Gå til innhold

Katten min er borte!

Anbefalte innlegg

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Ja, som det står over - har noen her inne erfaring med små pusejenter som har kommet tilbake. Hun har snart värt borte i 20 timer. Og jeg er så redd :tristbla:

Takk,

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Ingen som har hatt en katt som har värt borte?

:tristbla::tristbla:

Skrevet

Min pus har vært borte i inntil 17 dager. Han var pjuskete og tynn når vi fant han igjen. Nå er det jo kaldt ute, men katten er sikkert så lur at h*n går inn i garasjer o.l. om natten. Ta det med ro, h*n kommer mest sansynlig tilbake.

Går det noen dager så kan du henge opp lapper og sette inn annonse i avisen.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Min pus har vært borte i inntil 17 dager. Han var pjuskete og tynn når vi fant han igjen. Nå er det jo kaldt ute, men katten er sikkert så lur at h*n går inn i garasjer o.l. om natten. Ta det med ro, h*n kommer mest sansynlig tilbake.

Går det noen dager så kan du henge opp lapper og sette inn annonse i avisen.

Godt å höre Titti72 :klem:

Men kom han ikke tilbake av seg selv altså? Du fant han.. :tristbla:

Skrevet

Er det en voksen katt? Inntil katten er 1år, har de ikke rettningssans. Og da kan det være vanskelig for pus å finne veien hjem.

Skrevet

Det var en snill familie som foret han på dagtid, og som sjekket avisene etter savnetmelding. Du kan tro jeg var glad når de ringte!!

1. gangen han forsvant kom han tilbake etter ca. 1 uke (min datter vil sikkert rette på det og si 8 dager, 7 timer og et kvarter).

Begge gangene satte vi opp lapper med bilde over alt og gikk ute og lette mange timer hver kveld. Spurte alle vi møtte, og hadde med oss smålapper som vi ga bort til alle så de kunne ringe hvis de så en som lignet.

Ellers så kan vi slippe han ut om morgenen og så kan det hende at han ikke kommer hjem før kl. 3 om natta, neste natt. Katter lever sitt eget liv, og vi der dens tjenere....

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Er det en voksen katt? Inntil katten er 1år, har de ikke rettningssans. Og da kan det være vanskelig for pus å finne veien hjem.

nei det er ingen voksen katt. Hun er 9 mnd :tristbla::tristbla:

Nå blir jeg litt fra meg her... Hva går katten etter, og hvor langt kan den komme?

Er det noen som kan svare meg på det blir jeg veeldig glad alle dere.

Gjest Gjesta
Skrevet

Katten til en venninne av ble forsvant, og etterhvert flyttet de. Så, i forrige uke, fikk de telefon om at katten var funnet, åtte mnd senere og i god behold :)

Men vi får jo håpe din ikke blir borte så lenge da

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Takk Fjompe, Godt å höre at det også kan ta lang tid :) Håper noen enten tar vare på henne, eller finner henne... Hun er iallefall merket i öret.

Takk for svar

Gjest Gjest
Skrevet

Katter går der de vil og kunne ikke brydd seg mindre om du blir beskymret eller ikke..

Så lenge ingen andre mater den og den finner ut at den ikke gidder å komme tilbake til deg så kommer den tilbake til slutt.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Et døgn er ikke mye for en katt å være borte.

Ta deg en tur i nabolaget i ettermiddag og rop og let litt etter katten. Den er sikkert blitt skremt av noe og har gjemt seg i en garsje el.l. Og kommer sikkert frem når den høreer stemmen din.

Endret av pulverheksa
Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

det jeg egentlig lurer på er om hun kan i fröset ihjel nå - ute? Det er -5 hos oss.

HVa er vanligst dödsårsak bortsett fra påkjöring?

:icon_neutral:

Skrevet

Tror ikke kulden er et problem nå. De finner nesten alltid et varmt sted.

Hver gang min pus har vært borte om natta og det er kaldt så stinker han olje og garasjelukter.

Er vel rev som kan være den største faren for pus, bortsett fra biler og "snille" selvpålagte forverter.

Gjest gjest1
Skrevet
det jeg egentlig lurer på er om hun kan i fröset ihjel nå - ute? Det er -5 hos oss.

HVa er vanligst dödsårsak bortsett fra påkjöring?

:icon_neutral:

Katter tåler -5 greit, så det kan du ta helt med ro.

For pusen min er ikke uvanlig at han er borte et par døgn selv på vinteren.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Et døgn er ikke mye for en katt å være borte.

Ta deg en tur i nabolaget i ettermiddag og rop og let litt etter katten. Den er sikkert blitt skremt av noe og har gjemt seg i en garsje el.l. Og kommer sikkert frem når den høreer stemmen din.

Nå vet jeg at jeg maser fält her i denne tråden, men .. Vi letet i hele går etter henne, rundt i bakgården, ropte på henne, og stod opp hver andre time gjennom hele natten :rodme: og kisset på henne. Gikk rundt med törrfor i skålen hennes og ropte på henne med stemmene våres... Men det hjalp ikke :tristbla:

Det var nemlig en annen stor og voksen katt som inntok hagen vår og skremte bort vår lille katt fra sitt eget revir i går. Den store katten gikk inn på kjökkenet vårt i det jeg åpnet dören til hagen for å slippe ut Frida. "Den store" spiste maten hennes og skremte katten vår etterpå med fresing osv. Jeg ble fra meg og nesten sparket den store ut. Nå tör Frida selvsagt ikke å komme hjem ... Hun eier ikke lenger hagen sin :tristbla:

blähh :grine:

Skrevet
nei det er ingen voksen katt. Hun er 9 mnd  :tristbla:  :tristbla:

Nå blir jeg litt fra meg her... Hva går katten etter, og hvor langt kan den komme?

Er det noen som kan svare meg på det blir jeg veeldig glad alle dere.

Uff da. Jeg vet ikke hva de går etter. Jeg fikk vite dette av dyrebeskyttelsen, men den er heldigvis ikke bittliten,så den har nok litt retningssans, selv om den ikke er fult utviklet enda. Tips er å lete i nabolaget, sette annonse i avis,henge opp lapper på butikker,lysstolper. Det går nok bra skal du se. :klem:

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Takk Jaheira! :) Det går sikkert bra da dette her. Synes bare det er fint å få höre om andre erfaringer rundt dette.

Også er jeg hysterisk av natur :)

Skrevet
Inntil katten er 1år, har de ikke rettningssans. Og da kan det være vanskelig for pus å finne veien hjem.

Jeg har hørt at retningssansen er utviklet når de er rundt 6 mnd gamle. Dette har jeg lest på "katte-sider" på nettet, uten at jeg husker eksakt hvor akkurat nå..

Så jeg tror dette vil gå veldig fint, Humlen! Selv om jeg forstår reaksjonen din. Jeg har selv to små puser, og hadde i likhet med deg blitt hysterisk dersom de forsvant! Men jeg er oppvokst med katt, og vet at de lett kan være borte over lengre tid uten at det trenger å være noe galt.

Så bare fortsett å rope på henne med jevne mellomrom, sette gjerne inn annonse i avisa og savnet-plakat i nabolaget.

Men hun kommer uansett ikke hjem før det passer HENNE. Katter er jo som kjent svært egenrådige..

Men lykke til! Jeg krysser fingrene for at hun kommer hjem til deg snart!

:klem:

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet (endret)

Takk Bippe :klem: Satser (*håper* iallefall) på en sulten pusing utenfor döra da jeg kommer hjem fra jobb ...

:)

Endret av ¤Humlen¤
Gjest Gjest
Skrevet

Er katten kastrert og øremerket?

Ukastrerte og umerkete katter bør aldri gå ute. Hvis katten blir funnet er det veldig mye vanskeligere å spore opp eier uten øretatovering: katten kan jo ha gått et stykke, dessuten er det ikke alle som finner katter som er like flinke til å spore opp eier via feks nettet.

Hvis jentepusen ikke er kastrert, er hun sikkert ute på vift med en hannkatt. Du kan da ta henne med til veterinær med en gang du finner henne, så får du kastrert henne da. Ikke vits å bidra med enda flere kattunger når det er så mange hjemløse katter.

Ellers vil jeg råde deg til å søke og legge ut annonse følgende steder:

nettkatten

savnet.no

dyrenett.no

Heng opp lapper i nabolaget på lyktestolper, på nærbutikken og nærmeste veterinærkontor. Forhør deg med naboer om de har sett katten, og ikke minst be dem kikke i garasjer om katten er innestengt der.

katter klarer seg ute. Da jeg var ung kastrerte man jo ikke kattene, og da kunne kattene være borte i mange dager og uker i strekk (men så døde jo kattene mye tidligere også da de ikke ble kastrert og vaksinert).

Lykke til i jakten etter pus :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...