Gå til innhold

Gratis mat? Jeg sliter

Ugle123

Anbefalte innlegg

Hvor i Oslo er det mulig å få gratis mat i Oslo, uten papirer? Kjenner må spare kraftig for å kunne beholde hus og hjem, så dyrt som det er blitt å bo i Oslo. Svar haster! 

Endret av Ugle123
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ugle123 skrev (9 minutter siden):

Hvor i Oslo er det mulig å få gratis mat i Oslo, uten papirer? Kjenner må spare kraftig for å kunne beholde hus og hjem, så dyrt som det er blitt å bo i Oslo. Svar haster, Herre Gud 😓😓😓 🙈🙈🙈💀💀

Oslo er litt vanskelig siden det er helt dødt der. Men hvis du selger huset mens det fortsatt er futt i boligmarkedet, flytter litt nordover, gjerne langs kysten, så kan du fiske når det blir trangt. Billig kan det være også. I mellomtiden er nok sosialhjelp fra NAV det raskeste tiltaket. Du kan selvfølgelig prøve å kontakte Frelsesarmeen men jeg tror slike punkter er overbelastet for tiden.

Anonymkode: d6bae...99c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du bo i Oslo? Hva jobber du med?

Har du barn i skolealder? Hvis ikke: Flytt til noe billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva emner du med uten papirer? Den skjønte jeg ikke helt.

Har du barn ts?

Anonymkode: 3599f...17d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarer ikke ta deg seriøst med bruk av slike emojier. 

Anonymkode: c4ac9...9a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelp oss å hjelpe på Facebook 

Anonymkode: adbc4...24a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor er det blitt dyrere der enn andre steder om du allerede eier hus? Er matprisene høyere i Oslo? For jeg er ganske sikker på at en som har lån i "gokkeland" har renter tilsvarende Oslo....

Men om man kjøper noe som er alt for dyrt og ikke tåler noen renteøkninger, så må man vurdere å selge.

Anonymkode: c7d69...d3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv dumpster-diving. Det kan hjelpe mye om man finner gode steder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm, hva med heller å flytte så økonomien blir bedre? Er det ikke mer verdig på en måte? Må man bo så dyrt at det ikke er råd til mat? Hilsen fra et tettsted utenfor Oslo med mer tålelige boligpriser… her får du råd til å kjøpe mat på butikken. Veldig koslig her ute også :) 

Anonymkode: c654e...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dra dit de deler ut mat, og slåss om klementinene på bakken med uteliggere og narkomane, om du har mage til det. Jeg tror jeg hadde prøvd en god del andre muligheter først.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alvorlig talt. Flytt.

Anonymkode: 46557...420

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frelsesarmeen og Fattighuset, samt noen menigheter deler ut gratis mat for å ta noen. Usikker på hvordan det er om du må dokumentere at du er «trengende», vet det varierer, men ingen personlig erfaring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17.11 skrev (41 minutter siden):

Du får dra dit de deler ut mat, og slåss om klementinene på bakken med uteliggere og narkomane, om du har mage til det. Jeg tror jeg hadde prøvd en god del andre muligheter først.

Ja maten som deles ut er vel først og fremst for de som verken har eller eier hus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattighuset deler ut mat hver fredag morgen. Ved Grønland kirke. Det skal være klokken 09, men det er lang kø fra 07. Man står der i kø med hundrevis av østeuropeere som trenger og røyker. Innimellom kommer de med en pall med brød eller dressing eller noe. Da må man være på. Det trenges og slås og det er kaos. I køen skal man få utlevert en nummerlapp. Den gjelder for matposer, sånn med litt forskjellige dagligvarer. De deles ut fra kl 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du står kanskje i en presset og kjedelig situasjon, TS. Jeg har svart deg tidligere og var kanskje en anelse krass?

Uansett, det finnes nesten alltid løsninger og så snart du planlegger litt (gjerne med en kalkulator, penn og papir) så finner du snart gode løsninger for fremtiden. Når du sitter midt oppe i det er det tungt og stressende men forsøk å tenke to ulike løp: 

1. umiddelbare behov på kort sikt: mat, bolig, strøm, kommunale/offentlige regninger, evt. barnehage etc.

2. Grep du kan gjøre for å komme godt ut av dette på lang sikt: reflektere over hvor du kan flytte til basert på din bakgrunn og jobbsituasjon. Hvis det er åpenbart at du vil selge boligen din så er det best å kontakte en megler eller vurdere å selge selv gjennom Propr (men da bør du ha litt mentalt overskudd, du må gjøre mer selv uten megler), dialog med banken? Ellers kan du tenke på om det kan finnes noen muligheter for å tjene mer du gjør enn i dag?

På kort sikt må du ha mat og alle de viktigste regningene som boliglån, strøm, kommunale avgifter osv. må du prioritere. Hvis regningene ikke kan betales innen fristen, må du kontakte alle som har noe utestående hos og be om utsettelse. Dette med mat skal du få hjelp til hos NAV, så kontakt dem som noe av det første du gjør for å få sosialstønad til mat. De kan også bistå med økonomisk rådgivning.

Du har også Frelsesarmeen, grupper på Facebook eller noe så basalt som å tigge utenfor matbutikken med et skilt som forklarer hva du trenger. Men dette er bare for å avhjelpe et akutt behov, det er ikke noe du ønsker å se på som en langsiktig løsning. NAV kan kanskje være litt trege, men du har gode muligheter for å få hjelp der og bør prioritere å kontakte dem først.

Håper dette hjelper deg på en eller annen måte, og jeg ønsker deg alt godt videre 🌟

Anonymkode: d6bae...99c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sløser du penger på andre ting, siden det er viktig at du slipper å vise «papirer»? Hvordan ser økonomien din ut? 

Anonymkode: 07944...5d8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 17.49):

Hvorfor er det blitt dyrere der enn andre steder om du allerede eier hus? Er matprisene høyere i Oslo? For jeg er ganske sikker på at en som har lån i "gokkeland" har renter tilsvarende Oslo....

Men om man kjøper noe som er alt for dyrt og ikke tåler noen renteøkninger, så må man vurdere å selge.

Rentene er jo ikke et fast beløp, så hvis man har høyere lån i Oslo, så blir det jo dyrere enn et mindre lån i gokkeland. Ja, tyder på at ts har kjøpt for dyrt. Uten papirer .

Anonymkode: 6cede...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noe og spare inn på og du ikke vil vise papirer til nav så kan du jo stille deg i kø utenfor fattighuset. Antar flaskepant , trumf bonus, Coop utbytte og slikt har blitt gjort, og at du allerede bruker tilbud, datodisk og Tgto og slikt økonomiske gjør , siden det må være gratis. 

Anonymkode: 6cede...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...