AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Mange, spesielt unge, bruker ordet «simpelt» istedenfor «enkelt», men det betyr da virkelig ikke det samme? En lærer jeg kjenner bruker det hele tiden og jeg kjenner at jeg blir like irritert hver gang. Bruker du dette ordet feil? Anonymkode: 360f2...0ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Vi kan like det eller ikke, men det er ikke feil lenger. Anonymkode: 3b481...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi kan like det eller ikke, men det er ikke feil lenger. Anonymkode: 3b481...830 Kilde? Anonymkode: 360f2...0ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Jeg opplever at det blir brukt rett. Enkelt har en nøytral/positiv betydning (lett og praktisk). Simpelt har en undertone av å være for grunnleggende. For eksempel har jeg aldri hørt noen omtale at noen har laget en simpel middag (men enkel er vanlig å si). Men man kan si at at det er en simpel design, eller et simpelt svar. I hvilke sammenheng opplever du feil bruk av ordet? Anonymkode: fa26a...05e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I hvilke sammenheng opplever du feil bruk av ordet? «Jeg laget bare et simpelt opplegg til klassen» »Det var en simpel oppgave» »Jeg valgte den simple kjolen» »Kan du anbefale meg en simpel bok, siden jeg ikke leser så mye?» »Det er litt vanskelig å forklare på en simpel måte» Syns jeg hører det brukt feil hele tiden. Anonymkode: 360f2...0ae 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Tja, når man tenker på simpelthen som vel betyr ganske enkelt? Så skjønner jeg at de blir forvirret. Mulig simpel betydde enkel før og at vi nå er tilbake til "riktig bruk"? Anonymkode: 80fc2...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden For meg er "simpelt"noe som er svakt,veikt,laga av svake materialer. "Et simpelt bord"er laga av tynn plate og går lett i stykker. Anonymkode: bbb53...01e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Ja, går man tilbake i tid, så brukte vi tydeligvis dette ordet for enkelt: https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/berre-eit-simpelt-sporsmal/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): «Jeg laget bare et simpelt opplegg til klassen» »Det var en simpel oppgave» »Jeg valgte den simple kjolen» »Kan du anbefale meg en simpel bok, siden jeg ikke leser så mye?» »Det er litt vanskelig å forklare på en simpel måte» Syns jeg hører det brukt feil hele tiden. Anonymkode: 360f2...0ae I alle dager, hva slags miljøer er dette? Jeg er vant til at simpel brukes med en undertone av å være for grunnleggende, hakket under enkel, med en mer negativ undertone. Sier man simpel, så er det et stikk. Anonymkode: fa26a...05e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Simpel betyr billig eller dårlig hos meg. Den nye varianten liker jeg ikke. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I alle dager, hva slags miljøer er dette? Alle eksemplene kommer fra en lærer på vgs. Anonymkode: 360f2...0ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden ^^ Unntatt det med boken, det kom fra en elev. Anonymkode: 360f2...0ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi kan like det eller ikke, men det er ikke feil lenger. Anonymkode: 3b481...830 Det har vært riktig i minst 150 år, sannsynligvis lenger. https://naob.no/ordbok/simpel#53056680 F.eks: Sitat [det fosenske mål] fraskiller sig ved simplere former Ivar Aasen, Norsk grammatik 335 1864 Anonymkode: e9efd...6ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Alle eksemplene kommer fra en lærer på vgs. Anonymkode: 360f2...0ae Men du skrev en tråd om "mange"? Anonymkode: fa26a...05e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men du skrev en tråd om "mange"? Anonymkode: fa26a...05e Jeg er ikke ts, men så en sak i media for litt siden, Det er mange elever på vgs som bruker ordet slik ja. Var intervju med en lærer. Husker ikke hvor. Anonymkode: 80fc2...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men du skrev en tråd om "mange"? Anonymkode: fa26a...05e Selv om eksemplene jeg nevnte kom fra to personer, betyr ikke det at jeg bare vet om to personer som bruker ordet slik. Anonymkode: 360f2...0ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Rent etymologisk har vel begge ordene samme betydning i språkene de har sine opphav fra. Endret 5 timer siden av Klossmajor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden Jeg hadde reagert på bruken av ordet slik du beskriver vedkommende bruker det. Jeg er i femtiåra, og foreldrene mine var født før krigen. Midt-Norge. Slik de brukte ordet, ville «hun hadde på seg en simpel kjole» ikke betydd enkel men snarere at hun hadde på seg en tacky kjole. Ganske presis oversettelse faktisk. Klar negativ undertone. Hvis de sa at en person var simpel, var personen ufin, kanskje tom slem. «Det var simpelt sagt» = Det var stygt sagt. Simpel= stygg, tacky, frekk. Slik var det når jeg vokste opp i all fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden Hoppetaujenta skrev (43 minutter siden): Simpel betyr billig eller dårlig hos meg. Den nye varianten liker jeg ikke. Samma her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå