Gå til innhold

Hvorfor fnyser folk av forslaget om hvor mye havregryn etc Egenberedskap.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor kjøper man det? Som varer i flere år uten å bli dårlig? 

Anonymkode: 9fed8...42b

Det finnes også musesikre bokser i plast. Kan kjøpes på blant annet felleskjøpet.

Anonymkode: 9af8f...39c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvor kjøper man det? Som varer i flere år uten å bli dårlig? 

Prøv å google "metallbokser oppbevaring"

Anonymkode: a5b10...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 16.26):

Jeg får helt spader av folk som skal snakke og bekymre seg over matlager. Og jod etc etc

Prepp i vei, fyll hele huset omså, men ikke snakk om det til meg!!! 

Så hvis du snakker mye om dette med uinteresserte folk så får du nok den reaksjonen 

Anonymkode: 9fd8b...2db

Du er litt som søsteren min, hun vil ikke høre om kriser og beredskap, ikke god til å planlegge heller, men mangler hun noe, kommer det sms og telefoner, svarer jeg ikke står hun på døren, litt snylting er det. 

og smeller det, kommer dere rekende og vil ha hjelp. ikke sikkert det er hjelp å få, kriser fremmer gjerrighet. 

Anonymkode: bee5e...e91

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke, men er jo kjempebra at andre gjør det!

Da har jeg noe å stjele om det skulle bli krise.

Anonymkode: affa9...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt spader av folk som skal snakke og bekymre seg over matlager. Og jod etc etc

Så hvis du snakker mye om dette med uinteresserte folk så får du nok den reaksjonen 

Hvorfor ikke? Blir du redd? Tror du at å forberede seg betyr det samme som at da er apokalypsen over oss? Og hvis du er den eneste i ditt nabolag og familie/vennekrets i nærheten er den eneste som ikke har sikret husholdet med noe, at det vil være littegranne flaut og ydmykende om krisen rammer? 
Og en krise kan komme i mange former, som eks; mangel på strøm, vann, naturkatastrofe, krig (i ulike former) osv.
Ja, jeg mener det er snakk om voksent ansvar å «preppe» eller forberede seg med et lager i noe omfang, og at de som ikke gjør det eller evner å snakke om det enten har en form for nevrose eller verre, eller er mindre moden. Men det kan hende du fortsatt er i starten av tjueårene, og da kan jeg forstå det er vanskeligere å ta innover seg noen realiteter, for mange lider ennå av verdensmester-syndromet som oppstår ved ca 17 års alder(mens enkelte har dette resten av livet). For meg er litt prepping rett og slett et samfunnsansvar, og gir i tillegg en slags trygghetsfølelse. Men man får selv velge hvordan man tar det for å ha det bra med seg selv. Bare ikke klag når du står der uten noe back-up. 

Anonymkode: 5249e...f38

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gidder ikke, men er jo kjempebra at andre gjør det!

Da har jeg noe å stjele om det skulle bli krise.

Anonymkode: affa9...017

Ja, prøv å stjel fra en prepper, da kan du vente deg pepper! En som prepper gidder mye, og i det ligger det å vite hvordan man forsvarer seg og sitt også. Skulle likt å se deg prøve hos meg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mye frokostblanding, knekkebrød, mel, havregryn ++ i skuffer og skap til daglig. Hadde begynt på dette ved en krise. Vi har også en plastboks stående med mat vi ikke spiser fra til daglig. Har mye av det samme i den, og kommer til å bruke det og kjøpe nytt når det nærmer seg utløpsdato. Men jeg har kjøpt mye av det vi bruker til vanlig der også og ikke fulgt rådene slavisk. Er jo dumt om vi må kasta masse mat jevnlig fordi det ikke blir spist (i en krise er det selvfølgelig annerledes.)

En ting folk ikke tenker på er at det kan oppstå situasjoner som ikke nødvendigvis handler om krig eller atomulykker eller sånne ting. I fjor snødde vi for eksempel inne. Det var så enorme snømengder og det var helt umulig å kjøre bil. Ikke gikk det an å bestille mat heller. Da var jeg glad vi hadde mye mat i hus. Vi fikk ikke handlet mat på godt over en uke og vi er en stor familie ...

Anonymkode: c41ef...c35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sikter til din egen familie eller nære venner som du ikke vil lytte til, så er kanskje deres ønske at DU skal samle deg ditt eget beredskapslager og ikke belaste dem hvis noe skjer.  

Anonymkode: b0e82...cdf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har mye frokostblanding, knekkebrød, mel, havregryn ++ i skuffer og skap til daglig. Hadde begynt på dette ved en krise. Vi har også en plastboks stående med mat vi ikke spiser fra til daglig. Har mye av det samme i den, og kommer til å bruke det og kjøpe nytt når det nærmer seg utløpsdato. Men jeg har kjøpt mye av det vi bruker til vanlig der også og ikke fulgt rådene slavisk. Er jo dumt om vi må kasta masse mat jevnlig fordi det ikke blir spist (i en krise er det selvfølgelig annerledes.)

En ting folk ikke tenker på er at det kan oppstå situasjoner som ikke nødvendigvis handler om krig eller atomulykker eller sånne ting. I fjor snødde vi for eksempel inne. Det var så enorme snømengder og det var helt umulig å kjøre bil. Ikke gikk det an å bestille mat heller. Da var jeg glad vi hadde mye mat i hus. Vi fikk ikke handlet mat på godt over en uke og vi er en stor familie ...

Anonymkode: c41ef...c35

Nettopp dette jeg tenker på også! Ikke bare krig og atomulykker. 

Anonymkode: 58ddc...b37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke plass, så jeg får bare stryke med under en katastrofe 😄

Anonymkode: c644d...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men plass? Har du ikke plass til litt ekstra mat i skapene? 
Tenker folk bare et digert lager med alt mulig rart? Hva med tørrvarer, posesupper, rett i koppen? Det har man plass til? 

Anonymkode: 58ddc...b37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk ikke noe sted å ha dette, og vann som jeg da skal bytte ut hvor mange ganger? Nei jeg får drikke av skogen bak huset, og spise mose. Jeg synes det er sløsing av penger når man skal ha eget rom med alt av mat i tilfelle krig eller strømmen går. 

Anonymkode: 7c20d...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle har plass et eller annet sted. Man kan sette plastbokser i ulike størrelser inni/oppå skap, under møbler, på en hylle i en bod, ha noe hengende i nett…osv. Jeg har også andre forbruksvarer som ekstra tannbørster, tannkrem og lignende i nett,og på andre ledige plasser og i en plastboks i et skap har jeg dopapir, knekkebrød, havregryn, hermetikk og div. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle har plass et eller annet sted. Man kan sette plastbokser i ulike størrelser inni/oppå skap, under møbler, på en hylle i en bod, ha noe hengende i nett…osv. Jeg har også andre forbruksvarer som ekstra tannbørster, tannkrem og lignende i nett,og på andre ledige plasser og i en plastboks i et skap har jeg dopapir, knekkebrød, havregryn, hermetikk og div. 

Kan si at vi faktisk ikke har noe plass, men vi gjorde et sted til oppbevaring..det ser stygt ut og tar mye plass. Men vi har en svær eske med mat etc. Har dessvere bare 2 dunker vann. Mer har vi ikke plass til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Her er det så mye mus så jeg kan ikke lagre noe før det blir hull av dem. Bor i ett gammelt hus 

Tette plastkasser?

Anonymkode: 0ee97...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har faktisk ikke noe sted å ha dette, og vann som jeg da skal bytte ut hvor mange ganger? Nei jeg får drikke av skogen bak huset, og spise mose. Jeg synes det er sløsing av penger når man skal ha eget rom med alt av mat i tilfelle krig eller strømmen går. 

Anonymkode: 7c20d...441

Er dere mange i husholdet? Man skal vel ikke trenge et eget rom. Jeg har en 12-litersdunk og flere halvannen liters flasker stående i et klesskap. Kunne hatt flere av de dunkene der forøvrig. 
Det handler om å være løsningsorientert også. Og kanskje ikke ha for mange andre ting så alle skap tyter til enhver tid. Det er ikke en tid for å være hoarder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disni skrev (På 2.2.2025 den 16.30):

Enda så klarte du å rote deg inn på denne tråden…..

Hva vil du prate om da? Kun det som interesser deg, og ikke åpen for ny input og lærdom?

Ikke meg du spør, men ja jeg vil prate om det som interesserer meg. Men det fine med at preppere gir seg til kjenne er at jeg da kan fase dem ut.   

Anonymkode: fae5f...34d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Kan si at vi faktisk ikke har noe plass, men vi gjorde et sted til oppbevaring..det ser stygt ut og tar mye plass. Men vi har en svær eske med mat etc. Har dessvere bare 2 dunker vann. Mer har vi ikke plass til

Det er jo noe, så det er jo alltids nyttig! Vet ikke hvordan dere bor, men kanskje det er plass til mer vanndunker/flasker ved å stable i høyden eller legge de andre steder, om dere har uteplass eller bodd sette de på veranda eller i bod. Om det ser stygt ut kanskje det går an å lage et forheng der? Sette et skjermbrett eller annet foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo noe, så det er jo alltids nyttig! Vet ikke hvordan dere bor, men kanskje det er plass til mer vanndunker/flasker ved å stable i høyden eller legge de andre steder, om dere har uteplass eller bodd sette de på veranda eller i bod. Om det ser stygt ut kanskje det går an å lage et forheng der? Sette et skjermbrett eller annet foran?

Nop 🤣 Vi har fylt alt som er ikke plass til noe mer. Lite hus, og 4 stk,hund og katt.  Vi trenger nytt hus ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...