AnonymBruker Skrevet 2. februar #21 Del Skrevet 2. februar Hermoini skrev (1 minutt siden): Jeg fikk beskjed om at det var i en gråsone og NAV vil være i hælene på meg for å finne det ut. Dessuten så har jo det senere med barnet å gjøre, arv osv. han har jo også kommet frem til konklusjonen at han vil stå på papiret. I utgangspunktet så ønsker jeg jo ikke å frata han ansvaret, men når han uteblir fra kommunikasjon så ser jeg ikke annen mulighet om det fortsetter? Barnet har rett til å arve selv om far ikke har foreldreansvar. Anonymkode: b5c21...182 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermoini Skrevet 2. februar #22 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet har rett til å arve selv om far ikke har foreldreansvar. Anonymkode: b5c21...182 Jeg vet, men her siktet jeg til at hvis jeg ikke førte han opp som far og heller skrev ‘’ukjent’’, som anonym foreslo. Hvis barnet ikke har noe far på papiret så har det ingen arverett heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #23 Del Skrevet 2. februar Nei jeg ville ikke gitt han foreldreansvar om jeg ikke visste om han ville være der og tilstede for barnets beste. Foreldreansvar har ikke noe med at han kan ha samvær og gjøre, men om man ikke vet om han vil stikke kjepper i jula for væte vanskelig forhold til viktige ting ville jeg ventet med den delen. Så ville jeg innkalt til møter på familievernkontoret, der kan dere snakke og han kan jo la være og møte opp, men om han kommer så får dere jo snakket skikkelig med en annen person tilstede og og fått ned skriftelige avtaler og sånt. Jeg ville tatt ting med han privat om han viser seg og ikke ønske og samarbeide. Så derfor familievernes kontorer Anonymkode: a712d...bf4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #24 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): I verste tenkelige situasjon så går denne mannen til politiet og anklager deg for å terrorisere han med meldinger, og ber om at du ilegges besøksforbud. Er det det du ønsker? At du får grå hår av en fyr du har delt ulltepper med og venter barn med oppfører seg slik du beskriver, har vel ingen problemer med å forstå? Vil du for resten av livet forholde deg til en slik person? Vil du og barnet få det bedre med far ukjent? Hva går far i en slik situasjon, gir blanke F, eller går han til kamp for å være far på papiret i det minste? Hvilken forskjell, rent økonomisk vil det bli for deg og barnet dersom far ukjent, blir statusen? Vil ikke far erkjenne sine handlinger og at han er far, så ordner Nav opp, og får tatt farskapstest. Å utsette et spedbarn for unødvendige blodprøver i den sammenhengen er ikke greit, men det går som regel greit. Husk og på en ting, maser du så vet far at han irriterer deg, blir du totalt taus så vet ikke far hvorfor eller hva som gjør at du går fra å mase til taushet. Du kan og godt la være å svare han over noen uker. Fordi, det sterkeste våpenet du kan bruke i en konflikt med et annet menneske er nettopp taushet, og de våpenet bruker han nå overfor deg. Så vær smart, hold det langt unna å kontakte eller svar han og se hva han da gjør.Faktisk kan du og la være å melde han eller legge ut noe på sosiale medier om at babyen er født, og se hva som da skjer fra hans side. Anonymkode: 9263d...b55 Man får ikke besøksforbud for det TS skriver her. Jeg fikk ikke engang besøksforbud fra min mor som terroriserte meg på meldinger med ulike telefonnumre og i tillegg truet meg. Det skal mye til å få besøksforbud innvilget Anonymkode: 6df42...e6a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #25 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man får ikke besøksforbud for det TS skriver her. Jeg fikk ikke engang besøksforbud fra min mor som terroriserte meg på meldinger med ulike telefonnumre og i tillegg truet meg. Det skal mye til å få besøksforbud innvilget Anonymkode: 6df42...e6a Ta og les det du siterer en gang til, så kanskje du klarer å oppfatte hva jeg skrev! Reglene for besøksforbud er kraftig innstrammet det siste året. Hva du ikke fikk i din situasjon trenger ikke være det samme i dag som tidligere. TS endrer hva og hvor mye hun har tatt kontakt med denne mannen utover i tråden. Hun er og temmelig rigid på at det er lovbrudd å ikke oppgi fars navn når hun vet hvem som er far. For å være ærlig, tråden er så sær at jeg tror ts driver og dikter historien etterhvert som hun ser hvilke svar hun får, altså en såkaltes trolletråd, etter min oppfatning. Anonymkode: 9263d...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermoini Skrevet 2. februar #26 Del Skrevet 2. februar (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ta og les det du siterer en gang til, så kanskje du klarer å oppfatte hva jeg skrev! Reglene for besøksforbud er kraftig innstrammet det siste året. Hva du ikke fikk i din situasjon trenger ikke være det samme i dag som tidligere. TS endrer hva og hvor mye hun har tatt kontakt med denne mannen utover i tråden. Hun er og temmelig rigid på at det er lovbrudd å ikke oppgi fars navn når hun vet hvem som er far. For å være ærlig, tråden er så sær at jeg tror ts driver og dikter historien etterhvert som hun ser hvilke svar hun får, altså en såkaltes trolletråd, etter min oppfatning. Anonymkode: 9263d...b55 Ts her. Jeg har aldri endret på hvor mye kontakt jeg har hatt med han. Jeg skriver i hovedinnlegget at det har vært noe kontakt via meldinger og noen telefonsamtaler til han stoppet å svare for to mnd siden. Siden den gang så svarte jeg på siste mld som han hadde skrevet, også skrev jeg en annen melding EN MÅNED senere med informasjon om at siden han velger å ikke svare så blir farskap erklært på sykehus etter baby er født. Dette er absolutt ikke en tulletråd men en situasjon jeg står i som er SVÆRT frustrerende ettersom han selv sa seg villig ETTER diskusjonene vi hadde i høst om å stå på papiret. Grunnen til at jeg står fast på at det er i gråsonen for lovbrudd å ikke oppgi far når man vet er fordi det er det jeg har fått BESKJED om og at NAV vil være på nakken min til finner ut, og for å ikke snakke om at han FAKTISK blir far og det er barnets rett å vite sitt opphav. Hadde jeg skulle gjort det enkelt og greit for meg selv, så hadde jeg vell latt vær å nevne han. Men dette var aldri et spørsmål egentlig om å skrive han opp på farskapserklæring, for det skal han. Dette handler om foreldreansvar, altså de juridiske tingene, fordi han gjør det vanskelig når han bare slutter å svare. Hvis han skal anmelde meg for at han må stå ansvarlig på et PAPIR for et barn han har vært med å lage og for at jeg har sendt han en melding om oppdatering på svangerskapet og informasjon om at farskap erklæres på sykehuset, så be my guest. Jeg har ikke vært annet enn tålmodig og redelig med han iløpetav det siste halve året og aldri bedt han om å ta noe mer ansvar enn farskapserklæring, som er noe av det minste man kan gjøre når man venter et barn. Endret 2. februar av Hermoini 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kindness_support Skrevet 2. februar #27 Del Skrevet 2. februar (endret) Da jeg fødte sønnen min fikk jeg foreldreansvaret alene på han, fordi vi ikke bodde sammen. Men hadde delt foreldreansvar på førstefødte. Da han var null interessert i barna og vanskelig å få tak i mtp samtykke til pass, barnekonto osv så søkte jeg om foreldreansvaret alene i retten (som er gratis btw, jeg trodde jeg måtte ut med en formue i advokat og rettsgebyr men endte opp med å kun måtte betale for parkeringsavgifta utenfor tinghuset). Gikk ganske smertefritt, barnefar lot aldri høre fra seg og jeg fikk foreldreansvaret alene. Så drit i barnefar akkurat nå, skriv han opp som far på sykehus og søk bidrag gjennom Nav. Hvis han forsetter å ikke høre noe fra seg stevner du han for foreldreansvaret alene Endret tirsdag kl 23:24 av Kindness_support 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #28 Del Skrevet 3. februar Hermoini skrev (11 timer siden): Jeg fikk beskjed om at det var i en gråsone og NAV vil være i hælene på meg for å finne det ut. Dessuten så har jo det senere med barnet å gjøre, arv osv. han har jo også kommet frem til konklusjonen at han vil stå på papiret. I utgangspunktet så ønsker jeg jo ikke å frata han ansvaret, men når han uteblir fra kommunikasjon så ser jeg ikke annen mulighet om det fortsetter? Du er ikke pliktig å oppføre far. Ingen er «etter deg» for det. Kvinner får barn med ukjente eller menn de ikke er i forhold med, eller sæddonorer, hver dag. Det er klart det har en økonomisk komponent - og det er jo det dette antakeligvis handler om. Både bidrag og arv er avhengig av at han er oppført som far. Men da må du også akseptere at han har foreldreansvar og samværsrett. Du kan ikke kreve at han betaler for et barn og lar barnet arve ham en dag, og at han skal ha absolutt ingenting å si. Her må du rett og slett ta et valg. Anonymkode: 151c8...d99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 3. februar #29 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ta og les det du siterer en gang til, så kanskje du klarer å oppfatte hva jeg skrev! Reglene for besøksforbud er kraftig innstrammet det siste året. Hva du ikke fikk i din situasjon trenger ikke være det samme i dag som tidligere. TS endrer hva og hvor mye hun har tatt kontakt med denne mannen utover i tråden. Hun er og temmelig rigid på at det er lovbrudd å ikke oppgi fars navn når hun vet hvem som er far. For å være ærlig, tråden er så sær at jeg tror ts driver og dikter historien etterhvert som hun ser hvilke svar hun får, altså en såkaltes trolletråd, etter min oppfatning. Anonymkode: 9263d...b55 Det er jo helt sykt om man får besøksforbud fordi man kontakter foreldren til barne sitt for helt nødvendige samtaler! Synes også det er forkastelig å ikke føre opp far om man vet hvem han er. Er far voldelig eller farlig på noen måte så kan jeg forstå det, men å bare frarøve barnet arveret og overlate det økonomiske ansvare til staten uten noen god grun er jo svindel av både barnet og staten... Synes TS hører fornuftig ut jeg❤️ Dumt far er ubrukelig, men forhåpemtligvis skjerper han seg med tiden, frem til da er det nok best å ha foreldreansvaret allene! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ufiltrert Skrevet 3. februar #30 Del Skrevet 3. februar Ikke hør på idiotene som spyr ut av seg at du trakaserer søpplemannen. Han forsøker jo såklart i ett desperat forsøk å "bare glemme det" å håpe det forsvinner. Gjør det du må, ikke tenk på det engang, ha NULL omtanke. Fuck han. Han kommer aaaaaldri å bli bra igjen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #31 Del Skrevet 3. februar Får man automatisk foreldrenansvar når man erklærer farskap? Anonymkode: ae98a...781 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 3. februar #32 Del Skrevet 3. februar er ikke mulig å bare ta fra foreldreansvaret til far, enten må far skrive under på en avtale der han godkjenner dette, eller så må det tas via retten, men det skal ligge noen veldig gode grunner til bunns for at det skal skje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermoini Skrevet 3. februar #33 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Får man automatisk foreldrenansvar når man erklærer farskap? Anonymkode: ae98a...781 Ja, for barn født etter 1 Januar 2020 så får man automatisk delt foreldreansvar uavhengig om mor og far er gift eller ikke bor sammen. Mor kan melde fra til folkeregistret innen ett år etter farskapet ble satt at hun ønsker foreldreansvaret alene, så må far ta det til retten om han ønsker det tilbake. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermoini Skrevet 3. februar #34 Del Skrevet 3. februar Hololo skrev (2 timer siden): er ikke mulig å bare ta fra foreldreansvaret til far, enten må far skrive under på en avtale der han godkjenner dette, eller så må det tas via retten, men det skal ligge noen veldig gode grunner til bunns for at det skal skje. Jo, det er mulig for mor å sende inn til folkeregistret at hun ønsker foreldreansvaret alene så må far selv ta det til retten om han ønsker det omgjort tilbake. Så kommer det jo an på da, kommer far til å gjøre det for et barn han har sagt han muligens ikke vil se engang? Tar han det til retten så ser man jo også at han ønsker å ta ansvar og være en forelder på et vis. https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/foreldre-som-far-barn-utenfor-samliv-far-automatisk-foreldreansvaret-sammen/id2677292/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #35 Del Skrevet 3. februar Så fremt dere ikke bor sammen eller er gift ved fødsel, trenger du bare melde fra til NAV om at du ønsker foreldreansvaret alene. Det må gjøres før barnet fyller ett år. Farskap kan selvsagt fastsettes likevel. Far vil være bidragspliktig. Anonymkode: 79636...8cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 3. februar #36 Del Skrevet 3. februar Hermoini skrev (33 minutter siden): Jo, det er mulig for mor å sende inn til folkeregistret at hun ønsker foreldreansvaret alene så må far selv ta det til retten om han ønsker det omgjort tilbake. Så kommer det jo an på da, kommer far til å gjøre det for et barn han har sagt han muligens ikke vil se engang? Tar han det til retten så ser man jo også at han ønsker å ta ansvar og være en forelder på et vis. https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/foreldre-som-far-barn-utenfor-samliv-far-automatisk-foreldreansvaret-sammen/id2677292/ da tar jeg av hatten, krydrer den med litt salt og pepper og spise den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå