Gå til innhold

Hvorfor fnyser folk av forslaget om hvor mye havregryn etc Egenberedskap.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har flere ganger sett at mange syns det som er oppgitt at man bør ha av spesielt mat som egenberedskap er tåpelig. Altså mengden og hvilke matvarer slik jeg forstår det. 
Men.. i en skikkelig krisesituasjon. Er ikke målet at man har noe mat i skapene å spise/ klare seg på? Ikke mat så man kan kunne kokkelere seg et herremåltid? Jeg ser for meg en alvorlig krise så er man fornøyd med å lage seg havregrøt på vann for å klare seg! Det er enkelt, næringsrikt og man kan bruke det til mye. Maule i verste fall. 
Selvfølgelig om man lager seg et egen beredskapslager så velger man gjerne å ha flere ting. 
Jeg bare lurer på om folk ikke skjønner hva en alvorlig krise kan innebære? Da er det ikke snakk om å ikke kunne spise ditt eller datt, da må man klare seg med det man har. 

Anonymkode: 58ddc...b37

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke minst tenke holdbarhet på varene man lagrer. Knekkebrød og havregryn er veldig egnet. Samme med hermetisk lapskaus. Ikke gourmet, men etandes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har flere ganger sett at mange syns det som er oppgitt at man bør ha av spesielt mat som egenberedskap er tåpelig. Altså mengden og hvilke matvarer slik jeg forstår det. 
Men.. i en skikkelig krisesituasjon. Er ikke målet at man har noe mat i skapene å spise/ klare seg på? Ikke mat så man kan kunne kokkelere seg et herremåltid? Jeg ser for meg en alvorlig krise så er man fornøyd med å lage seg havregrøt på vann for å klare seg! Det er enkelt, næringsrikt og man kan bruke det til mye. Maule i verste fall. 
Selvfølgelig om man lager seg et egen beredskapslager så velger man gjerne å ha flere ting. 
Jeg bare lurer på om folk ikke skjønner hva en alvorlig krise kan innebære? Da er det ikke snakk om å ikke kunne spise ditt eller datt, da må man klare seg med det man har. 

Selvfølge skjønner de ikke alvoret. 

Anonymkode: 2b871...b84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke hørt noen fnyse? Vi har ikke masse havregryn i et beredskapslager av den enkle grunn at vi har masse havregryn, knekkebrød og musli i kjøkkenskapene som brukes i hverdagen. Da får vi rotert det med tanke på holdbarhet også. Så vi kan nok leve en uke på det vi har til vanlig. Jeg driver å tenker på om jeg burde hatt en sekk havregryn (8 poser eller så) i boden til beredskap likevel da. Sammen med 10 pakker knekkebrød og hermetikk og vann. 

Virker litt tullete å ha 50 poser havregryn i boden i beredskap. Sammen med 100 pakker knekkebrød. 

Anonymkode: dcd55...2f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen fnyse jeg heller. Vi har helt enkle ting som havregryn, hermetikk, knekkebrød… 
Antar vi «spiser oss ut av huset» så langt det er mulig før det går fra beredskapen. Altså om ikke mat er ødelagt pga strømmen er gått eller noe. 
Satser på det ikke blir behov da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får helt spader av folk som skal snakke og bekymre seg over matlager. Og jod etc etc

Prepp i vei, fyll hele huset omså, men ikke snakk om det til meg!!! 

Så hvis du snakker mye om dette med uinteresserte folk så får du nok den reaksjonen 

Anonymkode: 9fd8b...2db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror de er redde for å ta innover seg realiteten. Så da er det lettere å gjøre narr.

Anonymkode: 2e894...f8e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får helt spader av folk som skal snakke og bekymre seg over matlager. Og jod etc etc

Så hvis du snakker mye om dette med uinteresserte folk så får du nok den reaksjonen 

Enda så klarte du å rote deg inn på denne tråden…..

Hva vil du prate om da? Kun det som interesser deg, og ikke åpen for ny input og lærdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Disni skrev (2 minutter siden):

Enda så klarte du å rote deg inn på denne tråden…..

Hva vil du prate om da? Kun det som interesser deg, og ikke åpen for ny input og lærdom?

Tror du TS får mer innsikt i overraskende reaksjoner hvis hun bare får svar fra likesinnede? 

Jeg kan prate om det meste. Men folk som ikke forstår sosiale koder og babler i vei om prepping er kjipt.

Jeg er veldig interessert i å sy, men jeg skjønner at det temaet ikke er så interessant for mange 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du TS får mer innsikt i overraskende reaksjoner hvis hun bare får svar fra likesinnede? 

Jeg kan prate om det meste. Men folk som ikke forstår sosiale koder og babler i vei om prepping er kjipt.

Jeg er veldig interessert i å sy, men jeg skjønner at det temaet ikke er så interessant for mange 

Kanskje det å fokusere for mye på de «sosiale kodene» er problemet? Hvem har bestemt dem og hvorfor? Det bør du spørre deg…..

De sosiale kodene sier jo, vær overvektig, ikke prat politikk, innvandring og andre «kjipe» emner. Emner som krever kunnskap og kritisk tankegang…..

De sosiale kodene fremmer kun dårlig livsstil imot livsvalg.  Samt store politiske utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har ikke hørt noen fnyse? Vi har ikke masse havregryn i et beredskapslager av den enkle grunn at vi har masse havregryn, knekkebrød og musli i kjøkkenskapene som brukes i hverdagen. Da får vi rotert det med tanke på holdbarhet også. Så vi kan nok leve en uke på det vi har til vanlig. Jeg driver å tenker på om jeg burde hatt en sekk havregryn (8 poser eller så) i boden til beredskap likevel da. Sammen med 10 pakker knekkebrød og hermetikk og vann. 

Virker litt tullete å ha 50 poser havregryn i boden i beredskap. Sammen med 100 pakker knekkebrød. 

Du blir nok overrasket over hvor mye mat som går ila en uke……Vann f.eks.? Har du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Snakker ikke med mange om det, har lest på internett. Selv har jeg mat for en uke ca og tørrvarer litt div som vi spiser av og fyller på. Litt mer enn nødvendig i tilfelle noe skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men du har tenkt gjennom det, trenger ikke ha et rom med matlager. Vi har bare litt ekstra i matskapene som vi spiser av og fyller på ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havregryn er alltid bra å ha. Jeg fnyser ikke av det å ha havregryn i beredskap, men jeg har ikke havregryn lagret selv, jeg har alltid en pakke i skapet men den bruker jeg til havregrøt til frokost hver morgen, og kjøper ny når det nærmer seg tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bryr deg nok til å kommentere i en tråd som du egentlig ikke interesserer deg i.

Anonymkode: d4496...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...