Gå til innhold

Hvordan møter man best anorektikere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror folk ordlegger seg feil. Jeg har også hatt anoreksi og det unner jeg ikke min verste fiende det er det verste jeg har vært igjennom og jeg har vært igjennom myyyye annet. Men man ønsker tryggheten i sykdommen og forbinder sykere med mer trygghet, mestring og kontroll. Så til en viss grad ønsker man å være syk. Eller ønsker tryggheten i sykdommen og da høres det jo ut som man mener selve sykdommen og alt helvete men det er jo det helvete kan få en til å føle av mestring

Anonymkode: efdae...e46

Følte du på mestring når du ble innlagt for spiseforstyrrelsen? Følte du på mestring da du ble sondet?

Anonymkode: 96a2f...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ble kjempeglad og stolt når noen sa jeg var tynn eller måtte spise mer. Kjempetriggende for meg i hvertfall. Ga masse motivasjon til å fortsette. 

Anonymkode: 69958...5ba

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Følte du på mestring når du ble innlagt for spiseforstyrrelsen? Følte du på mestring da du ble sondet?

Om de er så syke som dette her, så er de så hardt angrepet at det er fint lite de er istand til å føle. De som ønsker dem friske blir på en måte fienden. 

Samme mekanismen som slår inn når en person som er kraftig nedkjølt blir reddet fra å drukne. Mange av dem er så desorienterte og forvirra, at de må holdes igjen ellers hopper de på sjøen igjen. 

Det utrygge blir det trygge. Det er det kroppen kjenner til. De har mishandlet kroppen sin så lenge, at det er fryktelig vanskelig å snu det mønsteret. 

Samme mekanismer i forhold til psykisk vold også. Prinsippet og mekanismene er nøyaktig det samme. Det er bare ulike temaer og triggerpunkter. 

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anoreksi er en spiseforstyrrelse kjennetegnet ved en vegring mot å opprettholde en sunn kroppsvekt, og en tvangspreget frykt for å gå opp i vekt på grunn av et forvrengt selvbilde Det er en alvorlig psykisk lidelse som ofte er ledsaget av andre lidelser, og har høyest dødelighet av alle psykiske lidelser.

Mht til kontroll så er det sånn det starter. En føler en må ta kontroll over livet sitt og kroppen sin, og ofte utløses det av noe som har skjedd rundt en der en føler seg hjelpesløs. Så en tar kontroll på det ingen kan hindre deg i. Å spise.

I starten føles det godt. Fordi du vinner over sult. Sult blir en venn fordi du vet at du da vinner og ikke gir kroppen næring. Og så begynner du å bli tynnere. I starten er det ofte lite nok til at du for komplimenter og at du ser bra ut.

Det fórer Ana(som anorektiker ofte kaller anoreksia. Ana blir en venn og alliert). Hun begynner å hviske inn i øret ditt om hvor flink du er. Og hveser når du ser på mat og minner deg på hvor farlig kalorier er for spiser du mister du kontroll og legger på deg.

I det øyeblikket går kontrollen du trodde du hadde til å miste kontrollen. Mat og trening overtar alt. Tankene konsumeres av å telle kalorier og hvor mye du forbrenner. 

Speilbildet forvrenger seg og når du ser deg selv i speilet ser du en tykk person. Du kniper på huden over hoftebena som stikker ut og alt du ser er fett(selv om du bare er skinn og bein)

Du VET du er syk nå. Men du fornekter det. Og du vil ikke høre hva andre sier. Eneste som betyr noe er Ana. En forvridd, syk, ekstremt dominerende versjon av deg som nå har overtatt all styring. 

Tankene på mat er der HELE tiden. Og du synes det er flott å se andre spise. Ofte elsker du å lage mat til andre. Men du. Du får ikke lov å spise. Kalorier er fienden.

Alle har ikke anlegg for å utvikle alvorlige spiseforstyrrelser. Det er en underliggende psykisk sykdom som kan utløses hos noen. Og den er livsfarlig om den ikke drepes ved fødsel. 

En jeg gikk i klasse med var 8 år da hun utviklet alvorlig anoreksi. Det startet med noe så enkelt å si "Neitakk" til en is. Det var nok. Noe inni henne fikk henne til å si nei til flere og flere måltider inntil hun som 9 åring ble innlagt. Hun kom tilbake etter 1 år, men hun var anorektisk tynn hele barne og ungdomsskolen. Og dette var før sosiale medier eksisterte.

Hva som tipper dem over til å bli frisk eller sulte seg til døde finnes det ingen fasit på. Uansett hva en får av kjærlighet og støtte så er det kun den syke som kan redde seg selv. Å finne det i seg å ønske å bli frisk. Og så ta tak i det. Om ikke så er det ingen som kan hjelpe. Man må bare vitne at en man er glad i visner bort...

Anonymkode: 648f6...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ingen oppmerksomhet på vekt, mat, trening, kalorier el. Aldri kommenter utseendet. 
Gi oppmerksomhet på andre snapper, som handler om studier ol. 
Og ellers bare som en hvilken som helst annen person. 

Anonymkode: a3c27...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (På 4.2.2025 den 14.07):

Det er snakk om livskvalitet. Alle fortjener det enten dem er syke eller friske. Positive relasjoner kan ha en veldig positiv effekt, og det heier jeg på 🥳🥳🥳. Det var en grunn til at Sykehusklovnene eksisterte.  

https://sykepleien.no/forskning/2014/01/bruk-av-humor-i-kreftomsorgen

https://www.nrk.no/kultur/humor-er-livsviktig-1.3281193

Livsglede kan ha en positiv effekt på matlyst. Klarer man å trigge en anorektiker til å spise, og få fokuset bort fra selve maten så er mye gjort bare der 😄

Nå handler anoreksi til syvende og sist ikke om maten. Og ja humor er viktig, men å tro at å sende et par vitser til en med alvorlig spiseforstyrrelse vil være en løsning og at du bruker ordet matlystfortelle meg bare om hvor manglende kunnskap du har.Og ja jeg leste det du skrev om din datter, men jeg har store problemer med å tro at en person med alvorlig anoreksi blir trist/bedre av manipulering ved hjelp av TV

https://www.bramat.no/eksperter/ekspertblogg/3453-forskjell-pa-forstyrret-spising-og-spiseforstyrrelser

«Ikke alle vet at såkalt «forstyrret spising» og en klinisk spiseforstyrrelser er to helt forskjellige ting.

«Dette mener vi med forstyrret spising

Forstyrret spising handler om et usunt, restriktivt og «unormalt» spisemønster utløst av fokus på utseende og slanking, og er et forsøk på å nå en lav vekt/kroppssammensetning/fasong som ikke er naturlig for din kropp.»

Alvorlige spiseforstyrrelser

En klinisk spiseforstyrrelse er en alvorlig psykisk sykdom som hverken handler om mat, trening, slanking, vekt eller utseende (selv om det fremstår slik utad)

https://harleypsychologygroup.com/eating-disorders-its-not-about-the-food/

“Contrary to popular opinion an individual suffering from an eating disorders (Anorexia Nervosa, Bulimia Nervosa, Binge Eating Disorder and Eating Disorders Not Otherwise Specified {EDNOS}) has not lost their appetite”

Therefore in treating an eating disorder an appropriate therapy is not one that simply encourages (or forces in the case of extremely underweight individuals who given food intravenously) the sufferer to eat more”

“Helping someone to eat in a healthy and balanced way must form a part of therapy for an eating disorder but on its own such an approach will only make the sufferer feel more inadequate and misunderstood”

Anonymkode: d45a8...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nå handler anoreksi til syvende og sist ikke om maten. Og ja humor er viktig, men å tro at å sende et par vitser til en med alvorlig spiseforstyrrelse vil være en løsning og at du bruker ordet matlystfortelle meg bare om hvor manglende kunnskap du har.Og ja jeg leste det du skrev om din datter, men jeg har store problemer med å tro at en person med alvorlig anoreksi blir trist/bedre av manipulering ved hjelp av TV

https://www.bramat.no/eksperter/ekspertblogg/3453-forskjell-pa-forstyrret-spising-og-spiseforstyrrelser

«Ikke alle vet at såkalt «forstyrret spising» og en klinisk spiseforstyrrelser er to helt forskjellige ting.

«Dette mener vi med forstyrret spising

Forstyrret spising handler om et usunt, restriktivt og «unormalt» spisemønster utløst av fokus på utseende og slanking, og er et forsøk på å nå en lav vekt/kroppssammensetning/fasong som ikke er naturlig for din kropp.»

Alvorlige spiseforstyrrelser

En klinisk spiseforstyrrelse er en alvorlig psykisk sykdom som hverken handler om mat, trening, slanking, vekt eller utseende (selv om det fremstår slik utad)

https://harleypsychologygroup.com/eating-disorders-its-not-about-the-food/

“Contrary to popular opinion an individual suffering from an eating disorders (Anorexia Nervosa, Bulimia Nervosa, Binge Eating Disorder and Eating Disorders Not Otherwise Specified {EDNOS}) has not lost their appetite”

Therefore in treating an eating disorder an appropriate therapy is not one that simply encourages (or forces in the case of extremely underweight individuals who given food intravenously) the sufferer to eat more”

“Helping someone to eat in a healthy and balanced way must form a part of therapy for an eating disorder but on its own such an approach will only make the sufferer feel more inadequate and misunderstood”

Anonymkode: d45a8...b67

Jeg tror ikke det gjør noen skade ihvertfall. Humor kan være livsforlengende, og kan gi livsglede. Har ikke hevdet at jeg er noen ekspert, for det er jeg ikke. At det mangler mye kunnskap om dette temaet.. Det er jeg ikke i tvil om, og det er det som er frustrerende.

Jeg vet også at anoreksi kan være en altoppslukende tilstand, og humor kan gi dem en sårt trengt pause. De har det jo vondt med seg selv, og har et syn på virkeligheten som ikke stemmer.

Du kan liste opp så mange artikler du bare vil. Jeg er mer interessert i erfaringsbasert kunnskap. Det var det som hjalp meg i vår situasjon. Jeg måtte selv utvikle løsninger som egentlig ikke fantes mens jeg var full av angst og redsler for min datter. 

Hadde det ikke vært for min bakgrunn som ernæringskokk og barnehagelærer studiet så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Jeg hadde ikke hatt sjans rett og slett.

Har selv hørt jenter som skriker mens de blir tvangsmatet så jeg kan endel om dette temaet. Latter er frigjørende i seg selv, og det kan styrke immunforsvaret og det kan gjøre at de slapper av. Slapper de av så kan de oppleve å få matlyst og "glemme" seg litt. Det finnes ulike alvorlighetsgrader av anoreksi. Mange såkalte eksperter som Abup og andre instanser fokuserer på mat og vekt. De tar det kliniske bildet av det.

Her og for oss så fungerte det med å bruke tv. Det var som og ha en tre år gammel jente i en 14 år gammel kropp. 

Ved å se tv så kan man distrahere tankene og fokuset fra maten. Ihvertfall til de kan klare å tenke rasjonelle tanker igjen, siden hjernen er undervektig i denne prosessen.

Anoreksi handler ofte om kontroll. Den kontrollen må ikke foreldrene være redde for å ta. Uansett om de biter, spytter på deg osv. Så må man forholde seg rolig. Det er lettere sagt enn gjort. Jeg bar min egen datter ned trappa, og inn i stua. Satt henne i sofaen og stilte meg foran henne så hun ikke kunne rømme. 

Jeg er bare sjeleglad for at jeg klarte å hjelpe min datter ut av dette forferdelige mørket. 

Vi fikk også beskjed fra Abup at i vårt tilfelle så var dette en sekundærsykdom, og når jeg vet at min datter har vært utsatt for psykisk vold så var det et potensielt alvorlig tilfelle. 

Så hun er mitt mirakel som jeg pleier å si. Jeg velger å dele mine erfaringer, for jeg synes åpenhet og kunnskap er viktig. Det er ikke alt man kan klare å lese seg fram til her i verden. Ihvertfall ikke når man kjemper mot klokka, og for meg som mamma så var det "Chandler" i Friends som reddet meg. Det og 80 talls musikk 😂

Det gjorde at jeg klarte å holde hodet over vannet, når jeg hadde mest lyst til å bare legge meg ned. Jeg hadde ingen å støtte meg på i den perioden, annet enn hennes far som hjalp til om det var skikkelig krise. Så hadde jeg alliert meg med en veileder fra Universitetet der jeg går, slik at jeg kunne ringe henne når redselen fikk overtaket i meg. Så jeg var veldig heldig.

Så ja forskning kan bidra med mye. Magien ligger ofte i relasjonen. Klarer man å skape tillit så er mye gjort. Spesialister er ofte eksperter på det. Feks Capio.i Fredrikstad. Jeg bønnfalte dem om å henvise oss. Fikk bare beskjed om at hun var for nysyk. Så det handler til syvende og sist om ressurser. Foreldre som kjemper i systemet om disse ressursene for barnet sitt. 

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser det er nevnt tidligere, men har samme erfaring. Man ønsker at noen skal si at man er for tynn eller trener for mye. Absolutt ikke finn på å si at hun ser sunn ut, verken nå eller om hun blir friskere.

Det absolutt verste med å bli frisk fra anoreksi, er når folk begynner med "du ser så sunn ut nå". Det eneste en anorektiker hører, er "du har lagt på deg". 

Mitt beste tips er å ikke snakke om mat og kalorier i det hele tatt. 

Anonymkode: aa689...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (På 4.2.2025 den 14.07):

Det er snakk om livskvalitet. Alle fortjener det enten dem er syke eller friske. Positive relasjoner kan ha en veldig positiv effekt, og det heier jeg på 🥳🥳🥳. Det var en grunn til at Sykehusklovnene eksisterte.  

https://sykepleien.no/forskning/2014/01/bruk-av-humor-i-kreftomsorgen

https://www.nrk.no/kultur/humor-er-livsviktig-1.3281193

Livsglede kan ha en positiv effekt på matlyst. Klarer man å trigge en anorektiker til å spise, og få fokuset bort fra selve maten så er mye gjort bare der 😄

Jeg har anoreksi, og matlyst er ikke problemet. Tenker på mat døgnet rundt. Det er andre dyptliggende grunner til en anoreksi.

Anonymkode: afba8...697

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ser det er nevnt tidligere, men har samme erfaring. Man ønsker at noen skal si at man er for tynn eller trener for mye. Absolutt ikke finn på å si at hun ser sunn ut, verken nå eller om hun blir friskere.

Det absolutt verste med å bli frisk fra anoreksi, er når folk begynner med "du ser så sunn ut nå". Det eneste en anorektiker hører, er "du har lagt på deg". 

Mitt beste tips er å ikke snakke om mat og kalorier i det hele tatt. 

Det verste for meg var de som sa "Nå ser du godt ut". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig! Fikk lyst til å sulte meg en uke etter noen sa det😪

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har anoreksi, og matlyst er ikke problemet. Tenker på mat døgnet rundt. Det er andre dyptliggende grunner til en anoreksi.

Anonymkode: afba8...697

Det er jeg fullstendig klar over. Håper du får den hjelpen du trenger og har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Fordi det er det samme som at de sier "nå ser du frisk ut"? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det er det samme som at de sier "nå ser du frisk ut"? 

Som regel er det synonymt med vektoppgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...