AnonymBruker Skrevet 2. februar #1 Del Skrevet 2. februar Jeg står litt fast. Jeg er gravid i tredje trimester og har to måneder igjen til termin. Barnefar endret totalt væremåte etter jeg sa jeg kom til å beholde baby. Han gikk fra et menneske med hjerte av gull til at det svartnet bort. Han har ikke vært tilstedet i svangerskapet med unntak av å svare på noen meldinger og 2-3 telefonsamtaler. Vi hadde noen diskusjoner her tidligere ang erklæring av farskap der han var usikker på om han ville bli oppnevnt, men der jeg sto på mitt (og barnets) at det kom jeg til å skrive uansett. For to måneder siden var vi midt i en dialog om hvordan og når vi skulle erklære farskapet der han bare plutselig sluttet å svare. Nå to måneder senere har han enda ikke svart og det kompliserer til ting for min del ang søknader osv. Så for en mnd siden så sendte jeg han en mld der jeg bla skrev at pga ingen engasjement og respons så erklærer jeg farskapet på sykehuset etter baby er født også får NAV ta det videre med han (etter råd fra jordmor). Han har enda ikke svart eller åpnet den heller. Han er helt uteblivende og han har aldri svart på om han ønsker å se barnet sitt engang når h*n er født, får bare til svar ''vet ikke'' på 7 mnd på rad. Men tatt opp problemstillingen EN gang om ‘’hva hvis jeg ønsker å ha samvær først når barnet er 2-3 år?’’. Jeg ser jo at dette kan bli et problem med tanke på null respons og ingen engasjement på flere måneder, og jeg lurer på om det vil bli lettest å ta fra han foreldreansvaret slik at ting ikke må gå gjennom oss begge når han oppfører seg slik som han gjør? I utgangspunkt så hadde jeg ikke ønsket det om han klarte å samarbeide og svare på meldinger/telefoner hvertfall med et par dagers mellomrom, men dette begynner å bli et virkelig irritasjonsmoment og jeg syntes det er direkte respektløst og dårlig gjort. Det virker jo heller ei som han ønsker å ha noe med oss å gjøre, da hadde han vell i det minste svart. (Til informasjon så vet jeg at han ‘’er i live’’ da jeg har hatt han på andre sosiale medier og det er fine livstegn der). Anonymkode: ff5ef...ade 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #2 Del Skrevet 2. februar Slutt å kontakte han. Ikke si noe om fødsel eller noe. Bare meld han som far, men ikke noe mer. Samvær og foreldreansvar er ikke avhengig av hverandre. Unngå for alt i verden at han får foreldreansvaret. Også bidrag via nav, alltid. Anonymkode: c90ee...1bb 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #3 Del Skrevet 2. februar Her var det tingretten og lagmannsretten som fradømte far foreldreansvaret. Og det var en STOR befrielse for barna å slippe å alltid måtte avstå fordi far ikke ville samtykke fordi far ville straffe meg. Etter far ble fradømt foreldreansvar har barna fått pass, vaksiner, bank-id, de har fått reise utenlands på fotballcup osv. Ting de aldri før har hatt og gjort fordi far har vært vanskelig. Anonymkode: 7f4d7...8ad 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #4 Del Skrevet 2. februar Du har jo valgt å beholde til tross for at han ikke ønsket det? Da tar du jo valget helt alene, og må faktisk stå i det helt alene også. Det valget Han har et ansvar dersom graviditeten er «med vilje» (han var innstilt på å lage barn, han ville ikke bruke kondom, osv osv) men når dere snakker om graviditeten og han er tydelig på at han ikke ønsker dette, så har du også et ansvar om å faktisk lytte til dette, i og med det var uplanlagt graviditet. Føler eneste tilfellene han skal tvinges med på det er dersom han plutselig endret mening, eller man ikke var klar over graviditeten før tiden var ute, eller man er i en viss alder og har snakket om dette på forhånd (noe som er vanlig med folk man dater, men kanskje ikke med en one night stand). Jeg syns ikke du skal tvinge dette gjennom, og syns du skal heller formulere ting litt tydeligere, og si du er åpen for at han ikke skal ha foreldreansvar, og gi beskjed om at han må sette seg inn i hva det vil si. Anonymkode: be04a...436 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #5 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg står litt fast. Jeg er gravid i tredje trimester og har to måneder igjen til termin. Barnefar endret totalt væremåte etter jeg sa jeg kom til å beholde baby. Han gikk fra et menneske med hjerte av gull til at det svartnet bort. Han har ikke vært tilstedet i svangerskapet med unntak av å svare på noen meldinger og 2-3 telefonsamtaler. Vi hadde noen diskusjoner her tidligere ang erklæring av farskap der han var usikker på om han ville bli oppnevnt, men der jeg sto på mitt (og barnets) at det kom jeg til å skrive uansett. For to måneder siden var vi midt i en dialog om hvordan og når vi skulle erklære farskapet der han bare plutselig sluttet å svare. Nå to måneder senere har han enda ikke svart og det kompliserer til ting for min del ang søknader osv. Så for en mnd siden så sendte jeg han en mld der jeg bla skrev at pga ingen engasjement og respons så erklærer jeg farskapet på sykehuset etter baby er født også får NAV ta det videre med han (etter råd fra jordmor). Han har enda ikke svart eller åpnet den heller. Han er helt uteblivende og han har aldri svart på om han ønsker å se barnet sitt engang når h*n er født, får bare til svar ''vet ikke'' på 7 mnd på rad. Men tatt opp problemstillingen EN gang om ‘’hva hvis jeg ønsker å ha samvær først når barnet er 2-3 år?’’. Jeg ser jo at dette kan bli et problem med tanke på null respons og ingen engasjement på flere måneder, og jeg lurer på om det vil bli lettest å ta fra han foreldreansvaret slik at ting ikke må gå gjennom oss begge når han oppfører seg slik som han gjør? I utgangspunkt så hadde jeg ikke ønsket det om han klarte å samarbeide og svare på meldinger/telefoner hvertfall med et par dagers mellomrom, men dette begynner å bli et virkelig irritasjonsmoment og jeg syntes det er direkte respektløst og dårlig gjort. Det virker jo heller ei som han ønsker å ha noe med oss å gjøre, da hadde han vell i det minste svart. (Til informasjon så vet jeg at han ‘’er i live’’ da jeg har hatt han på andre sosiale medier og det er fine livstegn der). Anonymkode: ff5ef...ade I verste tenkelige situasjon så går denne mannen til politiet og anklager deg for å terrorisere han med meldinger, og ber om at du ilegges besøksforbud. Er det det du ønsker? At du får grå hår av en fyr du har delt ulltepper med og venter barn med oppfører seg slik du beskriver, har vel ingen problemer med å forstå? Vil du for resten av livet forholde deg til en slik person? Vil du og barnet få det bedre med far ukjent? Hva går far i en slik situasjon, gir blanke F, eller går han til kamp for å være far på papiret i det minste? Hvilken forskjell, rent økonomisk vil det bli for deg og barnet dersom far ukjent, blir statusen? Vil ikke far erkjenne sine handlinger og at han er far, så ordner Nav opp, og får tatt farskapstest. Å utsette et spedbarn for unødvendige blodprøver i den sammenhengen er ikke greit, men det går som regel greit. Husk og på en ting, maser du så vet far at han irriterer deg, blir du totalt taus så vet ikke far hvorfor eller hva som gjør at du går fra å mase til taushet. Du kan og godt la være å svare han over noen uker. Fordi, det sterkeste våpenet du kan bruke i en konflikt med et annet menneske er nettopp taushet, og de våpenet bruker han nå overfor deg. Så vær smart, hold det langt unna å kontakte eller svar han og se hva han da gjør.Faktisk kan du og la være å melde han eller legge ut noe på sosiale medier om at babyen er født, og se hva som da skjer fra hans side. Anonymkode: 9263d...b55 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 2. februar #6 Del Skrevet 2. februar https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/foreldreansvar/ Du kan elektronisk få han til å fraskrive seg foreldreansvaret. Sørg for at navnet hans står på fødselsattest, så tar du bidrag via Nav. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #7 Del Skrevet 2. februar Du kan erklære farsskapet allerede nå hos Nav: https://www.nav.no/erklaer-farskap Og når far har signert på erklæringen kan du sende inn dette skjemaet: https://www.skatteetaten.no/globalassets/person/folkeregisteret/fodsel-og-navnevalg/skjema_foreldreansvar_mor_alene_b.pdf Hvis han ikke signerer på erklæringen så må det tas farskapstest. Han kan ikke si fra seg farskapet hvis det er erklært eller fastslått, så selv om han sier fra seg foreldreansvaret må han betale bidrag for barnet. Det kan jo komme som et sjokk på ham, men har man vært med på å lage et barn må man være med på å ta seg av det - om så bare økonomisk. Anonymkode: cc459...02d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermoini Skrevet 2. februar #8 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har jo valgt å beholde til tross for at han ikke ønsket det? Da tar du jo valget helt alene, og må faktisk stå i det helt alene også. Det valget Han har et ansvar dersom graviditeten er «med vilje» (han var innstilt på å lage barn, han ville ikke bruke kondom, osv osv) men når dere snakker om graviditeten og han er tydelig på at han ikke ønsker dette, så har du også et ansvar om å faktisk lytte til dette, i og med det var uplanlagt graviditet. Føler eneste tilfellene han skal tvinges med på det er dersom han plutselig endret mening, eller man ikke var klar over graviditeten før tiden var ute, eller man er i en viss alder og har snakket om dette på forhånd (noe som er vanlig med folk man dater, men kanskje ikke med en one night stand). Jeg syns ikke du skal tvinge dette gjennom, og syns du skal heller formulere ting litt tydeligere, og si du er åpen for at han ikke skal ha foreldreansvar, og gi beskjed om at han må sette seg inn i hva det vil si. Anonymkode: be04a...436 TS her. Jeg har aldri sagt at jeg ikke har tenkt å stå i det alene, innlegget jeg skrev var i kortere utdrag av hva situasjonen er. Og til opplysning så valgte denne fyren å ikke bruke kondom til tross for gjentatte advarsler om at mitt prevensjonsmiddel ikke fungerte før etter neste mens og at det er godt mulig jeg kan bli gravid. Fikk bare til svar ''neida, det skjer ikke''. Grunnen til at jeg ikke ønsker å skrive ukjent far (for det ville jo faktisk vært det enkleste for meg) er at ifølge en annen tråd her så er man lovpålagt å oppgi far når man vet. Han kom også til konklusjonen selv her i høst at han ønsket å stå som far på papiret ETTER våre diskusjoner, men velger nå å ikke svare. Jeg har aldri skreket til han at han er nødt til å verken ha samvær eller ansvar selv om han står som far på papiret, derfor jeg nå vurderer å ta dette ifra ettersom man ved en fødsel får automatisk delt foreldreansvar. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermoini Skrevet 2. februar #9 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan erklære farsskapet allerede nå hos Nav: https://www.nav.no/erklaer-farskap Og når far har signert på erklæringen kan du sende inn dette skjemaet: https://www.skatteetaten.no/globalassets/person/folkeregisteret/fodsel-og-navnevalg/skjema_foreldreansvar_mor_alene_b.pdf Hvis han ikke signerer på erklæringen så må det tas farskapstest. Han kan ikke si fra seg farskapet hvis det er erklært eller fastslått, så selv om han sier fra seg foreldreansvaret må han betale bidrag for barnet. Det kan jo komme som et sjokk på ham, men har man vært med på å lage et barn må man være med på å ta seg av det - om så bare økonomisk. Anonymkode: cc459...02d Problemet var at vi var igang om en dialog om dette for to måneder siden, men han sluttet å svare. Og da får ikke jeg gjort noen ting mtp at jeg trenger hans fødsels- og personnummer. Så det dialogen gikk i var at han enten måtte gi det til meg slik at jeg gjorde det elektronisk og han godkjente det eller at vi dro sammen til NAV for å gjøre det, lenger kom vi ikke før kommunikasjonen stoppet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #10 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har jo valgt å beholde til tross for at han ikke ønsket det? Da tar du jo valget helt alene, og må faktisk stå i det helt alene også. Det valget Han har et ansvar dersom graviditeten er «med vilje» (han var innstilt på å lage barn, han ville ikke bruke kondom, osv osv) men når dere snakker om graviditeten og han er tydelig på at han ikke ønsker dette, så har du også et ansvar om å faktisk lytte til dette, i og med det var uplanlagt graviditet. Føler eneste tilfellene han skal tvinges med på det er dersom han plutselig endret mening, eller man ikke var klar over graviditeten før tiden var ute, eller man er i en viss alder og har snakket om dette på forhånd (noe som er vanlig med folk man dater, men kanskje ikke med en one night stand). Jeg syns ikke du skal tvinge dette gjennom, og syns du skal heller formulere ting litt tydeligere, og si du er åpen for at han ikke skal ha foreldreansvar, og gi beskjed om at han må sette seg inn i hva det vil si. Anonymkode: be04a...436 Nei. Han har et ansvar fordi kan har valgt å ha sex med en kvinne i fruktbar alder. Her til lands har kvinner i tillegg en lovfestet rett til å bestemme over egen kropp - selv om det går på tvers av hva et annet menneske ønsker. Det kan kanskje virke urettferdig at menn ikke har samme rett, men de kan sørge for prevensjon eller sterilisere seg - eller vente med å pule til de er klare for å bli fedre. Det er tross alt ikke sånn at vi kvinner går rundt og legger egg på steder som menn uheldigvis kan komme til å befrukte. Måten man lager barn på har ganske mange aktive valg i forkant. Anonymkode: cc459...02d 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermoini Skrevet 2. februar #11 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I verste tenkelige situasjon så går denne mannen til politiet og anklager deg for å terrorisere han med meldinger, og ber om at du ilegges besøksforbud. Er det det du ønsker? At du får grå hår av en fyr du har delt ulltepper med og venter barn med oppfører seg slik du beskriver, har vel ingen problemer med å forstå? Vil du for resten av livet forholde deg til en slik person? Vil du og barnet få det bedre med far ukjent? Hva går far i en slik situasjon, gir blanke F, eller går han til kamp for å være far på papiret i det minste? Hvilken forskjell, rent økonomisk vil det bli for deg og barnet dersom far ukjent, blir statusen? Vil ikke far erkjenne sine handlinger og at han er far, så ordner Nav opp, og får tatt farskapstest. Å utsette et spedbarn for unødvendige blodprøver i den sammenhengen er ikke greit, men det går som regel greit. Husk og på en ting, maser du så vet far at han irriterer deg, blir du totalt taus så vet ikke far hvorfor eller hva som gjør at du går fra å mase til taushet. Du kan og godt la være å svare han over noen uker. Fordi, det sterkeste våpenet du kan bruke i en konflikt med et annet menneske er nettopp taushet, og de våpenet bruker han nå overfor deg. Så vær smart, hold det langt unna å kontakte eller svar han og se hva han da gjør.Faktisk kan du og la være å melde han eller legge ut noe på sosiale medier om at babyen er født, og se hva som da skjer fra hans side. Anonymkode: 9263d...b55 Hvis han får besøksforbud og anmelder meg for to meldinger med over 1 mnd mellomrom etter han selv sluttet å svare så kan man jo lure på hva politiet bruker ressursene sine på, for det er ikke terrorisering. Jeg ønsker ikke å spille noe spill med han og ønsker det så redelig som mulig. Mannen har selv kommet til konklusjonen til slutt at han ønsker å stå som far på papiret, jeg har aldri prakket på han at han skal ha barnet i det hele tatt forutenom å stå på papiret. Så det eneste er at vi skulle ha underskrevet de papirene og jeg trenger informasjon fra han for å fylle ut papirene, jeg har verken prøvd eller kommer til å tvinge på han noe. Men å unnlate å oppgi han som far når jeg vet at det er han som er far har jeg fått beskjed om er i ''gråsonen'' for hva som er lovpålagt og at det skaper bare problemer for meg selv. Spørsmålet er å ta fra han foreldreansvaret grunnet uteblivende respons FORDI når et barn blir født så får far og mor AUTOMATISK delt foreldreansvar, men mor kan ta det fra far innen ett år etter farskapet er satt og da må far gå rettens vei for å få det tilbake. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest 01 Skrevet 2. februar #12 Del Skrevet 2. februar Hermoini skrev (13 minutter siden): jeg trenger informasjon fra han for å fylle ut papirene, Kan du forklare situasjonen til Nav, så kan folkene der ta det videre derfra. Han har vel en adresse? Så kan du heller ha fokus på deg selv og det kommende barnet. Jeg tenker det kan være lurt å vente med å frata han foreldreansvaret til eventuelt noen måneder etter fødsel. Greit for barnet også å vite hvem pappaen er, uansett hvem eller hvordan han er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermoini Skrevet 2. februar #13 Del Skrevet 2. februar gjest 01 skrev (5 minutter siden): Kan du forklare situasjonen til Nav, så kan folkene der ta det videre derfra. Han har vel en adresse? Så kan du heller ha fokus på deg selv og det kommende barnet. Jeg tenker det kan være lurt å vente med å frata han foreldreansvaret til eventuelt noen måneder etter fødsel. Greit for barnet også å vite hvem pappaen er, uansett hvem eller hvordan han er. Ja, dette ble gjort forrige uke da de etterspurte hans personnummer for at de skulle kunne behandle søknaden. Da ringte jeg inn og forklarte situasjonen og fikk til svar at jeg får forsøke å sende inn informasjon om adresse og fødselsdato så kunne det hende at det gikk. Barnet får selvfølgelig vite hvem far er og det er ( han var hvertfall) enig i det, men det er dette med ansvar som bekymrer meg over valg og beslutninger som må tas når han velger å utebli fra all kommunikasjon og jeg ser det kan bli et problem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermoini Skrevet 2. februar #14 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg syns ikke du skal tvinge dette gjennom, og syns du skal heller formulere ting litt tydeligere, og si du er åpen for at han ikke skal ha foreldreansvar, og gi beskjed om at han må sette seg inn i hva det vil si. Anonymkode: be04a...436 Selvfølgelig har jeg også gitt han beskjed om det. Jeg har sagt at han kan si fra seg foreldreansvaret og hva det innebærer, men da fikk jeg tilbake ‘’hvorfor skal jeg da stå på papiret som far?’’. Som sagt så kommer han til å bli skrevet opp som far uansett pga hva som er ‘’lovpålagt’’ og ikke, noe han sa seg enig i. Dette handler om foreldreansvaret når han uteblir fra all kommunikasjon. I utgangspunktet så er jeg ikke for å ta fra foreldreansvar, men han kompliserer jo alt til hvis han velger å fortsette slik så derfor er det en vurderingssak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #15 Del Skrevet 2. februar "Jeg trenger fødselsnummer av deg, så jeg kan sende deg papirer på fraskrivelse av foreldreansvar." ? Anonymkode: 93615...033 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #16 Del Skrevet 2. februar Du kan vite at foreldreansvar og samvær ikke behøver å henge sammen. Han kan ha samvær uten foreldreansvar. I din situasjon bør du etter fødsel sende forespørsel om at han skriver fra seg foreldreansvar med bankid Anonymkode: 5a535...462 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 2. februar #17 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har jo valgt å beholde til tross for at han ikke ønsket det? Da tar du jo valget helt alene, og må faktisk stå i det helt alene også. Det valget Han har et ansvar dersom graviditeten er «med vilje» (han var innstilt på å lage barn, han ville ikke bruke kondom, osv osv) men når dere snakker om graviditeten og han er tydelig på at han ikke ønsker dette, så har du også et ansvar om å faktisk lytte til dette, i og med det var uplanlagt graviditet. Føler eneste tilfellene han skal tvinges med på det er dersom han plutselig endret mening, eller man ikke var klar over graviditeten før tiden var ute, eller man er i en viss alder og har snakket om dette på forhånd (noe som er vanlig med folk man dater, men kanskje ikke med en one night stand). Jeg syns ikke du skal tvinge dette gjennom, og syns du skal heller formulere ting litt tydeligere, og si du er åpen for at han ikke skal ha foreldreansvar, og gi beskjed om at han må sette seg inn i hva det vil si. Anonymkode: be04a...436 Han tok på seg det ansvaret når han gikk med på å ha sex. Ærlig talt. To voksne samtykkende mennesker har et felles ansvar. Bedre for barna å være uten en far enn en dårlig en... 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #18 Del Skrevet 2. februar Du må ikke sette ham opp som far, nei. Det har ingen konsekvenser for deg personlig. Ingen kan tvinge deg til å oppgi barnefar. Hvis du ikke ønsker at han skal ha foreldreansvar, så synes jeg ikke du skal føre ham opp. Det er ikke bare å «frata» ham foreldreansvaret når det er gitt. Det er en krevende prosess juridisk dersom han er uenig. Så der er jeg faktisk enig med ham - hvorfor føre ham opp for så å frata ham ansvaret. Anonymkode: 151c8...d99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermoini Skrevet 2. februar #19 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må ikke sette ham opp som far, nei. Det har ingen konsekvenser for deg personlig. Ingen kan tvinge deg til å oppgi barnefar. Hvis du ikke ønsker at han skal ha foreldreansvar, så synes jeg ikke du skal føre ham opp. Det er ikke bare å «frata» ham foreldreansvaret når det er gitt. Det er en krevende prosess juridisk dersom han er uenig. Så der er jeg faktisk enig med ham - hvorfor føre ham opp for så å frata ham ansvaret. Anonymkode: 151c8...d99 Jeg fikk beskjed om at det var i en gråsone og NAV vil være i hælene på meg for å finne det ut. Dessuten så har jo det senere med barnet å gjøre, arv osv. han har jo også kommet frem til konklusjonen at han vil stå på papiret. I utgangspunktet så ønsker jeg jo ikke å frata han ansvaret, men når han uteblir fra kommunikasjon så ser jeg ikke annen mulighet om det fortsetter? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #20 Del Skrevet 2. februar Farskap = rettigheter til samvær Foreldreansvar = rettigheter i fht barnehage, skole, fritidsaktiviteter, pass etc. Vær glad hvis han ikke krever foreldreansvar iom han oppfører seg som han gjør. Han kan med foreldreansvar gjøre ting svært vanskelig for deg. Anonymkode: b5c21...182 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå