen problemer med å tro det er sant at noen lar hunden være så mye i bur, jeg kjenner til flere.. 🙈  Noen har hunden i bur for det har de hørt hunden MÅ være og andre igjen har ikke klart å trene hunden på å være alene hjemme...  Felles er at alle er overbevist om at hunden VIL være i buret, den går jo inn der. De skjønner jo ikke helt at bikkja er burtrent og ikke kan vegre seg heller. 

MÅtte de menneskene som starta burbruktrenden måtte sitte i bur i helvete... 

Anonymkode: 923ed...6b2

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eneste stedet jeg har bur til hunden min er i bilen. Kunne ikke falt meg inn å la hunden være i bur når jeg ikke er hjemme. 

Anonymkode: 69efd...ed2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har et eget soverom med enkeltseng, tepper, vann og plass til å gå litt rundt inne på rommet. Er dette et alternativ hos deg, TS? 

Anonymkode: 1b3a8...e3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyremishandling å ha hunden i bur.

Mattilsynet eksemplifiserer forsvarlig bruk av bur slik: "Bur skal bare brukes i korte perioder, som under transport, oppstalling hos veterinær eller under konkurranser." Sverige og Finland har allerede forbud mot å oppstalle hunder i bur.

Anonymkode: a3b22...25e

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lite valpevesen og så mye i bur som det = fangenskap og ensomhet. :( Stakkars.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, når får egentlig hunden være utenfor buret og strekke på beina?

En hund trenger å røre på seg. Når jeg dro på jobb i dag morges lå mine to i hver sin ende av sofaen og kunne ikke brydd seg mindre om at jeg dro. Det var fordi de var lykkelige, komfortable og fikk lov til å ligge på favorittstedene dems.

Anonymkode: bd10f...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bur på en av våre hunder fordi den trives best der, døra er åpen men hunden velger å ligge i buret sitt så den har det helt fint der. Det er ikke slik at bur automatisk er et problem, men når det er det kan man se på andre løsninger. Vi har også en hund som etter et angrep av en annen hund overhode ikke lengre trivdes i buret sitt overhode, det er greit i bilen men det er alt - ellers blir den veldig urolig og stresset av det så vi tok bort burdet og lot den gå fritt hjemme, fulgte med på kamera og så hvor den oftest lå osv og lagde til seng der, det fungerer mye bedre for den hunden. Så nå velger den ene buret sitt og den andre sengen sin når vi er på jobb mens de begge har fri tilgnang til vann osv om de ønsker det. 
Ingen av dem velger møbler osv selv om de er alene fordi de vet de ikke skal opp der uten at de inviteres. 

Anonymkode: 0b88f...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 19.57):

Hunden er 8 mnd gammel og har vært vant til å ligge i bur. Plutselig ved ca 6 mnd alder skjedde det et eller annet som gjorde at han ikke klarte å finne roen i buret lengre. 
Han aksepterer buret og ligger rolig der på natta og innimellom på dagen når vi er tilstede, men trenger å kunne ligge der mens vi er på skole/jobb. 
Har nå kjøpt kong som vi har fryst leverpostei i som et forsøk på å avlede. 

Trenger noen tips til hvordan kjapt få han tilvent til å ligge i buret alene på dagtid.

Anonymkode: 5bc78...a75

En hund bør ikke ligge i buret hele dagen etter en natt uten å bevege seg..

Anonymkode: b64f7...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 3 hunder på 8 mnd, 2 år og 11 år. Har ikke bur inne engang. De sover i sengen min om natta. På dagen er de løse. Minstemann kan tisse og bæsje inne. Men sånn er det bare. Jeg vasker det vekk de gangene det skjer. 

Stakkars hund om den må leve i et bur halve livet. 

Anonymkode: 9d892...c30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være tull for å provosere. Fikk helt vondt i magen av å lese det. Jeg er mest på hjemmekontor, men er på kontoret noen dager i uka. Siden jeg er litt på hjemmekontor også ser jeg jo hva hundene gjør når jeg jobber hjemme. De sover veldig mye, men de er jo også oppe og strekker på beina og tasser litt innimellom, går og tar seg litt vann, går til vinduet og titter litt, legger seg igjen. Å være i bur størstedelen av døgnet er virkelig ikke innafor.

Anbefaler forresten grind i stedet for bur. Vi har en omplasseringshund som kan finne på bøll hvis han får hele huset. Har stengt av mellom gangen og de andre rommene slik at de da bare har tilgang til vaskerom, bad og gang. Er stort sett bare i gangen, så det hadde sikkert holdt med det. Men ett rom bør de minst ha. 

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hunden ligger i bur hele natten, kommer ut for å tisse på morgenen og så inn i buret når dere drar på jobb. Dere kommer hjem og hunden får en tur (forhåpentligvis) og så skal den kanskje inn i buret igjen mens dere spiser eller av andre grunner trenger det.

La oss si dere sover fra 23-06 som er 7 timer

Så reiser dere på jobb f.eks 7 og er hjemme 17 som er 10 timer. 

Bare det er 17 av 24 timer i bur, men så setter dere den jaggu inn i buret innimellom når dere er hjemme også 😧Stakkar, stakkar, stakkar hund. Det er virkelig ikke rart at den protesterer. Prøv å bo i en boks hvor du akkurat klarer å legge deg ned så skjønner du hvorfor hunden er urolig. Friheten til innsatte i norske fengsler er jo bedre enn hva du gir den hunden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden ts ikke følger opp noe som helst her, så er det nok et godt gammeldags troll. Men trist å tenke på at det sannsynligvis finner slike folk likevel. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hunden min hadde urinveisinfeksjon og tisset inne, hadde jeg hun på badet da jeg var på jobb. La inn hundeseng, teppe og skål med vann. 

Noen lager "bur" under trappen. Da har hunden i det minste litt mer plass til å sitte, ligge, rulle, og bevege seg litt mer. 

Jeg mener egentlig at hunder kun skal være i bur under transport. En hund bør trenes til å klare seg en stund alene på feks eget rom. Kan være behov for det ved besøk av barn/allergi/, husarbeid osv. Hunder har også behov for ro og hvile. 

Anonymkode: 76a99...a38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi bruker bur på en av våre hunder fordi den trives best der, døra er åpen men hunden velger å ligge i buret sitt så den har det helt fint der. Det er ikke slik at bur automatisk er et problem, men når det er det kan man se på andre løsninger. Vi har også en hund som etter et angrep av en annen hund overhode ikke lengre trivdes i buret sitt overhode, det er greit i bilen men det er alt - ellers blir den veldig urolig og stresset av det så vi tok bort burdet og lot den gå fritt hjemme, fulgte med på kamera og så hvor den oftest lå osv og lagde til seng der, det fungerer mye bedre for den hunden. Så nå velger den ene buret sitt og den andre sengen sin når vi er på jobb mens de begge har fri tilgnang til vann osv om de ønsker det. 
Ingen av dem velger møbler osv selv om de er alene fordi de vet de ikke skal opp der uten at de inviteres. 

Anonymkode: 0b88f...300

Bur med døra åpen er jo bare en hundeseng med tak egentlig, det blir noe helt annet enn det som diskuteres her. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...