Gå til innhold

Landet som ble redd for arbeid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Denne artikkelen av psyk. Rut Appekvist vil nok provosere ganske mange her på Kvinneguiden som mener at hvile og ro er beste medisin for å bli bedre. 

Å jobbe er bra for deg. Det må vi våge å si, klart og tydelig. 

Landet som ble redd for arbeid – Ytring 

Hva tenker dere om denne artikklen?

Spesielt de som hevder at ro og hvile er den eneste løsningen for å få bedre mental helse ? 

Anonymkode: 0259d...6dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke lest artikkelen. Men jeg har tro på og erfaring med at aktivitet og rutiner og trening er bra medisin mot depresjon. Å ha meningsfulle dager og bety noe for noen hjelper veldig i et liv som ellers føles tomt. Så ja - lediggang er roten til vondere liv i veldig mange tilfeller. 

Anonymkode: 34aeb...ea4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes den er unyansert. Hun skriver 

«Mennesker som er i jobb, har bedre fysisk og psykisk helse.» 

Selvsagt, de er jo friske. 

Og argumentet med at de syke aller helst ønsker å være i jobb: Ja, selvsagt. Da jeg havnet i rullestol etter en ulykke var det eneste jeg ønsket å løpe. 

Jeg synes det er en god ide med mer fokus på tilrettelegging. Mye mer! Men all den shaminga av syke folk og å blande alt sammen i en saus der psykisk uhelse handler minst like mye om for høye krav til seg selv som helseangst, og legger det i den boksen med depresjon og ptsd, det gidder jeg ikke forholde meg til. Det blir rett og slett for dumt. 

Anonymkode: 78f79...f1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Spesielt de som hevder at ro og hvile er den eneste løsningen for å få bedre mental helse ? 

Aldri hørt noen hevde det, for øvrig. Gjerne kilde. 

Anonymkode: 78f79...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne artikkelen av psyk. Rut Appekvist vil nok provosere ganske mange her på Kvinneguiden som mener at hvile og ro er beste medisin for å bli bedre. 

Jeg tenker den er populistisk. Mental helse er sammensatt og komplekst. Arbeidslivet er ikke, som de hevder i artikkelen for alle. Du må være arbeidsfør dvs. i stand til å utføre jobben og attraktiv nok til å få den. 

Er du ikke det blir det ingen jobb. Å innbille de mentalt syke eller andre noe annet er å lyve. 

Å gi folk nok penger så de kan gjøre noe de har lyst på har jeg mer tro på. Gratis trening, gratis jakt, gratis bridge, gratis kor, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sorry ass, men dobbeltmoralen til spesialisthelsetjenesten, alle yrkene som jobber med disse sykdomsgrupper er så dobbeltmoralsk og hyklersk at det er til å spy av. Jeg har sett det fra begge sider. 

Anonymkode: bfb14...44f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men man trenger ikke 8 timers arbeidsdag for å føle at man bidrar.

Man skal sove 8 timer i døgnet, som tilsier at kun 1/3 av livet vårt er fritid. Og selv den biten består av mest plikter.

Slaver av samfunnet er hva vi er. Og det kommer fra meg som skal gå på jobb med nesten 39 i feber i morgen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Landet ble vel ikke redd for arbeid, men arbeidslivet ble mindre og mindre inkluderende. Arbeid er bra for de fleste som har mulighet, er vel neppe noen som er uenig i det.

Anonymkode: 8cc02...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...