Gå til innhold

Hvordan møter man best anorektikere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nylig blitt bedre kjent med en person som jeg sjeldent møter fysisk, men vi studerer det samme. Vi «snakker» sammen via snap og messenger, både om studiene og litt ellers. Hun har (bl.a) anoreksi, og deler av og til snapper om trening og mat, både hva hun spiser og evt ikke spiser. Hvordan møter jeg best denne typen informasjon? Ignorerer, snakker til rette, trøster eller på samme måte som jeg ville ha gjort om innholdet kom fra en hvem som helst annen?

Jeg ønsker på ingen måte at hun skal føle seg avvist, men jeg ønsker heller ikke å støtte henne i sulting og tvangstrening.

Anonymkode: 09877...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke si "hvorfor gjør du dette mot oss?"

Anonymkode: d61e8...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi det minst mulig oppmerksomhet. Behandle det som om hun hadde fortalt om at hun sliter med fotsopp eller noe. Du kan uansett ikke hjelpe. Vær forsiktig med å involvere deg annet enn overfladisk.

Anonymkode: 8fca7...624

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke si at hun ser frisk eller bra ut, ikke si at hun ser syk ut eller for tynn ut heller fordi ingenting blir riktig. 

Anonymkode: 55c9d...e69

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har ikke jeg erfaring med dette, men tenker bare logisk. 

Det at hun deler slike snapper er jo fordi hun føler seg åpen nok mot deg for å gjøre det.  

Logisk i mitt hode er å kunne besvare med eks god trening eller digg mat - ting som ikke er tilknytning til fordømmelse. Eller bare send snap hva du gjør eks "her er det...." 

Ellers så er det ikke lurt å overse det, fordi da blir det mer tabu mellom dere som kanskje igjen skaper avstand. 

Anonymkode: 164a0...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det at hun deler slike snapper er jo fordi hun føler seg åpen nok mot deg for å gjøre det.  

Logisk i mitt hode er å kunne besvare med eks god trening eller digg mat - ting som ikke er tilknytning til fordømmelse. Eller bare send snap hva du gjør eks "her er det...." 

Ellers så er det ikke lurt å overse det, fordi da blir det mer tabu mellom dere som kanskje igjen skaper avstand. 

En annen ting kan jo være at det kan være godt for dere å snakke om dette. Si at du trives med å henge med henne, men er litt usikker på hvordan du skal respondere på slike ting fordi du ikke ønsker at hun skal føle seg avvist. 

Det kan være en samtale som gjør at dere knyttes enda mer. Kanskje hun tørr å være enda mer åpen og gå til å være venninne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er slik som dette jeg har gjort til nå, men blir likevel litt usikker på hva som tjener henne best. Jeg vil gjerne oppleves som en person som ikke dømmer henne, men som behandler henne som noe annet enn bare diagnosene, uten å gi henne for mye positiv oppmerksomhet rundt de skadelige tingene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan hende hun sender det til deg for å få oppmerksomhet rundt spiseforstyrrelsen. Beste er å ignorere.

Anonymkode: 9e857...950

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ignorér alt som handler om mat, vekt, trening og kalorier. 

Hilsen tidligere anorektiker

Anonymkode: 42e55...3aa

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har nylig blitt bedre kjent med en person som jeg sjeldent møter fysisk, men vi studerer det samme. Vi «snakker» sammen via snap og messenger, både om studiene og litt ellers. Hun har (bl.a) anoreksi, og deler av og til snapper om trening og mat, både hva hun spiser og evt ikke spiser. Hvordan møter jeg best denne typen informasjon? Ignorerer, snakker til rette, trøster eller på samme måte som jeg ville ha gjort om innholdet kom fra en hvem som helst annen?

Jeg ønsker på ingen måte at hun skal føle seg avvist, men jeg ønsker heller ikke å støtte henne i sulting og tvangstrening.

Det mange gjør, men som ikke hjelper, er å stirre og snakke med andre om det i stedet for å snakke med vedkommende selv. Det er ubehagelig for en anorektiker å bli konfrontert eller «catchet» under tvangstrening eller hvis vedkommende prøver å gjemme unna mat som hen later som hen har spist. Men av og til er det en wake-up call som trengs for å sprekke bobla. Jeg ville vært direkte, men ikke kvass, og spurt henne hvordan hun har det. Sier hun bare bra, ville jeg spurt om hun var sikker på det, for det ser ikke ut som hun har det noe bra og jeg ville sagt at jeg var alvorlig bekymret for henne for du ser hva hun driver med og det er farlig. Spør henne videre om hun får noe hjelp eller har noen hun føler hun kan snakke med? Tips henne om lavterskeltilbud og nettsteder som ROS og Spiseforstyrrelsesforeningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke TS, men har også noen nær med anoreksi. Lurer på hvorfor venninnen til TS sender slike meldinger? Hva tror dere med kunnskap om anoreksi?

Anonymkode: 53c3a...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke si at hun ser frisk eller bra ut, ikke si at hun ser syk ut eller for tynn ut heller fordi ingenting blir riktig. 

Anonymkode: 55c9d...e69

Det som er så rart med anoreksi i motsetning til andre psykiske lidelser er at anorektikere ØNSKER å være syke. Så sier man at de ser bra ut så blir de bare trigget og vil gjøre seg enda sykere. 

Anonymkode: 96a2f...219

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er ikke TS, men har også noen nær med anoreksi. Lurer på hvorfor venninnen til TS sender slike meldinger? Hva tror dere med kunnskap om anoreksi?

Siden jeg hadde anoreksi i 25 år, kan jeg svare ut i fra eget syn på det: man lar det dryppe litt forsiktig informasjon om overtrening, lite matinntak osv fordi man vil ha noen som sier "du er for tynn", "du trener for mye", "du ser sykelig ut" osv. Sånne utsagn er en boost for anorektiker-egoet (i hvert fall var det dét for meg). Kunne bli irritert og brydd over at noen skulle fortelle meg om kropp og helse, men innerst inne var det deilig å høre "nå er du for tynn" eller "du spiser for lite". Slike booster ga meg et ekstra gir i regimet mitt. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden jeg hadde anoreksi i 25 år, kan jeg svare ut i fra eget syn på det: man lar det dryppe litt forsiktig informasjon om overtrening, lite matinntak osv fordi man vil ha noen som sier "du er for tynn", "du trener for mye", "du ser sykelig ut" osv. Sånne utsagn er en boost for anorektiker-egoet (i hvert fall var det dét for meg). Kunne bli irritert og brydd over at noen skulle fortelle meg om kropp og helse, men innerst inne var det deilig å høre "nå er du for tynn" eller "du spiser for lite". Slike booster ga meg et ekstra gir i regimet mitt. 

Takk for at du delte dine erfaringer. Det gir mening, selv om det høres ganske ille ut. Men ditt råd er derfor å overse all kommunikasjon som går på mat og trening?

Glad for å lese at du ikke lengre har anoreksi❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ho ordrett fortalt deg at ho har anoreksi?

Anonymkode: d72e5...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for at du delte dine erfaringer. Det gir mening, selv om det høres ganske ille ut. Men ditt råd er derfor å overse all kommunikasjon som går på mat og trening?

Glad for å lese at du ikke lengre har anoreksi❤️

Ja, så absolutt.

Har en (voksen) bror som dessverre også er farget av å ha en anorektiker-mor (det var jo der jeg fikk det fra), og han har i perioder snakket ekstremt mye om kalorier, trening, vekt og utseende. MYE snakk om kalorikontroll. Etter at jeg selv ble frisk lærte jeg kjapt å ignorere kaloripratet hans og heller hoppe til andre temaer. Tror han har skjønt at han ikke får noe anorektiker-boost av å snakke med meg, og derfor nevner han det nesten ikke lengre. Jeg ser til at vi snakker om hyggelige ting og sunne hobbyer, og håper han selv finner veien ut av kalorihysteriet sitt. Jeg er ganske sikker på at det kun nærer egoet hans å bli med på anorektiker-praten.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...