Gå til innhold

Metformin uten diabetes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tidligere gått på metformin uten at jeg har diabetes. Fikk det pga pco og for å regulere syklus og stabilisere hormoner og gå ned i vekt. Etter at jeg flyttet og byttet lege, får jeg imidlertid ikke lov å få det lenger. Legen min sier at jeg heller må prøve wegovy. 

Metformin hadde god effekt og få bivirkninger for meg. Jeg vil gjerne høre fra andre som har fått resept på Metformin uten at de har diabetes og på hvilken indikasjon dere har fått det. Jeg synes det virker som utskriving av medisin er personavhengig (dvs ulike leger vurderer ulikt), og det synes jeg er synd. 

Anonymkode: a492c...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har fått det på blå resept for metabolsk syndrom (er det som står på etiketten på medisinboksen i hvert fall) Har insulinresistens. Først utskrevet av gynekolog, deretter fornyet av fastlege og vikarlege. Men det er en lav dose (500mg morgen og kveld), så merker ikke så mye effekt av det. 

Anonymkode: f620d...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk nettopp Metformin pga Pcos, da Wegovy overhodet ikke funka på meg. (Full dose, ingen effekt what so ever). Be den nye legen din lese seg opp på Pcos og insulinresistens, virker som at vedkommende har dårlig info på det området. 

Anonymkode: f0ff3...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har tidligere gått på metformin uten at jeg har diabetes. Fikk det pga pco og for å regulere syklus og stabilisere hormoner og gå ned i vekt. Etter at jeg flyttet og byttet lege, får jeg imidlertid ikke lov å få det lenger. Legen min sier at jeg heller må prøve wegovy. 

Metformin hadde god effekt og få bivirkninger for meg. Jeg vil gjerne høre fra andre som har fått resept på Metformin uten at de har diabetes og på hvilken indikasjon dere har fått det. Jeg synes det virker som utskriving av medisin er personavhengig (dvs ulike leger vurderer ulikt), og det synes jeg er synd. 

Går du inn i https://www.felleskatalogen.no/medisin/metformin-sandoz-sandoz-665451?markering=0 så ligger i grunnen svaret på spørsmålet ditt under Indikasjoner. 
En lege skal forholde seg til indikasjoner for å skrive ut et legemiddel før han lager resepten. 
På det aktuelle legemiddelet så står det klart og tydelig at Diabetes er indikasjonen for å skrive ut dette legemiddelet. 
Forholder ikke legene seg til denne praksisen, så kan de få advarsel fra Helsetilsynet..

Det skal og være dokumentert i journalen at legen har prøvd ut det som kan prøves ut av ulike legemidler for å komme i mål med ønsket behandlingseffekt. 

En spesialist har større spillerom for å skrive ut legemidler som ikke klart står på indikasjoner, og kan dermed ikke helt sidestilles med fastlegenes muligheter for å skrive ut resepter. 

Å få en advarsel fra Helsetilsynet eller i det hele tatt få en sak der er en alvorlig sak for en lege, og noe de aller fleste bestreber å unngå. 

Anonymkode: 0d900...57b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du hva som er bedre en metformin?
TRENING

Tren styrke og kondis, spis proteiner og grønnsaker/frukt så skal du se helseproblemene dine blir borte. 

Anonymkode: e4a69...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk nettopp Metformin pga Pcos, da Wegovy overhodet ikke funka på meg. (Full dose, ingen effekt what so ever). Be den nye legen din lese seg opp på Pcos og insulinresistens, virker som at vedkommende har dårlig info på det området. 

ingen dose wgowy kan kompensere for manglede trening og sunn kost. Spiser du for mye går du ikke ned uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ingen dose wgowy kan kompensere for manglede trening og sunn kost. Spiser du for mye går du ikke ned uansett

Nei, jasså, sier du det? 🙄🙄 Det er altså fascinerende hvor mange velvillige råd og tips som kommer i slike tråder. Som ikke ALLE vet at det er kosthold og trening som gjelder mest? Men du vet, på sine høye hester er det vanskelig å la være tråkke på de som sliter med vekt, de er tross alt såpass store at man nesten ikke kan UNNGÅ treffe dem...? 

Så, følte du deg bedre ved å si noe de aller, aller, aller fleste vet fra før?

Nei, vektnedgang er ikke rakettforskning, men enkelte klarer ikke helt kombinere forskningen med praksis, spesielt ikke hvis du har en kropp som jobber mot deg "hele" livet. Som ts' lege; les deg litt opp på PCOS før du føler for å slenge ut kommentarer til folk som allerede sliter.

Og jeg tok meg ikke nær av det selv, jeg er tross alt godt voksen, og kunne gått i en diskusjon med deg uten problem om hvordan vekt, kosthold og trening henger sammen. Jeg kan også diskutere hvordan  kropp ikke fungerer nøyaktig likt hos forskjellige mennesker, og jeg kunne diskutert fordeler og ulemper med slankesprøyter. Jeg kan også diskutere om man faktisk TRENGER medisiner i det hele tatt, for tross alt er jo kroppen skrudd sammen slik at den fungerer hvis man bare spiser og trener riktig, så slike ting som feks stoffskifte-problemer er vel heller ikke noe problem?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet du hva som er bedre en metformin?
TRENING

Tren styrke og kondis, spis proteiner og grønnsaker/frukt så skal du se helseproblemene dine blir borte. 

Jeg trener regelmessig. Metformin ga meg regelmessig syklus og mindre ansiktshår. 

Ønsker ingen videre avsporing av tråden. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jasså, sier du det? 🙄🙄

Jeg forstår at du ble provosert, men ber deg om å ikke følge opp avsporing av tråden. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...