AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Jeg føler meg flat, likegyldig og nummen 95% av tiden. Plutselig så kan jeg føle en dyp tristhet og gråter i noen sekunder så stopper det opp like brått som det oppsto. Det kommer når det er stille, når jeg slår av tv/pc/mobil. Tidligere da jeg var deprimert så gråt jeg til jeg ikke fikk puste flere ganger om dagen, flere måneder i strekk. Jeg kjenner en tomhet inni meg, og ingenting gir glede. Ser på all skitten rundt meg, men har ikke energi eller ork til å vaske og rydde. Det er så skittent her at det er ekkelt å lage mat på kjøkkenet og det er ekkelt å gå barfot inne. Har brukt sokker daglig de siste 3-4 mnd og det er ikke likt meg. Sist jeg vasket/støvsugde var i oktober, flaut å innrømme høyt. Får til å dusje en gang i uken. Jeg bruker penger jeg ikke har og begynner å slite med å få endene til å møtes av eget dumskap. Jeg vet det er dumt å lage nye problemer, men jeg ser ingen håp lengre, alt er så meningsløst så ingenting betyr noe lengre. Jeg kjenner ikke igjen meg selv, for dette er ikke meg! Jeg kjenner igjen tegnene, men så er det gråtingen da. Jeg får ikke til å gråte, selv når jeg kjenner at jeg trenger et utløp. En skikkelig grineøkt for å få ut all dritten inni meg. Er jeg bare lat eller er det depresjon selv uten tårer? Anonymkode: 2f6d4...b3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Man trenger ikke grine for å lide av depresjon. Hvis du er så deprimert at du ikke klarer å ta deg av hjem og deg selv, så må du komme deg til legen og få hjelp. Anonymkode: 78355...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Man trenger ikke grine for å lide av depresjon. Hvis du er så deprimert at du ikke klarer å ta deg av hjem og deg selv, så må du komme deg til legen og få hjelp. Anonymkode: 78355...4fa hva kan legen gjøre egentlig? Psykolog får jeg ikke, DPS har ikke plass. Antidepressiva funker ikke. Anonymkode: 2f6d4...b3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har det likedan og hos meg kom det etter at mannen døde. Jeg har kanskje grått to minutter på 15 mnd og alt er tiltak. Er utmattet pga sorg/deprimert, men får ikke komme til hos psykolog hvis jeg ikke går privat og betaler 1800,- pr time. Jeg begynte i sorggruppe som gir meg ingenting, og kommer til å slutte. Anonymkode: 117c0...60b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): hva kan legen gjøre egentlig? Psykolog får jeg ikke, DPS har ikke plass. Antidepressiva funker ikke. Anonymkode: 2f6d4...b3e Hvis du er så deprimert at du har vesentlig svikt i hygiene og evne til å ta deg av hjemmet ditt, så er depresjonen alvorlig. Du har krav på å få hjelp, og du må sørge for å formidle omfanget av utfordringene dine til fastlegen din. Antidepressiva må testes ut over tid, og noen ganger må det testes ut flere forskjellige typer før det treffer. Men om antidepressiva fungerer kommer helt an på den underliggende årsaken til depresjonen din. Har du gode nivåer av jern, folat, b12, d vitamin? Spiser du sunt? Kan du ha psykiatrisk lidelse som ligger i bunn som skaper depresjon? Annet? Anonymkode: 78355...4fa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Depresjon er fravær av følelser, flatt stemningsleie. Det er nok ikke så vanlig å kjenne at man skal gråte ofte ved depresjon, det er kanskje mer slik når man er emosjonelt veldig sliten. Gråtetrykk kommer av litt andre ting enn depresjon. Anonymkode: cfd11...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): hva kan legen gjøre egentlig? Psykolog får jeg ikke, DPS har ikke plass. Antidepressiva funker ikke. Anonymkode: 2f6d4...b3e Raskere psykisk helsehjelp fra kommunen din da?❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har vært akkurat der du er, jeg gråt ikke. Det vonde med en depresjon er følelsen av at ingen andre mennesker kan hjelpe til, og ta bort tomheten og depresjonen. Men den følelsen er helt normal, husk det! En psykolog hjelper, men det er lov å ikke tro på det akkurat nå. Likevel, kjære deg: Gå til legen. Vær åpen om hvor vondt du har det akkurat nå! Du MÅ fortelle legen om smerten, om at du ikke er i stand til å ivareta deg selv og hjemmet ditt akkurat nå. Dette er ikke din personlighet, men en helt vanlig følge av en moderat depresjon. Dessverre også det å bruke penger man ikke har. Dette er en følge av depresjonen du befinner deg i. Det blir bedre, jeg lover! Bestill legetimen i morgen. Gjør du det, er du ett skritt nærmere et bedre liv. Neste oppgave blir å se legen i øynene når du har timen, og formidle smerten og depresjonen på en måte så legen ser alvoret her. Vær dønn ærlig! Du vil etterhvert «se lyset» igjen! Det kan ta litt tid, men det blir bedre. God bedring, kjære medsøster ❤️ Anonymkode: c46c5...a3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Enig i at du ikke behøver å gråte fordi du er deprimert. Blir helt flat. Jeg er både deprimert (av en årsak - jeg gråt ikke ett sekund), og opplevde at samboeren min flyttet ut fordi han ikke orket mer. Jeg gråter døgnet rundt av sorg, depresjonen blir helt underliggende. Anonymkode: cb517...0b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Du bør ta en legetime. Vær helt ærlig med legen om hvor ille det står til. Det er veldig viktig. Det finnes annen behandling å få enn antidepressiva, hvis du har prøvd flere forskjellige typer og ingen av dem har virket. Selv om du kanskje ikke får time på DPS, så kan du få hjelp av kommunen din. De har en lavterskel psykiatritjeneste. Anonymkode: 33bb3...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå