Gå til innhold

Hvordan vil økte tollsatser påvirke nordmenns lommebok ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mange er nå etterhvert blitt bekymret for en handelskrig,, og konsekvensen av den  dresom USA  innfører  av økte tollsatser overfor Europa som   igjenn  vil  kunne føre til økte renter, og økt   inflasjon. Dyrtiden har påvirket mange sin  økonomiske kvardag, og er veldi  mange  er sårbare for ytterligere økning av renten, økt  prisstigning på en rekke  importerte  varer.  

Spørsmålet er om folk flest nå må belage seg på at renten igjenn vil øke, og inflasjonspress på en rekke varer og tjenester.  ?

Anonymkode: 4d165...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Andelen vi eksportere til USA er ikke så stor i forhold til resten av verden. Konsekvensene er kraftig overdrevet.

Anonymkode: 515a7...62e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Andelen vi eksportere til USA er ikke så stor i forhold til resten av verden. Konsekvensene er kraftig overdrevet.

Nei, men andelen vi eksporterer til EU og UK er veldig stor og det er uavklart hvilke konsekvenser dette får.

EU og UK vil måtte svare på toll fra USA med toll mot andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mange er nå etterhvert blitt bekymret for en handelskrig,, og konsekvensen av den  dresom USA  innfører  av økte tollsatser overfor Europa som   igjenn  vil  kunne føre til økte renter, og økt   inflasjon. Dyrtiden har påvirket mange sin  økonomiske kvardag, og er veldi  mange  er sårbare for ytterligere økning av renten, økt  prisstigning på en rekke  importerte  varer.  

Spørsmålet er om folk flest nå må belage seg på at renten igjenn vil øke, og inflasjonspress på en rekke varer og tjenester.  ?

Det står i VG at det antageligvis blir høyere rente her til lands fordi at dollaren vil styrke seg mot den norske kronen. 

Anonymkode: 8e429...5ba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det står i VG at det antageligvis blir høyere rente her til lands fordi at dollaren vil styrke seg mot den norske kronen. 

Anonymkode: 8e429...5ba

Ja. I første omgang. Aksjemarkedet vil vel også reagere negativt på handelsbarrierene. 

Krona vil tape seg i verdi mot alle valutaer. 

Når Europa vi få økte priser på importvarer fra USA, men det kan vel tenkes at noen heller vil selge til Norge enn USA fremover, slik at det ikke blir for ille. Norges eksport til USA er ikke så stor. 

Anonymkode: 9de41...327

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Illuminatum skrev (17 minutter siden):

Nei, men andelen vi eksporterer til EU og UK er veldig stor og det er uavklart hvilke konsekvenser dette får.

EU og UK vil måtte svare på toll fra USA med toll mot andre.

Ville ikke den logiske responsen være tollsatser tilbake på USA? Ikke resten av verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville ikke den logiske responsen være tollsatser tilbake på USA? Ikke resten av verden.

Er nok det som muligens vil skje. Canada vurderer jo nå 100% toll på tesla og på en del andre amerikanske varer. Så kan bli en vond spiral.

Sies og at priser i USA vil øke og mange av velgerne til Trump håpet vel egentlig på å få priser ned. Men det kan bli motsatt

Anonymkode: 78cbf...2b8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk så fint det hadde vært hvis Trump hadde vært smart nok til å lytte på økonomiske eksperter, de hadde advart mot den politikken der, som selvfølgelig vil gjøre amerikanske mennesker fattigere når inflasjon og rente stiger. 

Anonymkode: cbf8b...77c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tenk så fint det hadde vært hvis Trump hadde vært smart nok til å lytte på økonomiske eksperter, de hadde advart mot den politikken der, som selvfølgelig vil gjøre amerikanske mennesker fattigere når inflasjon og rente stiger. 

Anonymkode: cbf8b...77c

Ingen  vet  forløbi heilt konsekvensene at innføring av økte tollsatser og hvordan det vil påvirke nordmenn flest sin økonomiske kvardag,. Kanskje  vil Norges bank  bli presset til å øke renten dersom ein får ein ytterligere svekkelse av kronkursen. Dollarkursen blir så høy i forhold til den norske krone at "vanleg folk " ikkje lenger får råd å reise til USA. 

Trump  er forlengst dømt for økonomisk utroskap overfor det amerikanske folket , men like fult fått mange av det amerikanske folk sin tillit. Eit vitnesbyrd om  personer med penger har makt, og de omgir  de med de rette advokatene 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi må ikke glemme at det er en del faktorer som spiller inn uavhengig av Trump. Så det vil være omveltninger fremover helt uavhengig av hvem som er president eller har flertall i kongressen.

Jeg tror i første omgang på en sterkere dollar. Renter er jeg usikker på, men har en antagelse om høyere renter i alle fall på mellomlang sikt, uavhengig av Trump. Med Trump styrker det troen min på sterkere dollar og at rentene holdes høyere. Mest interessert i markedsrentene og mindre lydhør for hva sentralbankene måtte fjase om.

Så da snakker vi antageligvis om svekket kronekurs, høyere renter og mer usikkerhet i internasjonal handel. Samtidig har vi AP/Høyre + partiene i sentrum som aktivt jobber for å drenere lommeboka til vanlige folk. Det er ikke så mange positive faktorer annet enn å være opportunistisk og prøve å tilpasse seg. Og det har jeg drevet med en stund. Gull, sølv, utenlandsk valuta, solgt bolig dyrt og kjøpt en u-attraktiv bolig billig og bundet renten på den lille boliggjelden jeg har igjen. Gått fra millionbil (med gjeld, fysj!) til helt gjeldsfri gammel bil. Det rare er at jeg er lykkeligere enn på lenge, fordi jeg heller søker å surfe på endringene heller enn å lide av dem.

Anonymkode: 2b90b...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. EU har en tollunion og det er ikke sikkert at vi blir skjermet.

Vi ser nå kanskje en global handelskrig og da er det nok sannsynlig at det innenfor og utenfor tollunionen som betyr noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi må ikke glemme at det er en del faktorer som spiller inn uavhengig av Trump. Så det vil være omveltninger fremover helt uavhengig av hvem som er president eller har flertall i kongressen.

Jeg tror i første omgang på en sterkere dollar. Renter er jeg usikker på, men har en antagelse om høyere renter i alle fall på mellomlang sikt, uavhengig av Trump. Med Trump styrker det troen min på sterkere dollar og at rentene holdes høyere. Mest interessert i markedsrentene og mindre lydhør for hva sentralbankene måtte fjase om.

Så da snakker vi antageligvis om svekket kronekurs, høyere renter og mer usikkerhet i internasjonal handel. Samtidig har vi AP/Høyre + partiene i sentrum som aktivt jobber for å drenere lommeboka til vanlige folk. Det er ikke så mange positive faktorer annet enn å være opportunistisk og prøve å tilpasse seg. Og det har jeg drevet med en stund. Gull, sølv, utenlandsk valuta, solgt bolig dyrt og kjøpt en u-attraktiv bolig billig og bundet renten på den lille boliggjelden jeg har igjen. Gått fra millionbil (med gjeld, fysj!) til helt gjeldsfri gammel bil. Det rare er at jeg er lykkeligere enn på lenge, fordi jeg heller søker å surfe på endringene heller enn å lide av dem.

Anonymkode: 2b90b...786

Kanskje hadde mange flere opplevd å fått en lykkligere kvardagen om de hadde senket forventningspresset  til  m.a. økt levestandard.

Vokste opp i eit hjem  der nøkterhet, og sparsomlighet var del av kvardagen, og ein måtte prioritere primerbehov  som strøm, renter-og avdrag  foran økt levestandard.   Det var innholdet i lommeboka som bestemte hva ein hadde råd til, og kjøp på avbetaling til skyhøg rente , og kredittkort  somm satt  løst  i lommeboka var eit ukjent begrep. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kanskje hadde mange flere opplevd å fått en lykkligere kvardagen om de hadde senket forventningspresset  til  m.a. økt levestandard.

Vokste opp i eit hjem  der nøkterhet, og sparsomlighet var del av kvardagen, og ein måtte prioritere primerbehov  som strøm, renter-og avdrag  foran økt levestandard.   Det var innholdet i lommeboka som bestemte hva ein hadde råd til, og kjøp på avbetaling til skyhøg rente , og kredittkort  somm satt  løst  i lommeboka var eit ukjent begrep. 

Jeg lever sånn nå, jeg har ett barn og har ingenting å bruke på noe annet enn primærbehov. Jeg føler meg ikke spesielt lykkelig med konstante økonomiske bekymringer og fortvilelsen over å ikke kunne gi sønnen min det andre barn får. 

Enig i at vi generelt bør bli flinkere til å bry oss mer om ting som faktisk betyr noe, men nå bruker jeg all min energi på å planlegge for hverdagen økonomisk sett, og det er ikke igjen noe til å bry seg om de små gledene. 

Anonymkode: a712e...fe0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sies og at priser i USA vil øke og mange av velgerne til Trump håpet vel egentlig på å få priser ned. Men det kan bli motsatt

Jeg tror ikke de vil få det: 54b779dc-989d-4cd9-9c02-2e43599b0830.thumb.png.98a1075f046259f7f1aaf4babd6d739a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg lever sånn nå, jeg har ett barn og har ingenting å bruke på noe annet enn primærbehov. Jeg føler meg ikke spesielt lykkelig med konstante økonomiske bekymringer og fortvilelsen over å ikke kunne gi sønnen min det andre barn får. 

Enig i at vi generelt bør bli flinkere til å bry oss mer om ting som faktisk betyr noe, men nå bruker jeg all min energi på å planlegge for hverdagen økonomisk sett, og det er ikke igjen noe til å bry seg om de små gledene. 

Anonymkode: a712e...fe0

Hva legg du i at ein må bør bli bedre  å bry oss mer om ting som faktisk betyr noe ? 

God omsorg er ikkje ensbetyende med å  la egne born få det mange andre barn ser på som en selvfølge å få.  Mange foreldre med god råd "kjøper seg fri" ved å  vera generøse overfor barna, og det kan  straffe seg den dagen barna skal begynne å tjene til livsopphold selve.

Det handler idag mye om økonomi, og penger, men ein vil gradvis nå forvente økt fokus til kompetanse - samfunnet  Politikterne har de siste 20 årene vert mest  opptatt av å "fordele fremfor  å prioritere" og de er  blitt  påvirket av pressgrupper i samfunnet.  Dessuten har vi etterhvert fått politikere som har bevilget seg selv høyere lønninger en igjennomnsittet av befolkningen, og de har manglet en rekke grunnleggende praktiske kunnskaper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...